2019-12-12, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Många kvinnor röstar nu på SD!

Men hur stor är skillnaden på andel kvinnor som röstar SD jämfört med andelen män som röstar SD?

I den senaste stora SCB-undersökningen för november tänkte 26,5% av männen rösta SD och 18,7% av kvinnorna rösta SD.

Skillnad 26,5 - 18,7 = 7,8 procentenheter.

Hur många procent färre andel kvinnor röstar SD jämfört med männen?

7,8 / 26,5 = 29%

Så för november 2019 är det 29% färre kvinnor som röstar SD.

Hur ser då detta värde ut i tidigare SCB-mätningar:

maj 2019 35%
nov 2018 32%
maj 2018 31%
nov 2017 36%
maj 2017 34%
nov 2016 31%
maj 2016 27%
nov 2015 37%
maj 2015 34%
nov 2014 35%
maj 2014 34%

Det procentuella gapet mellan kvinnor och män minskar alltså i röstandet på SD.

Intressant att gapet var allra minst 2016, det hade jag inte riktigt förväntat mig. Det var då debatten gick hög angående invandrargäng och afghaners sexuella trakasserier på badhus och festivaler med mera. BRÅ visade också i sina mätningar i januari 2017 att kvinnors otrygghet ökat kraftigt.

Minskningen av gapet nu 2019 bör väl förmodligen delvis bero på de sjuka morden av två kvinnor i höst.

Kämpa Sverige 🇸🇪❤️

Här är ett annat sätt att uttrycka saken:

Enligt SCB har SD vuxit med 5,5 pe det senaste halvåret. Det motsvarar drygt 350 000 vuxna människor och av de som deltagit i denna folkvandring över bron till Mordor är 48% kvinnor!
2019-12-12, 08:29
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, de mainstreamdebattörer som sa vid tiden att det finns ett före och ett efter mordet på Karolin Hakim skojade inte. Polletten trillade ner med besked där.

Den branta uppförsbacken för SD som syns i slutet av linjediagrammet på https://val.digital/ mellan augusti och november är den galnaste ketchupeffekt som SD har haft. Endast uppgången under andra halvan av 2015 kan tävla med hösten 2019, men 2015 var en exempellöst extrem tryckkokare med uppåt 10.000 nyanlända/vecka samtidigt som SD ännu hade totalt invandringskritiskt monopol, plus att det var mycket luft i SD-siffrorna pga YouGov/Sentio. Numera har SD konkurrens och det är inte mycket luft kvar i OU, men ändå finns denna exceptionella ketchupeffekt just denna höst.

Det hade varit intressant att höra en djupanalys av det. Då menar jag inte att alla ska kasta in sina hemsnickrade teorier om varför SD har ökat pga just deras personliga käpphäst, jag menar en djupanalys från typ Sifo eller valforskningsprogrammet på GU. Det måste gå att mäta varför SD har en brant och ihållande uppgång just nu. Det är ju inte som att samhällsutvecklingen var Bullerbyn, saft och bullar hösten 2018 eller 2017.

Jag har ingen statistik för det, men det verkar som att när barnen i tonåren ska ut från hemmets trygghet och framtiden planeras med eget boende, jobb med mera så kommer kvinnor märka var resurserna går. Kostnaden för migrationen tas från områden som när de blir för många kopplat till den egna tillvaron till slut gör kvinnor upprörda.

Kvinnor verkar inte påverkas lika mycket av antalet bosättare och hur de märks i det offentliga rummet, utan det är mer när man konkret påverkas av försämrad framtidsutsikt för sig själv och den egna familjen som kvinnor reagerar. Kommunkrisen i våras och nu i höst tror jag är viktig del i öknigen av kvinnor som nu skulle rösta SD
2019-12-12, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Jag har ingen statistik för det, men det verkar som att när barnen i tonåren ska ut från hemmets trygghet och framtiden planeras med eget boende, jobb med mera så kommer kvinnor märka var resurserna går. Kostnaden för migrationen tas från områden som när de blir för många kopplat till den egna tillvaron till slut gör kvinnor upprörda.

Kvinnor verkar inte påverkas lika mycket av antalet bosättare och hur de märks i det offentliga rummet, utan det är mer när man konkret påverkas av försämrad framtidsutsikt för sig själv och den egna familjen som kvinnor reagerar. Kommunkrisen i våras och nu i höst tror jag är viktig del i öknigen av kvinnor som nu skulle rösta SD
Kan absolut handla om att de luktar sig till den försämrade ekonomin inom kommun och landsting, men när man kollar på facktillhörighet vs kvinnor är det faktiskt bland TCO-medlemmar som den stora SD-ökningen skett.

Kvinnor efter facktillhörighet - Partisympati SD maj / november (förändring PE) (förändring procent)

LO: 16,9 / 20,7 (+3,8) (+22%)
TCO: 3,7 / 9,4 (+5,7) (+154%)
SACO: 2,0 / 2,1 (+0,1) (+5%)

Nu är felmarginalen visserligen +/-3,5 för TCO men även lågt räknat har det skett en fördubbling (och högt räknat en tredubbling) i den gruppen.

Med andra ord har Titanics damer i 2:a klass upptäckt att isvattnet nu börjat forsa in även på deras däck.
2019-12-12, 08:52
Medlem
arbetets avatar
Nu blir det genast mycket mer spännande inför morgondagens OU. Var hamnar SD på och framförallt vad kommer att hända med M? Speciellt efter veckans desperata kampanj i MSM mot Ulf Kristersson. Att L är på väg mot ättestupan är väl tragiskt () nog oundvikligt. De verkar slå knut på sig själva i sina ansträngningar att göra sig själva irrelevanta:
Liberalerna kommer inte att förhandla med Sverigedemokraterna. Sverigedemokraterna kommer inte att ingå i ett majoritetsunderlag tillsammans med Liberalerna. Det spelar ingen roll om Alliansens konservativa partier viker ned sig. Liberalerna kommer alltid fortsätta den borgerliga kampen mot nationalismen.

Tobias Hammarberg, kommunalråd Haninge (L)
Daniel Forslund, regionråd Stockholm (L)
Jimmy Ekström, regionråd Jönköping (L)
Helena Hagberg, regionråd Västmanland (L)
Agne Furingsten, regionråd Västmanland (L)
Roko Kursar, kommunalråd Malmö (L)
Anna Lundberg, kommunalråd Västerås (L)
Malin Danielsson, kommunalråd Huddinge (L)
Marianne Damström Gereben, kommunalråd Solna (L)
Nikoletta Josza, kommunalråd Järfälla (L)
Monica Lundin, kommunalråd Borlänge (L)
Fredrik Sneibjerg, kommunalråd Värmdö (L)
Daniel Adborn, kommunalråd Nynäshamn (L)
Metin Hawsho, gruppledare Södertälje (L)
Ylva Mozis, gruppledare Vallentuna (L)
Göran Hellmalm, gruppledare Ekerö (L)
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/701WKK/ni-kan-vika-ner-er--vi-lierar-oss-inte-med-sd
2019-12-12, 09:00
Medlem
I väntan på Sifo imorgon (eller Sentio som alltid kommer lite när som helst) håller jag på att räkna om den intetsägande ”partisympati”-tabellen till faktiskt väljarstöd. Postar strax.
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu blir det genast mycket mer spännande inför morgondagens OU. Var hamnar SD på och framförallt vad kommer att hända med M? Speciellt efter veckans desperata kampanj i MSM mot Ulf Kristersson. Att L är på väg mot ättestupan är väl tragiskt () nog oundvikligt. De verkar slå knut på sig själva i sina ansträngningar att göra sig själva irrelevanta:
[indent]Liberalerna kommer inte att förhandla med Sverigedemokraterna. Sverigedemokraterna kommer inte att ingå i ett majoritetsunderlag tillsammans med Liberalerna. Det spelar ingen roll om Alliansens konservativa partier viker ned sig. Liberalerna kommer alltid fortsätta den borgerliga kampen mot nationalismen.
Så... 15 st kommunalpolitiker, 1 st landstingspolitiker, 0 st riksdagsledamöter. Imponerande. Ser fram mot deras kollektiva avskedsansökan när Sabuni i desperation hoppar till blågula blocket senast 2022.
2019-12-12, 09:23
Medlem
Citat:
I väntan på Sifo imorgon (eller Sentio som alltid kommer lite när som helst) håller jag på att räkna om den intetsägande ”partisympati”-tabellen till faktiskt väljarstöd. Postar strax.

Så... 15 st kommunalpolitiker, 1 st landstingspolitiker, 0 st riksdagsledamöter. Imponerande. Ser fram mot deras kollektiva avskedsansökan när Sabuni i desperation hoppar till blågula blocket senast 2022.

Det kommer inte att hända. Verkar det som att de Blå-Gula får majoritet utan (L) finns det ingen anledning för Åkesson att släppa in dem

Däremot kan Sabuni använda mandatperioden till att successivt ompositionera (L) till att vara ett stabilt borgerligt parti som kan samarbeta med Jimmie Åkesson och ingå i en regering utan att man får känslan av att (SD) sålt sig när de röstar Ja. Blir det ett beslut i desperation hoppas jag att Åkesson smäller igen dörren i tid...
2019-12-12, 09:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror att Uffe precis begick en allvarlig blunder som återigen sätter fingret på hans svaga ledarskap. Från hans Facebook:

Några vänstertroll på Twitter kan på egen hand bestämma vad Uffe ska göra eller inte göra. Och han vill bli statsminister! Frågan är om han ens är partiledare så länge till.
Dvärgen är väl kompis med Micael Bindefeld? Jag tror att lilla Ulf + hans något större fru var med på någon sponsrad festresa till Israel, men han betalde själv resan tror jag.
2019-12-12, 09:45
Medlem
Så här va: ”Partisympati” vs ”val idag” anges till följande för kvinnor resp. män:

SD - män, partisympati: 23,2 / val idag: 26,5
SD - kvinnor, partisympati: 13,0 / val idag: 18,7

Det innebär att man kan höfta fram ungefärliga ”val idag”-siffror per befolkningsgrupp genom att räkna om enligt följande:

SD - män - val idag = partisympati*1,142
SD - kvinnor - val idag = partisympati*1,438 (SCB tror alltså på stooooooooort mörkertal här)

Då får vi (kom ihåg att felmarginalerna är stora pga små underlag och att beräkningsmodellen är yxigt grov, men bättre än ingenting):

Män 18-24 (för få svarande för att redovisas, gäller alla partier)
Män 25-34 19,8 = 22,6
Män 35-44 18,2 = 20,8
Män 45-54 23,5 = 26,8
Män 55-64 27,8 = 31,7
Män 65-74 30,3 = 34,6
Män 75++ 24,2 = 27,6

Kvinnor 18-24 (för få svarande för att redovisas, gäller alla partier)
Kvinnor 25-34 7,1 = 10,2
Kvinnor 35-44 10,7 = 15,4
Kvinnor 45-54 13,4 = 19,3
Kvinnor 55-64 17,6 = 25,3
Kvinnor 65-74 20,5 = 29,5
Kvinnor 75++ 13,8 = 19,8

Män svensk bakgrund 24,6 = 28,1
Män utländsk bakgrund 15 = 17,1

Kvinnor svensk bakgrund 13,3 = 19,1
Kvinnor utländsk bakgrund 11,3 = 16,2

Män grundskola 33,2 = 37,9
Män gymnasium 27,6 = 31,5
Män högutb<3år 16,1 = 18,4
Män högutb>3år 7,2 = 8,2

Kvinnor grundskola 14,9 = 21,4
Kvinnor gymnasium 20,0 = 28,8
Kvinnor högutb<3år 10,0 = 14,4
Kvinnor högutb>3år 4,0 = 5,8

Män egen villa 24,1 = 27,5
Män bostadsrätt 20,7 = 23,6
Män hyresrätt 21,8 = 24,9

Kvinnor egen villa 15,0 = 21,6
Kvinnor bostadsrätt 7,7 = 11,1
Kvinnor hyresrätt 13,1 = 18,8

Män LO 33,2 = 37,9
Män TCO 16,4 = 18,7
Män SACO 7,6 = 8,7

Kvinnor LO 20,7 = 29,8
Kvinnor TCO 9,4 = 13,5
Kvinnor SACO 2,1 = 3,0
2019-12-12, 10:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror att Uffe precis begick en allvarlig blunder som återigen sätter fingret på hans svaga ledarskap. Från hans Facebook:

Några vänstertroll på Twitter kan på egen hand bestämma vad Uffe ska göra eller inte göra. Och han vill bli statsminister! Frågan är om han ens är partiledare så länge till.

Det går ju att se det annorlunda: Greppet att lova en äldre dam (om än KZ-överlevare) att inte ha samröre med SD, vid tidpunkten var misstaget, inte att söka samröre med SD. Att lösa upp misstaget genom att inte dela ut Bindefeldts pris är troligen den billigaste utvägen. Att låtsas som man inget sagt eller haft andra åsikter tidigare fungerar liksom inte.

Att hålla fast vid vad man sagt är stort, att kunna ändra sig är eventuellt större.
2019-12-12, 10:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det har jag hört om, det är en ganska negativ företeelse.
Ganska given utveckling då folk definitivt märker att polisen inte överhuvudtaget klarar upp eller prioriterar saker som rån mm.

Efter det kommer organisering dvs vad man i folkmun kallad för medborgargarden.
Om i sin tur flera av dessa går ihop kan det bli oerhört problematiskt för staten.
Jag vill minnas att i samband med dieselstölder så ringde folk polisen & fick där rådet att prata med "Medborgargardet i Hörby" (osäker på ortsnamnet). Jag tror det finns en tråd om saken.
2019-12-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det går ju att se det annorlunda: Greppet att lova en äldre dam (om än KZ-överlevare) att inte ha samröre med SD, vid tidpunkten var misstaget, inte att söka samröre med SD. Att lösa upp misstaget genom att inte dela ut Bindefeldts pris är troligen den billigaste utvägen. Att låtsas som man inget sagt eller haft andra åsikter tidigare fungerar liksom inte.

Att hålla fast vid vad man sagt är stort, att kunna ändra sig är eventuellt större.
Om han benhårt hållit fast vid allt han sagt tidigare så skulle SD ännu varit kvar ute i den gamla 2010-kylan och invandringspolitiken skulle ligga i linje med hans MUF ’90-åsikter. Gissar att gänget som gnäller över hans omprövning ang prisutdelningen är ungefär samma som tjatade om att han är en idiot som borde avsättas på den tiden han höll fast vid sitt nej till SD. Av detta lär vi att egenskapen att kunna ändra sig är skitbra eller usel beroende på om betraktaren själv gynnas.
2019-12-12, 10:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Citat:
Om han benhårt hållit fast vid allt han sagt tidigare så skulle SD ännu varit kvar ute i den gamla 2010-kylan och invandringspolitiken skulle ligga i linje med hans MUF ’90-åsikter. Gissar att gänget som gnäller över hans omprövning ang prisutdelningen är ungefär samma som tjatade om att han är en idiot som borde avsättas på den tiden han höll fast vid sitt nej till SD. Av detta lär vi att egenskapen att kunna ändra sig är skitbra eller usel beroende på om betraktaren själv gynnas.
Jag har också en känsla av att det här och även Jonas Gardells brevskrivande inte riktigt får samma genomslag som förr i tiden.

Kanske t.o.m. det motsatta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in