Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan S
Det kom ett prejudikat från Högsta domstolen i frågan tidigare i år:
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2019/20599/
Se där, ja då var detta utrett. Deras slutsats, punkt 23, sammanfattar allt:
Citat:
Det är inte straffbart att i polisförhör lämna falska uppgifter till förmån för någon som är misstänkt eller dömd för ett brott, när det endast kan påverka bevisläget mot den personen, t.ex. att ge ett falskt alibi. Straffansvar för sådana uppgifter förutsätter att de har lämnats under ed
Mitt fetade.
Det var som du sade tidigare ungefär. I normalfallet gäller "edgång" bara i domstolen. Men ed kan vara aktuellt även i polisförhör tydligen, under särskilda omständigheter. Man kan undra vilka, men troligen i fall där GM inte är
helt inringad s.a.s.
Citat:
Ursprungligen postat av
SilvrigaSara
Hen sa att hen inte kände igen ”Gråkappan” tyvärr. Dock är personen säker på att om hen träffar på personen igen skulle hen kunna peka ut vem ”Gråkappan” är. Just då fanns det inte tillfälle att visa foto på A.A och fråga pga olika omständigheter.
Menar du att
du inte hade tillfälle att visa bilder på A.A. just då? Men att du själv alltså misstänkte honom då (så tolkar jag det)?
Nåja, det viktigaste kom ändå fram, att vittnet inte kände igen "Gråkappan" samt att denne var en mansperson.
Du skrev innan att polisen hade alla dessa uppgifter. Det är bra. Och troligen blev A.A. därmed utpekad, ungefär som jag tänkt mig det.