2019-12-14, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Jag har skrivit tiderna flera ggr i tråden men vad hjälper det då ingen verkar läsa utan kommer med andra tider och massa svammel, hur svårt är det att komma ihåg prisuppgifter?
Men irriterande att det varit så diffust och lite om allt innan man misstänker mordet ska ha inträffat, någon ska ha sett W någon gång den 14e och en granne träffade W i trappen den 13e och tyckte W va kläd för fest. Det är allt om dagar och tider.

Men tar det igen, kl 18-19 den 14e hördes bråket från mgm lgh och 02-04 hördes dom tunga stegen.

Tack för tiderna igen! Om W nu legat död mellan 19 och 02 (minst) i lägenheten borde liklukten vara fastnad faktum, tänker på diskussionen tidigare här om 20 min. T har haft tid och tänka, kontakta ngn planera etc. Förmodligen i mer eller mindre i panik, eventuellt drogpåverkad också?
Citera
2019-12-14, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Tack för tiderna igen! Om W nu legat död mellan 19 och 02 (minst) i lägenheten borde liklukten vara fastnad faktum, tänker på diskussionen tidigare här om 20 min. T har haft tid och tänka, kontakta ngn planera etc. Förmodligen i mer eller mindre i panik, eventuellt drogpåverkad också?

Ja hundarna bör ha markerat om det är som jag tro, jag tror W blev ihjälslagen mellan kl 18-19 då det va ett jävla bråk som tvärt tystnade efter 20 minuter.

Har inte framkommit om det va flera i huset som hörde bråket/en från mgm lgh och om det va samma granne som hörde dom tunga stegen i trappen mellan kl 02-04.
Citera
2019-12-14, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Varför tror du att W befann sig i Walkeskroken på Torsdagen. Bekanta i området? eller något annat? Brukade hon möta upp T vid hans arbetsplats?

Ska vara där enligt polisen hon skulle setts någon gång under torsdagen den 14e, verkar vara då hon senast sågs i livet men tyvärr inte vilken tid detta va.

Om det stämmer att mgm jobbade där kanske de va nån kollega till mgm som såg henne då? Kanske då mgm slutade arbetet och dom åkte hem tillsammans? Här jobbar hemtjänsten till kl 17 kanske även gm gjorde?
Hemma typ kl 17:15-17:30 och efter kl 18 händer något?
Citera
2019-12-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Ett mord är ett mord, oavsett om du har bibel i hand eller bär märken på väst.
Mc mord, hedersmord. Ja kalla det vad du vill. Mord är det likafullt.

I mitt land, vars fana har guldkors mot blå himmel är mord förbjudet.
Den som bryter mot denna lag, lagför och fängslas.

Känns lite föråldrat ovan biografiska novell. Lite Mona Sahlin varning över ditt inlägg.

Mona Sahlin(S) integrationsminister 2000:

"Det finns ingen statistik som säger oss att våldet mot de unga kvinnorna är kulturellt betingat. Det handlar i stället om mäns våld mot kvinnor… Vi får aldrig acceptera talet om ‘hedersmord’."

Oavsett du vill eller inte så kommer en lagskärpning ske, kunde trätt i kraft redan 1 januari 2020. Färdigutredd och allt av KD M C och L.

Men nu kom JÖK ivägen, S tycker inte riktigt om det färdigt utredda motionen och säger nej. Nu med stöd av C och L. som ändrat inställning till sin egen motion. Dom ska se över den igen. Länge leve JÖKen, eller inte

Nytt datum är nu enligt Löfven 1 januari 2022. Man ska nu utreda en redan färdigt utredd motion. Ja, ja det här är en annan debatt men du lär i alla fall få anpassa dig till att hedersvåld/mord kommer införas i svensk lag som försvårande.

Men tänk såhär du som säger dig värna om W familj, utan JÖKen hade denna misstänkta mördare kunnat dömas med hjälp av ny straffskärpning, detsamma gäller de andra misstänkta gärningsmännen.

Hur många som eventuellt blir dömda ur klanen står oklart, vi vet inte ens om den huvudmisstänkta blir dömd men någon ny straffskärpning lär dom gå fria ifrån (speciellt "medhjälparna").

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Bra grävt .. då kan nog detta bli bättre än vad jag vågade hoppas på.

Jag vågar inte hoppas än, hedersbrott är svårutredda. Mycket.

Hur pass mycket hederstänk och utövande det finns i det här mordet vet man inte, det får vi hoppas åklagaren som har hedersbrottslighet som skötebarn kan nysta ut.

Att man gör en P7a vid mord är kutym, det hade knappast åklagaren behövt påpeka men han påpekade det ändå vilket de flesta gör men denna åklagare tillade även att Ahmed visat "tecken" på det i förhören.

Just det här med "tecken" i förhören ska man nog börja fundera på igen när man nu vet åklagarens inriktning. Jag har i alla fall gjort det Har någon annan?
Senast redigerad av iLivid 2019-12-14 kl. 08:56.
Citera
2019-12-14, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Känns lite föråldrat ovan biografiska novell. Lite Mona Sahlin varning över ditt inlägg.

Mona Sahlin(S) integrationsminister 2000:

"Det finns ingen statistik som säger oss att våldet mot de unga kvinnorna är kulturellt betingat. Det handlar i stället om mäns våld mot kvinnor… Vi får aldrig acceptera talet om ‘hedersmord’."

Oavsett du vill eller inte så kommer en lagskärpning ske, kunde trätt i kraft redan 1 januari 2020. Färdigutredd och allt av KD M C och L.

Men nu kom JÖK ivägen, S tycker inte riktigt om det färdigt utredda motionen och säger nej. Nu med stöd av C och L. som ändrat inställning till sin egen motion. Dom ska se över den igen. Länge leve JÖKen, eller inte

Nytt datum är nu enligt Löfven 1 januari 2022. Man ska nu utreda en redan färdigt utredd motion. Ja, ja det här är en annan debatt men du lär i alla fall få anpassa dig till att hedersvåld/mord kommer införas i svensk lag som försvårande.

Men tänk såhär du som säger dig värna om W familj, utan JÖKen hade denna misstänkta mördare kunnat dömas med hjälp av ny straffskärpning, detsamma gäller de andra misstänkta gärningsmännen.

Hur många som eventuellt blir dömda ur klanen står oklart, vi vet inte ens om den huvudmisstänkta blir dömd men någon ny straffskärpning lär dom gå fria ifrån (speciellt "medhjälparna").

Jag vågar inte hoppas än, hedersbrott är svårutredda. Mycket.

Hur pass mycket hederstänk och utövande det finns i det här mordet vet man inte, det får vi hoppas åklagaren som har hedersbrottslighet som skötebarn kan nysta ut.

Att man gör en P7a vid mord är kutym, det hade knappast åklagaren behövt påpeka men han påpekade det ändå vilket de flesta gör men denna åklagare tillade även att Ahmed visat "tecken" på det i förhören.

Just det här med "tecken" i förhören ska man nog börja fundera på igen när man nu vet åklagarens inriktning. Jag har i alla fall gjort det Har någon annan?

...Att hedersmord ska betraktas som en försvårande omständighet, vad kan det betyda i praktiken?
Citera
2019-12-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
...Att hedersmord ska betraktas som en försvårande omständighet, vad kan det betyda i praktiken?

Jag kan ta det kortfattat för det är en annan debatt.

Idag faller hedersmord under andra rubriceringar. T ex mord, olaga hot, misshandet, olaga frihetsberövande osv.

Med en särskild brottsrubricering kan man använda andra tvångsmedel. Hedersmord är ett kollektivt brott som de unga kusinerna i klanen tar på sig och då får kusinen någon månad ungdomsvård. Det är ett exempel, att man avskaffar ungdomsrabatten vid hedersmord.

Ett annat är permanent utvisning av alla i klanen som deltagit efter fängelsestraff. Dessa hedersmord/mordförsök är hyllade och legitimerade av familjen, därför är utvisning det enda. För svenska kvinnomördare är det tvärtom, brottet förkastas.

Jag stoppar där och föreslår att du själv söker då det finns många flera och bra "förslag" i motionen.

Till sist det är av största vikt att hedersmord tas in i lagen för görs det så blir det detaljerade förarbeten som klarlägger hedersmord/våld/förtryck och med förarbeten ökar kunskapen inom rättsväsendet.
Citera
2019-12-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Jag kan ta det kortfattat för det är en annan debatt.

Idag faller hedersmord under andra rubriceringar. T ex mord, olaga hot, misshandet, olaga frihetsberövande osv.

Med en särskild brottsrubricering kan man använda andra tvångsmedel. Hedersmord är ett kollektivt brott som de unga kusinerna i klanen tar på sig och då får kusinen någon månad ungdomsvård. Det är ett exempel, att man avskaffar ungdomsrabatten vid hedersmord.

Ett annat är permanent utvisning av alla i klanen som deltagit efter fängelsestraff. Dessa hedersmord/mordförsök är hyllade och legitimerade av familjen, därför är utvisning det enda. För svenska kvinnomördare är det tvärtom, brottet förkastas.

Jag stoppar där och föreslår att du själv söker då det finns många flera och bra "förslag" i motionen.

Till sist det är av största vikt att hedersmord tas in i lagen för görs det så blir det detaljerade förarbeten som klarlägger hedersmord/våld/förtryck och med förarbeten ökar kunskapen inom rättsväsendet.

Tack, jag tycker nog att det hör till vårt ämne!
Men ska det läsas som att t ex en utredning av ett hedersmord kan komma att kallas "olaga hot" under utredningens gång? När utredningen är klar och om det står klart att det handlar om mord, vad kallas det då? Det måste ändå kallas "mord" vare sig det är kollektivt eller ej ...?
Eller kan det kallas "Olaga hot med döden som följd"? Det låter orimligt. Kan det bli så i framtiden, om vi långsamt accepterar denna "kultur"? Jag frågar inte bara dig ... utan är en allmän fråga.

I så fall har vi både "försvårande omständighet" och "förmildrande omständighet"!!!

Om alla kusiner (som i exemplet) tar på sig ett hedersmord får då alla samma straff eller går man detaljerat tillväga? Någon / några måste ju stått närmast offret, varit mest skyldig i handlingen?
Ja kanske kan 10 personer tillfoga lika mycket skada och ingen kan peka ut någon enskild.

Hu ja ... Visst är det bra att kunskapen om detta införlivas mer i svenskt rättsväsen!!
Men samtidigt blir i alla fall jag rädd för att det ska bli just förmildrande omständighet till den
grad att straffen blir mindre kännbara än om en svensk mördar någon som ensam GM.

Utredningen av vad som hänt Wilma Andersson kan just därför komma att ta lång tid ..
eftersom en del pekar på att att det kan finnas fler än en delaktig.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-14 kl. 11:20.
Citera
2019-12-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsipananka
Hej Picasso2,

Jag vill ge dig cred för dina inlägg och dina kloka och nyanserade svar. Det är inte många här som är på din nivå.
Jag gick med här för jag blev så oerhört berörd av fallet. Från början trodde jag att T kunde vara oskyldig. Men det tror jag inte nu. Jag utesluter det inte heller, men finner det inte sannolikt att han är oskyldig.
Om han är skyldig så är det antingen planerat eller oplanerat. Jag tror på det senare och att det var en olycklig utgång på ett gräl. Det ursäktar inte att kroppen har blivit styckad, oavsett var det har skett.

Snälla, berätta sanningen ni som vet. Om det var en olyckshändelse och panikåtgärder uppstod, det är mer förståeligt och kan lättare förstås än om det var med iskallt uppsåt och hedersrelaterat.
Vi vill gärna veta sanningen och den är lättare att förstå om den läggs fram ärligt och öppet.
Alla som vet något och endast varit tysta,
måtte ni få mod att berätta.
Det kunde varit er dotter, syster, kusin, vän mm, det kunde kanske varit ni.
W:s familj måste ha det oerhört svårt nu, låt de få de svar som behövs så att de kan få ro och bearbeta sin sorg.

Stort tack! Orden värmer.

Jag tror att de som har vetskap om detta, minsta misstanke, tillhör Tishkos släkt. De säger inget. Då lär det bli repressalier från resten av släkten.
Jag hoppas att den stora mängd beslag man gjort i både pappans och Tishkos hem kommer ge dem de svar Wilmas familj behöver. Av erfarenhet från ett tidigare mord i aug så vet jag att det inte är enbart familj som mår dåligt. Det finns vänner till Wilma, vänners föräldrar osv. Låt oss hoppas att när detta är utrett så sitter förövarna insydda på lång tid. Tyvärr är längden på våra frihetsberövanden skrattretande låga.
Citera
2019-12-14, 11:26
Medlem
Citat:

Det lättaste svaret är att det i praktiken kommer betyda att gärningsmannen döms till livstids fängelse
Citera
2019-12-14, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Utredarna måste ju ställa rätt frågor annars får dom ju fel svar.
Man ställer frågor som man vet svaret på och lyssnar vad den förhörda personen säger.
På det viset vet man direkt vem som ljuger om sina förehavande och då utreder man dom mer.
Det första man börjar med är att hålla en bredd på orsak och motiv.
Dom tre klassiska är 1.Kärlek, relationer 2.Pengar 3.Makt, hedersmord
Se har vi två till man måste beakta 4.Dråp, oavsiktligt dödat någon 5.Olyckshändelse
Sen börjar man att förhöra Familjen och närstående om deras förehavanden före och efter den beräknade dödstiden, om man har det. Även grannar i husen omkring den tänkta mordplatsen, eller den fastställda, och husen bredvid om dom sett eller hört något.
Man försöker ta reda på vem som sett BO sist.
Under tiden upprättar man en tidslinje där man för in det man fått reda på.
Sätter upp alla eventuella misstänkta på tavlan, där kan ingå Pojkvän, föräldrar, syskon, bekanta, grannar som av nåt skäl inte kan ge klara besked om var dom varit, utan alibi, tills alibit är fast ställt.
När utredningen startar är alla misstänkta tills man kan hitta nåt som drar åt nåt håll, indicier eller bevis.
Utredarna i detta fallet börjar med att vända tratten upp och ner, stora delen ner mot tanken och försöker hälla i den lilla pipen. På så vis rinner massa ut på sidan av tank hålet och säkert uppe vid lilla pipen också. Alltså man utser en skyldig först och sen jobbar man på det.
På det viset blir i Sverige många mordutredningar Cold Case fall.
En vettig människa sätter tratten åt rätt håll för att få i så mycket som möjligt i tanken.
Jag vet 2-3 stycken här i tråden som verkar uppfatta detta men inte fler. Man kan inte bara ha förutfattade meningar om mord eller andra brott när man ska utreda det.
Denna tråden var väl för att hjälpa till i utredningen och att hitta Wilma.
Kom igen hjälp till!!!

Jag hoppas man uppfattar dig rätt här.
Det kan ju inte vara rätt och riktigt att från början misstänka alla!
Då ska ju hela omgivningen häktas ...en och en får lämna häktet tills en eller två
eller i fall av hedersmord, vissa kusiner osv, får stanna häktet...
Stackars grannar som då hamnar i häktet (nästan så jag måste skratta: hahaha).
Och kanske i jultid!
Senast redigerad av Marielo 2019-12-14 kl. 11:32.
Citera
2019-12-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det lättaste svaret är att det i praktiken kommer betyda att gärningsmannen döms till livstids fängelse

Ja, tack .. då förstår jag innebörden och så borde det vara.
Jag menar att det inte får bli en förmildrande omständighet!
Vi kanske påverkas av andras "kulturer" på sikt och det blir både försvårande
och förmildrande (=många deltog vid mordet, det var en "kulturgärning, en hederssak").
Citera
2019-12-14, 11:37
Medlem
Citat:
Ja, tack .. då förstår jag innebörden och så borde det vara.
Jag menar att det inte får bli en förmildrande omständighet!
Vi kanske påverkas av andras "kulturer" på sikt och det blir både försvårande
och förmildrande (=många deltog vid mordet, det var en "kulturgärning, en hederssak").

Nej, nej absolut inte! Finns ett rättsfall, som avgjordes nu 2019, där en kvinna i Mellerud knivmördades av sin man och där det fanns mycket som talade för Mord med hedersmotiv. Tingsrätten tyckte dock inte det kunde styrkas att det faktiskt rörde sig om ett hedersmord och fällde mannen till 18 års fängelse. När målet kom till Hovrätten sa dom att det absolut rörde sig om ett hedersmord och dömde mannen till livstids fängelse. Så lagstiftaren ser definitivt allvarligt på hedersmord/brott, med all rätt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in