2019-12-14, 17:20
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vid 7 mil ska tornet vara dolt ja. Vid sällsynta tillfällen kan dock en hägring se ut att lyfta upp tornet så det syns men det är alltså inte refraktion längre utan ett annat fenomen med totalreflektion mellan inversioner i luften.

När den där ”hägringen” blir vardagsmat för den med rätt kamerautrustning och klart väder så har vi ett intressant problem. Se filmen som jag länkade till.
Citera
2019-12-14, 17:23
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
För diskussionens skull kan vi anta att jag har sett filmen men att den inte gav mig några svar på hur "de " tänker.

Han lyckades ju inte ens förklara något så enkelt som hur det kommer sig att våra kartor fungerar eller varför solens storlek är oförändrad. Helt värdelöst klipp.

Se filmen först. Och ljug inte, kommer ett förhör.

Men jag tror inte du klarar det, du kommer känna ilska och bli arg.
Citera
2019-12-14, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harjevik
Se filmen först. Och ljug inte, kommer ett förhör.

Men jag tror inte du klarar det, du kommer känna ilska och bli arg.

Filmen du refererar till är ju fylld av samma gamla nonsens som vanligt.
Snubben är ju totalt obildad, han påstår bland annat att vakuum är en kraft och att det inte går att mäta upp jordens rotation.

Och så tar han upp det där med flygrutter... Och vi vet ju alla att flygrutter är ett strålande bevis för att våra kartor stämmer med verkligheten.
Citera
2019-12-14, 17:38
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Filmen du refererar till är ju fylld av samma gamla nonsens som vanligt.
Snubben är ju totalt obildad, han påstår bland annat att vakuum är en kraft och att det inte går att mäta upp jordens rotation.

Och så tar han upp det där med flygrutter... Och vi vet ju alla att flygrutter är ett strålande bevis för att våra kartor stämmer med verkligheten.

Nyttigt för dig att kunna lyssna på "nonsens". Du kunde inte ens jordens kurvatur. Och vägrar erkänna. Ta djupt andetag, se filmen och bli inte arg.
Citera
2019-12-14, 17:42
Medlem
Citat:
Några problem

<snip>
Atmosfär ihop med vacuum utan någon barriär.
<snip>

Att du tycker det är ett problem beror på din okunskap.

Det är inga som helst problem att olika lufttryck kan existera bredvid varandra utan någon barriär och det är inga som helst problem med att lufttrycket successivt minskar med stigande höjd.

Och nej, vakuum är ingen kraft.
Citera
2019-12-14, 17:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Problemet med den videon är att han har så rätt i så mycket.
Vilket är frustrerande.
I alla fall för mig.

Vad har han rätt i? Säg ett par saker.

Nej jag tänker inte kolla på en 80-minutersfilm för att diverse användare inte med egna ord kan berätta om dessa sanningar.
Citera
2019-12-14, 18:00
Medlem
Citat:
Att du tycker det är ett problem beror på din okunskap.

Det är inga som helst problem att olika lufttryck kan existera bredvid varandra utan någon barriär och det är inga som helst problem med att lufttrycket successivt minskar med stigande höjd.

Och nej, vakuum är ingen kraft.

Ingenting av det du nämner kan du påvisa utan att peka på en teoretisk förklaringsmodell.

Det är precis som med kurvan, en fantasi utan möjlighet till bekräftelse för dem som tror på't, än mindre för dem som misstror.

Inte helt olikt en religion.
Citera
2019-12-14, 18:01
Medlem
Citat:
Nyttigt för dig att kunna lyssna på "nonsens". Du kunde inte ens jordens kurvatur. Och vägrar erkänna. Ta djupt andetag, se filmen och bli inte arg.

Jag har som sagt sett filmen.
Och den gav inga som helst förklaringar till våra observationer och ännu mindre några svar på hur den platta jorden fungerar.

Jag är t.ex nyfiken på hur de förklarar det faktum att vi kan mäta upp en kurvatur.
Citera
2019-12-14, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ingenting av det du nämner kan du påvisa utan att peka på en teoretisk förklaringsmodell.

Du påstår att jag inte kan visa att lufttrycket minskar med stigande höjd? Eller att hög och lågtryck existerar?

Jo det kan jag. Och det kan även du. Det är pissenkelt och något som görs dagligen.

Citat:
Det är precis som med kurvan, en fantasi utan möjlighet till bekräftelse för dem som tror på't, än mindre för dem som misstror.

Det är inga som helst problem med att mäta upp kurvan och på så sätt verifiera att den teoretiska modellen stämmer med verkligheten.
Citera
2019-12-14, 18:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Inte helt olikt en religion.

Är det en teori för dig att lufttrycket sjunker ju högre upp du är?

Om du vet att det är så, så betyder det att du inser att tryckskillnader kan finnas i en och samma luftrymd, utan att luft på något sätt strömmar - i det här fallet - uppåt tills ett enda tryck uppnås.
Citera
2019-12-14, 18:24
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Du påstår att jag inte kan visa att lufttrycket minskar med stigande höjd? Eller att hög och lågtryck existerar?

Jo det kan jag. Och det kan även du. Det är pissenkelt och något som görs dagligen.

Det är inga som helst problem med att mäta upp kurvan och på så sätt verifiera att den teoretiska modellen stämmer med verkligheten.

Jag har två frågor som jag klurat lite på.

Om vi har en dome över oss skulle vi då kunna ha högre och lägre lufttryck, typ att att lufttrycket avtar med ungefär 1 hPa för var åttonde meter?

Om vi släpper ut luft mitt ute i rymden, vad händer med det, utjämnas det eller åker mot en himlakropp?
Citera
2019-12-14, 18:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har två frågor som jag klurat lite på.

Om vi har en dome över oss skulle vi då kunna ha högre och lägre lufttryck, typ att att lufttrycket avtar med ungefär 1 hPa för var åttonde meter?

Om vi släpper ut luft mitt ute i rymden, vad händer med det, utjämnas det eller åker mot en himlakropp?

Ostkupa (kan vi inte hålla oss till svenska ord?) eller inte, vad tänker du det är som gör lufttrycket högre ju längre ner mot marken du är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in