2019-12-14, 15:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om en polis velat hämnas på Lena kunde hen gjort det på annat sätt. Det fanns tillräckligt med material i systemet för att förstöra hennes liv.

Vilket "tillräckligt material" fanns det i systemet? Så mycket att till och med en polis skulle vilja hämna på L*ena?
Citera
2019-12-14, 15:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilket "tillräckligt material" fanns det i systemet? Så mycket att till och med en polis skulle vilja hämna på L*ena?

Själva viljan att hämnas är väl inte betingad av vad som finns.
Citera
2019-12-14, 15:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Själva viljan att hämnas är väl inte betingad av vad som finns.

Det var Rosamund som skrev det. Och jag undrar vad hon menade.
Citera
2019-12-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men det är ingen hejd på dina konspirationsteorier. Nu får du väl ändå ge dig

Ja, det är kanske lätt så. Redan det att LW ineder ett förhållande med en man hon själv vigt är väl ganska sunkigt.
Citera
2019-12-14, 15:16
Medlem
Citat:
Det var Rosamund som skrev det. Och jag undrar vad hon menade.

Nej Rosamund skrev inte att någon skulle vilja hämnas på grund av vad som finns i systemet (grunden för hämndbegär lär väl som vanligt vara en upplevd oförrätt). Rosamund skrev att en polis antagligt kan hämnas genom att använda information om någon. (Dock loggas ju slagningar regelbundet, man kan lätt förstöra sitt eget liv genom att rota i sekretessklassat info för eget privat bruk).
Citera
2019-12-14, 15:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lums
]LWs kontakter med poliser verkar omfattande,[/b] men det lyfts sällan fram i denna enögda tråd.
Dom här eventuella kontaktpunkterna dyker upp i sinnet och det kan finnas fler.

Frikyrkan
Arbetet med flyktingar
Granne
Polisanmälan samt utredning gällande ofredande och misshandel
Stöd och tips efter anmälan
Geocaching
Idrott och övrigt friluftsliv?
Swingersparty?
Förhållande?
Vän?
Mördare?

gloriouslife, vågar beröra det mellan varven i sina uppskattade nattliga funderingar.

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tack!

Ja, jag har ju misstänkt Springare p.g.a.
alla missar som gjordes i början av
utredningen men det finns tydligen fler
kräk bland Örebros poliser.

För en polis som kände till hot och
trakasserier från SD så kan det inte ha
varit svårt att kasta misstankarna mot
honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om en polis velat hämnas på Lena kunde hen gjort det på annat sätt. Det fanns tillräckligt med material i systemet för att förstöra hennes liv.

Kanske bäst att Rosamund själv förklarar?
Jag uppfattar som att materialet i systemet handlade om något som kunde skada hennes liv? Dvs information om henne?

Citat:
Nej Rosamund skrev inte att någon skulle vilja hämnas på grund av vad som finns i systemet (grunden för hämndbegär lär väl som vanligt vara en upplevd oförrätt). Rosamund skrev att en polis antagligt kan hämnas genom att använda information om någon. (Dock loggas ju slagningar regelbundet, man kan lätt förstöra sitt eget liv genom att rota i sekretessklassat info för eget privat bruk).
Citera
2019-12-14, 16:08
Medlem
Citat:
Kanske bäst att Rosamund själv förklarar?
Jag uppfattar som att materialet i systemet handlade om något som kunde skada hennes liv? Dvs information om henne?

Det var inget språkligt oklart med Rosamunds inlägg. Om LW bemödat sig om att framställa sig som ett trakasserat offer inför omgivningen men glömt att berätta exempelvis bakgrunden till den anmälda misshandeln så är nog det en uppgift som markant förändrat inställningen till henne om hon ännu levt.

Jo, material som potentiellt kan skada oss alla finns i de allmänna systemen som diverse myndighetsanställda i varierande grad har för arbetet. Men om någon polis vill hämnas på LW så kommer väl hämndbegäret ur att hen är sur/förbannad eller något. Valet av metod för att hämnas är nästa steg, exempelvis att skada fysiskt eller psykiskt, det senare genom att som exempel läcka ev information som rör LW, anmäld barnmisshandel, att misshandel hon anmält var provocerad av henne själv. etc. Det senare kan vara nog så effektivt men den som tar ut uppgifterna skitar ned sig själv rätt bra om hen inte haft ett ärende på sitt bord som motiverar eftersökning av uppgiften. Snutar hamnar i PAN och ibland får de avsked när de snokat på grannar, krogbekanta etc av privata skäl. Det är ingen smidig metod för hämnd.
Polisen och Kriminalvården har typiskt flest PAN ärenden:
https://www.publikt.se/artikel/domstol-statens-anstallda-8626
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-14 kl. 16:11.
Citera
2019-12-14, 16:17
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Självklart hade både hon och han kunnat bo kvar! Vi lever inte under medeltiden så måla inte upp de religiösa värre än de är i dagens läge! GCkretsen tyckte väl heller inte att det angick dem. Du får en enkel resa till Dramaten i jul.
Kanske är det någonting med grundvattnet men vibbisarna jag får från Betesvägen med omnejd är ett hyckleri och en ryggradslöshet som får mig att tänka på ostron.

-Om du påstår att det mångåriga lurendrejeriet med deras granne och GC vän HD inte angick dem som gärna skvallrade om det så påstår jag att dom abdikerade sin mänsklighet när dom spelade med i blåsningen som orsakade LWs död?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-14 kl. 16:27.
Citera
2019-12-14, 16:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Skogsområde nordvästra Örebro låter ju som Vivalla dungen väl?

Jo det är ofta fel eller hårt vinklat. Det var väl därför något antal skribenter i Lotta Rudholm tråden var manade att påpeka hennes egen del i den destruktiva relationen, eftersom media hade presenterat det som ett fall där kvinnan länge försökt fly den våldsamma mannen. Och FUPen visade att så var inte alls fallet.

Lotta Rudholm vet jag inget om, har inte följt fallet alls.

Vad gäller rapporteringen från de första dagarna i det här fallet, ser man bilder från skogsområden, vilket får mig att tro att det är Vivallaskogen som avses.

I den här direktrapporteringen pratar man om hög polisnärvaro i området sedan tisdagen. Det är väl inte alls osannolikt att denna polisnärvaro innebar polishundar också?

Från AB direktrapporterin 18/5-18:
"Det är ett väldigt stort villaområde här i nordvästra Örebro. Och vi pratade med grannar igår som berättade att det under flera dagar då, sedan i tisdags har varit ett- en väldigt stor polisiär närvaro i området.
Polisens tekniker har varit och undersökt kvinnans bostad som fortfarande är avspärrad och sedan har dom pratat med grannar och frågat om de har hört eller sett någonting, om de har sett några konstiga bilar eller hört skrik och så."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro

Många rapporter om skogspartiet där fyndet hittades finns det, men mycket svårt att få uppgifter om det initiala sökandet och var det har gjorts.

Det verkar lite som att polisen velat arbeta i tysthet innan media har blivit kontaktade den 17/5-18.

AB 17/5:
"Området polisen söker av ligger i närheten av kvinnans bostad i ett villakvarter i stadens ytterkant. Motionärer och hundägare som var ute i skogen tittade undrande på hundpatrullen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro

AB 19/5-18:
"Tidigare på lördagen fick polisen tips från allmänheten om ett föremål där. Ett område cirka 150 meter från kvinnans hem spärrades av."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnMQR1/polisen-dod-kvinna-hittad-i-orebro

NSD 19/5-18:
"Nära kvinnans bostad finns ett skogsparti med flera gångvägar. Tidigare på lördagen fick polisen tips från allmänheten om ett föremål där. Ett område cirka 150 meter från kvinnans hem spärrades av."

https://www.nsd.se/nyheter/polisen-dod-kvinna-hittad-i-orebro-nm4836523.aspx
Citera
2019-12-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kanske är det någonting med grundvattnet men vibbisarna jag får från Betesvägen med omnejd är ett hyckleri och en ryggradslöshet som får mig att tänka på ostron. Om du påstår att lurendrejeriet med HD inte angick dem som gärna skvallrade om det så påstår jag att dom abdikerade sin mänsklighet när dom spelade med i blåsningen som orsakade LWs död?

Ja, såhär i efterhand kan det ju se ut som att de varit ett slags alibi för SD och LW.
Citera
2019-12-14, 16:35
Medlem
Citat:
Lotta Rudholm vet jag inget om, har inte följt fallet alls.

Vad gäller rapporteringen från de första dagarna i det här fallet, ser man bilder från skogsområden, vilket får mig att tro att det är Vivallaskogen som avses.

I den här direktrapporteringen pratar man om hög polisnärvaro i området sedan tisdagen. Det är väl inte alls osannolikt att denna polisnärvaro innebar polishundar också?

Från AB direktrapporterin 18/5-18:
"Det är ett väldigt stort villaområde här i nordvästra Örebro. Och vi pratade med grannar igår som berättade att det under flera dagar då, sedan i tisdags har varit ett- en väldigt stor polisiär närvaro i området.
Polisens tekniker har varit och undersökt kvinnans bostad som fortfarande är avspärrad och sedan har dom pratat med grannar och frågat om de har hört eller sett någonting, om de har sett några konstiga bilar eller hört skrik och så."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7lwR3w/hus-avsparrat-nara-forsvunna-kvinnans-bostad-i-orebro

Många rapporter om skogspartiet där fyndet hittades finns det, men mycket svårt att få uppgifter om det initiala sökandet och var det har gjorts.

Det verkar lite som att polisen velat arbeta i tysthet innan media har blivit kontaktade den 17/5-18.

AB 17/5:
"Området polisen söker av ligger i närheten av kvinnans bostad i ett villakvarter i stadens ytterkant. Motionärer och hundägare som var ute i skogen tittade undrande på hundpatrullen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0GjgJ/har-soker-polisen-efter-den-forsvunna-kvinnan-i-orebro

AB 19/5-18:
"Tidigare på lördagen fick polisen tips från allmänheten om ett föremål där. Ett område cirka 150 meter från kvinnans hem spärrades av."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qnMQR1/polisen-dod-kvinna-hittad-i-orebro

NSD 19/5-18:
"Nära kvinnans bostad finns ett skogsparti med flera gångvägar. Tidigare på lördagen fick polisen tips från allmänheten om ett föremål där. Ett område cirka 150 meter från kvinnans hem spärrades av."

https://www.nsd.se/nyheter/polisen-dod-kvinna-hittad-i-orebro-nm4836523.aspx

Mmhm, det är skapligt vaga uppgifter men den information som delgetts journalisterna var kanske inte överdrivet preciserad.

LWs kropp sägs funnet ca 14:30 på lördagen av två privatpersoner.
Föremål hittas tidigare under lördagen av en person som tipsar polisen. Föremålet må ju inte då funnits i närheten av kroppen även om det antyds att det skulle funnits ca 150 m från hennes bostad (om nu avspärrningen avsåg föremålet?).
Kan då föremålet funnits i motsatt riktning till kroppen?
Citera
2019-12-14, 16:37
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer att "fyndet" hittades samma dag, tidigare på lördagen den 19/5, som L*ena hittades. Så det borde inte ha avgjort att sökandet riktades mot Vivallaskogen.

Jag uppfattar det som svårt att dra slutsatser om man sökt nära L*enas lägenhet eller inte av de rapporteringar som media gjort.

De bilder man ser från olika media och sök är tidigast från den 17 maj-18 och man referera till "den avspärrade villan" t ex vilket gör att det är svårt att veta vilket hus man pratar om, eftersom rapporteringen handlar om (rubrik i AB) "Hus avspärrat nära försvunna kvinnans bostad i Örebro". Det är ju SDs hus som media avser.

Här nedan ett stycke transkriptering (heter det så?) från AB och Isabelle Nordströms direktrapportering 18/5-18.
"Ja, vi har egentligen två nya uppgifter som är väldigt intressanta.
Dels så är det en annan villa i det här området som är avspärrad. Och igår eftermiddag (min egen kommentar= torsdag 17/5-18) så var polishundar, hundpatrull på plats och sökte i det här området, inte alls långt ifrån den här avspärrade villan som tekniker undersökt.
"
(Egen kommentar: ses bilder på hur hundförare går på stig i en skogsdunge med högt gräs)

[...]

"Så i övrigt har de inte gått ut med mer information om vad det är som pågår i utredningen nu. Igår såg vi hundpatruller (Läs torsdag 17/5-18, min egen kommentar) jobba och söka av skogen här i området. Men nu under morgonen har vi inte sett någon polis närvara här."

( I bakgrunden ses ett skogsområde med en vit villa med rött tak skymta bakom en talldunge = egen kommentar).

Från Expressen 19/5-18:
(direktrapportering, transkription)
"Hon har ju varit försvunnen sedan natten mellan måndag och tisdag och polisen har sedan dess sökt bl a faktiskt i den här skogsdungen där vi står nu. Där har polisen genomfört sökinsatser med hundpatrull och gått runt här. Enligt våra uppgifter så sent som idag.
Men däremot är det bara en hundpatrull som har sökt i området och vi har varit här hela dagen och inte sett några större sökinsatser. Det kan pågå på några andra ställen, men i all fall inte här.
"
(I bakgrunden ses en björkdunge med gräs och en liten gräsbeväxt slänt med enstaka björkar. = egen kommentar)

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/foremal-hittat-i-sokandet-efter-lena-wesstrom-45/

Bra jobbat!

Hundar har varit med i Vivallaskogen, ja, men det verkar märkligt om de inte även har nosat runt i kvarteret. Vilket jag har fått uppfattning om. När man ska söka en person så ska man ju "börja vid brevlådan" och jobba sig utåt/bortåt. Det måste även ha skett med hund. Eller menar de att hundar absolut inte har varit i kvarteret? Ursäkta, men det tror jag inte på.

Har letat men hittar inte den korta intervjun med hundföraren som berättar att han plötsligt fick order att avbryta när hans hund visade att den hade fått vittring på något.(Hela gruppen avbröt, inte bara hundföraren). Minns det tydligt, har själv hört det. Liksom ett par andra här i tråden också har.

Peter Springare avbröt plötsligt söket. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in