Citat:
Ursprungligen postat av
Pancakegirl95
Har följt med i tråden så gott jag kunnat. Känner ingen och vet inte mer än er andra så att säga.
Men jag är uppväxt med en "wannabe" muslim till pappa. Mamma är svensk. Med wannabe så menar jag att han tyckte sig vara muslim, men gjorde raka motsatsen ofta. Jag är alltså kvinna, har systrar och en bror som även är mina helsyskon.
Min äldre syster var väl den som hann drabbas mest utav våran far, misshandel psykiskt och fysiskt. Regler kring umgänge, kläder, smink - ja allt. Tjejkompisar var okey, om det var "duktiga" tjejer, ingen alkohol eller pojkvänner alltså. Att röka cigg var också ajjabajja. Även att de skulle klä sig anständigt och inte se ut som en "svenne hora". Min syster smög ju med killar men han kunde sitta och spionera på henne när hon var i skolan. Sen blev det ett jävla liv hemma. Sommarlovet efter årskurs 8 så togs hon med till hans hemland och när hon kom hem så var hon förlovad. Efter 9an så flyttade hon dit och gifte sig. Det var hans lösning på att hon inte skulle bli som "andra svenska tjejer".
Min bror, han hade ju ett mer flexibelt liv, men var han ledsen så antydde farsan på att han var bög, sjöng han så var han bög, var han "för glad" så var han bög. Man skulle vara macho, och han skulle hålla koll på sina systrar.
När vi var i hans hemland en gång när jag var 11år, vi hälsade på min syster. Då kom min farfar och försökte sig på mig. Jag vart hysteriskt ledsen och berättade för min syster. Hon sa att han även behandlar henne så.
Innan min syster och hennes "man" gifte sig, så ville även dom kolla så hon var oskuld.
Meningen med att jag skriver detta, är väl för att försöka förklara ifrån någon som varit insatt i det muslimska med någon som inte är 100%muslim. Ingen kunde fatta att min pappa var en jävla idiot, för utåt var han en trevlig och snäll människa. Bakom stängda dörrar var det kaos. Inte bara tjejerna i familjen blir drabbade, även killarna/pojkarna blir tidigt lärda att vara "macho". Och är "en person" dum i huvudet, så är antagligen flera det i familjen. För dom lär varandra.
Jag tror att pappan uppmuntrat T att han skulle läxa upp W. W kanske inte ville vara så som dom ville ha henne, så det gick över styr. T får hjälp utav pappan, "mamman" är en lydig kvinna i deras ögon och gör som dom vill. Utan att ifrågasätta. Och det som händer bakom stängda dörrar, det stannar mellan stängda dörrar. Man sviker inte familjen.
Tack för mig, och ursäkta om det blev rörigt och om ni tycker det var en onödig text.
Tack för att du delade med dig!
Det fetade i slutet av din text kan förklara den hårda tystnadskulturen som råder i dessa familjer.
Och den absoluta lojaliteten inom familjen. Och varför man tar på sej nån annans brott.
När jag lyssnade på "Mattmordet"
(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart. så slogs jag av att även de små barnen höll tyst. Ett barn sa till slut: "Om man vet nåt säger man ju inget". Nä, just det.
I den här familjen (mattmords- familjen) hade det på pågått hemska övergrepp på barnen och frun i alla år. Men ingen utanför familjen visste!
Vissa saker "finns inte", incest, självmord t ex. Tar nån livet av sej måste det maskeras som mord.
Och kvinnorna får inte gå på sina mäns begravning. De tillhör inte samma familj. Mannen hör till sin familj, kvinnan till sin.
Jag tyckte jag visste ganska mycket om familjestrukturerna i vissa delar av Kurdistan. Men här lärde jag mej mer.
Poliserna gjorde ett mastodontarbete med att pussla ihop händelseförloppet utan hjälp av de ljugande tysta familjemedlemmarna.
De hade hjälp av en professor i islamologi. Nu är det här ju en kulturellt mer ett islamskt förhållningssätt men de korsar ju varann m h t till geografin.