Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Evidens som presenteras som bevis.
Evidens kan inte presenteras dom bevis.
Bevis finns endast inom matematik och logik. Inom vetenskap finns inga absoluta sanningar, utan olika sannolikheter.
I vardagligt tal kan man se bevis och evidens som synonymer, tycker jag. De flesta förstår att man med ”bevis” ibland menar evidens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
En båt som färdas tillräckligt långt ut skulle inte längre gå att se från stranden, och när den på sin färd bort från oss händer något som får den att försvinna med botten först.
Precis, på plana ytor är det oförklarligt hur botten försvinna först. Detta kräver en förklaring. Vi vet att en välvd yta är en förklaring, som dessutom stämmer med mätningar och andra observationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
I klippet jag hänvisat till många gånger ser vi att seglet rimligtvis speglas nedåt mot den falska horisontlinjen, då vi kan se fåglar dyka ner i vatten som ligger "ovanför" horisontlinjen. Ett fenomen du tycks ignorera och istället väljer att förklara det med en annars osynlig kurva.
Jag ignorerar inte att det ibland förekommer refraktion och/eller speglingar på vattenytan
Problemet för dig är att hela båten borde speglas inte bara den övre delen. Sedan behövd en förklaring till alla klipp där det inte förekommer refraktion eller spegling.