2019-12-14, 21:50
Medlem
Nixters avatar
Till alla snöälskande Stockholmare. Var lugn, det kommer snö i år också. Mer än på 90-talet.

Mätdata direkt från Observatorielunden konstaterar
att 90-talet hade väsentligt mindre snö än 2000-talet.

År för år jämförelse:
http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/snodjup/table/

Kämpa alarmister Kämpa!
2019-12-14, 21:50
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Stopp nu. Känn efter.. varför inte lägga ned all datainsamling för att istället fråga dig hur det känns ?
Har du lagt till barndomens iver i dina känslor, du kanske åkte pulka i Oktober för att du så gärna ville ha snö - på 90-talet.

Även Al Gore har accepterat att 90-talet och speciellt slutet av detta är varmare än därefter. Inget av Als scenarios med en bortsmält nordpol, höga vattennivåer eller gigantiska öknar skedde ju, tvärtom vi har en grönare planet än på länge och de senaste 15-åren är kallare än när Al körde sin money-making hoax.
Okej. Jag har aldrig åkt pulka i Oktober, snarare november där snön var tillräcklig.

Förövrigt har det varit minusgradigt än så länge i december 2 gånger. Hur är det kallt i Stockholm?

Första december och andra december.

Kommer faktiskt ihåg jag tänkte att det äntligen skulle börja bli kallt men icke. Varit plusgrader sedan dess.
https://www.accuweather.com/sv/se/stockholm/314929/december-weather/314929
2019-12-14, 21:53
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Okej. Jag har aldrig åkt pulka i Oktober, snarare november där snön var tillräcklig.

Förövrigt har det varit minusgradigt än så länge i december 2 gånger. Hur är det kallt i Stockholm?

Första december och andra december.

Kommer faktiskt ihåg jag tänkte att det äntligen skulle börja bli kallt men icke. Varit plusgrader sedan dess.
https://www.accuweather.com/sv/se/stockholm/314929/december-weather/314929

Man mäter snön i Sthlm i Obsan med en sticka på samma sätt sedan 1905. Skippa dina känslor nu och kolla data i ovan inlägg. Godnatt !
2019-12-14, 22:01
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Ett rejält hot mot greta och hennes anhang. greta styrs av rädsla för sin fix ide att jorden kommer inte att klara sig om 8 år räknat från 2020 om vi inte omedelbart återgår till 1800 talet. Fast där ingår inte Kina och Indien med fler länder som spyr ut skit. gretas anhag vill även tysta dom som har en annan åsikt vilket inte den här tjejen vill. Naomi tror på free speech. MSM har inte behandlat greta som dom behandlat Naomi Seibt. Men det är normalt vänstermedia.

Själv tror jag att klimat-pumparna vill ha nya lagar som gynnar dem så snabbt som möjligt.
Inte för att det är någon akut fara, men fler och fler data kommer in samt med bättre simuleringar.

Dessa kommer att visa att en molekyl CO2 mera per 10000 har en löjligt låg påverkan jämfört med t.ex vad sol eller vattenånga har.

Det är inte "Vi har 10 år på att rädda planeten". Det är 10 år tills vi blir "busted"

Hur gammal är Naomi då? Verkar ha en utbildning?
Senast redigerad av leifhooker 2019-12-14 kl. 22:03.
2019-12-14, 22:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Ett rejält hot mot greta och hennes anhang.

Hon är inte något som helst hot mot Greta. Din skämtare där.

Men i övrigt så önskar jag henne lycka till. Det är ju bra om unga engagerar sig i olika frågor.
2019-12-14, 22:16
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Till alla snöälskande Stockholmare. Var lugn, det kommer snö i år också. Mer än på 90-talet.

Mätdata direkt från Observatorielunden konstaterar
att 90-talet hade väsentligt mindre snö än 2000-talet.

År för år jämförelse:
http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/snodjup/table/

Kämpa alarmister Kämpa!
Hahahaha men gud... Detta inlägg skriker bara flashback nivå.

Till och börja med... Du kan inte bara presentera källor utan att revidera sagda källan mot en poäng eller vilken poäng som medförs. Det jag skrev var dom senaste 5-10 åren! Och enligt denna källa stämmer det

Det kan jag också göra:
http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/snodjup/?start=2009&end=2018

Det har sjunkit! Bevisligen!

Min poäng var om någon kunde relatera fortfarande för tusende gången...

Sedan är det värdelös statistik för jag snackar om Oktober till december, inte årsnederbörd. Deras statistik går från "vinter (december-februari)" vilket överensstämmer inte med min text som är oktober-december

Och här

http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/sasongsnederbord/vinter/

Man måste gå igenom månad för månad, år för år och göra egen genomsnittsvärde om man vill verkligen göra någon form av poäng.

Stockholm är också ett stort område
Senast redigerad av bergsdal 2019-12-14 kl. 22:25.
2019-12-14, 22:23
Medlem
Jag väljer att gå mot strömmen och önskar härmed Greta och hennes familj, en riktigt GOD JUL !
2019-12-14, 22:23
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ja, tur att kriget inte pågick längre. Vilka detaljer nyttjades för att få fram denna fossilfria energi och när, hur och med vad hade dessa detaljer tillverkats ?

Det första som händer i en sån situation är att människan börjar hugga ned alla träd. Fossilfritt, ha ha. My god - din dumhet saknar gränser.

Tror inte att utfasning av fossila bränslen kan klaras av på några år men trots allt är den energi som solens strålar tillför jorden fortfarande betydligt större än den energi som man får genom förbränning av fossila bränslen och hur som helst går det inte att använda fossilt i evighet. Förr eller senare måste mänskligheten klara sig utan fossilt och jag tycker det är bättre att börja utfasningen förr än senare.

Det knepiga är väl stål och betongproduktion. Så man skulle kanske få nöja sig med att återanvända befintligt stål och bygga mindre med betong.
2019-12-14, 22:29
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hon är inte något som helst hot mot Greta. Din skämtare där.

Men i övrigt så önskar jag henne lycka till. Det är ju bra om unga engagerar sig i olika frågor.

Hon är inte ett hot eftersom massmedia är vänster, Greta är vänsterns gullegris och massmedia styr opinionen. Ställ Greta mot Naomi i en debatt runt klimatet och dess frågor så ska du se att det börjar ändra på sig, men det kommer aldrig hända för Greta hade blivit överkörd i en sådan debatt. Det vet du oxå men du kan och kommer aldrig erkänna detta, inte ens för dig själv.
2019-12-14, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man undrar lite var Nixter får allt ifrån. De senaste 15 åren har varit betydligt varmare än 15 åren innan:

Så du bergsdal har rätt. Det är varmare nu än förut.

Så Greta behövs mer än någonsin. Jorden blir allt varmare. För varje decennium som går.

Skall Greta lösa problemet, din fanatism lyser igenom.
Samt än en gång är tipping point det nya modet inom klimathysterin?
2019-12-14, 22:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Har du några data som visar på att Stockholm blivit varmare de senaste 15-åren än under "ditt" 90-tal ? Även fast det är helt irrelevant ur ett globalt perspektiv tror jag du har fel det har blivit kallare.

För övrigt är ju ett år ett helt år. Har du kallt i mars och april vilket vi haft har du ju en snitttemperatur på det året som minskar pga dessa kalla månader, för att vägas upp med varmare månader verkar som du räknar bort dessa i "ditt 90-tal" ?

Återkom med fakta, gärna identisk mätmetod osv. Inget alarmistdribblande. Intressant info hursom.
Det är ju rätt lätt att hitta temperaturdata i modern tid.
I centrala Stockholm har medeltemperaturen ökat från 7,3°C 1995 till 8,0°C 2018.

Under samma tidsperiod har det maximala snödjupet minskat från 24 cm till 22 cm och antalet dagar med minst en cm snö har minskat från 75 dygn till 65 dygn.

Källa: http://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/
2019-12-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Hon är inte ett hot eftersom massmedia är vänster, Greta är vänsterns gullegris och massmedia styr opinionen. Ställ Greta mot Naomi i en debatt runt klimatet och dess frågor så ska du se att det börjar ändra på sig, men det kommer aldrig hända för Greta hade blivit överkörd i en sådan debatt. Det vet du oxå men du kan och kommer aldrig erkänna detta, inte ens för dig själv.
Det finns ju alternativa media. Det enda hon behöver är en reklambyrå som lanserar henne. Det är inte svårt, vem som helst kan klara det. Heartland har pengar nog. Hon behöver bara en "anti-greta-skylt" och något fiffigt sätt att ta sig till NY där OPEC kan ta emot henne med pukor och trumpeter. När ni fått er Antigreta kanske ni kan sluta att fixera er vid originalet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in