Citat:
Nu är ju inte familjen i fråga bosättare på det sätt det ordet normalt uttrycker. Man är legala invandrare och sannolikt svenska medborgare sedan länge. Vad det gäller bilden tror jag att man anser att det inte skulle hjälpa mycket. Dels är osäkerheten så stor, dels är det mycket enklare att se likhet med någon när du vet vem du är. Polisen vill nog inte vela ännu mer än man redan gjort.
Vad skulle vara rasistiskt? Att det runtom i världen förekommer handlingar och föreställningar om rätt och fel som med våra glasögon är ologiska och främmande är ett faktum. Om det skulle råda någon tveksamhet om det debatteras det lämpligen på annat håll.
Håller med om att det vore märkligt med tanke den etniska faktorn du själv tar upp, nämligen att GM tillhör ett annat folk än familjen. Konstigare saker har dock hänt.
Det bygger på premissen att familjens agerande är avvikande jämfört med hur vi förväntar oss att en familj i den situationen skall agera. Men här kommer återigen det faktum att det rör sig om bosättare in i ekvationen - skulle det uppfattas som ett avvikande beteende i deras hemland Libanon?
F ö vore det intressant om det gjordes en DNA-baserad fantombild. I Efterlyst nämndes de fall i Sverige där man gjort sådana, och detta fall fanns inte med.
Man visade ett test där Hasse Aro själv avbildades och flera markanta drag kom med, såpass att han kändes igen av flera personer..
Håller med om att det vore märkligt med tanke den etniska faktorn du själv tar upp, nämligen att GM tillhör ett annat folk än familjen. Konstigare saker har dock hänt.
Det bygger på premissen att familjens agerande är avvikande jämfört med hur vi förväntar oss att en familj i den situationen skall agera. Men här kommer återigen det faktum att det rör sig om bosättare in i ekvationen - skulle det uppfattas som ett avvikande beteende i deras hemland Libanon?
F ö vore det intressant om det gjordes en DNA-baserad fantombild. I Efterlyst nämndes de fall i Sverige där man gjort sådana, och detta fall fanns inte med.
Man visade ett test där Hasse Aro själv avbildades och flera markanta drag kom med, såpass att han kändes igen av flera personer..
De borde ha "allt" DNA eftersom de hade så pass mycket blod från honom, men vet inte om DNA utvunnet ur blod är "högkvalitet" eller hur det funkar. När jag körde FTDNA så var det många som hade öppna profiler i vissa delar av trädet, särskilt de äldre, sämre ställt med yngre. Men FTDNA verkar använda någon form av folkbokföring också eller hur får man annars reda på att Arne Andersson föddes i nån socken i Töreboda och dog i Nacka liksom? Knappast användare som lagt in det väl? Träden för "mina" träffar var dock mycket detaljerade tillbaka till början av 1800-talet. Jag har bedömt (höftat) kanske 10 000-15000 "svenskar" är sökbara för polisen via de två siterna ihop. Så kanske en på 1000 personer finns där. Borde med din input kunna finnas rätt goda chanser.....