2019-12-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Vad skulle vara rasistiskt? Att det runtom i världen förekommer handlingar och föreställningar om rätt och fel som med våra glasögon är ologiska och främmande är ett faktum. Om det skulle råda någon tveksamhet om det debatteras det lämpligen på annat håll.

Håller med om att det vore märkligt med tanke den etniska faktorn du själv tar upp, nämligen att GM tillhör ett annat folk än familjen. Konstigare saker har dock hänt.
Det bygger på premissen att familjens agerande är avvikande jämfört med hur vi förväntar oss att en familj i den situationen skall agera. Men här kommer återigen det faktum att det rör sig om bosättare in i ekvationen - skulle det uppfattas som ett avvikande beteende i deras hemland Libanon?

F ö vore det intressant om det gjordes en DNA-baserad fantombild. I Efterlyst nämndes de fall i Sverige där man gjort sådana, och detta fall fanns inte med.
Man visade ett test där Hasse Aro själv avbildades och flera markanta drag kom med, såpass att han kändes igen av flera personer..
Nu är ju inte familjen i fråga bosättare på det sätt det ordet normalt uttrycker. Man är legala invandrare och sannolikt svenska medborgare sedan länge. Vad det gäller bilden tror jag att man anser att det inte skulle hjälpa mycket. Dels är osäkerheten så stor, dels är det mycket enklare att se likhet med någon när du vet vem du är. Polisen vill nog inte vela ännu mer än man redan gjort.
Citera
2019-12-14, 12:18
Medlem
Sedan KAN man matcha på både mammas och pappas sida, då blir det mer pilligt.
Citera
2019-12-14, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Att man med lite kunskap kan sortera matcher och få deras ungefärliga position i ett släktträd. Det är ett ganska långdraget projekt som kräver tålamod dock.

Har själv gjort detta genom att kopiera folks släktnamn, alla släktnamn, sedan måla de sekvenser de matchar mig genom, sekvens för sekvens i ett program. Sedan markerar man familjenamnen på sekvensen, vissa namn kommer ofta dyka upp om och om igen, då vet man att den personen man känner igen som är den äldsta "förbindelsen" är troligtvis ens gemensamma förfader.

Sedan kan man utifrån om man matchar på tex x-kromosomen lista ut vissa förbindelser, eftersom om du matchar som man på x-kromosomen kan det inte vara en släkting på din pappas sida, utan måste vara från mammas och med obrutet "kvinnligt" släktskap, dvs, en man ärver ett x från mamma, och har därmed bara x-matches på hennes sida.

Mängd dna som man matchar genom, kan säga på ett ungefär hur avlägset släkt man är, detta finns mallar för på nätet, även om de inte är exakta så får man en ide i alla fall.
Gedmatch har även olika program som beräknar möjliga släktskap om de är en x-match.

Förutsättningen för polisen är att folk har lagt upp sina släktträd online eller att personerna som matchar mördaren går att identifiera på andra sätt.
Tack för ett väldigt bra inlägg. Som jag förstår det blir det en del arbete hands-on för att reda ut det hela. I detta ärende har man skickat gärningsmannens profil till FTDNA och GedMatch. Hur nära släkting tror du att man behöver hitta för att kunna reda ut det hel? Det vill säga hitta gärningsmannen? Jag antar att när FTDNA t.ex. anger en 2-4-kusin baserar detta på den DNA-likhet du nämner.
Citera
2019-12-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Tack för ett väldigt bra inlägg. Som jag förstår det blir det en del arbete hands-on för att reda ut det hela. I detta ärende har man skickat gärningsmannens profil till FTDNA och GedMatch. Hur nära släkting tror du att man behöver hitta för att kunna reda ut det hel? Det vill säga hitta gärningsmannen? Jag antar att när FTDNA t.ex. anger en 2-4-kusin baserar detta på den DNA-likhet du nämner.

Jag har hittat släktingar som jag matchar med 6 generationer tillbaka (vad vi vet), polisen borde ha mer resurser än vad jag har hemma, tänker jag.

Ftdna´s matchningar ligger då och då för svenskar lite längre tillbaka än ftdna bedömer dem som. Kanske framförallt om du har norrländskt eller finskt påbrå, eftersom speciellt finnar har ett mer homogent dna och ser närmre släkt ut än de verkligen är. Här är ett exempel på tabell som räknar möjliga släktskap utifrån mängd gemensamt dna t.ex. https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4

Sedan vet jag inte om polisen har "allt" dna från gärningsmannen, krävs ju nästan det om man inte ska ha turen att bara hitta väldigt nära släktingar.

Allt bygger på att alla som har ftdna och gedmatch syns, går att kontakta och har publika familjeträd, ju fler ju lättare.

Om jag lätt klarar av att hitta släktskap när det gäller så långt tillbaka som att vi hade samma farfars morfarsmor (edit, som förfader då) så finns det nog hopp.
Citera
2019-12-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Jag har hittat släktingar som jag matchar med 6 generationer tillbaka (vad vi vet), polisen borde ha mer resurser än vad jag har hemma, tänker jag.

Ftdna´s matchningar ligger då och då för svenskar lite längre tillbaka än ftdna bedömer dem som. Kanske framförallt om du har norrländskt eller finskt påbrå, eftersom speciellt finnar har ett mer homogent dna och ser närmre släkt ut än de verkligen är. Här är ett exempel på tabell som räknar möjliga släktskap utifrån mängd gemensamt dna t.ex. https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4

Sedan vet jag inte om polisen har "allt" dna från gärningsmannen, krävs ju nästan det om man inte ska ha turen att bara hitta väldigt nära släktingar.

Allt bygger på att alla som har ftdna och gedmatch syns, går att kontakta och har publika familjeträd, ju fler ju lättare.

Om jag lätt klarar av att hitta släktskap när det gäller så långt tillbaka som att vi hade samma farfars morfarsmor (edit, som förfader då) så finns det nog hopp.
Tack, ja, om de failar får de väl anlita dig De borde ha "allt" DNA eftersom de hade så pass mycket blod från honom, men vet inte om DNA utvunnet ur blod är "högkvalitet" eller hur det funkar. När jag körde FTDNA så var det många som hade öppna profiler i vissa delar av trädet, särskilt de äldre, sämre ställt med yngre. Men FTDNA verkar använda någon form av folkbokföring också eller hur får man annars reda på att Arne Andersson föddes i nån socken i Töreboda och dog i Nacka liksom? Knappast användare som lagt in det väl? Träden för "mina" träffar var dock mycket detaljerade tillbaka till början av 1800-talet. Jag har bedömt (höftat) kanske 10 000-15000 "svenskar" är sökbara för polisen via de två siterna ihop. Så kanske en på 1000 personer finns där. Borde med din input kunna finnas rätt goda chanser.....
Citera
2019-12-14, 16:02
Medlem
Citat:
Tack, ja, om de failar får de väl anlita dig De borde ha "allt" DNA eftersom de hade så pass mycket blod från honom, men vet inte om DNA utvunnet ur blod är "högkvalitet" eller hur det funkar. När jag körde FTDNA så var det många som hade öppna profiler i vissa delar av trädet, särskilt de äldre, sämre ställt med yngre. Men FTDNA verkar använda någon form av folkbokföring också eller hur får man annars reda på att Arne Andersson föddes i nån socken i Töreboda och dog i Nacka liksom? Knappast användare som lagt in det väl? Träden för "mina" träffar var dock mycket detaljerade tillbaka till början av 1800-talet. Jag har bedömt (höftat) kanske 10 000-15000 "svenskar" är sökbara för polisen via de två siterna ihop. Så kanske en på 1000 personer finns där. Borde med din input kunna finnas rätt goda chanser.....

Det är nog så att folk släktforskat i arkiv och sedan för in saker i sina träd. Sedan Kopierar nog många andras uppgifter när de hittat sitt släktskap och för in det i sina träd, utan att undersöka vidare så mycket. Ancestry och några andra har ju arkiv man kan söka i också.
Citera
2019-12-14, 17:35
Medlem
StuGs avatar
Citat:
...
Vad det gäller bilden tror jag att man anser att det inte skulle hjälpa mycket. Dels är osäkerheten så stor, dels är det mycket enklare att se likhet med någon när du vet vem du är. Polisen vill nog inte vela ännu mer än man redan gjort.

Det vete sjutton. Då man har DNA som med säkerhet hör till gärningsmannen (man har ju faktiskt en del av gärningsmannen om man är lite filosofisk..) riskerar ingen oskyldig fällas pga att vittnen påverkas.

En DNA-baserad fantombild tillsammans med vittnesuppgifter (t ex det kvinnan i gatukorsningen lade märke till som polisen hållit inne med) som sprids - kanske även i grannländer - kunde ge uppslag till förhör och topsningar.
Citera
2019-12-14, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
I trädgårdsföreningen finns hur mycket plats som helst att dumpa lite kläder eller rakt ut från trädgårdsföreningen förbi stolplyckan i militärskogen vid T1😃
Vid tiden för morden fanns, vad jag kan minnas, flera stora containrar för trädgårdsavfall i Trf. Vet ej hur ofta de tömdes, men man får väl anta att de genomsöktes eller ???
Citera
2019-12-14, 18:15
Medlem
Vem gömmer en jacka öppet? Men han kan grävt ner den, lagt den i en papperskorg, eller lämnat den i en lägenhet.
Citera
2019-12-14, 18:16
Medlem
Och långt till militärskogen är det inte en kvarts promenad max
Citera
2019-12-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Det vete sjutton. Då man har DNA som med säkerhet hör till gärningsmannen (man har ju faktiskt en del av gärningsmannen om man är lite filosofisk..) riskerar ingen oskyldig fällas pga att vittnen påverkas.

En DNA-baserad fantombild tillsammans med vittnesuppgifter (t ex det kvinnan i gatukorsningen lade märke till som polisen hållit inne med) som sprids - kanske även i grannländer - kunde ge uppslag till förhör och topsningar.
Jag tror osäkerheten i de där bilderna är så stor att det inte bedöms leda någonstans utan snarare förvirra folk. Men visst, jag håller med om att man inte har så mycket att förlora som det är. Å andra sidan så har man nog internt bestämt sig för att inte ändra på saker och ting då man vet att sannolikheten att lösa detta på annat sätt än DNA är försumbar. Delar uppfattningen om att man bör släppa "detaljen".
Citera
2019-12-14, 18:55
Medlem
Citat:
Jag tror osäkerheten i de där bilderna är så stor att det inte bedöms leda någonstans utan snarare förvirra folk. Men visst, jag håller med om att man inte har så mycket att förlora som det är. Å andra sidan så har man nog internt bestämt sig för att inte ändra på saker och ting då man vet att sannolikheten att lösa detta på annat sätt än DNA är försumbar. Delar uppfattningen om att man bör släppa "detaljen".

Nä, det är svårt att göra en sådan bild, då det finns så många saker som spelar in. Till och med bara ögonfärg är svår att exakt pricka rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in