2019-12-14, 15:27
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Som tur är har vi en fin måttstock som står i Malmö med sin bas bara några meter över havets nivå. Turning Torso. Utrustad med kikare kan man gå till danska sidan och se skrapan från flera mils håll över Öresunds vatten. Jag skulle kunna göra det själv då jag inte bor så långt bort men en person har redan gjort det. Länkad tidigare i tråden men jag besparar dig jobbet: https://www.youtube.com/watch?v=MoK2BKj7QYk

Intressant.
Det är den typen av filmer som också visar det motsatta. De är för långt bort för att objektet ska synas även med hänsyn till refraktion. Motsvarande skulle vara att filma TT från 7 mil vid havsnivå och se nästan hela.

Fasta videokameror som står på en plats kanske två veckor visar hur berg etc över tiden ibland syns helt och ibland halva. Väldigt beroende av väder etc.
Citera
2019-12-14, 15:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Här är i alla fall ett inlägg där den dumma sillen medger att han ser kurvan, iaf vid marknivån:

Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag kan se vad som kan uppfattas som en kurva. Men bara vid marknivå. Sen försvinner den. 😉
Citera
2019-12-14, 15:38
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harjevik
Intressant.
Det är den typen av filmer som också visar det motsatta. De är för långt bort för att objektet ska synas även med hänsyn till refraktion. Motsvarande skulle vara att filma TT från 7 mil vid havsnivå och se nästan hela.

Fasta videokameror som står på en plats kanske två veckor visar hur berg etc över tiden ibland syns helt och ibland halva. Väldigt beroende av väder etc.
Refraktionen varierar med luftfuktighet och temperaturgradient men aldrig så mycket att hela tornet döljs eller syns helt. Dagar då vatten och luft håller ungefär samma temperatur är refraktionen inte särskilt stor.
Citera
2019-12-14, 15:47
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Refraktionen varierar med luftfuktighet och temperaturgradient men aldrig så mycket att hela tornet döljs eller syns helt. Dagar då vatten och luft håller ungefär samma temperatur är refraktionen inte särskilt stor.

TT ska inte synas alls vid 7 mil (som ett exempel). Så om du ser hela eller 70% spelar ingen roll. Fuktighet värst närmast mark. Fasta kameror visar otroliga fenomen.
Citera
2019-12-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Här är i alla fall ett inlägg där den dumma sillen medger att han ser kurvan, iaf vid marknivån:

Och alla som besitter ordentlig läsförståelse ser såklart hur du har fel. 👍
Citera
2019-12-14, 16:16
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
TT ska inte synas alls vid 7 mil (som ett exempel). Så om du ser hela eller 70% spelar ingen roll. Fuktighet värst närmast mark. Fasta kameror visar otroliga fenomen.

Här en kille med astronomiutbildning som bytte sida, såg för långt. Globen är vi alla uppväxta med, den sidan kan vi. Rättegång utan att lyssna på två sidor är meningslös. Hänger man här så kan man lyssna på hur hur de tänker från början tillslut.

https://www.youtube.com/watch?v=BplqzcTr1eI
Citera
2019-12-14, 16:25
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Vid 7 mil ska tornet vara dolt ja. Vid sällsynta tillfällen kan dock en hägring se ut att lyfta upp tornet så det syns men det är alltså inte refraktion längre utan ett annat fenomen med totalreflektion mellan inversioner i luften.
Citera
2019-12-14, 16:36
Bannlyst
Citat:
Här en kille med astronomiutbildning som bytte sida, såg för långt. Globen är vi alla uppväxta med, den sidan kan vi. Rättegång utan att lyssna på två sidor är meningslös. Hänger man här så kan man lyssna på hur hur de tänker från början tillslut.

Problemet med den videon är att han har så rätt i så mycket.
Vilket är frustrerande.
I alla fall för mig.
Citera
2019-12-14, 16:56
Medlem
Citat:

Förklara gärna hur "de" tänker.

Hur förklarar "de" t.ex att våra kartor stämmer med verkligheten?
Citera
2019-12-14, 17:06
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Förklara gärna hur "de" tänker.

Hur förklarar "de" t.ex att våra kartor stämmer med verkligheten?

Wille se filmen, så tar vi frågorna efter. Där har du en kille som ägnat mycket tid åt detta. Jag har inte varit ute och filmat med en nikon 1000. Men andra har det.
Citera
2019-12-14, 17:10
Medlem
Harjeviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Problemet med den videon är att han har så rätt i så mycket.
Vilket är frustrerande.
I alla fall för mig.

Rätt.
Citera
2019-12-14, 17:18
Medlem
Citat:
Wille se filmen, så tar vi frågorna efter. Där har du en kille som ägnat mycket tid åt detta. Jag har inte varit ute och filmat med en nikon 1000. Men andra har det.

För diskussionens skull kan vi anta att jag har sett filmen men att den inte gav mig några svar på hur "de " tänker.

Han lyckades ju inte ens förklara något så enkelt som hur det kommer sig att våra kartor fungerar eller varför solens storlek är oförändrad. Helt värdelöst klipp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in