2019-12-13, 21:16
  #85249
Medlem
KD -1,8%
SD +1,4%

Ska man dra någon slutsats av det så är väl orginalet (SD) bättre än kopian (KD) nu när dom tre partierna ändå börjar närma sig varann och SD börjar mer och mer framstå som ett accepterat parti.

Eller kanske fler människor som drabbas av invandringens konsikvenser och vill ha mer åtstramning och bättre invandringspolitik än vad KD erbjuder.
2019-12-13, 21:20
  #85250
Medlem
Jag har svårt att se varför SD eller M skulle tappa något till KD framöver som det ser ut nu. Vad har KD kvar för USP nu när M också öppnat för samarbete med SD?

”Rösta på KD så får du ungefär samma sak som M fast som extra bonus skickar vi med en undervegetation i partiet med asylkramare, homofober och abortmotståndare!”
2019-12-13, 21:39
  #85251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Det kommer, var så säker!
Lpgkonjunkuren kommer bli lång och smärtsam. Välfärden är i kollaps, precis kommen från en högkonjunktur. Gissa hur det blir i lågkonjunkturen.

Vad SD behöver göra nu är att prata välfärd kontra invandring. Hela tiden.
90 miljarder per år går till bistånd och klimat. Lova hälften av dessa pengar till välfärden. Oavkortat.
Bjud över S i alla lägen när det gäller välfärd. Välfärd,välfärd, välfärd. Där finns de kvinnliga rösterna.
Gör kopplingen invandring och välfärd HELA TIDEN.
Håller med om det, men jag talade om den kortsiktiga trenden. Vad vi ser nu kortsiktigt är att väljare går från KD till SD samtidigt som de andra partierna ligger stilla. Det kan inte fortsätta mer än högst en månad till sedan måste eventuella nya väljare komma någon annanstans ifrån.
2019-12-13, 21:56
  #85252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Håller med om det, men jag talade om den kortsiktiga trenden. Vad vi ser nu kortsiktigt är att väljare går från KD till SD samtidigt som de andra partierna ligger stilla. Det kan inte fortsätta mer än högst en månad till sedan måste eventuella nya väljare komma någon annanstans ifrån.

Nej, det ser vi inte. Det kan minst lika gärna vara så att KD tappar till M samtidigt som M fortsätter att tappa till SD.
2019-12-13, 22:20
  #85253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Nej, det ser vi inte. Det kan minst lika gärna vara så att KD tappar till M samtidigt som M fortsätter att tappa till SD.
Japp, eller att KD tappar till MP som sedan tappar till SD. Det här är ingen vetenskap. Vi sitter i Platons grotta och kan bara se skuggorna på väggen, men av dessa skuggor så ser det ut som att KD tappar till SD.
2019-12-13, 22:24
  #85254
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Jag har svårt att se varför SD eller M skulle tappa något till KD framöver som det ser ut nu. Vad har KD kvar för USP nu när M också öppnat för samarbete med SD? ”Rösta på KD så får du ungefär samma sak som M fast som extra bonus skickar vi med en undervegetation i partiet med asylkramare, homofober och abortmotståndare!”

Vi ser nu i Sifo att blågula blocket inte växer totalt. Men det mest radikala partiet växer (SD), Det parti som närmat sig SD mest står stilla (M) och det parti som halkat efter lite i radikala förslag backar (KD). De blågula väljarna radikaliseras.

M och KD måste börja dra sitt strå till stacken och ta väljare från C och L, SD verkar få svårare att få S-väljare så de andra måste in i matchen. Men jag tror S-tappet till SD kommer att komma igång igen snart, för regeringen är helt inkapabel att lösa några problem i landet.

Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Problemet med M är att de låter en skara på 5% från Reinfeldts gamla "öppna era hjärtan"-gäng styra och ställa fullständigt. M behöver rensa ut denna klick, hårt och bestämt. På samma sätt som SD har rensat ut sin del av knäppgökar senaste åren. Men M vill inte. Kristersson vågar inte ta den fajten. Hans ställning och persona är för svag.

Kristersson tillhör ju den klicken, han kommer inte att rensa ut sig själv.
2019-12-13, 22:30
  #85255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kristersson tillhör ju den klicken, han kommer inte att rensa ut sig själv.

Möjligt. Men inte i en vudare bemärkelse om du frågar mig. Uffe är ingen "djup ideolog". Han är karriärpolitiker. Ytan och fernissan är tunn, oerhört tunn. Jag är övertygad om att han skulle kasta omkull det mesta bara för att få sitta i Regering. Principfasthet är det minsta han besitter.

Det är min bild av honom.
2019-12-13, 22:43
  #85256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Möjligt. Men inte i en vudare bemärkelse om du frågar mig. Uffe är ingen "djup ideolog". Han är karriärpolitiker. Ytan och fernissan är tunn, oerhört tunn. Jag är övertygad om att han skulle kasta omkull det mesta bara för att få sitta i Regering. Principfasthet är det minsta han besitter.

Det är min bild av honom.
Det är nog en riktig bild. Få politiker har bestått av hundra procent yta som Kristersson. Jag följer honom på Facebook och det finns hundratals bilder av honom där han ser allvarlig ut, bekymrad, glad, upprymd, bedrövad, ledsen, inkännande, osv, allt efter olika dagspolitiska händelser. Jag tror inte det finns två bilder där han har exakt samma kläder på sig. Det är bisarrt. Ingen politiker som jag minns har varit lika mycket yta som Ulf Kristersson.

Jag vet inte om det finns något under ytan, om han egentligen tycker något om någonting. Förmodligen inte.
2019-12-13, 22:48
  #85257
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det är nog en riktig bild. Få politiker har bestått av hundra procent yta som Kristersson. Jag följer honom på Facebook och det finns hundratals bilder av honom där han ser allvarlig ut, bekymrad, glad, upprymd, bedrövad, ledsen, inkännande, osv, allt efter olika dagspolitiska händelser. Jag tror inte det finns två bilder där han har exakt samma kläder på sig. Det är bisarrt. Ingen politiker som jag minns har varit lika mycket yta som Ulf Kristersson.

Jag vet inte om det finns något under ytan, om han egentligen tycker något om någonting. Förmodligen inte.

Det är bra för SDs OU-siffror, men en bättre M-ledare kanske skulle kunna locka över lite centerpartister och liberaler. Partierna i blågula blocket måste komplettera varandra så att de kan attrahera olika väljargrupper. KD har Ebba men spretig politik. M börjar få en tydligare politik men har UK......... SD har allt.
2019-12-13, 22:49
  #85258
Medlem
Haddock93s avatar
En faktor jag tror många glömmer kring SDs fantastiska rusning de senaste är att när folk numera ser att SD räknas som störst parti eller jämsides med S vågar ta upp att man röstar på SD i fikarummen eller med familjen.

Det här har varit SDs svaghet, tystnadskulturen. Nu släpper man testballonger kring sitt umgänge eller går rak på sak. Möjligtvis får man höra någon i sin närhets barn utsättas för rån eller våldtäkt, man känner våldet krypa närmre.

Många som kanske funderar på att byta hör hur andra diskuterar och blir nyfiken, börjar läsa på och sen blir radikaliserad. Typ så.

Exempelvis min familj och släkt, där pratar vi nu öppet på middagar osv och alla där är numera SDare, även äldre kvinnor som då är mammor. Min syster är Centerpartist så hon gillar ju inte det alls, och vi undviker att prata om det när hon är nära men hon har börjat acceptera att familjen och släkten pratar om det nu. Då bor vi i storstad, några är knegare och några småföretagare.

Såhär var det inte för några år sedan, då fanns det de som sympatiserade med SD men aldrig vågade säga det inom släkten i risk för onödigt bråk.
2019-12-13, 22:53
  #85259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
En faktor jag tror många glömmer kring SDs fantastiska rusning de senaste är att när folk numera ser att SD räknas som störst parti eller jämsides med S vågar ta upp att man röstar på SD i fikarummen eller med familjen.

Det här har varit SDs svaghet, tystnadskulturen. Nu släpper man testballonger kring sitt umgänge eller går rak på sak. Möjligtvis får man höra någon i sin närhets barn utsättas för rån eller våldtäkt, man känner våldet krypa närmre.

Många som kanske funderar på att byta hör hur andra diskuterar och blir nyfiken, börjar läsa på och sen blir radikaliserad. Typ så.

Exempelvis min familj och släkt, där pratar vi nu öppet på middagar osv och alla där är numera SDare, även äldre kvinnor som då är mammor. Min syster är Centerpartist så hon gillar ju inte det alls, och vi undviker att prata om det när hon är nära men hon har börjat acceptera att familjen och släkten pratar om det nu. Då bor vi i storstad, några är knegare och några småföretagare.

Såhär var det inte för några år sedan, då fanns det de som sympatiserade med SD men aldrig vågade säga det inom släkten i risk för onödigt bråk.

Sedan blir de som är anti-SD mycket mindre offensiva när de vet att 25 procent röstar SD.

Finns fortfarande många tysta SD-röster förövrigt. I många branscher är det fortfarande tabu att rösta SD.
2019-12-13, 22:57
  #85260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vi ser nu i Sifo att blågula blocket inte växer totalt. Men det mest radikala partiet växer (SD), Det parti som närmat sig SD mest står stilla (M) och det parti som halkat efter lite i radikala förslag backar (KD). De blågula väljarna radikaliseras.

M och KD måste börja dra sitt strå till stacken och ta väljare från C och L, SD verkar få svårare att få S-väljare så de andra måste in i matchen. Men jag tror S-tappet till SD kommer att komma igång igen snart, för regeringen är helt inkapabel att lösa några problem i landet.


Det är möjligt att det blågula blocket just nu nått en platå, men den stora övergripande trenden är trots allt mycket positiv. I riksdagsvalet låg man ca 11 pe efter Femgänget, i augusti 2019 hade avståndet krympt till ca 7 pe och nu är det endast ca 2 pe.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in