2019-12-12, 12:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det ser så ut. Att du inte kan erkänna en sådan enkel observation kan jag bara tillskriva din envishet.
Jag har inte förnekat att något som är välvt inte kan se rakt ut. En krokig bräda kan se rak ut, om man inte tittar längs med. Der innebär förstås inte att brädan är rak.
Citera
2019-12-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, proofs=bevis (matenatik, logik) och evidence=evidens (vetenskap, juridik).

Innan dess finns det ingen rationell vits med att dra till med gissningen att det finns en förklaring. Under tiden gäller den nuvarande förklaringen.

Alla kända plana speglingar visar hela objektet. Då borde denna plana yta också spegla hela objektet.

Alltså har vi konstaterat att de evidens som vi pratar om, presenteras som bevis.

Jag tror vi kommer fran till andra förklaringar ganska snart, tills dess får du absolut hålla fast vid den nuvarande förklaringen som inte kräver annat än en livlig fantasi.

Menar du att den spegling vi ser är identisk en spegel liggandes på golvet? Varför drar du den slutsatsen?
Citera
2019-12-12, 12:45
Medlem
Citat:
Jag har inte förnekat att något som är välvt inte kan se rakt ut. En krokig bräda kan se rak ut, om man inte tittar längs med. Der innebär förstås inte att brädan är rak.

Din liknelse gör inte ytan välvd, dock.
Citera
2019-12-12, 12:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Alltså har vi konstaterat att de evidens som vi pratar om, presenteras som bevis.
Det går inte. Det är två olika saker.
Inom vetenskap finns inga bevis.
Men, man kan ibland lite slarvigt säga bevis fast man menar evidens.

Citat:
Jag tror vi kommer fran till andra förklaringar ganska snart, tills dess får du absolut hålla fast vid den nuvarande förklaringen som inte kräver annat än en livlig fantasi.
Det får du gärna tro.
Den nuvarande förklaringen kräver ingen fantasi. Den stämmer med observation och mätning.

Citat:
Menar du att den spegling vi ser är identisk en spegel liggandes på golvet? Varför drar du den slutsatsen?
Jag menar om den är plan så borde den fungera som alla hittills kända plana speglingar.
Citera
2019-12-12, 12:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, den är redan välvd, eftersom det observeras vid titt längs med.
Citera
2019-12-12, 13:01
Medlem
Citat:
Det går inte. Det är två olika saker.
Inom vetenskap finns inga bevis.
Men, man kan ibland lite slarvigt säga bevis fast man menar evidens.

Det får du gärna tro.
Den nuvarande förklaringen kräver ingen fantasi. Den stämmer med observation och mätning.

Jag menar om den är plan så borde den fungera som alla hittills kända plana speglingar.

Att du säger en sak, det är bra. Att presentationen hävdar någonting annat, det är mindre bra.

Jodå, den kräver gott om fantasi, då våra observationer aldrig visar en kurva.

Vilka andra plana speglingar menar du påminner om den vi ser i videon? Ge mig ett exempel där vi har ett stort avstånd vatten mellan mig och den spegling vi avser bedömma.
Citera
2019-12-12, 13:08
Medlem
Citat:
En välvd yta döljer föremål från botten och uppåt.

Om ett föremål döljs från botten och uppåt kan man då anta att det är en välvd yta framför?

Kan man anta att det är något annat som döljer föremålet på samma sätt?

Presentera då vad innan du går vidare.
Citera
2019-12-12, 14:12
Medlem
Citat:
Ett antagande låter misstänkt likt en fantisering.

Jag anar att föremål döljs från botten och uppåt av en välvd yta=rund jord, vad antar du döljer föremål från botten och uppåt?
Citera
2019-12-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jo det gör du. Den ser rakt ut, alltså är den platt. Vad är det påståendet som du upprepat typ en miljard gånger hittills i tråden om inte ett antagande. Det är knappast vare sig bevis eller evidens så tillvida du inte varit uppe på ett tvåsiffrigt antal mil och den sett platt ut även där.

Jag säger att den ser platt ut, jag säger inte att den är platt. Ni säger att den är välvd, trots att den ser platt ut.

Fantasin dikterar er verklighet.
Citera
2019-12-12, 14:36
Medlem
Citat:
Jag säger att den ser platt ut, jag säger inte att den är platt. Ni säger att den är välvd, trots att den ser platt ut.

Fast nej!
Vi har verktyg som mäter jordens form!
Vi har verktyg som fotograferar jordens form!
Riktiga experiment, riktiga evidens med andra ord

Det är DIN FANTASI som säger att detta är fejk!
Förklara varför du ej tror på satellit bilder tack...
Citera
2019-12-12, 14:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Du upprepar påståendet om att den ser platt ut hundratals gånger trotts att du vet att detta inte säger ett skit om jordens form. Att saker försvinner bakom horisonten är ett mycket starkt evidens om jordens form. Att den ser platt ut säger nada om jordens form men du upprepar detta gång på gång som om att detta skulle ogiltigförklara alla bevis om jordens form såsom stjärnoras rörelser, avstånden på jorden, skillnaden i tyngdkraft mellan ekvatorn och polerna osv. Om du vet att detta att den ser platt ut inte betyder något för jordens form så varför upprepar du detta gång på gång.
Citat:
Varför skulle jag tro på dem när allt annat i min verklighet går emot vad de visar?

Vad i din verklighet går emot detta förutom "Den ser platt ut"?
Citera
2019-12-12, 14:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det säger heller inte ett skit om hur jorden skulle vara rund.

Hur jordytan ser ut gör det inte men allt annat jag nämnde så som avstånd, stjärnornas rörelser osv. gör det i högsta grad. Dom observationerna går inte ihop med en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in