2019-12-14, 10:10
  #85297
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Alla ni som varje morgon ställer är och gör vågen för Sd. Inse att när Sd ökar krymper M och Kd. Det handlar om att liberalerna ska åka ut så fjorton mandat kan omfördelas för att det ska bli en majoritet. Även med ett Sd på 30% kommer det vara svårt att få ihop resterande 20%.

S krymper men går deras väljare direkt över till Sd, i så fall skulle det var lätt att räkna hem valet. Men det ser inte ut så, M eller Kd eller båda sjunker när Sd ökar.
Hoppet står till utrensning av meningslösa småpartier som L och de har lite av S problem med en åldrande skara liberaler och ingen nyrekrytering.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är ju det problemet vi just diskuterar denna morgon. Blågula blocket kan inte lyfta sig självt i håret. De dras med samma högerkannibalism som 2002. De måste presentera nån sorts gemensamt program så att man vet vad man kommer att få när de får makten.
Fast det där stämmer inte riktigt. Enligt Sifo har det blågula blocket ökat totalt sett sedan valet. Regeringen plus stödpartier har minskat. Skillnaden har gått från 3,2 procentenheter i regeringsunderlagets favör till 6,3 i det blågula blockets favör enligt Sifo. 9,5 procentenheters förskjutning är stora rörelser. Om narrativet som verkligheten ger orsakar dessa rörelser så finns det nog mer verklighet kvar tom 2022 för att kantringen åt höger i svensk politik ska fortsätta.
2019-12-14, 10:13
  #85298
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Till och med v tappar till SD, och s har ju tappat hela tiden. Iofs sägs i undersökningen att det NU inte finns några inom s som överväger att gå till SD.

Ok, men hur är det imorgon då? Löfvén verkar ju inte säker, och skjutningarna och välfärd som äts upp av invandringspolitiken lär nog få många fler sossar att fundera på sin partitillhörighet.

Precis, även fast de inte finns Socialdemokrater som villl byta just NU så kan det gå fort.

Fortsatt neddragningar i välfärden, fortsatt eskalerande otrygghet som drabbar dessa väljare, filmklipp som Lamotte fixade från Trollhättan, ett klipp där en ung tjej blir misshandlad av en grupp blattar och ropar på mamma som sänds på efterlyst och inte bara sociala medier.

Ja det kan gå fort för många att bli SDare
2019-12-14, 10:25
  #85299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Precis, även fast de inte finns Socialdemokrater som villl byta just NU så kan det gå fort.

Fortsatt neddragningar i välfärden, fortsatt eskalerande otrygghet som drabbar dessa väljare, filmklipp som Lamotte fixade från Trollhättan, ett klipp där en ung tjej blir misshandlad av en grupp blattar och ropar på mamma som sänds på efterlyst och inte bara sociala medier.

Ja det kan gå fort för många att bli SDare

Så är det.

Det finns ingenting som talar för att brottsligheten kommer att sjunka, att lågkonjunkturen uteblir och att kommunerna, landstingen och befolkningen kommer minska sina skulder. Tvärtom. Allt talar för att förfallet fortsätter. Och att förfallet accelererar.

Vekligheten är SD:s bästa valarbetare.
2019-12-14, 10:26
  #85300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Alla ni som varje morgon ställer är och gör vågen för Sd. Inse att när Sd ökar krymper M och Kd. Det handlar om att liberalerna ska åka ut så fjorton mandat kan omfördelas för att det ska bli en majoritet. Även med ett Sd på 30% kommer det vara svårt att få ihop resterande 20%.

S krymper men går deras väljare direkt över till Sd, i så fall skulle det var lätt att räkna hem valet. Men det ser inte ut så, M eller Kd eller båda sjunker när Sd ökar.
Hoppet står till utrensning av meningslösa småpartier som L och de har lite av S problem med en åldrande skara liberaler och ingen nyrekrytering.

Det som krävs är att (M) och (KD) klarar att ta, och behålla, (L) och (C) väljare. Det är fullt möjligt om JÖKen blir ett fiasko när (V) sätter stopp för liberal politik samtidigt som partiledningarna klamrar sig fast vid Löfven.

Samtidigt behöver (SD) ta fler (S) väljare. Det tror jag kommer. Ett troligt scenario under mandatperioden är ju att det blir strid internt inom (S). LAS förhandlingarna exempelvis har ju potential att ställa tokvänstern mot facket. Där finns en chans för (SD) helt klart.


Verkligheten kommer ju att ge högerblocket rätt i vilket fall. JÖKen kommer att bli ett fiasko och lågkonjunkturen kommer ju inte att höja stämningen i landet direkt. Slipper vi extra val så har verkligheten mer än två år på sig att sjunka in. Det kommer att bli väljarförluster för vänster-sörjan.
2019-12-14, 10:37
  #85301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Fast det där stämmer inte riktigt. Enligt Sifo har det blågula blocket ökat totalt sett sedan valet. Regeringen plus stödpartier har minskat. Skillnaden har gått från 3,2 procentenheter i regeringsunderlagets favör till 6,3 i det blågula blockets favör enligt Sifo. 9,5 procentenheters förskjutning är stora rörelser. Om narrativet som verkligheten ger orsakar dessa rörelser så finns det nog mer verklighet kvar tom 2022 för att kantringen åt höger i svensk politik ska fortsätta.
Det går åt rätt håll och det är imponerande att det är match trots att två partier gått över till motståndarlaget, men det är långt till en komfortabel ledning som inte är beroende av att L, MP eller båda åker ut. Lite deprimerande ändå när man betänker att blågula blockets tävlingsmotståndare JÖKboet får särskolan att se ut som MENSA.
2019-12-14, 10:45
  #85302
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det är möjligt att det blågula blocket just nu nått en platå, men den stora övergripande trenden är trots allt mycket positiv. I riksdagsvalet låg man ca 11 pe efter Femgänget, i augusti 2019 hade avståndet krympt till ca 7 pe och nu är det endast ca 2 pe.

Då skall man tänka på att i valet var M och KD fortfarande "Alliansen" som gjort DÖ i 4 år och tog avstånd från SD. Så egentligen har de öppet systemkritiska vuxit från 17,5 % till cirka 48 %.
2019-12-14, 10:55
  #85303
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hur får man ens idén att arbetares högsta önskan är att utsättas för importerad konkurrens om jobben, välfärden och bostäderna? Hur? Om jag så rökte en container med crack skulle just DEN dumma idén aldrig komma upp.

Man har uppenbart gått finansen tillmötes. Fler människor ger mer konsumtion. Det gäller även klimatet. Man äger nu Greta Thunberg. Omställningen handlar alltid om att medborgarna ska betala på något sätt som i förlängningen gynnar finansen.

Såsom jag förstår samtalet mellan Åkesson och Kristersson eller Busch Thor så handlar det om att stöpa om invandringen med så få åsikter som möjligt. Säkrar man medborgarnas utkomst för de skatter man betalar så finns det inte utrymme för massinvandring. Begreppet volymer blir ointressant i och med att man bara kan ta in så många man har råd med och som infrastrukturen klarar av. Man kan inte säga till kassörskan att hon har taskig attityd om det är tomt på kontokortet.
2019-12-14, 11:03
  #85304
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/F6dB69V9BwM

3.25

”Det är otäckt när det är så nära”

Det här sammanfattar de som stoppat huvudet i sanden och bara flyttat från problemen, så länge de inte är i närheten av oss (medelklassen) så är det ingen fara. Nu sprider det sig.

Här har vi en före detta Socialdemokrat som numera säkert röstar SD efter detta.
2019-12-14, 11:09
  #85305
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tänker att nyckeln kan finnas i det som sägs här:
Väljarna är ganska okänsliga för den aktuella politiska debatten. Jag är förvånad, med tanke på det tonläge som varit, inte minst när man hotat med misstroendevapnet. Det är förvånande att väljarna påverkas så lite av en så intensiv debatt i både riksdagen och medier, säger Marja Lemne.

Toivo Sjörén är inne på samma linje:

– Det verkar vara sakpolitiska frågor, eller att man är missnöjd med olika saker, som driver väljarna snarare än hur olika partier ställer sig till ett misstroende.

Både han och Marja Lemne tror att det framför allt är frågor om lag, ordning och kriminalitet som lett till det stadigt ökande stödet för SD, som de menar är det parti som uppfattas som tydligast i de frågorna.
De är nåt på spåren men förstår inte riktigt vad de ser:

Väljarna har lämnat “den politiska debatten” bakom sig helt, det är verkligheten som gäller nu. Jag tror inte det var nånting specifikt som Löfven sa i Agenda som retade gallfeber på folk, utan mer det att han blev en påminnelse om politikens totala impotens. Det eviga pratandet. Varför pratar han överhuvudtaget, varför sitter han inte på ett plan till Malmö?

När folk ser Lamottes video från Trollhättan tänker de inte “vi behöver tala om höjda straffsatser och fler poliser, viktigt med förebyggande insatser också”, de tänker “kör in med en pansarbil med kulspruta på taket, mata kulor oavbrutet tills alla närvarande är köttfärs, spola bort resterna med vattenkanon, kör ut”.

Boris Johnson vann inte skrällseger för att han är omtyckt, eller har bästa politiken, eller ens för att folk egentligen vill ha Brexit (det har varit en stabil majoritet mot Brexit sedan folkomröstningen), han är t o m invandringsliberal - lite som en populistisk Reinfeldt i morotsperuk. Nej, han vann tack vare de magiska orden “get Brexit done”. Med tonvikt på GET och DONE snarare än Brexit. Det spelar ingen roll längre vad det är som ska göras. Bara GET IT DONE. I tre jävla år har underhuset hållit på med en utdragen non stop filibustering. Ingen orkar höra på skiten längre, politikerföraktet rusar mot nya höjder. Ingen mer prokrastinering och filibustering, agera bara.

Det kan rent av vara så att SD vunnit på att hålla låg profil. Det kan vara så att alla som pratar nu tappar väljare på att de inte har vett att hålla käften.
Ja! Har också stört mig på de här ständiga hänvisningarna till metaperspektiv från opinionsinstitut och diverse tyckare. Att människor främst skulle styras av vad som pratas om snarare än vad som händer. Jag tror det är en eftersläpning från en svunnen tid, då folks verkliga intressen och behov låg inbäddade i en nyansrikare och samtidigt snävare verklighet. När man ser horder av hotfulla utlänningar ta över gatorna blir det liksom enklare att ta ställning och politikernas retorik minskar i betydelse.
2019-12-14, 11:33
  #85306
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast Lindberg vill inte höra svaret på de frågor han ställer eftersom han slår dövörat till så fort invandringen kritiseras. Detta trots att Trump, Brexit och SD handlar om just det.

Bäste Anders... de känner så för att de har blivit överkörda av en ångvält som heter massinvandring, och det vänsterliberala etablissemanget har hållit i ratten. Om man vill att vanligt folk ska uppleva att deras intressen tas tillvara, är det en jättedålig idé att tvinga på dem en tillvaro där de känner sig som knäckta ägg i någon annans oätliga omelett. De vill vara mottagare av förmåner, inte verktyg och förbrukningsmaterial för främlingars förmåner.

Det innebär inte att de är ”bakåtsträvare”. De vill ha en smartphone, inte bakelittelefon med nummerskiva. De vill ha Spotify, inte vinylskivor. Men de vill också kunna gå från bussen eller gå ut med hunden utan att se sig över axeln. Det finns inget ”progressivt” med att tvingas ägna sig åt personliga säkerhetsrutiner, sånt tillhör Jack the Rippers 1800-tal.

(Min fetning)

Dessa ca tio rader kan vara något av det bästa - och sannaste - som skrivits i denna tråd. Om Socialdemokratin (och vänstern generellt) vägrar eller inte förmår inse detta, då är de som politisk kraft dödsdömda. Antingen så begriper de detta, eller så gör de det inte. Det är binärt. Ettor eller nollor. Ja eller nej. I det senare fallet kommer resultatet vid ett givet tillfälle att bli antingen en utdragen eller mycket snabb pasokifiering. Folket, väljarna, kommer att bestämma takten i denna nedgång och utplåning.

Problem kan väldigt ofta vara svåra och komplicerade, men lösningarna är nästan alltid förvånansvärt enkla. Först måste man dock erkänna problemen. Anders Lindberg är inte där än.
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2019-12-14 kl. 11:36. Anledning: Stavfel
2019-12-14, 11:34
  #85307
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Även med ett Sd på 30% kommer det vara svårt att få ihop resterande 20%.

Min något naiva teori är att "allt annat är inte lika" när SD är uppe och nosar på 30% Det tillkommer den psykologiska effekten när SD är klart störst, och denna effekt kommer få en rejäl substans av underbyggd sanning när kommuner krisar och vid lägre konjunktur. Allt fler i medelklassen kommer märka av detta och gammelmedia kan inte längre dölja.
2019-12-14, 11:39
  #85308
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Instämmer. Om SD startade ett eget fackförbund skulle jag gå över dit direkt. Förmodligen skulle hundratusentals andra SD-väljare göra detsamma.
Här finns guld att tälja samtidigt som man slår ner på sossarnas finanser.
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Trenden är fortfarande obruten. Men hur länge till? Ingen som vet. Tveksamt om det går upp till 30 procent. Möjligtvis i Sentio då.
Sossarnas trend är däremot att de slutat tappa till SD. Vilket är synd. För det är här som potentialen för fortsatt uppgång för Jimmie finns.

Ma får nog räkna med att SD kan tappa 5 % i nästa valrörelse också från sina högstanivåer (Snitt i OU 22,1 % som högst innan förta valet?), när etablissemanget samordnar sin propaganda/lögn/skrämsel-offensiv. Men SD har fortfarande 2½ år kvar att öka. Kommer SD upp i ett snitt på 30 % sommaren 2022 har de ändå en stark ställning om de tappar 5 %.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in