2019-12-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harjevik
Jag har två frågor som jag klurat lite på.

Om vi har en dome över oss skulle vi då kunna ha högre och lägre lufttryck, typ att att lufttrycket avtar med ungefär 1 hPa för var åttonde meter?

Om vi släpper ut luft mitt ute i rymden, vad händer med det, utjämnas det eller åker mot en himlakropp?

Att lufttrycket faller med stigande höjd är ett bevis för att det inte finns en "dome".
I ett slutet system är det samma lufttryck över allt.

Jag har massor med frågor om den platta jorden. Vad är egentligen lufttryck och hur uppstår det? Och hur kommer det sig att det minskar med stigande höjd?
Citera
2019-12-14, 18:43
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att lufttrycket faller med stigande höjd är ett bevis för att det inte finns en "dome".
I ett slutet system är det samma lufttryck över allt.

Jag har massor med frågor om den platta jorden. Vad är egentligen lufttryck och hur uppstår det? Och hur kommer det sig att det minskar med stigande höjd?

Så luft väger inget?
Och trycket i vatten är samma på ytan som på 1000 meter?

I slutna system...
Citera
2019-12-14, 18:55
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ostkupa (kan vi inte hålla oss till svenska ord?) eller inte, vad tänker du det är som gör lufttrycket högre ju längre ner mot marken du är?

Jag tror wille förstod poängen med exemplet. poletten trillade ner. Precis som med kurvaturen.

Kanske...
Citera
2019-12-14, 18:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag tror wille förstod poängen med exemplet. poletten trillade ner. Precis som med kurvaturen.

Kanske...

Kan du inte vara snäll och svara?

Hur tänker du att det kommer sig att lufttrycket ökar ju närmare marken/havsytan man kommer?

Vad orsakar lufttryck?
Citera
2019-12-14, 19:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ingenting av det du nämner kan du påvisa utan att peka på en teoretisk förklaringsmodell.

Det är precis som med kurvan, en fantasi utan möjlighet till bekräftelse för dem som tror på't, än mindre för dem som misstror.

Inte helt olikt en religion.
Att olika lufttryck kan existera bredvid varandra är inte bara en teori? Har du aldrig flugit eller åkt bil på t ex E6an över Hallandsås eller annan längre backe? Jag kände tydligt i öronen tydligt att lufttrycket minskade när jag åka buss på E6 över Hallandsås men jag såg ingen barriär som skulle kunna hållit isär luftmassorna. För att inte tala om hur det känns i öronen när ett flygplan är på väg att landa och då är det ändå pga tryckkabinen en bråkdel av den verkliga skillnaden i lufttryck mellan 10 000 meters höjd och markytan man känner. Luftens molekyler dras ner av tyngdlagen precis som all annan materia. Gör den resan själv så kommer du själv på riktigt märka att olika lufttryck existerar bredvid varandra utan någon barriär.
Att hävda att detta skulle ha med religion att göra är riktigt lågt.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-12-14 kl. 19:36.
Citera
2019-12-14, 20:17
Medlem
Om man betvivlar att vakuum (även om det inte existerar totalt vakuum utanför teoretiska modeller) kan existera jämte ett lufttryck utan någon barriär som skiljer, har jag följande fråga:

I Felix Baumgartners hopp noteras en konstant acceleration upp till cirka 1300 km/h. Därefter sker en deceleration. Vad är det som gör att han slutar accelerera och istället decelerera?
Citera
2019-12-14, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Problemet med den videon är att han har så rätt i så mycket.
Vilket är frustrerande.
I alla fall för mig.

Citat:
Rätt.
Helt obegripligt faktiskt.
Hur tusan kan han zooma in saker som borde ligga långt under horisonten?
Citera
2019-12-14, 20:49
Medlem
Citat:
Snabbspolade lite och fann en kul grej vid 14.30 ca där en färja zoomas in. Halva färjan döljs av vattnet. Det var väl kul?
Citera
2019-12-14, 20:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Antagligen har han räknat fel på kurvaturen eller så var det ovanligt stark refeaktion just som han filmade skulle jag gissa. Refraktionen varierar med olika väderlek. Det är inte speciellt konstigt.
Citera
2019-12-14, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Antagligen har han räknat fel på kurvaturen eller så var det ovanligt stark refeaktion just som han filmade skulle jag gissa. Refraktionen varierar med olika väderlek. Det är inte speciellt konstigt.
Kolla filmen så märker du att han kan sina saker angående filmande.
Laserexperimenten är också obegripliga.
Citera
2019-12-14, 21:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kolla filmen så märker du att han kan sina saker angående filmande.
Laserexperimenten är också obegripliga.

Nej. Du kan inte förvänta dig att vi ska kolla långa klipp för att hitta dina argument åt dig. ’Kolla så märker du han kan sina saker’, det räcker liksom inte att nån imponerar på dig. Om de är obegripliga så stämmer de förmodligen inte, eller så är det så som du säger: du begriper dem inte.

Citat:
Problemet med den videon är att han har så rätt i så mycket.
Vilket är frustrerande.
I alla fall för mig.

Vad är alla de saker han har rätt om? Eller iaf några. Du får börja tala ur skägget.
Senast redigerad av Clay Allison 2019-12-14 kl. 21:20.
Citera
2019-12-14, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
Om man betvivlar att vakuum (även om det inte existerar totalt vakuum utanför teoretiska modeller) kan existera jämte ett lufttryck utan någon barriär som skiljer, har jag följande fråga:

I Felix Baumgartners hopp noteras en konstant acceleration upp till cirka 1300 km/h. Därefter sker en deceleration. Vad är det som gör att han slutar accelerera och istället decelerera?
Luftmotstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in