2019-12-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Håller med. Picasso är helt suverän och kastar inga tomma teorier omkring sig utan är eftertänksam, kunnig och logisk. Det finns några till i tråden som är lika goda tänkare, en till av dem är Pantzer. Plus några till.

Du är inte dum du heller ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Uddevalla-79
Håller med! Fantastiskt att ha dessa i tråden som vet vad de pratar om!
All cred till er!

Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Tror och hoppas att vi ALLA vill veta sanningen, tror och vill att vi alla har samma mål! sanningen och rätt GM inom lås och bom! jag tycker att de flesta vissa mer som picasso kommer med relevant info,
ingen vill ( förutom en viss person ) vill rikta misstankarna åt del håll just nu.. många hjärtan blöder nu..
Mitt blöder för familjen, och jag säger som en av hockespalran va han nu heter som spalt i Frölunda sa, vette fasiken om man kan fira Jul utan att fått hittat flickan!
Tack för en massa fina ord. Det värmer gott.

Funderat lite på det där med föräldrarna. Misstankarna kvarstår - så mycket vet vi. Och T sitter inburad till efter nyår. Vad har hänt sen omhäktningen? Inte ett skit! Enligt vad vi kunnat läsa. Men jag misstänker att man håller på lite smått att knyta ihop säcken. Förundersökningssekretessen är hård med tanke på att två misstänkta faktiskt sitter därute och nagelfar varenda liten artikel. Om de kan läsa.
Så kanske är det så att man skall se tystnaden med lite hopp istället för nedslående? Polisen ber inte om hjälp längre - kanske för att analyserna droppat in och de börjar få svar?
Citera
2019-12-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Så intressant!!!!! Tack för info!

Nu kan alla som skriker till takten av sin PK-trumpinne se sig slagna. Man såg tidigt att detta var ett heders/klan brott. Annars skulle man aldrig plockat in en åklagare som motarbetar hedersbrott.
Citera
2019-12-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
OHHH om jag dör onaturligt så kommer med stor sannolikhet min make åka dit för mord, för det finns ingen som skär sig så ofta som ig i fingrar.. buhuu men sen är skillnaden vad mkt blod jag tappar om jag blöder.. OM jag mot förmodan blöder så mkt som olisen reagerar på så tror jag att man uppsöker läkare.. å då finns det i journaler... vi snackar inte DROPPAR.....herregudars är du född igår.. tror du att alla som har ! 2 droppar blod i lägenhet / hus blir dömda? sen en sak till om jag skär av ett finger idag.. dör om 3 år så lär de se skillnad .. även veckor lär de se skillnad.. vore just fint flytta in i ett hus lgh 1-3 månader efter ett mord begåtts sen försvinner någon å vips är man åtalad för mord.. nopp dagens analyser är rätt mkt säkrare än så.. och DU om du skär dig.. lägg om det med sorbact så läker det snabbt! slipper du tänka på infektioner å så.. ha en bra Lucia!
Du, de misstänkta har haft flera dagar på sig att städa. Därför tror jag att polisen rivit ut golv i lägenheten.
Citera
2019-12-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Nu kan alla som skriker till takten av sin PK-trumpinne se sig slagna. Man såg tidigt att detta var ett heders/klan brott. Annars skulle man aldrig plockat in en åklagare som motarbetar hedersbrott.
Inte för att jag vill vara sån, men vilken åklagare har vi som MEDVERKAR och gillar hedersbrott? Jag menar, eftersom du ens nämner det måste det ju finnas ett helt gäng som gör det?
Citera
2019-12-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ja han fick sig en sur känga av en storbedragare. Nå, han lämnade eko brottsligheten efter det där vad det verkar, sadlade om helt enkelt.

Varför han blev utvald i fallet Wilma har också sin förklaring, Han arbetar och gjort så ett bra tag med frågor som rör tvångsäktenskap, hedersförtryck och hedersrelaterad brottslighet överlag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/qGEv1/tva-av-171-fall-av-misstankta-tvangsaktenskap-har-lett-till-atal

I artikeln kritiserar bl a JW okunskapen som råder vad gäller denna typ av brottslighet.

Upp till bevis nu då Westerberg! Knäck 22-åringen du som kan ämnet
Duktigt efterforskat! Det här stöder ju teorin om att fallet kan vara hedersrelaterat. Inga nyheter för polisen får man anta, men för oss är det intressant att få mer insikt (som bygger på något mer än antaganden). Kul när folk i tråden gräver där få andra skulle komma på tanken att leta, så som i åklagarens bakgrund.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-13 kl. 20:00.
Citera
2019-12-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ja han fick sig en sur känga av en storbedragare. Nå, han lämnade eko brottsligheten efter det där vad det verkar, sadlade om helt enkelt.

Varför han blev utvald i fallet Wilma har också sin förklaring, Han arbetar och gjort så ett bra tag med frågor som rör tvångsäktenskap, hedersförtryck och hedersrelaterad brottslighet överlag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/qGEv1/tva-av-171-fall-av-misstankta-tvangsaktenskap-har-lett-till-atal

I artikeln kritiserar bl a JW okunskapen som råder vad gäller denna typ av brottslighet.

Upp till bevis nu då Westerberg! Knäck 22-åringen du som kan ämnet

Av artikeln att döma kan jag förstå att åklagaren Jim Westerberg gärna vill ro denna utredning i hamn. Tror han är rätt person, hoppas bara att han klarar av detta. Kunskaperna om hedersproblematik har han i alla fall. Så måtte han sänka den skyldige.
Citera
2019-12-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte för att jag vill vara sån, men vilken åklagare har vi som MEDVERKAR och gillar hedersbrott? Jag menar, eftersom du ens nämner det måste det ju finnas ett helt gäng som gör det?

Som vanligt, för snabb att svara. Eller snarare vill missförstå Du fyller ut tråden med allt föronödiga frågor. Glömmer alltid sakfrågan.

Deltagarna i tråden (inte åklagare , som du vet jag menade) som blundar hårt att wilma fallet har hedersbrottslighet som huvudingrediens.

För det förstår du väl att denna åklagare är utvald av ett speciellt skäl. Det är definitivt ingen slump.
Citera
2019-12-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Av artikeln att döma kan jag förstå att åklagaren Jim Westerberg gärna vill ro denna utredning i hamn. Tror han är rätt person, hoppas bara att han klarar av detta. Kunskaperna om hedersproblematik har han i alla fall. Så måtte han sänka den skyldige.

Ja han har säkert sina bra och dåliga sidor, inte ofta men hör tre åklagare sitta framför en domare och stå till svars för att agerat fel i ett eko brott. 15 gick trots allt fria.

Men vi får hoppas han kan det här med hedersbrott, förhoppningsvis är det så. Han är uttagen av just den anledningen så något speciellt har han.
Citera
2019-12-13, 19:59
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ibland måste man se till statistiken olösta mord också. Idag i sverige har vi 630 olösta mord och högen fylls på. Bara de senast åren (om jag inte minns fel) med hela 30-40 stycken. Fallen som är svårlösta är alla dödsskjutningar och "hedersmord". De som kännetecknar dessa olösta mord i närtid är många inblandade och en tysnadskultur.

630 fall alltså utan "gedigen och grundlig fup".

Man kanske inte alla gånger kan jämnföra med typen "mantorp morden" och liknande fall, så kallade svenska fall, Här signalerar media och åklagare att det handlar om ett så kallat "klanmord". Många inblandade i en hederskultur där tystnad i allra högsta grad råder .Kanske vi ska förhålla oss till den typen av mord när vi drar liknelser.

Inget fall är det andra likt. Men detta är långt ifrån ett gangster/gängmord.

Och jag drar den parallellen eftersom jag är övertygad om att polisen även i detta fall har kollat upp alla sorters digitala spår: mobilkommunikation, GPS:er, mobilmaster och övrig kommunikation mellan de inblandade. Även polisens 3-staviga tvångsmedel ger ju information.

Jag tror det finns sådan teknisk bevisning och att det är den som är ett av skälen till häktningen.
Citera
2019-12-13, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Duktigt efterforskat! Det här stöder ju teorin om att fallet kan vara hedersrelaterat. Inga nyheter för polisen får man anta, men för oss är det intressant att få mer insikt (som bygger på något mer än antaganden). Kul med någon i tråden som gräver där få andra skulle komma på tanken att leta, så som i åklagarens bakgrund.

Jag kände mig tvungen att kolla upp åklagaren, tur nog fann jag detta guldkorn.

Polis vet. Media med! Får bara hoppas att någon modig journalist vågar fråga frågan, varför westerberg tog över efter den kvinnliga chefsåklagaren. Men vet du vad, jag tror ingen av dem vill ställa frågan. För "rasistiskt fråga"
Citera
2019-12-13, 20:05
Medlem
Expressen med artikel:

https://www.expressen.se/gt/polisens-listor-med-spar-i-wilma-fallet/

*över 100 beslag hos NFC att analysera
*Väntar sig lång utredning, även efter 3/1-20
*Väntar sig att mgm1 kommer fortsätta sitta häktad
*fortsätter undersöka mgm 2/3 "förehavanden"

Era tankar?
Citera
2019-12-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Expressen med artikel:

https://www.expressen.se/gt/polisens-listor-med-spar-i-wilma-fallet/

*över 100 beslag hos NFC att analysera
*Väntar sig lång utredning, även efter 3/1-20
*Väntar sig att mgm1 kommer fortsätta sitta häktad
*fortsätter undersöka mgm 2/3 "förehavanden"

Era tankar?

Det får ta hur lång tid som helst för min del, bara det blir rätt och den/de skyldiga får stå till svars och dömas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in