2019-12-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det verkar som att Greta inte får åka i en bil med en kaross heller. Eller hur ska man tolka SnuskigGubbes invändning?
Greta skall inte åka utan hon skall gå. Att åka Tesla släpper ut lika mycket skit som att åka diesel. De billigare Teslorna har visserligen vanlig plåtkaross som inte är värre än vanlig bilkaross, men batteritillververkningen är helt obegripligt miljöförstörande. Själva tillverkningen av batteriet motsvarar 20000 mils körning med diesel. Ett förskräckligt hyckleri av den lilla strejkaren. Helt jämförbart med att segla kappseglingsbåt över Atlanten.
2019-12-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag undrar verkligen hur de fick tag i svenska matvaror. Wasabröd finns säkert i Kanada, men Pågen LingonGrova!!!

Jag kollade upp det där och Pågens matbröd säljs enbart i Sverige, Norden och i Tyskland. Deras Gifflar och Krisprolls exporteras till mer än 20 länder.

Aspergare har väldigt svårt att bryta sina vanor, så jag tror att Greta har fått en specialleverans från Sverige.

Det handlar om en fasad som måste bibehållas, samt givetvis som du nämner att hon antagligen får spel om inte maten är konsekvent.
2019-12-13, 22:14
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Greta skall inte åka utan hon skall gå. Att åka Tesla släpper ut lika mycket skit som att åka diesel. De billigare Teslorna har visserligen vanlig plåtkaross som inte är värre än vanlig bilkaross, men batteritillververkningen är helt obegripligt miljöförstörande. Själva tillverkningen av batteriet motsvarar 20000 mils körning med diesel. Ett förskräckligt hyckleri av den lilla strejkaren. Helt jämförbart med att segla kappseglingsbåt över Atlanten.
Håller med du, batterierna kostar kobolt och vilka gräver det vet vi...dom kan verkligen säga NI DÖDA MIN BARNDOM...fy fan för hycklare...bläää hela miljö/klimat rörelsen handlar bara om makt/pengar och ny kommunism
2019-12-13, 22:18
Medlem
Greta hycklar inte. Hon kan åka hur hon vill och äta vad hon vill, som alla andra. Nyckelordet är vill.
2019-12-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Det handlar om en fasad som måste bibehållas, samt givetvis som du nämner att hon antagligen får spel om inte maten är konsekvent.

Troligtvis, en aspergare kan äta samma typ av frukost hela livet. Antagligen får Greta spelet om LingonGrovan är slut.
2019-12-13, 22:23
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Greta har tydligen en iPhone (antagligen hennes favoritpryl) och jag vet inte hur gammal den är, men jag är rätt säker på att hon önskar kunna använda den under en lång tid framöver. MEN! Här kommer roten till det onda in. Den globala uppvärmningen ökar aritmetisk (0,2 grader per decennium) just för att den atmosfäriska koldioxidhalten ökar geometrisk (viss procentuell ökning varje år). Tillväxten i ekonomin, så viktig för alla som ska tjäna pengar genom spekulation, styr Keelingkurvan och prylar tillverkas så att de inte ska kunna användas särskilt länge. Efter en tid kommer hon få allt fler meddelanden om att plattformen inte stöder hennes föråldrade system.

Men det är klart att Greta ska ha en mobil, med vilken hon kan kommunicera med alla ungdomar som ska försöka böja Keelingkurvan.

Ovan är bluff.

Du får läsa på kring CO2 och temperatur påverkan.
Som grund kan du ta detta:

CO2 150ppm Allt liv på jorden dör
CO2 200ppm till 400ppm temperaturökning 0.8-1grad på 130år
CO2 400ppm till 1600ppm temperaturökning 0.8-1grad

Du behöver fyrdubbla ppm nivån från dagens för att nå samma effekt som den senaste 130årens dubblering.

Referens: Freeman Dyson mfl.
2019-12-13, 22:27
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Greta hycklar inte. Hon kan åka hur hon vill och äta vad hon vill, som alla andra. Nyckelordet är vill.
Sant ...HON GÖR VAD HON VILL, men andra ska följa hennes regler=kommunism
2019-12-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ovan är bluff.

Du får läsa på kring CO2 och temperatur påverkan.
Som grund kan du ta detta:

CO2 150ppm Allt liv på jorden dör
CO2 200ppm till 400ppm temperaturökning 0.8-1grad på 130år
CO2 400ppm till 1600ppm temperaturökning 0.8-1grad

Du behöver fyrdubbla ppm nivån från dagens för att nå samma effekt som den senaste 130årens dubblering.

Referens: Freeman Dyson mfl.
Att växthuseffekten är logaritimsk hör inte hit. Har man strejkat sig igenom grundskolan blir sådana resonemang helt verklighetsfrämmande.
2019-12-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Idag tycker vuxenvärlden att tonåringarna ska vara som den väluppfostrade miljonärsdottern Greta. Tonåringarna gör uppror och skiter totalt i miljön.
Jag håller väl inte med om att tonåringarna skiter i miljön, däremot verkar de inte bry sig särskilt mycket om Greta™. Jag har två barn som går på gymnasiet och frågade dem härom veckan ifall det pratas mycket om Greta™ på skolan. Båda svarade att hon omtalas inte över huvud taget. Och de går på olika skolor och har helt olika umgänge. Greta™ tycks endast vara ett massmedialt fenomen, vilket också blir tydligt när man ser vilka som kommer till klimatdemonstrationerna i min hemstad. Mindre än en promille av befolkningen och hälften är pensionärer. Det finns ingen massrörelse av ungdomar som följer Greta™. Det är en propagandalögn. Den senaste klimatdemon samlade 0,3 promille av befolkningen, större än så är inte klimatångesten hos riktiga människor.
2019-12-13, 22:39
Medlem
Citat:
Bönor och knäcke, antar att sociala medier måste uppdateras genom mobilen 24/7.
Att Greta även gillar vita bönor, ofta i tomatsås är inget nytt. På en av båtbilderna fanns en bildtext om, att både Greta och Svante hade smugglat in sådana bönburkar och hade dem under sina sängar på katamaranen. Så det verkar som att när Greta vaknar hungrig på natten, tar hon gärna en bönburk! Bildtexten sa inget om knäckebrödet, men det har hon nog till bönorna!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-13 kl. 22:45.
2019-12-13, 23:13
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
En fördel vore om Greta började hälla i lite solrosolja eller linfröolja i bönburken eller bönförpackningen, för att få i sig mer essentiella, dvs livsnödvändiga fettsyror. Då blir bönorna godare också!
Är Greta vegan sedan födseln eller hur länge har hon varit det? Jag antar att hela familjen är veganer?
2019-12-13, 23:18
Medlem
Citat:
Eller äta grönsaker på riktigt, samt nötter.
Fast tänk på att Greta på de här mycket långa bil- och tågresorna, antagligen haft mycket svårt för att hinna laga mat! På de långa båtresorna levde Greta enligt vad hon har sagt till stor del på frystorkad mat, alltså astronautkost. Väl hemma i Stockholm kanske hon kan mer följa ditt råd!? -Det kan dock vara som så, att Greta gillar bönor och knäckebröd så mycket, att hon gärna vill ha det även hemma!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-13 kl. 23:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in