2019-12-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Du kan gå till tex ett bibliotek, logga in på dator där och lämna tips utan att utlämna personuppgifter, och möjligen med burner-mail? Beroende på hur försiktig du vill vara

Oavsett metod, tänk på att anonyma tips som inte kan verifieras (tex via andra vittnesmål eller polisens egna efterforskningar) blir värdelösa, så se till att tipset är välutvecklat isåfall.

EDIT: Om via telefon, förbered vad du ska säga och hur innan du ringer, för att delge all väsentlig info på så ett så trovärdigt vis som möjligt

Finns det nån i tråden du litar på, skicka ett pm, och få hjälp den vägen att anmäla.
Citera
2019-12-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Men det polisen gör kommer knappast till omgivningens (i övrigt) kännedom.
Såvida den som tipsar inte uppenbart är delaktig på något sätt till mord eller hjälpt till på något sätt.
Då kan det komma ut ifall tipsaren verkligen är medskyldig .. inte annars.
Annars blir det bara "Fler personer hörda, avskrivna".
Som komment1 sade, om informationen nått ett fåtal personers öron, och mgm2 får reda på att polisen helt plötsligt vet, kan det i värsta fall bli uppenbart för mgm2 vem som tipsat. Med tanke på vad mgm2 och mgm3 står misstänkta för skulle jag inte önska min värsta fiende att hamna på deras radar.
Citera
2019-12-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror inte på det där med "skyddat boende". De försvann ju i princip dag 2 efter att Ahmed blev gripen. Jag tror helt enkelt de är hos släktingar. De har ju ganska många såna rent naturligt med tanke på alla barn varje generation skaffar. De är nog i krokarna runt Uddevalla med omnejd.
Mycket möjligt. Ett par saker står dock klart, de befinner sig inte hemma, och de är förmodligen inte heller och ränner på byn
Senast redigerad av Olbars 2019-12-12 kl. 17:55.
Citera
2019-12-12, 17:55
Medlem
Citat:
Mycket möjligt. Vissa saker står klart, de befinner sig inte hemma, och de är förmodligen inte heller och ränner på byn

Jag har en känsla av att de skulle bli lynchade om nån känner igen Ahmeds föräldrar. Så du har säkert rätt att de inte är ute och ränner i kända trakter.
Citera
2019-12-12, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
De har sannolikt blivit hotade.
Och "skyddat boende" kan i detta fall innebära en viss koll på dem? Indirekt bevakning? ..funderar jag -
Även om inte, så vill man väl undvika en riktig storhärva av hot och uppgörelser mitt i den primära utredningen (att hitta W) och kan bara av den anledningen bevilja skyddat boende. Även om en härva av hot också man innehålla vittnen osv ..
Finns nog särskilda skäl ...
Vidare gjordes omfattande husrannsakan på MGM2:s adress.
Någonstans ska de ju vistas under tiden.

Dom borde ju blivit hotade kan man tycka. Känns ändå fel att skydda dem, när dom förmodligen skyddar en misstänkt möradare.
Citera
2019-12-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Finns det nån i tråden du litar på, skicka ett pm, och få hjälp den vägen att anmäla.
Varför i hela friden gör ni så stor sak av detta med svårigheten att lämna anonyma tips??
Har ni glömt att det finns vanliga postbrev fortfarande? Om ni inte skriver under brevet så finns det heller ingen avsändare. (Glöm detta med fingeravtryck på papper, skrivmaskiner etc etc som förekommer i filmer.)

En helt annan sak är att ett anonymt tips har ingen betydelse i en rättegång men det kan ha betydelse för polisen i utredningsskedet.
Citera
2019-12-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
BO är nergrävd i sanden troligtsvis, kroppsdelen är funnen där med djur spår.
Källa på det blir svårt eftersom jag inte kan utsätta "så att säga kollegor" i en svår situation.
Bågskyttebanan och omkring där, kolla bilspår, spår efter spade i marken, släp spår, matta allt utöver det vanliga.
Om man kan få exakta placeringarna på fynden så skulle det underlätta mycket.
Efter några dagar efter nergrävningen så ser man inte om det varit grävt i sand.
Det blåser mycket i Uddevalla samt att det har varit blött och kanske regnat också innan man söker av området. Vilket gör att man ser inte om någon grävt i sand där speciellt. Däremot borde likhundarna känna lukten i alla fall, det stör mig. Vad gör att hundarna inte markerar? Är det varg som varit i farten eller vad? Hundarna kan låta saker vara om dom känner varg lukt.
JAG VILL VERKLIGEN HITTA WILMA!!!

Intressant, men mycket på en gång, kan vi sortera?

- "Nergrävd i sanden, troligtvis", var, vilken strand, var är "där"?

- "Bågskyttebanan och omkring där,...", varför där, finns det sand/strand i närheten?

- "Om man kan få exakta placeringar på....", vilka "man", vilka "fynd"?

Nu orkar jag inte längre, försök förklara bättre, annars tillför det inte mycket. Du nämner "sand", bågskyttebana, det borde ju vara ett relativt avgränsat område. Vet polisen om detta, vilka "fynd" pratar du om, frågorna efter ditt inlägg tar aldrig slut, kan du precisera?
Citera
2019-12-12, 18:00
Medlem
Citat:
Mycket möjligt. Ett par saker står dock klart, de befinner sig inte hemma, och de är förmodligen inte heller och ränner på byn

Undrar om de går till jobbet.
Citera
2019-12-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har en känsla av att de skulle bli lynchade om nån känner igen Ahmeds föräldrar. Så du har säkert rätt att de inte är ute och ränner i kända trakter.
Ja alltså, jag vill ju hoppas Uddevallaborna har den integriteten (låg nivå men förlåt, kunde inte hålla mig.)
Citera
2019-12-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Problemet uppstår vid ev. rättegång. Om du givit ett vittnesmål under utredningens gång, så måste det också dras i domstolen, för att erhålla legitimitet.

Vi skiljer alltså på uppgifter från vittnen, som utgör del av bevisbörda i en domstol, och uppgifter som inte behöver ingå i beviskedjan som åklagaren framför i domstolen.

Är ditt vittnesmål avgörande för målet, kommer du att tvingas att avge det i domstolen.

Det är ju riskfyllt att avlägga ett tungt bevis som vittne. Det blir offentligt som sagt, i rätten.
Bättre är att hålla sig på kanten som tipsare.
Men om man t ex har SETT något av avgörande betydelse, blir det ett svårt fall ... träda fram eller inte.
Citera
2019-12-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dom borde ju blivit hotade kan man tycka. Känns ändå fel att skydda dem, när dom förmodligen skyddar en misstänkt möradare.

Kan hålla med om det ...
Men lagen fungerar nog inte så .. "Misstänkt" är liksom inte en dom.
Citera
2019-12-12, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Intressant, men mycket på en gång, kan vi sortera?

- "Nergrävd i sanden, troligtvis", var, vilken strand, var är "där"?

- "Bågskyttebanan och omkring där,...", varför där, finns det sand/strand i närheten?

- "Om man kan få exakta placeringar på....", vilka "man", vilka "fynd"?

Nu orkar jag inte längre, försök förklara bättre, annars tillför det inte mycket. Du nämner "sand", bågskyttebana, det borde ju vara ett relativt avgränsat område. Vet polisen om detta, vilka "fynd" pratar du om, frågorna efter ditt inlägg tar aldrig slut, kan du precisera?

Som jag fattat MauriceP är det för mig bara en fråga som uppstår för oss som inte är uddevallabor.
Finns strand/sand där bågskyttebanan är belägen?

I övrigt kan detta ju vara ett tips. Inte lätt att enge exakt ställe i sanden där man hittat något.

Att hundar kan låta bli att markera om en varg varit framme före dem, var nytt för mig.
Kan ju vara troligt...Varg kan ha burit iväg med delar. ... och doften av varg kan vara
starkare än övriga dofter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in