Idag skiner solen från en klarblå himmel, det är nästan 20 grader varmt och jag har därför med min frus hjälp flyttat ut på balkongen. Det blir från min sida bara ett inlägg till i den här tråden - i eftermiddag skall jag läggas in en vecka för "terapibehandling" och man vet aldrig hur en sådan kan sluta. Mitt inlägg kommer att handla om samröret Akilev-Nujen. Jag skriver också som lovat ut brevet till Swedbank och postar det senare under dagen.
Byggnämndens ordförande svarar nu på Hannes insändare. Nämner bl a att "Skatteverket har kontaktat kommunen och efterfrågat information " !
Detta är väl första gången det finns konkret belägg för att myndigheten faktiskt har någon utredning på gång med anledning av Nujen-affären!
Sen verkar kommunen inte anse att renoveringen av lägenheten i Gazeligården har krävt bygglov. Byggnaden verkar inte heller ha byggts om till teater, så där är Özz belagd med lögn, finns kanske fler saker han ljugit om?
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag är tydligen synsk för i dagens nummer av Gotlands Allehanda är följande insändare av Hannes Müller publicerad:
Korruptionens nyrenässans?
Jag har ett par frågor till Eva Ahlin, miljö-och byggnämndens ordförande ....
Tillsyn ska nu bli bättre
Eva Ahlin, ordförande Miljö- och Byggnämnden
18:41 | 2019-12-10
ANSTÄLLNINGSFÖRHÅLLANDEN
Hannes Müller frågar mig om några aspekter i tillsynsärenden i Tingstäde. Han undrar om nämnden kontaktat EKO-brottspolisen.
Samhällsbyggnadsförvaltningen har blivit kontaktade av skatteverket och lämnat information som efterfrågats. Förvaltningen och team tillsyn har inte befogenhet eller åläggande att agera i och utreda de ärenden som inkommit till förvaltningen på något annat sätt än det som anges i Plan- och Bygglagen.
Vidare frågar Hannes Müller mig om min åsikt kring att utnyttja utländsk arbetskraft, för dålig betalning och med osäkra anställningsförhållanden. Jag anser som politiker och före detta fackligt aktiv självklart att det är helt fel. Människor som arbetar i Sverige ska ha samma rätt till en god och säker arbetsmiljö och rättvisa villkor oavsett var de är medborgare.
Hannes Müller undrar också om jag eller andra politiker stoppat vidare utredning i de tillsynsärenden han frågar om. Svaret är nej, de tre tillsynsärendena behandlas som nya ärenden eftersom dessa inkommit till förvaltningen i slutet av år 2018. Förvaltningen har prioriterat dem korrekt enligt samma kriterier som andra tillsynsärenden. Tjänstemännen har varit på plats och dokumenterat, samt lovförelagt där de bedömer att bygglov krävs, vilket i sin tur överklagats. I det ena ärendet av de tre, har enheten inte skrivit föreläggande då det finns bevis på att byggnaden inte har ändrats på något sätt sedan den ursprungliga utformningen och användningen.
Team Tillsyn bedriver viktig verksamhet som dessvärre inte kunnat prioriteras i budgeten på många år. Det finns därför en mycket lång kö,
...
Senast redigerad av Enne 2019-12-11 kl. 01:06.
Min far har bett mig lägga ut den text han påbörjade i söndags men inte fick färdig innan han togs in på sjukhus i måndags.
N.N./Advokat
Bert Karlsson var nära att snubbla på sanningen om familjen Nujen svartarbete redan för ett och ett halvt år sedan, när han efter Uppdrag gransknings intervju började engagera sig i saken. Han utnämnde utan vidare Özz Nujen till Sveriges största lögnare men upptakten till hans egen research var väl inte den allra bästa. Mitt under den pågående inspelningen av sitt soffprogram tog han själv kontakt med Visbypolisen och pratade sin vana trogen på - ända tills han insåg att det inte gick att få något vettigt svar från den uppringda telefonsvararen. Bert Karlssons eget engagemang för Nujen-Akilovärendet svalnade betänkligt så fort han insåg, att Nujens svartbyggen ingalunda handlade om ombyggnad och renovering av några sommarhus. Det medlemmarna av familjen Nujen hade försökt göra för att berika sig hade han ju själv redan lyckats göra fast i mycket större skala, det vill säga att profitera på horderna av asylsökande flyktingar som vällde in över landets gränser. Bert Karlsson kom därför aldrig att utveckla vad han just hade kommit på spåren - nämligen det landsomfattande system som i Sverige under en lång följd av år byggts upp för att förse landets mindre nogräknade byggherrar med billig utländsk men illegal arbetskraft, i huvudsak från de baltiska länderna, Polen och de forna sovjetrepublikerna i öst.
En person som till skillnad från Bert Karlsson länge känt till hur den svarta arbetsmarknaden inom byggsektorn utvecklats i Sverige under de senaste decennierna är socialdemokraten Lennart Weiss, som titulerar sig kommersiell direktör i bostads- och fastighetsbolaget Veidekke Sverige AB. Det kan därför vara intressant att med facit i hand gå tillbaka ett år i tiden och se med vilka argument Lennart Weiss då försökte försvara familjen Nujens svarta byggnadsverksamhet på Gotland. Veidekke hade anlitat Özz Nujen som moderator vid ett seminarium under Almedagsveckan och enligt Lennart Weiss blev bolaget och dess direktörer av den anledningen utsatta för en välorganiserad attack av rasistiska trollarméer. Så här inleder han sitt långa inlägg på Facebook:
"I dagens SvD berättar Özz Nujen om det formidabla drev som han utsattes för efter Uppdrag gransknings reportage om påstådda ekonomiska kopplingar mellan terroristen Akilov och familjen Nujen. De sakliga omständigheterna runt detta reder Özz ut i dagens SvD. Jag vill passa på att berätta en kompletterande historia."
De sakliga omständigheterna kring familjen Nujens svarta löneutbetalningar till Akilov reds som bekant inte alls ut i SvD:s artikel , vare sig av Özz Nujen eller någon annan. Och Lennart Weiss kompletterande historia bidrar än mindre till att någon klarhet skapas kring dessa. Det är uppenbart att allt är uppgjort i förväg, sannolikt under benäget bistånd från marknadsföringsexperterna i Özz Nujens delägda bolag Roa Stockholm AB. Lennart Weiss inlägg läggs ut på Facebook samtidigt som huvudartikeln som en gång för alla skall rentvå Özz Nujen publiceras i Svenska Dagbladet den 2 december 2018. Upplägget störs dock av att tidningens ansvariga utgivare redan samma dag får krypa till korset och nödgas ändra påståendet att Özz Nujen blivit "rentvådd" till att han "fått en viss upprättelse". Så här fortsätter Lennart Weiss sin kompletterande historia:
"Veidekke valde att göra två saker. En mindre grupp gjorde en kartläggning av de konton som svarade för huvudattacken. Det visade sig snabbt vara kända rasister och aktivister på den yttersta högerkanten eller rena robotkonton. Eftersom flertalet var anonyma kunde vi vara tämligen säkra på att de tweet som skickades fabricerades och distribuerades från rasistmobbens väloljade trollfabrik. Sånt hanteras genom att inte gå i svaromål. Istället blockerar och anmäler man dessa konton."
En orsak till att jag själv valt ett konto på Flashback för publiceringen av mina och min sons skrivelser beror just på, att personer som Lennart Weiss inte skall kunna blockera eller stänga av informationsflödet bara för att det är obekvämt för honom själv eller inte passar in i hans egen eller hans direktörskollegersagenda. Mina och min sons skrivelser har ingalunda distribuerats från någon rasistmobbs väloljade trollfabrik. Själv har jag producerat huvuddelen av mina skrivelser på en balkong några våningar ovanför Promenade des Anglais i Nice och min son har vad jag förstått i huvudsak författat sina skrivelser på en väl ansedd advokatbyrå i Stockholm. Lennart Weiss borde alltså gå i svaromål istället för anmäla och stänga ner konton som kritiserar honom och hans direktörskolleger för att anlita en svartbyggare och skattesmitare som seminarieledare. Lättast sker detta genom att öppna ett eget konto på Flashback och lägga fram de bevis han säger sig ha för att Özz Nujen och hans familj är oskyldiga till de anklagelser om svartbyggen och svartbetalningar som nu under snart två års tid har riktats mot dem. Till skillnad från att få hyllningsartiklar införda i Svenska Dagbladets och Dagens Nyheters kulturbilagor är ett svaromål publicerat i den här Flashback-tråden helt gratis. För att återgå till Lennart Weiss historiebeskrivning på Facebook:
"Den andra åtgärden var att lugnt och metodiskt gå igenom de påståenden som gjordes i Uppdrag Granskning. Vi hade flera samtal med Özz och tog del av den utredning som advokatsamfundet gjort med anledning av de anklagelser som riktats mot Özz syster som är advokat.
Där fanns en nyckelfråga som vi penetrerade noga. Hade familjen uppsåtligen anlitat svart arbetskraft? Vi kunde konstatera samma sak som framkommer i advokatsamfundets utredning. Familjen (i praktiken svågern som skötte alla kontakter med leverantörerna) anlitade ett byggföretag som i sin tur anlitade Akilov."
Att lugnt och metodiskt gå igenom de påståenden som gjordes i Uppdrag granskning kan inte ha krävt särskilt mycken möda. Det enda påstående som Janne Josefsson några gånger fick utrymme att framföra under den misslyckade intervjun med Özz Nujen var väl bara, att Özz Nujen som fastighetsägare och byggherre själv var ansvarig för att betala in skatt och avgifter för den personal han anlitat till Skatteverket. Och detta håller säkert både Lennart Weiss och hans direktörskolleger i Veidekke Sverige AB med honom om. Om de däremot lugnt och metodiskt också hade gått igenom de många gånger märkliga och motstridiga påståenden, som advokat Debbie Nujen har framfört till Advokatsamfundet och dess disciplinnämnd, så skulle de nog inte vid en samlad bedömning ha kommit fram till följande slutsats.
"Vid en samlad bedömning var det helt uppenbart att allt var en anka. Det hade aldrig funnits några direktkontakter mellan fam Nujen och Akilov."
- - -
(här får jag sluta, varken orkar eller hinner skriva mer idag)
Senast redigerad av medianox 2019-12-12 kl. 16:57.
Jag lägger även ut det brev jag idag har skickat till miljö- och byggnämnden på Gotland med anledning av den insändare från nämndens ordförande Eva Ahlin som var införd i dagens nummer av Gotlands Allehanda.
N.N./Advokat
Miljö- och byggnämnden Region Gotland 621 81 Visby
Kopia till Länsstyrelsen i Gotlands län
Dnr 2019/1696
I dagens nummer av tidningen Gotlands Allehanda har miljö- och byggnämndens ordförande Eva Ahlin gått ut med följande påståenden rörande ombyggnaden och renoveringen av fastigheten Tingstäde Nystugu 1:142, som ägs av Özz Nujens företag Nujen Media AB.
"Tjänstemännen har varit på plats och dokumenterat, samt lovförelagt där de bedömer att bygglov krävs, vilket i sin tur överklagats. I det ena ärendet av de tre, har enheten inte skrivit föreläggande då det finns bevis på att byggnaden inte har ändrats på något sätt sedan den ursprungliga utformningen och användningen."
Som framgått av tidigare skrivelse till miljö- och byggnämnden daterad 2019-08-04 har skolbyggnaden på fastigheten Tingstäde Nystugu 1:142 enligt Özz Nujens egen uppgift under två till tre års tid byggts om till en teater. Förändrad användning från skolbyggnad till teaterbyggnad kräver givetvis bygglov enligt PBL. Skolbyggnaden har under senare tid visserligen använts som samlingslokal för ideell föreningsverksamhet. Men även förändrad användning av byggnaden från samlingslokal till ägarens nuvarande näringsverksamhet, antingen den senare bedrivs i form av kommersiell teaterverksamhet eller i form av lokaluthyrning tillsammans med uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse hela året, kräver givetvis bygglov enligt PBL.
För närvarande hyrs den större delen av byggnaden (bottenvåningen) ut som eventlokal för sällskap om 70-90 personer (vid bröllop, privata fester etc). Den mindre delen av byggnaden (övervåningen) ingår i familjen Nujens olagligt bedrivna (hotell-) verksamhet med rums- och lägenhetsuthyrning. Bevis för att så är fallet har under ett och ett halvt års tid funnits på nätet där Gazeliigården tillsammans med bl.a. "Villa Zetterling" har lagts ut för uthyrning på de två internationella uthyrningsplattformarna HomeAway och Airbnb. Följande annonstext har som besvärande bevis sedan drygt ett år tillbaka tagits bort från de två uthyrningsobjekten av fastighetsägarna själva:
"Guests have access to the entire house and its surrounding area. It is a very private setting. The property is perfect for conferences, weddings and events. There is also possibility to rent a lager event space/hall (for 70-100 people depending on table layout) with scene, lighting, sound system and kitchen. It is located close-by in a beautiful building (early 18th centure)."
Gazeliigården är en kulturhistoriskt värdefull och skyddsvärd byggnad från 1822 som den nuvarande fastighetsägaren under perioden 2015-2018 har byggt om, renoverat och förändrat användningen av utan bygglov. De bevis som Eva Ahlin påstår finns för att byggnaden inte har ändrats "på något sätt" sedan den ursprungliga utformningen och användningen, existerar helt enkelt inte. Byggnaden har aldrig tidigare använts vare sig för teaterverksamhet eller för någon annan näringsverksamhet. Beslut om lovföreläggande skall därför fattas av miljö- och byggnämnden även i tillsynsärende nr MBN 2019/1696.
Stockholm den 12 december 2019
N.N./Advokat
Senast redigerad av medianox 2019-12-12 kl. 16:21.
Jag lägger även ut det brev jag idag har skickat till miljö- och byggnämnden på Gotland med anledning av den insändare från nämndens ordförande Eva Ahlin som var införd i dagens nummer av Gotlands Allehanda.
N.N./Advokat
Dnr 2019/1696
I dagens nummer av tidningen Gotlands Allehanda har miljö- och byggnämndens ordförande Eva Ahlin gått ut med följande påståenden rörande ombyggnaden och renoveringen av fastigheten Tingstäde Nystugu 1:142, som ägs av Özz Nujens företag Nujen Media AB.
"Tjänstemännen har varit på plats och dokumenterat, samt lovförelagt där de bedömer att bygglov krävs, vilket i sin tur överklagats. I det ena ärendet av de tre, har enheten inte skrivit föreläggande då det finns bevis på att byggnaden inte har ändrats på något sätt sedan den ursprungliga utformningen och användningen."
Som framgått av tidigare skrivelse till miljö- och byggnämnden daterad 2019-08-04 har skolbyggnaden på fastigheten Tingstäde Nystugu 1:142 enligt Özz Nujens egen uppgift under två till tre års tid byggts om till en teater. Förändrad användning från skolbyggnad till teaterbyggnad kräver givetvis bygglov enligt PBL. Skolbyggnaden har under senare tid visserligen använts som samlingslokal för ideell föreningsverksamhet. Men även förändrad användning av byggnaden från samlingslokal till ägarens nuvarande näringsverksamhet, antingen den senare bedrivs i form av kommersiell teaterverksamhet eller i form av lokaluthyrning tillsammans med uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse hela året, kräver givetvis bygglov enligt PBL.
För närvarande hyrs den större delen av byggnaden (bottenvåningen) ut som eventlokal för sällskap om 70-90 personer (vid bröllop, privata fester etc). Den mindre delen av byggnaden (övervåningen) ingår i familjen Nujens olagligt bedrivna (hotell-) verksamhet med rums- och lägenhetsuthyrning. Bevis för att så är fallet har under ett och ett halvt års tid funnits på nätet där Gazeliigården tillsammans med bl.a. "Villa Zetterling" har lagts ut för uthyrning på de två internationella uthyrningsplattformarna HomeAway och Airbnb. Följande annonstext har som besvärande bevis sedan drygt ett år tillbaka tagits bort från de två uthyrningsobjekten av fastighetsägarna själva:
"Guests have access to the entire house and its surrounding area. It is a very private setting. The property is perfect for conferences, weddings and events. There is also possibility to rent a lager event space/hall (for 70-100 people depending on table layout) with scene, lighting, sound system and kitchen. It is located close-by in a beautiful building (early 18th centure)."
Gazeliigården är en kulturhistoriskt värdefull och skyddsvärd byggnad från 1822 som den nuvarande fastighetsägaren under perioden 2015-2018 har byggt om, renoverat och förändrat användningen av utan bygglov. De bevis som Eva Ahlin påstår finns för att byggnaden inte har ändrats "på något sätt" sedan den ursprungliga utformningen och användningen, existerar helt enkelt inte. Byggnaden har aldrig tidigare använts vare sig för teaterverksamhet eller för någon annan näringsverksamhet. Beslut om lovföreläggande skall därför fattas av miljö- och byggnämnden även i tillsynsärende nr MBN 2019/1696.
Diarium för Länsstyrelsen i Gotlands län har også fået 2 skrivelser.
Det gælder Diarienummer 2680-2019 og 2681-2019 om "Överklagande av kommuns beslut om föreläggande" i sagerne om skolen og Villa Zetterling.
Forventet tid i Länsstyrelsen: 3 måneder.
Nu er der gået 5 måneder.
N.N./Advokat
Dnr 2019/1696
En ny insändare av Hannes i GA idag, svar på Ahlins svar...
Det är ju märkligt att ärendet om Gazeligården (teatern) ännu är öppet, trots att ingen åtgärd har gjorts sedan det upprättade tillsynsprotokollet i mitten av maj. Om förvaltningen anser att inget fel har begåtts (som Ahlin påstår) så borde de ha avslutat ärendet. Nu har det varit ett pågående ärende i ett halvår där inget verkar hända.
Man kan hoppas att Skatteverket är kompetenta och omutbara och grundligt reder ut turerna kring fastigheterna...
Citat:
Ska Regionen kontakta polisen?
Hannes Müller, Klintehamn18:50 | 2019-12-12
POLISIÄRT ARBETE Jag vill ärligt tacka Eva Ahlin för det glädjande svaret på min insändare.
Det var ju tjänstemän som upprättade det första tillsynsärendet maj förra året gällande en av fastigheterna som komikern och nära släktingar äger i Tingstäde. Sedan gjorde jag en anmälan angående sk olovligt byggande på den förstnämnda och ytterligare en, ett tillsynsärende till upprättades. Senare har det tillkommit fler anmälningar så nu gäller saken alla tre fastigheter de äger på Gotland.
2 maj i år gjorde jag en tilläggsanmälan med fotografier bifogade och den tredje maj beslöts det om inspektion av tjänstemän på de tre fastigheterna. Ett par veckor efter inspektionen fick jag telefonbesked att man skulle skriva ned alla olovliga åtgärder som utförts som tjänstemannen hoppades bli klar med innan sin semester, lämna ett förslag till beslut om sanktionsavgifter som skulle sändas till mig och ledamöter i arbetsutskottet i slutet av juli inför deras första möte. När jag sedan i november frågade varför inget händer fick jag till svar att MBN har så mycket viktiga ärenden att ta hand om och detta lagts för att bildligt talat samla damm. Klart jag misstänkte politiker inblandning. En sådan hade dock varit oklok för detta ärende inrymmer både vandaliserande ombyggnader av byggnadsminnen och utnyttjande av utländsk arbetskraft.
Min fråga gällande skattemyndigheter/ekobrottspolis gällde hur du tycker MBN-tjänstemän ska agera när de ser sådana här mycket misstänkta fall. Ska de kontakta SKV/ekobrottspolis om det underliga de ser enligt dig? Det är ju faktiskt inte särskilt trovärdigt att en Stockholmsboende chef och familjefar nästan helt på egen hand renoverar och bygger om ungefärligen 1400 kvm boyta på sin fritid i Tingstäde? Nu verkar ju skattemyndigheterna tagit kontakt men tycker du regionen i annat fall borde gjort det?
Jag vill börja med att tacka er alla för er enträgenhet. Särskilt Medianox som med gott humör och stridslusta gör comeback efter sex månaders avstängning.
Även sonen till Medianox, Advokaten N.N, förtjänar rejält med ”cred”.
Skatteverket har på eget initiativ gjort bedömningen att Skattekontot inte längre är offentlig handling - sedan mars 2019.
De släckte därmed ned uppgifter som tidigare var tillgängliga via allmänhetens terminal. Mycket märkligt kan tyckas att en egen myndighet sekretessbelägger sina egna handlingar utan prövning.
Jag hade tänkt att kolla på Allmänhetens Terminal huruvida några negativa omprövningsbeslut hade fattats av SKV gentemot the Nujens och deras bolag men det har SKV själva försvårat genom att sekretessbelägga sina egna handlingar.
Alla skattebeslut inklusive retroaktiva negativa ändringar mot the Nujens är dock alltjämt offentliga men lite bökigare att få ut dem.
Helt obegripligt om inte SKV ännu fattat negativt retroaktivt skattebeslut mot the Nujens?
Kan det vara så att Özz gjort succé på SKV:s julfest vid något tillfälle och blivit ”untouchable”?
HFD har dock nyligen, lyckligtvis, gett prövningstillstånd kring att SKV på eget initiativ
sekretessbelägger uppgifter som de själva som jobbar på SKV obehindrat kan ta del av.
Upplagt för korruption om inte HFD sätter ned foten och visar var skåpet skall stå när det gäller allmän handling.
I värsta fall gäller det att känna någon som jobbar på Skatteverket framöver om man vill ha reda på om Nujens gör rätt för sig eller inte.
Återkommer med målnummer för den intresserade inom kort.
Senast redigerad av Midsommardagen 2019-12-13 kl. 19:56.
Tyvärr har idag det inträffat, som både min far och jag länge befarat. En från Sverigedemokraterna utesluten partimedlem och före detta regionfullmäktige på Gotland försöker nu tillsammans med Katerina Janouch skapa uppmärksamhet kring sin egen person genom att göra rasistisk bypolitik av Nujen-affären. De rättsvårdande myndigheterna kunde inte få en bättre julklapp. Jag och min far lämnar nu för gott FB.
N.N./Advokat
Enligt min mening är Katerina Janouch och Özz Nujen nästan lika goda kålsupare, vilket följande artikel i Aktuellt Focus visar:
Publicerat 2018-03-02
KRÖNIKA Tidigare stod hon i rampljuset, fotograferades bland Stockholms kändisar och författade böcker. Men ju mer rasistisk och höger hon blivit desto värre har det gått – och nu tänker Kronofogden på uppdrag av Skatteverket dessutom tvångssälja hennes miljonvilla.
Har du också undrat varför Katerina Janouch klankar ner på EU-migranter samtidigt som hon gör det mesta för att få klick via sociala medier? Anledningen är kanske att hon inte vill ha någon konkurrens om tiggeriet. För rent ekonomiskt går det nämligen rent åt h-e för Katerina Janouch. Ju längre högerut hon har gått desto sämre har det gått för hennes ekonomi. Faktum är att Katerina Janouch har miljonskulder.
Enligt ett relativt nytt ärende hos Nacka Tingsrätt står det klart att Kronofogden vill ta hennes fritidshus utanför Norrtälje, vilket hennes advokat haft invändningar mot. Enligt advokaten Henric Chef och Katerina Janouch bör hon inte behandlas som alla andra – istället bör Kronofogden och tingsrätten använda sig av silkesvantar. Som skäl anger Katerina Janouch att hon hyr ut huset till en hyresgäst – som råkar vara hennes son. Om det stämmer eller om Katerina Janouch ljög vet vi inte – enligt bifogade dokument som vi har tagit del av finns det ett skrivet andrahandskontrakt där sonen uppges betala 5000 kronor i hyra för tre rum och kök. Detta ska sonen ha gjort i över ett år. Samtidigt står hennes son inte ens skriven på adressen. Sonen står skriven på samma adress som två nära anhöriga i Vasastan i centrala Stockholm – 8 mil från miljonvillan utanför Norrtälje som han uppges hyra i andra hand.
Men det tar inte slut här. Bland handlingarna ser vi att Katerina Janouch även försöker utnyttja sina föräldrar. Enligt Katerina Janouch är hon skyldig sina föräldrar en miljon kronor. Skulle hon tvingas göra rätt för sig enligt de nuvarande lagarna, hade hon fått problem att betala av sin miljonskuld. Vilket skulle vara ett skäl för att slippa göra rätt för sig. Enligt Kronofogden har villan ett marknadsvärde 2,1 miljoner.
Förutom skatteskulden som ligger på 582 166 kronor är villan även belånad på en halv miljon kronor. Skulle skulden till hennes föräldrar, som är i 80-års åldern, vara sann, innebär det att Janouch har dragit på sig miljonskulder. Det är kanske inte så konstigt att hon skapade världens drev mot Pocket shop, om hennes böcker stod på deras hyllor eller inte. Drevet tvingade Pocket shop att gå ut och förklara sig i medierna.
Det är lätt hänt att dra på sig skulder. Därför ska man inte göra narr över Janouch skulder, eller med någon annans dessutom. Lite common sense så att säga. Jag hamnade själv hos utsökningsverket efter att ha missat en räkning. Därmed inte sagt att man inte kan lägga märke till saker.
För att vara en person som anklagar nyanlända invandrare för att ljuga för svenska myndigheter, är Janouch kusligt lik en gammal invandrare som ljuger för svenska myndigheter. I och för sig är det inget större fel att ljuga för myndigheter – det gör svenskarna mest hela tiden. Men för Katerina Janouch del hade det sett illa ut då hon hade framstått som en hycklande lögnerska.
För övrigt tycker jag att det krävs käftsmällar för att skaka liv i debatten. Refugees welcome!
Källa: Målnummer – Ä 832-18
Maria Johansson
maria.johansson@aktuelltfokus.se
Senast redigerad av medianox 2019-12-14 kl. 15:38.
Gotlandsbor upprörda över att svartjobben på Özz Nujens familjs fastigheter fortsätter: “Vi är flera som anmält det olovliga byggandet i Tingstäde”...
Skandalen med Özz Nujen-familjens svartbyggen på Gotland är ingalunda avslutad. Hannes Muller är en av dem som anmält olovligt byggande på familjen Nujens tre fastigheter i Tingstäde...
Katerina citerer Hannes.
Citat:
Dessa fastigheter omfattar sammanlagt ca 1400 kvm boyta och de har renoverats och delvis byggts om för bostadsändamål. Det här har skett delvis utan byggnadstillstånd. Detta har jag och även andra, bla tjänstemän på byggnadsnämnden, anmält som “olovligt byggande”...