2019-12-14, 12:44
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det stämmer. En kvinna i Lysekil.

Den blev avställd 2019-11-18, (!)

Förmodligen en slump...

14 november. Det sista datumet Wilma Andersson ses i livet. Polisen misstänker att hon mördades samma dag.

17 november. Wilma Anderssons anhöriga kontaktar polisen och anmäler henne försvunnen.

19 november. Wilma Anderssons pojkvän grips, misstänkt för mord. Han häktas senare. Wilma Andersson är alltjämt försvunnen.
Senaste gången Wilma sågs, var onsdagen den 13 nov. Av en granne på Götbgsv som tyckte hon var festklädd.
Citera
2019-12-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Nja, det där var föregående ägare.
Nuvarande ägare bor i Lysekil.
Vet att mitt konto är nytt i tråden men den som är ägare till bilen, finns det möjliga kopplingar till fallet?
Känner till en anhörig till ägaren nämligen.
Citera
2019-12-14, 13:01
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Vet att mitt konto är nytt i tråden men den som är ägare till bilen, finns det möjliga kopplingar till fallet?
Känner till en anhörig till ägaren nämligen.

Nu får Du gärna sjunga ut.

Vi är nog många här inne som vill veta lite mer detaljerat.
Varför detta intresse om bilen?
Finns det någon koppling till W?
Citera
2019-12-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ingen reagerar på häktn.tider på fyra år.
Huvudsaken är att brott, som ex.vis wilmas märkliga död, blir lösta med fälld GM.
Rättssäkerhet - vad faen är detta, vid populasens köksbord?
I värsta fall så torskar T varken för mord eller dråp!

I huvudsak finns det, som redan nämnts, ingen bortre gräns för häktning.
Men rör det sig om andra brott än Mord finns det delvis en bortre gräns och där är ju när brottet preskriberas eller om/när du suttit häktad längre tid än vad straffet för brottet skulle ge.

Många delar i det svenska häktningssystemet är hemskt! Som tur är så är mål med häktade personer s k "förtursmål" vilket förhoppningsvis skall göra att du inte behöver sitta häktad längre än nödvändigt.
Exemplet med "svenska rekordet" i häktning på 4 år är hämtat från "Operation Playa" där INGENTING fungerade som det skulle, så det är lite missvisande att bara kolla på det exemplet. En vanlig mord-utredning brukar ta ungefär 6 månader (vilket givetvis är jävligt lång tid det också)
Citera
2019-12-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Med tanke på vad pancakegirl skrev här i tråden om muslimska män och deras söner - samt mammorna som inte kan säga ett pip - så är även jag numera beredd att tro att detta faktiskt kan vara ett hedersmord. Med hela familjens goda minne och hälften varit med rent praktiskt. Inget förvånar mig i det här fallet längre. Jag minns det där fallet - killen hade inte en chans.

Han blev illa torterad till döds av ett helt gäng släktingar, ja Både män och kvinnor deltog av hjärtans lust. Samtidigt förvånar det mig att de inte tog kål på kvinnan i stället, som enligt släkten hade varit otrogen - trots att hon var skild från sin man räknades hon som otrogen och ägd av mannen för all framtid, men nu fick hon också fängelse - tror det var 6 år eller nåt sånt.

Vill man höra deras sjuka resonemang i TR kan man (som jag tipsade om igår) lyssna på och här är delett av två: https://play.acast.com/s/rattegangspodden/tag%3Asoundcloud%2C2010%3Atracks%2F548285871

OM nu Wilma har deltagit i den där muslimska kk-nånting-vigselakten så kanske hon därför omfattades av gärningsfamiljens sk heder? Men det låter samtidigt märkligt i mina öron om Wilmas föräldrar i så fall inte visste något om detta. Eller om de trodde/blivit intalade att giftemålet bara var nån slags oskyldig ungdomslek?
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-14 kl. 14:00.
Citera
2019-12-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nu får Du gärna sjunga ut.

Vi är nog många här inne som vill veta lite mer detaljerat.
Varför detta intresse om bilen?
Finns det någon koppling till W?
Är just det jag undrar med, hur bilen kan ha koppling, citerade fel konto, det var inte den som skrev ut frågan om reg numret.
Jag vet alltså ingen koppling mellan bilägaren och fallet men om det finns ska jag självklart luska i det.
Citera
2019-12-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan61
Kan någon kolla vem som äger bilen RFC 336
Finns det koppling till bilägaren och fallet?
Citera
2019-12-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Jag hoppas man uppfattar dig rätt här.
Det kan ju inte vara rätt och riktigt att från början misstänka alla!
Då ska ju hela omgivningen häktas ...en och en får lämna häktet tills en eller två
eller i fall av hedersmord, vissa kusiner osv, får stanna häktet...
Stackars grannar som då hamnar i häktet (nästan så jag måste skratta: hahaha).
Och kanske i jultid!

Kan se det framför mig när kusinens pappa ger sonen en klapp på axeln med orden: "Vi har problem här och nu ska du få ett riktigt HEDERSUPPDRAG, min son"...

Kan det vara så det går till?
Citera
2019-12-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag förstår vad ovan nämnda person menar. Men att ALLA misstänks/blir misstänkta är lite att ta - Och isåfall rör det sig nog snarare om den lägsta misstankegraden som är "Kan misstänkas".

Nej. För att häktas skall du uppnå minst "skälig misstanke", men helst "på sannolika skäl misstänkt"

Exempel (finns fler om man letar):
Jag har viss kännedom om att det ibland häktas för lättsinnigt och i mindre viktiga fall-
som inte ens kan påstås vara juridiskt brottsliga i vedertagen mening, utan har mer av civilrättskaraktär -redan från början.
Inte ens trots att den som anmälde brottet ljög för att få dit den på sannolika skäl misstänkta.
Det visade sig att anmälaren var hundtjuven ( en hundtvist; en hundvakt - som inte kontaktade hundägaren -hade lånat ut hunden till sin dotter som medtagit den till sin arbetsplats där någon ansåg sig kunna behålla den.Hundägaren ansågs ej ha rätt till sin hund! ) .. och den misstänkte men rättmätige hundägaren satt 3 timmar i häkte och släpptes mitt i natten då alla kommunikationer stod stilla.
För kort tid för skadestånd.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-14 kl. 14:00.
Citera
2019-12-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Han blev illa torterad till döds av ett helt gäng släktingar, ja Både män och kvinnor deltog av hjärtans lust. Samtidigt förvånar det mig att de inte tog kål på kvinnan i stället, som enligt släkten hade varit otrogen - trots att hon var skild från sin man.

OM nu Wilma har deltagit i den där muslimska kk-nånting-vigselakten så kanske hon därför omfattades av gärningsfamiljens sk heder? Men det låter samtidigt märkligt i mina öron om Wilmas föräldrar i så fall inte visste något om detta.
Det kan ju vara så att Wilma tyckte det var ok med den ritualen för att kunna bo då och då hos Tishko? Men för henne var det inte på riktigt, hon har ju inte den kulturen. Det var på låtsas. Som två femåringar som gifter sig med dagisfröken som vigselförrättare. Därför var det inte ens värt att nämnas för föräldrarna. Men för Ts föräldrar och honom själv var det viktigt. Båda var nöjda. Därför kan det ju vara så, som du själv säger, att hon tillhörde familjen och bar på hedern. Då är det haram att gå ifrån maken. För det är exakt det jag tror skedde. Men självklart spekulerar jag som alla andra.

Tillägg: Det kan vara så att hon faktiskt blev kär i nån annan. Det får man definitivt inte bli i den kulturen. För oss är det normalt att en 17-åring byter pojkvänner, men där är det statiskt. Finns inte på kartan att en flicka får vända sig ifrån sin partner.
Senast redigerad av Picasso2 2019-12-14 kl. 13:18.
Citera
2019-12-14, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
I huvudsak finns det, som redan nämnts, ingen bortre gräns för häktning.
Men rör det sig om andra brott än Mord finns det delvis en bortre gräns och där är ju när brottet preskriberas eller om/när du suttit häktad längre tid än vad straffet för brottet skulle ge.

Många delar i det svenska häktningssystemet är hemskt! Som tur är så är mål med häktade personer s k "förtursmål" vilket förhoppningsvis skall göra att du inte behöver sitta häktad längre än nödvändigt.
Exemplet med "svenska rekordet" i häktning på 4 år är hämtat från "Operation Playa" där INGENTING fungerade som det skulle, så det är lite missvisande att bara kolla på det exemplet. En vanlig mord-utredning brukar ta ungefär 6 månader (vilket givetvis är jävligt lång tid det också)

Tack för att info vi får av dig, vettigt framställd. Läsbart.
Citera
2019-12-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugerbra
Finns det koppling till bilägaren och fallet?

Misstänker det.Den har stått på samma plats sen 14 november.Nu är framrutan förstörd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in