2019-12-13, 23:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaire-Witch
Försöker redigera mitt inlägg men ”pennan” är borta som funktion.
Läs det feta bland hennes text, det är jag som skrivit det. Ja, va svar på de två sista frågorna. Vet inte vad jag gjorde för fel, för att det skulle hamna utanför.

Ok. Tack!
Citera
2019-12-13, 23:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det kom ett prejudikat från Högsta domstolen i frågan tidigare i år:
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2019/20599/
Se där, ja då var detta utrett. Deras slutsats, punkt 23, sammanfattar allt:
Citat:
Det är inte straffbart att i polisförhör lämna falska uppgifter till förmån för någon som är misstänkt eller dömd för ett brott, när det endast kan påverka bevisläget mot den personen, t.ex. att ge ett falskt alibi. Straffansvar för sådana uppgifter förutsätter att de har lämnats under ed
Mitt fetade.
Det var som du sade tidigare ungefär. I normalfallet gäller "edgång" bara i domstolen. Men ed kan vara aktuellt även i polisförhör tydligen, under särskilda omständigheter. Man kan undra vilka, men troligen i fall där GM inte är helt inringad s.a.s.
Citat:
Ursprungligen postat av SilvrigaSara
Hen sa att hen inte kände igen ”Gråkappan” tyvärr. Dock är personen säker på att om hen träffar på personen igen skulle hen kunna peka ut vem ”Gråkappan” är. Just då fanns det inte tillfälle att visa foto på A.A och fråga pga olika omständigheter.
Menar du att du inte hade tillfälle att visa bilder på A.A. just då? Men att du själv alltså misstänkte honom då (så tolkar jag det)?
Nåja, det viktigaste kom ändå fram, att vittnet inte kände igen "Gråkappan" samt att denne var en mansperson.
Du skrev innan att polisen hade alla dessa uppgifter. Det är bra. Och troligen blev A.A. därmed utpekad, ungefär som jag tänkt mig det.
Citera
2019-12-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Konstigt formulerad mening med två inte, du menar alltså att vittnet kände igen personen?

Sorry, det är jag som skriver som en kratta. Mitt fel. Menade att vittnet ej kände igen personen!

Citat:
Jag tolkar det som att personen inte va en person hen inte kände igen.
Blev själv snurrig och fick läsa det tre ggr men tolkar det som att det va en person hen kände igen.

Nej, vittnet kände inte igen ”Gråkappan”
Citera
2019-12-14, 00:18
Medlem
Blaire-Witchs avatar
Citat:
Nej, vittnet kände inte igen ”Gråkappan”
Vet du ifall han skulle känt igen Andre*a Anderss*n? Den MGM som nu sitter häktad. Eller är A.A helt okänd för honom?
Citera
2019-12-14, 00:30
Medlem
Citat:
Vet du ifall han skulle känt igen Andre*a Anderss*n? Den MGM som nu sitter häktad. Eller är A.A helt okänd för honom?

MGM är okänd för vittnet. Men hen sa att såg hen ”Gråkappan” igen kunde hen peka ut honom.
Citera
2019-12-14, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0-18

Fylls det på underifrån? Bör man hålla barnen ifrån alla med släktskap till de här ungdomarna, bröderna och deras respektive, som uppenbarligen är helt förlorade? Ifrån deras föräldrar som antingen inte bryr sig eller helt har tappat kontrollen? Bör man flytta härifrån så fort som möjligt för att skydda sina barn?

Mitt råd till dig är att fly så snabbt du kan! Vi trodde vi bosatte oss i en lugn liten förort när vi köpte hus i Tollarp men har aldrig varit gladare än den dagen vi sålde och flyttade till stan. De som påstår att det är ”likadant i alla småbyar” ljuger. Tollarp skola är den skolan som har mest problem med droger i hela kommunen, inte en chans att jag skulle låta mina barn gå där längre än nödvändigt.
Citera
2019-12-14, 00:38
Medlem
Ska vi kanske dra upp MK igen?
Vad säger ni om det?
Citera
2019-12-14, 00:53
Medlem
En annan fundering, varför söktes det en grå Saab NG innan? Har i bakhuvudet att det var väldigt intressant ett tag. Varför detta?
Citera
2019-12-14, 00:59
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartviol02
Ska vi kanske dra upp MK igen?
Vad säger ni om det?
Visst, varför inte? Särskilt nu när SilvrigaSara nämner en silvrig Saab, som ju M.K har tillgång till.

Edit: Alltså, jag larvar mig bara. Jag ser ingen vits i att lyfta fram M.K igen eller Saabjäveln, men tyckte det var ett lustigt sammanträffande att de två senaste inläggen har en gemensam nämnare.

Hur så, svartviol02, är det något särskilt du vill dela med dig av?
Senast redigerad av Bakaxel 2019-12-14 kl. 01:03.
Citera
2019-12-14, 01:31
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
En annan fundering, varför söktes det en grå Saab NG innan? Har i bakhuvudet att det var väldigt intressant ett tag. Varför detta?

Det var på goda grunder ett tag. När det sedan inte brände till riktigt så känner jag inte att man behöver gå in på exakt vilka skäl.
Citera
2019-12-14, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Visst, varför inte? Särskilt nu när SilvrigaSara nämner en silvrig Saab, som ju M.K har tillgång till.

Edit: Alltså, jag larvar mig bara. Jag ser ingen vits i att lyfta fram M.K igen eller Saabjäveln, men tyckte det var ett lustigt sammanträffande att de två senaste inläggen har en gemensam nämnare.

Hur så, svartviol02, är det något särskilt du vill dela med dig av?

Anledningen till att jag kom att tänka på de just ikväll var för att jag kollade tillbaka lite från start osv och då kom de ett inlägg där de var super viktigt med just saaben. Sen hittade jag inte så mycket mer om det. Därav min fråga angående saaben. Ifall jag missat något.
Citera
2019-12-14, 02:47
Medlem
Pandalina4s avatar
För en utomsocknes låter allt befängt och hemskt.
— Är O/D man eller kvinna på pappret? Ren nyfikenhet därav?
— Står Romins bil kvar på torget?
Ingen annan anhållen?
Ja Otto• kan varit anhållen 48h utan att det blir offentligt. Dock bör O/D då varit väldigt nära på, som t.ex den som E bodde med å var kvar i lägenheten efter E lämnade med gråkrappan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in