2019-12-14, 21:09
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Ett rejält hot mot greta och hennes anhang. greta styrs av rädsla för sin fix ide att jorden kommer inte att klara sig om 8 år räknat från 2020 om vi inte omedelbart återgår till 1800 talet. Fast där ingår inte Kina och Indien med fler länder som spyr ut skit. gretas anhag vill även tysta dom som har en annan åsikt vilket inte den här tjejen vill. Naomi tror på free speech. MSM har inte behandlat greta som dom behandlat Naomi Seibt. Men det är normalt vänstermedia.

Ja det är inte av intresse att denna unga tjej får sin röst hörd, kan tänka mig om hon får samma mediala uppmärksamhet som Greta och vanligt folk som är begränsade till Aftonbladet, Expressen Svt och Tv4 faktiskt får höra lite motdebatt, kan nog lugna mångas alarmism.

Dom redan frälsta finns det inget hopp för, dom har bestämt sig och hänger väl sig om deras klimatbild rasar. Naomi behöver bara nån rik miljardär som kan påverka dom stora medierna så är saken biff.
2019-12-14, 21:22
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Som vanligt missförstår folk vad en åsikt/observation är, det har ingenting med fakta att göra samt kommer aldrig ha en relation med varandra. Detta är också en observation jag sett, folk kan inte urskilja på åsikt och fakta. Sedan om folk inte håller med om en observation är en helt annan femma.

Att presentera fakta tar väldigt lång tid, man behöver åtminstone beskriva olika relationer till sagda ämne samt vilka variabler som kan existera. Det behövs ungefär några tusen ord beroende på ämnet.

Jag menar bara om någon kunde känna igen sig. Inget annat

Det har ingenting med fakta att göra.
Vill jag debattera fakta skulle jag inte ens skriva här på flashback

Källor?

Har inte tid nu men kan gräva fram något senare:

För stunden får detta duga men om jag har rätt kommer inte dessa källor duga

Oktober: https://www.smhi.se/data/meteorologi/sno/snodjup-och-andel-ar-med-snotacke-15-oktober-1.7868
November https://www.smhi.se/data/meteorologi/sno/snodjup-och-andel-ar-med-snotacke-15-november-1.7870
December:
https://www.smhi.se/data/meteorologi/sno/snodjup-och-andel-ar-med-snotacke-15-december-1.7872

Det är åren 1961 - 1990

Kan gräva fram källor senare

Min observation/åsikt är i hur det fortfarande blivit varmare dom senaste 5 åren till och med 10 åren här i Stockholmsområdet. Det snöar fan aldrig mer och det har blivit varmare.

Kommer med källor sen

OBS: Detta är min åsikt och personlig erfarenhet. Alla kan inte ha det samt upplever världen med sina egna unika ögon. Det är inget fel på varken dig eller mig om du nu upplever den kallare osv. Men jag upplever vintrarna mycket, mycket varmare än vad dom var för 5 år sedan men intet minst sedan 1990 talet där det fanns mycket snö 15-20 cm till och med -15

Så dina åsikter har inget med fakta att göra, samt att du kastar fram ...fanfar... Data mellan 1961-1990 dvs inte det tidsspann du "känner och tycker" kring.

Vi kan konstatera att all data bekräftar att jordklotet varit kallare de senaste 15-åren än de 15-åren dessförinnan.

Har själv bott i Sthlm hela mitt liv och jag har aldrig åkt pulka i Oktober. Dock kan jag konstatera att det var bra mycket kallare under 70-talet och början av 80-talet än nu, men att vi detta år hade riktigt kallt och snö ända in i April och sommar som var rejält kyligare än normalt. Just 2019 kommer inte gå till historien som speciellt varmt i sthlms området.
2019-12-14, 21:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
När var du barn ?
De senaste 15-åren har ju varit kallare än de 15-åren dessförinnan, som prickar in 90-talet.
Citat:
Min text berör från 1990 talet till 2019. Det står 90 talet, menar inte 1900 talet

Vädret har definitivt inte blivit kallare här i Sverige iallafall. "Vintrarna" har endast blivit varmare? Det kommer inte snö längre, vilket har varit i en trend dem senaste 10 år:na?

Man undrar lite var Nixter får allt ifrån. De senaste 15 åren har varit betydligt varmare än 15 åren innan:

Citat:
"2016's record meant that 16 of the 17 warmest years have occurred since 2000."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Instrumental_temperature_record
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_temperature_record#/media/File:Global_Temperature_Anomaly.svg

Så du bergsdal har rätt. Det är varmare nu än förut.

Så Greta behövs mer än någonsin. Jorden blir allt varmare. För varje decennium som går.
2019-12-14, 21:29
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man undrar lite var Nixter får allt ifrån. De senaste 15 åren har varit betydligt varmare än 15 åren innan:

Så du bergsdal har rätt. Det är varmare nu än förut.

Så Greta behövs mer än någonsin. Jorden blir allt varmare. För varje decennium som går.

Det stämmer inte, och Info vet detta. Det varmaste decceniet på De senaste 130-åren är 1930-talet.

Om du istället tittar på icke justerad mätfata har du en helt annan kurva än den info hänvisar till, dessutom har alla tidningar den info i tryck på mikrofilm dvs dom verifierar med fakta från tiden.

Det är dessutom så att 2019.ser ut att bli kallare än 2018 som var kallare än 2017, som var kallare än 2016.. inget av detta kan hända om man tror på Greta.
Senast redigerad av Nixter 2019-12-14 kl. 21:33.
2019-12-14, 21:30
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Så dina åsikter har inget med fakta att göra, samt att du kastar fram ...fanfar... Data mellan 1961-1990 dvs inte det tidsspann du "känner och tycker" kring.

Vi kan konstatera att all data bekräftar att jordklotet varit kallare de senaste 15-åren än de 15-åren dessförinnan.

Har själv bott i Sthlm hela mitt liv och jag har aldrig åkt pulka i Oktober. Dock kan jag konstatera att det var bra mycket kallare under 70-talet och början av 80-talet än nu, men att vi detta år hade riktigt kallt och snö ända in i April och sommar som var rejält kyligare än normalt. Just 2019 kommer inte gå till historien som speciellt varmt i sthlms området.
Ja men dom källor jag länkade är bara exempel. Det är lös data som agerar underlag till själva diskussionen. Man använder den data som jag länkade först till att sedan visa en relationen mellan olika former av data till min poäng. Dock var inte detta poängen från början med min text utom bara om folk kunde relatera.

Dock är inte det kallare? Det är varmare och det finns ingen snö i det området jag bott i och har bott i.
Det är dock plusgrader idag? Hur är det kallt. Stockholm är stort så det kan finnas stora variabel på temperaturen förövrigt. Hela december har varit varm? Det har varit

Vet dock bara inte om det är värt att ha en diskussion med dig. Känns som du kommer förneka allt jag använder som källa
Senast redigerad av bergsdal 2019-12-14 kl. 21:41.
2019-12-14, 21:30
Medlem
Citat:
Vad fan snackar du om? Indirekt om vad? Svansen mellan benna? Varför skulle jag vara skamsen för? Det är du som beter sig som ett djur och gjort antagningar och behöver slappna av lite.

Ta en öl, ta en paus från flashback, gör någonting annat. Läs om min text tills polletten droppar. Det är observation, tänk på det. Det vill säga personlig åsikt. Kan du inte relatera synd.

Jag undrar om du har en väg full av massa källor kring miljöet där hemma eller.

Tycker fortfarande vädret blivit mycket varmare från och med 1990 talet till nu, mindre snö och mycket varmare är hur jag upplever det.

Kan länka källor senare för det finns en relation faktiskt där det har blivit lite varmare samt mindre snö från och med 1990 till 2019. Min post var dock inte för att debattera eller liknande för annars hade jag inkluderat källorna första början samt frågat mer ingående vilka orsaker det kan finnas, samt hur stor dessa orsaker är just orsak till förändringarna osv osv osv.

Vet dock inte om jag vill ta den diskussionen här på flashback. Det är sån låg nivå (Vilket jag inte hjälper till för att förhöja men själva attityden hos folk här är den sämsta som finns ur ett diskussions perspektiv. Folk är bara inte seriösa här vilket är otroligt tråkigt)

Forskningen är beroende av ekonomisk backning, är du influerad av medier?
Antar att en enda vargavinter räcker för dig att ändra uppfattning?
2019-12-14, 21:31
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Ett rejält hot mot greta och hennes anhang. greta styrs av rädsla för sin fix ide att jorden kommer inte att klara sig om 8 år räknat från 2020 om vi inte omedelbart återgår till 1800 talet. Fast där ingår inte Kina och Indien med fler länder som spyr ut skit. gretas anhag vill även tysta dom som har en annan åsikt vilket inte den här tjejen vill. Naomi tror på free speech. MSM har inte behandlat greta som dom behandlat Naomi Seibt. Men det är normalt vänstermedia.

Under andra världskriget tvingades det civila Sverige att ställa om bränsleanvändningen till i stort sett fossilfritt på några månader p.g.a. att den möjliga importen begränsades. Det minskade bekvämligheten för de flesta men någon återgång till 1800 tal innebar det inte.
2019-12-14, 21:34
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Forskningen är beroende av ekonomisk backning, är du influerad av medier?
Antar att en enda vargavinter räcker för dig att ändra uppfattning?
Nej. Jag är inte påverkad av någonting. Min text är 100% från egen erfarenhet. Jag använder inga sociala medier eller tittar inte ens på nyheterna längre för det är bara slask rent ut sagt skit.

Journalismen har för låg nivå. Orkar inte filtrera allt skit
2019-12-14, 21:36
Medlem
Citat:
Nej. Jag är inte påverkad av någonting. Min text är 100% från egen erfarenhet. Jag använder inga sociala medier eller tittar inte ens på nyheterna längre för det är bara slask rent ut sagt skit.

Journalismen har för låg nivå. Orkar inte filtrera allt skit

Sant.
2019-12-14, 21:37
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Under andra världskriget tvingades det civila Sverige att ställa om bränsleanvändningen till i stort sett fossilfritt på några månader p.g.a. att den möjliga importen begränsades. Det minskade bekvämligheten för de flesta men någon återgång till 1800 tal innebar det inte.

Ja, tur att kriget inte pågick längre. Vilka detaljer nyttjades för att få fram denna fossilfria energi och när, hur och med vad hade dessa detaljer tillverkats ?

Det första som händer i en sån situation är att människan börjar hugga ned alla träd. Fossilfritt, ha ha. My god - din dumhet saknar gränser.
2019-12-14, 21:37
Medlem
NilssonApans avatar
https://mobile.twitter.com/EcoSenseNow/status/1205909873554153478/photo/1
2019-12-14, 21:41
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ja men dom källor jag länkade är bara exempel. Det är lös data som agerar underlag till själva diskussionen. Man använder den data som jag länkade för att visa relationen mellan data till min poäng. Dock var inte detta poängen från början med min text utom bara om folk kunde relatera.

Dock är inte det kallare? Det är varmare och det finns ingen snö i det området jag bott i och har bott i.
Det är dock plusgrader idag? Hur är det kallt. Stockholm är stort så det kan finnas stora variabel på temperaturen förövrigt.

Vet dock bara inte om det är värt att ha en diskussion med dig. Känns som du kommer förneka allt jag använder som källa

Stopp nu. Känn efter.. varför inte lägga ned all datainsamling för att istället fråga dig hur det känns ?
Har du lagt till barndomens iver i dina känslor, du kanske åkte pulka i Oktober för att du så gärna ville ha snö - på 90-talet.

Även Al Gore har accepterat att 90-talet och speciellt slutet av detta är varmare än därefter. Inget av Als scenarios med en bortsmält nordpol, höga vattennivåer eller gigantiska öknar skedde ju, tvärtom vi har en grönare planet än på länge och de senaste 15-åren är kallare än när Al körde sin money-making hoax.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in