2019-12-13, 10:22
Medlem
Det senaste vi fått bekräftat från polis/åklagare, är att de förhörde mgm1 i onsdags

Då menar jag inte att detta är intressant, visar snarare hur extremt lite som framkommer för tillfället. Sen om takten avtagit eller ej går bara spekulera kring
Senast redigerad av Olbars 2019-12-13 kl. 10:25.
Citera
2019-12-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det senaste vi fått bekräftat från polis/åklagare, är att de förhörde mgm1 i onsdags

Då menar jag inte att detta är intressant, visar snarare hur extremt lite som framkommer för tillfället. Sen om takten avtagit eller ej går bara spekulera kring
Som jag förstår det nu så är det inre spaning som gäller, förhör med GM samt att man går efter eventuella tips. Jag läste att man också skall göra nya förhör med ett gäng vittnen för att kanske få fram nya uppgifter.
Citera
2019-12-13, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Just det, varför ska hennes familj som inte är misstänkta användas som slagpåse?
Vi diskuterar det som kommit ut från polis, åklagare och media.
Ingen är dömd för brottet men förhoppningsvis hittas hela wilma snart så familjen får begrava henne.

Vi diskuterar också allt sådant som kan betraktas som fakta, tex den info som finns om Twitter-kontona som är kopplade till Wilma och Tishko. Men du kanske vill förbjuda vidare diskussion kring det i tråden, tills åklagare, polis eller media ger sin tillåtelse?
Dessutom diskuteras en hel del saker som egentligen saknar tillförlitlig källa i tråden, som elförbrukningen i MGM:s lägenhet.

Man behöver inte använda någon som slagpåse för att diskutera dem, det är ungefär det jag försöker säga. Man kan diskutera och spekulera försiktigt. Det blir ju ändå diskussioner och spekulationer i tråden som överskrider det som polis, åklagare och media har gått ut med, tex om de misstänkta. Så det blir ju ändå fel enligt ditt resonemang.
Citera
2019-12-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Tror du som jag att det kan finnas människor som utnyttjar den här tråden för att sprida invandringskritisk propaganda, och som inte bryr sig ett dugg om Wilma eller hennes familj, utan snarare kanske tycker att hon får skylla sig själv som var tillsammans med en invandrare?
Och vad har sådan propaganda i så fall med fallet att göra?

Jag kan ha fel, men du verkar inte helt "gilla läget" att jag uttrycker mina tankar och åsikter här.
Kom ihåg också att jag har inte sagt att man inte får anklaga MGM och hans familj, utan allt började när en annan person skrev ett inlägg där hen ville få stopp på hemska spekulationer om Wilmas familj. Och då kontrade jag med att människor minsann skriver en massa hemska saker om Tishko och hans familj i tråden, trots att ingen är dömd ännu.

Det är klart att människor som vill få Tishko fälld till varje pris, kommer bli arga på mig för det jag skriver och misstänka mig för både det ena och det andra. Det får man räkna med som "försvarsadvokat" åt misstänkta mördare.

Sen undrar jag vad du skulle göra om du fick möjligheten att helt lagligt låsa in Tishko och kasta bort nyckeln, eller avrätta honom. Skulle du göra något av det då, utifrån den knapphändiga info som vi hittills har fått om fallet?
Så är det i alla trådar i början, och är det en invandrare som misstänks begått mordet så blir det massor av sånt. Men det har lugnat ner sig under trådens gång.

Det är inte konstigt att Tishko får ta smällarna. Han sitter faktiskt omhäktad på sannolika skäl. I fyra veckor den här gången.Det är inte taget ur luften. Man har hela tiden hittat bevis för att han bör vara gärningsmannen. Mor och far är också fortsatt misstänkta för skyddande av brottsling samt griftefridsbrott. Att sitta och försvara dessa sticker självklart i ögonen på oss användare i tråden. En 17-årig flicka försvinner efter ett jättegräl som t o m grannarna reagerade på, trots att det enligt uppgift var bråk i lägenheten. Sen blir det plötsligt tyst. Inte avtagande gräl, utan knäpptyst. Och därefter har ingen sett Wilma mer. Man hittar en del av hennes kropp. Man hittar blodspår i Tishkos lägenhet, man hittar blodspår i pappas bil.

Förutom vad jag räknat upp ovan så har man hållit, i runda tal, 500 förhör. Man har säkert fått lite kött på benen där också.

Om du nu tror att den gullige pojkvännen och hans föräldrar är totalt oskyldiga - då bör du nog komma med en trovärdig alternativ förklaring med tanke på att du står på barrikaderna för att fria alla tre.
Citera
2019-12-13, 10:50
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Tror du som jag att det kan finnas människor som utnyttjar den här tråden för att sprida invandringskritisk propaganda, och som inte bryr sig ett dugg om Wilma eller hennes familj, utan snarare kanske tycker att hon får skylla sig själv som var tillsammans med en invandrare?
Och vad har sådan propaganda i så fall med fallet att göra?

Jag kan ha fel, men du verkar inte helt "gilla läget" att jag uttrycker mina tankar och åsikter här.
Kom ihåg också att jag har inte sagt att man inte får anklaga MGM och hans familj, utan allt började när en annan person skrev ett inlägg där hen ville få stopp på hemska spekulationer om Wilmas familj. Och då kontrade jag med att människor minsann skriver en massa hemska saker om Tishko och hans familj i tråden, trots att ingen är dömd ännu.

Det är klart att människor som vill få Tishko fälld till varje pris, kommer bli arga på mig för det jag skriver och misstänka mig för både det ena och det andra. Det får man räkna med som "försvarsadvokat" åt misstänkta mördare.

Sen undrar jag vad du skulle göra om du fick möjligheten att helt lagligt låsa in Tishko och kasta bort nyckeln, eller avrätta honom. Skulle du göra något av det då, utifrån den knapphändiga info som vi hittills har fått om fallet?

Du får ha vilka åsikter du vill.
MEN du får också vara beredd på att andra bemöter dessa.
Propaganda? Är något OT är det bara att rapportera inläggen.
Mod har dessutom tydligt stipulerat råd som bör läsas och följas innan man skriver.

Jag har full tilltro till polisens arbetsmetoder. Har man för vana att läsa förundersökningar så är man medveten om hur noggrant polisen kartlägger individer och vilka avancerade analyser de numera gör när det tex gäller all form av digitala spår och kommunikation. Senast i Mantorpsfallet visade de på denna grundlighet.

Vad jag vill göra med mördarkurden Tishko är ointressant. Det får våra rättsvårdande myndigheter ta hand om. Men man sitter inte häktad på sannolika, tillika omhäktad, om det inte finns graverande teknisk bevisning.

Så fortsätt du sprattla, men var också beredd på att bli ifrågasatt av dina medpostare.
Senast redigerad av T34Panzer 2019-12-13 kl. 11:06.
Citera
2019-12-13, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så är det i alla trådar i början, och är det en invandrare som misstänks begått mordet så blir det massor av sånt. Men det har lugnat ner sig under trådens gång.

Det är inte konstigt att Tishko får ta smällarna. Han sitter faktiskt omhäktad på sannolika skäl. I fyra veckor den här gången.Det är inte taget ur luften. Man har hela tiden hittat bevis för att han bör vara gärningsmannen. Mor och far är också fortsatt misstänkta för skyddande av brottsling samt griftefridsbrott. Att sitta och försvara dessa sticker självklart i ögonen på oss användare i tråden. En 17-årig flicka försvinner efter ett jättegräl som t o m grannarna reagerade på, trots att det enligt uppgift var bråk i lägenheten. Sen blir det plötsligt tyst. Inte avtagande gräl, utan knäpptyst. Och därefter har ingen sett Wilma mer. Man hittar en del av hennes kropp. Man hittar blodspår i Tishkos lägenhet, man hittar blodspår i pappas bil.

Förutom vad jag räknat upp ovan så har man hållit, i runda tal, 500 förhör. Man har säkert fått lite kött på benen där också.

Om du nu tror att den gullige pojkvännen och hans föräldrar är totalt oskyldiga - då bör du nog komma med en trovärdig alternativ förklaring med tanke på att du står på barrikaderna för att fria alla tre.

Så vad vill du egentligen ha sagt? Att Tishkos försvarsadvokat omgående borde avsäga sig fallet för att det är solklart att han är skyldig?
Citera
2019-12-13, 10:55
Medlem
Linusida77s avatar
Citat:
Så vad vill du egentligen ha sagt? Att Tishkos försvarsadvokat omgående borde avsäga sig fallet för att det är solklart att han är skyldig?

Fast en försvaradvokat jobbar INTE enbart för att få den skyldige friad. Hen jobbar för att få rätt dom ,mildare dom, eller att man hamnar på rättspysk om det så skulle behövas.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, alla har rätt till ett försvar enligt lag hur skyldig man än är. Det är försvarsadvokatens skyldighet att motbevisa åklagaren. Dock har DU inte kompetensen att ens försöka fria dessa tre inblandade eftersom du inte har insyn i utredningen. Vi kan diskutera utefter vad som framkommit. Och vad som framkommit är att det hittats blod i lägenhet och i bil. Tishkos försvarare har inte lyckats lura bort åklagare och häktningsdomare från dessa faktum. inte heller att endast en del av Wilmas kropp hittats. Det har hon inte lyckats med själv.
Citera
Medlem
Citat:
God rättvisa inkluderar rätt att försvara sig själv och andra, både under rättegång och på tex Flashback. I princip ingen i tråden försvarar MGM/Tishko, och jag skulle knappast bli nån bra försvarsadvokat åt honom, med tanke på mitt starka begär efter sanningen.

Du har ingen skyldighet att försvara din text här, du får skriva och tycka precis vad du vill. Så får jag med och jag ska ge dig visst gensvar.

Vad gäller expressen har dom verkligen klivit rätt in i en gråzon vad gäller pappan. Pressetiken är direkt usel. En 40-årig man med anknytning till den häktade pojkvännen räcker väl. Men här får vi släktskap i form av pappan från expressen på en två gånger anhållen man och två gånger släppt man. Vidare har mannens advokat munkavel och kan inte föra sin "namngivna" klients talan i expressen.

Kvinnan i 40-års åldern, varför får hon ingen utpekande titel på sig!? Hon är ju också fortfarande misstänkt men släppt. Eller menar expressen att man måste vara anhållen två gånger och släppt två gånger innan dom sätter ett utpekande epitet på dig? Eller var det för att hon grät under häktningsförhandlingen som expressen valde att skona kvinnan?

Man ska vara väldigt försiktig med att indirekt outa frisläppta, inte ens häktade personer som är bakbundna av staten att uttala sig och bemöta expressens övertramp av publicitetsregel 16 p g a munkaveln.. En munkavel i fallen gör det omöjligt att replikera och många gånger utnyttjar åklagaren att inte ta bort stämpeln misstänkt för släppta personer för att den frigivna "misstänkta" och dennes försvarare med stämpeln kvar inte får uttala sig om fallet medialt.
Senast redigerad av iLivid 2019-12-13 kl. 11:52.
Citera
2019-12-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linusida77
Fast en försvaradvokat jobbar INTE enbart för att få den skyldige friad. Hen jobbar för att få rätt dom ,mildare dom, eller att man hamnar på rättspysk om det så skulle behövas.
Ja precis. Man måste se över de förmildrande omständigheterna också. Det ligger dessutom INTE i åklagarens intresse att sätta dit en oskyldig människa. Inte i Sverige.
Citera
2019-12-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Storleken på träbiten ser ut som en skärbräda, ytskiktet ser ut som en masonitskiva men tjockleken känns som något mellanting mellan skärbräda och masonitskiva.
OM det är en skärbräda så kan det mycket väl vara så att Wilma har blivit puttad in i köket och därefter avlidit efter att ha slagit huvudet i den utdragbara skärbrädan.

Jag tycker dock inte man ska låsa sig så mycket vid att det är just en skärbräda eftersom den ser lite tunn ut för just det ändamålet.

Storleksmässigt (area) kan det vara en träbit som man har sågat till för att skapa ett "golv" mellan extradäcket och mattan i bagageutrymmet, Det kan vara en skärbräda, det kan vara en gammal stolsdyna, det kan vara ett hyllplan från en garderob etc. etc.... Baserat på att den inte har brunnit så länge förstås.

Där "slog" du nog huvudet på spiken.
Men om man i förhållande till det som ligger på marken och är förkolnat tar och jämför, så är just denna träbit mera svedd, eller alternativt så har den haft "någonting" som legat ovanpå och skyddat strukturen!
Hade det varit plast, så hade det försvunnit i vilket fall.
Men trä klarar sig ganska bra om ett mindre brännbart "material" är ovanpå.

Att bränna en kropp kräver massor med värme.
När man ser där dom brännt renkadaver så ligger alltid ben kvar, och de som gör det har TID att underhålla elden hela tiden. Tror inte att någon vill göra en jättebrasa mitt i natten nära staden bara så där (fast här ute i urskogen där jag är så skulle nog någon göra det)

Grundar man med nåt likt termit eller napalm så är ju allt möjligt men nu är vi i Sverige, Uddevalla och i stridens hetta så något har legat på den träbiten.
Citera
2019-12-13, 11:23
Moderator
KomissarieBecks avatar
Polis har inte aviserat om ett enda sök den senaste tiden.
Frivillig organisationer lyser dessutom med sin frånvaro och media rapporterar sparsamt och definitivt inget om något sök så tror jag att sanningen är följande:

Polisen har redan funnit resten av kroppen av Wilma. OBS SPEKULATION

Med anledning av utredningstekniska skäl så har man helt enkelt lagt locket på tills dess att man har resultatet från den tekniska undersökningen.
Vidare så förhör man MGM och dennes anhöriga utan att de har en aning vilka uppgifter som polisen sitter på och därmed ej heller har möjlighet att anpassa sin historia.

Detta är som sagt ren spekulation men jag anser den fullt möjlig eftersom polisen som jag tidigare har nämnt fungerat förträffligt i denna utredningen och inte läckt någon som helst information vare sig till media eller andra utomstående.

Självklart så skickar man inte ut skolklasser och annat för att söka efter en stympad kropp men i detta fallet när behovet av att finna kroppen är enormt så borde polis,frivillig organisationer,militär etc deltaga i sök var och varannan dag.

Enligt senaste uppgifterna så pågår ingen sådan aktivitet överhuvudtaget varför jag ser det som högst troligt att polisen redan har vad man behöver gällande Wilmas kropp.
Senast redigerad av KomissarieBeck 2019-12-13 kl. 11:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in