2019-12-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartapojken
Då du säger Till polisen att hen ska hålla käften o du vittnar aldrig o lägger på du behöver inte vara orolig de kan inte anmäla dig för det, hen vill utsätta dig Till fara o de har ingen människa rätt till

Visste inte det.
Däremot så slog jag upp att det faktiskt finns en sådan lag. Som någon tidigare nämnde.

Men jag ringer ingen mer gång om jag inte blir tvingad.
Citera
2019-12-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Något speciellt kännetecken, tex hennes jacka och platsen man ser henne på. Om man ser någon som ser ut som Wilma gå in i det trapphus där Wilma brukar gå in, då förutsätter man kanske att det är hon, utan att egentligen ha sett henne på nära håll och sett ansiktet.
Och frågan är hur noga polisen är när de förhör vittnen om sånt. Det räcker liksom inte att fråga "är du 100% säker" 100 gånger. Man måste ta reda på vad personen faktiskt såg, och även då kan det bli fel, speciellt om vittnet har tidigare minnen av att tex ha sett Wilma gå in i trapphuset där hennes pojkvän bor.

Hur tror du att människor hanterar mordsituationer egentligen?
Tror du inte att deras agerande efter ett mord är till viss del influerat av tex vad de har sett på olika deckare?
Något måste mördaren ju iallafall ha tänkt under tiden efter mordet. Någon lösning måste hen ha kommit fram till. Och det är osannolikt att alla människor tänker likadant och kommer fram till samma lösning i en sån situation. Varje mordsituation är ju unik, och varje människa är unik.

Och du missar helt vad jag ville framföra - att det finns olika sätt för en mördare att efter ett mord fördröja saknandet och letandet efter offret, tex genom att skicka meddelanden med hennes telefon till anhöriga, eller iallafall svara när de skickar meddelanden till hennes telefon. Och jag undrade hur säkert det är att hon dog just den 14 november, och inte tex dagen innan.
Det skulle kanske kunna förklara den plötsliga aktiviteten på Twitter-kontot "1186054619388092416" den 13 november. Alltså att mördaren blev desperat efter mordet, och försökte komma på olika sätt att få det att verka som att hon fortfarande levde, och därför ändrade namnet på kontot från @angelshollywoo till @wilmanouvelle den 13 november.
Det finns massa olika möjliga scenarion kring detta. Och ju fler som har varit inblandade i mordet eller hanteringen av kroppen, desto större är nog sannolikheten att det hela har gått till på ett väldigt häpnadsväckande sätt.

Du skriver en hel del s.k. "truismer", som de flesta redan känner till, t ex sms i annans namn för att förvilla, huvudbry angående tid, tillvägagångssätt att transportera, vilka man ska prata med osv.
Vad jag mest menar är att det nog inte fanns tid att kontakta folk som ska spela Wilma.
Det krävs nog en rejäl eftertanke hos de tillfrågade! Man tar även en stor risk att de istället för att svara, anmäler direkt till polisen eller låter någon närstående göra det (som kan ha "avlyssnat" samtalet t ex per telefon, om GM ringt runt och frågat, så slipper de hotas för att de skvallrat).

Tror inte en enda svensk tjej skulle ställt upp och ytterst otroligt en kurdisk ävenledes.
En orsak utom den alltför vidlyftig hypotesen du där driver, är att det i så fall skulle vara en kurdisk tjej INOM samma klan.
Tror inte klaner ställer upp för varandra, andras klaner.

Vad man sedan skulle vinna på en sådan omständlig procedur är verkligen frågan - framför allt förloras tid!
Och ett sådant vittnesmål är inte heller avgörande.

T ex. skrev här en medlem att hans styvdotters kompis sett Wilma hoppa i en bil i Lysekil i anknytning till en skola, där hon setts prata med kompisar (ev. f.d. skolkamrater till henne) dagen EFTER den 14 nov.
Signaturen som skrev flög bort just nu men fler minns säkert.
Nu undrar man ju varför det inte stått någonstans att man sett W den 15 nov? Varken i media eller här på FB.
Sign ombads berätta för polisen vad styvdottern sagt och förväntas ha gjort det.

Tillbaka till att klä ut sig till Wilma för att förvilla kring tidpunkten: Nog finns lättare sätt
att skapa förvirring eller vilseleda.
Om en tjej är villig att klä ut sig så är hon förmodligen än mer villig att kontakta polisen och ljuga att hon sett Wilma, vilket vore enklare.

Besväret att klä ut sig - med is i magen då - är ju "för mycket" då chansen att någon alls ser "Wilma" inte är så stor.
Då ska man ha full koll på när folk kommer och går.

Menar du också att grannen som sett Wilma festklädd och som antog att hon skulle på fest,
eventuellt såg en annan som var utklädd till Wilma?
...
Att det där Twitter-kontot ändrades till Wilma Nouvelle den 13 nov, vad menar du att det betyder ...?
13 nov är ju dagen innan ...
Hon levde ju förmodligen 13 november.

Om det var någon annan som ändrade och som FORTSATTE använda kontot i hennes namn efter den 14 nov, då kan det ju verka som ett planerat mord.
Kusligt.
Citera
2019-12-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är bra att du vill tipsa, men du måste tänka på din egen säkerhet i första hand. Lämnar du uppgifter som bara du delgivits så är ju anonymitet inget värd.
Beror lite på vad det handlar om. Ibland kan nog polisen själva undersöka och ta på sig "ansvaret" för detta (typ ett område att söka av). Är det däremot något i stil med specifik information som kan användas emot mgm2 i förhör, ja då är risken större att mgm2 inser vem som tipsat.

Lite rörigt inlägg, jag vet inte om det jag vill ha sagt framgår, men behöver det verkligen vara uppenbart att polisen blivit tipsad?

TILLÄGG: jag håller med om "säkerheten först" såklart, inlägget kanske blev felriktat.
Senast redigerad av Olbars 2019-12-12 kl. 17:37.
Citera
2019-12-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nån boende i närheten kunde ju hålla lite koll på bostaden om det är upplyst osv.
Sen vet jag inte varför de skulle kvalificera sig för skyddat boende.
Har dem blivit hotade? Krävs nog en hel del för att få skyddat.

De har sannolikt blivit hotade.
Och "skyddat boende" kan i detta fall innebära en viss koll på dem? Indirekt bevakning? ..funderar jag -
Även om inte, så vill man väl undvika en riktig storhärva av hot och uppgörelser mitt i den primära utredningen (att hitta W) och kan bara av den anledningen bevilja skyddat boende. Även om en härva av hot också man innehålla vittnen osv ..
Finns nog särskilda skäl ...
Vidare gjordes omfattande husrannsakan på MGM2:s adress.
Någonstans ska de ju vistas under tiden.
Citera
2019-12-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancakegirl95
Har följt med i tråden så gott jag kunnat. Känner ingen och vet inte mer än er andra så att säga.

Men jag är uppväxt med en "wannabe" muslim till pappa. Mamma är svensk. Med wannabe så menar jag att han tyckte sig vara muslim, men gjorde raka motsatsen ofta. Jag är alltså kvinna, har systrar och en bror som även är mina helsyskon.

Min äldre syster var väl den som hann drabbas mest utav våran far, misshandel psykiskt och fysiskt. Regler kring umgänge, kläder, smink - ja allt. Tjejkompisar var okey, om det var "duktiga" tjejer, ingen alkohol eller pojkvänner alltså. Att röka cigg var också ajjabajja. Även att de skulle klä sig anständigt och inte se ut som en "svenne hora". Min syster smög ju med killar men han kunde sitta och spionera på henne när hon var i skolan. Sen blev det ett jävla liv hemma. Sommarlovet efter årskurs 8 så togs hon med till hans hemland och när hon kom hem så var hon förlovad. Efter 9an så flyttade hon dit och gifte sig. Det var hans lösning på att hon inte skulle bli som "andra svenska tjejer".
Min bror, han hade ju ett mer flexibelt liv, men var han ledsen så antydde farsan på att han var bög, sjöng han så var han bög, var han "för glad" så var han bög. Man skulle vara macho, och han skulle hålla koll på sina systrar.
När vi var i hans hemland en gång när jag var 11år, vi hälsade på min syster. Då kom min farfar och försökte sig på mig. Jag vart hysteriskt ledsen och berättade för min syster. Hon sa att han även behandlar henne så.
Innan min syster och hennes "man" gifte sig, så ville även dom kolla så hon var oskuld.

Meningen med att jag skriver detta, är väl för att försöka förklara ifrån någon som varit insatt i det muslimska med någon som inte är 100%muslim. Ingen kunde fatta att min pappa var en jävla idiot, för utåt var han en trevlig och snäll människa. Bakom stängda dörrar var det kaos. Inte bara tjejerna i familjen blir drabbade, även killarna/pojkarna blir tidigt lärda att vara "macho". Och är "en person" dum i huvudet, så är antagligen flera det i familjen. För dom lär varandra.

Jag tror att pappan uppmuntrat T att han skulle läxa upp W. W kanske inte ville vara så som dom ville ha henne, så det gick över styr. T får hjälp utav pappan, "mamman" är en lydig kvinna i deras ögon och gör som dom vill. Utan att ifrågasätta. Och det som händer bakom stängda dörrar, det stannar mellan stängda dörrar. Man sviker inte familjen.

Tack för mig, och ursäkta om det blev rörigt och om ni tycker det var en onödig text.

Är din farsa nordafrikan?
Citera
2019-12-12, 17:42
Medlem
MauricePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Kan du berätta mer varför du vill söka där? Kanske om du säger varför du inte kan släppa den platsen, att någon blir nyfiken och faktiskt kollar där. om det inte redan är gjort vill säga. Dock blir jag inte förvånad om resten av kroppen dyker upp på redan avsökt plats, ditlagd av någon annan i den där psyko- klanen.

BO är nergrävd i sanden troligtsvis, kroppsdelen är funnen där med djur spår.
Källa på det blir svårt eftersom jag inte kan utsätta "så att säga kollegor" i en svår situation.
Bågskyttebanan och omkring där, kolla bilspår, spår efter spade i marken, släp spår, matta allt utöver det vanliga.
Om man kan få exakta placeringarna på fynden så skulle det underlätta mycket.
Efter några dagar efter nergrävningen så ser man inte om det varit grävt i sand.
Det blåser mycket i Uddevalla samt att det har varit blött och kanske regnat också innan man söker av området. Vilket gör att man ser inte om någon grävt i sand där speciellt. Däremot borde likhundarna känna lukten i alla fall, det stör mig. Vad gör att hundarna inte markerar? Är det varg som varit i farten eller vad? Hundarna kan låta saker vara om dom känner varg lukt.
JAG VILL VERKLIGEN HITTA WILMA!!!
Citera
2019-12-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det är skönt att höra. Men jag förstår samtidigt om folk runt familjen är extremt paranoida i det här fallet. Tänker på det fruktansvärda våldskapital som vissa av dem verkar sitta på, jag hade då inte velat göra mig ovän med sådana typer.

Men det polisen gör kommer knappast till omgivningens (i övrigt) kännedom.
Såvida den som tipsar inte uppenbart är delaktig på något sätt till mord eller hjälpt till på något sätt.
Då kan det komma ut ifall tipsaren verkligen är medskyldig .. inte annars.
Annars blir det bara "Fler personer hörda, avskrivna".
Citera
2019-12-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
De har sannolikt blivit hotade.
Och "skyddat boende" kan i detta fall innebära en viss koll på dem? Indirekt bevakning? ..funderar jag -
Även om inte, så vill man väl undvika en riktig storhärva av hot och uppgörelser mitt i den primära utredningen (att hitta W) och kan bara av den anledningen bevilja skyddat boende. Även om in härva av hot också man innehålla vittnen osv ..
Finns nog särskilda skäl ...
Vidare gjordes omfattande husrannsakan på MGM2:s adress.
Någonstans ska de ju vistas under tiden.
Jag tänker samma sak, skyddat boende kan vara ett sätt att hålla koll. Kan det hända att polisen satt dem på relativt avlägsen ort? Kanske då med hänvisning till säkerheten, men med den lilla baktanken att minska kollusionsfaran.
Citera
2019-12-12, 17:46
Medlem
Citat:
Beror lite på vad det handlar om. Ibland kan nog polisen själva undersöka och ta på sig "ansvaret" för detta (typ ett område att söka av). Är det däremot något i stil med specifik information som kan användas emot mgm2 i förhör, ja då är risken större att mgm2 inser vem som tipsat.

Lite rörigt inlägg, jag vet inte om det jag vill ha sagt framgår, men behöver det verkligen vara uppenbart att polisen blivit tipsad?

TILLÄGG: jag håller med om "säkerheten först" såklart, inlägget kanske blev felriktat.

Problemet uppstår vid ev. rättegång. Om du givit ett vittnesmål under utredningens gång, så måste det också dras i domstolen, för att erhålla legitimitet.

Vi skiljer alltså på uppgifter från vittnen, som utgör del av bevisbörda i en domstol, och uppgifter som inte behöver ingå i beviskedjan som åklagaren framför i domstolen.

Är ditt vittnesmål avgörande för målet, kommer du att tvingas att avge det i domstolen.
Citera
2019-12-12, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komment1
Eftersom det kommer upp teorier om att en annan fru skulle ligga bakom eller att hon omöjligt kan vara mamman pga åldern så ser jag inga problem med att avfärda teorin med en kommentar ifall jag vet att den inte stämmer?

Egentligen är ju ingenting viktigt här så länge polis vet om det, då det inte är vi som kommer lösa fallet. Men givetvis har det ändå betydelse om hon är biologiska mamman eller inte. T.ex har vissa i tråden hävdat att det omöjligt kan vara hon som är en del av brottet eftersom att en styvmamma inte skulle gå så långt för sin styvson - dvs man utgår från något som inte stämmer och därför rättar jag till. Ser inte problemet.

Nog kan en styvmamma skydda en brottsling om hennes man önskar eller kräver det.
Min uppfattning är att T:s biologiska mamma inte finns på samma adress som pappan.
Att MGM2 är hans nya partner.

Minns jag rätt att T har besökt sin biologiska mamma regelbundet, i Göteborg?
(W:s biologiska mamma bor i Stengungssunds område - så det kan inte vara hon som bor i Göteborg.).Sen finns inga fler biologiska mammor att välja på och det var MGM1:s mamma vi undrade om ..
Senast redigerad av Marielo 2019-12-12 kl. 17:49.
Citera
2019-12-12, 17:47
Medlem
Citat:
Jag tänker samma sak, skyddat boende kan vara ett sätt att hålla koll. Kan det hända att polisen satt dem på relativt avlägsen ort? Kanske då med hänvisning till säkerheten, men med den lilla baktanken att minska kollusionsfaran.
Tror inte på det där med "skyddat boende". De försvann ju i princip dag 2 efter att Ahmed blev gripen. Jag tror helt enkelt de är hos släktingar. De har ju ganska många såna rent naturligt med tanke på alla barn varje generation skaffar. De är nog i krokarna runt Uddevalla med omnejd.
Citera
2019-12-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Är din farsa nordafrikan?

Nej det är han inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto