2019-12-11, 09:43
Medlem
Haddock93s avatar
https://m.soundcloud.com/johan-westerholm-409634711/tippingpoint

Här är samma ledare som någon i tråden länkade förut men i ljudformat.

Intressant att S nu håller ställningen främst hos väljargruppen med förgymnasial utbildning, också under ej sysselsatta ser vi samma trend.

De har verkligen blivit ett invandringparti med fokus på bidrag.

Vad gör man när pengarna är slut? Jo man måste höja skatterna för att fortsätta ge ut bidrag annars kollapsar hela partiet. Men om man gör det funkar inte heller samhället. Vad gör man då? Skär ner på välfärden.

Då förlorar man istället ALLA vanliga svenskar, som ändå finns kvar i partiet.

Det är detta vi håller på att se hända nu, och just därför SD bör lägga fokus på välfärd och att S prioriterar invandrare. Det är också därför S aldrig kommer svänga i den här frågan, de har satt sig i en rävsax. Precis lika beroende som deras väljargrupp är av Socialdemokraterna är Socialdemokraterna av sin stora väljargrupp.

https://mobile.twitter.com/JMalmqvist/status/1204393068033646595

Citat:
Regeringen prognostiserar att bidragsberoendet ska öka med 13,3% under mandatperioden, samtidigt som befolkningen väntas öka med 3%.

Frågade idag civilministern varför regeringen inte ger kommunerna redskap att bryta bidragsberoendet. Tyvärr uteblev svaren. #svpol #arbetslinjen
2019-12-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eftersom varje påminnelse om kommande OU brukar följas av X antal ”när kommer nästa OU?” kör vi en repetition till:

SvD/GP/Sifo: Fre 13 dec kl 17 (trolig mätperiod 2-12 dec), dvs 8 av 10 dagar är inom tidsfönstret efter att UK bjöd in JÅ. Kan ev dröja till 20/12 ifall Sifo stoppar in en ’skottvecka’ vilket händer ibland när de glidit för nära början av månaden. Då blir mätperioden 9-19 dec.

NI/Sentio: Nånstans mellan 16-20 dec tippar jag. Kan bli allt mellan spräckt 30%-tak och en sån där svårförklarligt nedåtbrusig ”huh!?”-antiklimax som Sentio ibland levererar.

SVT/Novus: Tor 19 dec kl 06.30 c:a. Kommer i vanlig ordning att vara kass pga lång mätperiod, mest troligt blir den en karbonkopia på SCB (förra Novus = 21,5, SCB = 22,6, ska man gissa på 23,1 eller så).

DN/Ipsos: Just när de hade etablerat mönstret med lördag som publiceringsdag bytte de till onsdag, och när det mönstret satt sig bytte man i november till en tisdag. Så jag vet fan inte. Nånstans mellan 18/12 och 23/12, eller i mellandagarna.

OU-medel för SD i december 2009 var exakt 5,0 enl val.digital, det hade varit snyggt om december 2019 landade på en femdubbling till 25,0 över tioårsperioden. Just nu ligger det på 25,4 i val.digitals trenddiagram (ej stapeldiagrammet som räknar över 8 veckor) så det är inom räckhåll.

Markus Uvell gör samma analys (ingen utläggning, bara ett par tweets):

Det är alltså inte bara samarbetet med öppna gränser-psykotiska MP, V och C som bromsar, det är även allt starkare interna krafter. Många tog för givet att de invandringskritiska utspelen från Shekarabi och Löfven var signaler om en förestående omsvängning, men tänk om det istället var hela den testballong man hade mandat inifrån att släppa, och när den gav noll utdelning i form av bromsad ström till SD så är testet mer eller mindre avslutat och man återgår till fortsatt corbynisering?
Jag tror precis som du att S i framtiden helt kommer överge retoriken om ''stram invandringspolitik, hårdare straff'' osv och istället bli mer som Labour i Storbritannien. Labour har precis som S i Sverige bytt väljarbas och tappat arbetarklassen till högerpartier och kvar är en stor bas studenter, välutbildad medelklass samt invandrare. Detta har lett till att Labour gått till val på närmast fri invandring och öppna gränser, låga straff, samt att låta invandrare utan medborgarskap rösta i brittiska val. Där ligger S framtid också enligt mig. Det är i stort sett omöjligt att se hur S ska kunna vinna tillbaka arbetarklassen. S framtid är som ett identitetspolitiskt massinvandringsparti, precis som deras syskonparti i Storbritannien.
2019-12-11, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Jag tror precis som du att S i framtiden helt kommer överge retoriken om ''stram invandringspolitik, hårdare straff'' osv och istället bli mer som Labour i Storbritannien. Labour har precis som S i Sverige bytt väljarbas och tappat arbetarklassen till högerpartier och kvar är en stor bas studenter, välutbildad medelklass samt invandrare. Detta har lett till att Labour gått till val på närmast fri invandring och öppna gränser, låga straff, samt att låta invandrare utan medborgarskap rösta i brittiska val. Där ligger S framtid också enligt mig. Det är i stort sett omöjligt att se hur S ska kunna vinna tillbaka arbetarklassen. S framtid är som ett identitetspolitiskt massinvandringsparti, precis som deras syskonparti i Storbritannien.

Därför bör vi redan nu, konsekvent och ihärdigt, varje dag i vår vardag, arbeta in öknamnet Socialbidragsdemokraterna i folks medvetande.
2019-12-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En annan tanke SD ökar med 5,5 procentenheter i "Val idag" och med 5,3 procentenheter i "sympatier". De följer varandra i procentenheter vilket bådar gott i framtida OU. Det är en större procentuell ökning för "sympatier" då det är från en lägre nivå. Jag tror dessa "sympatier" är SDs lägstanivå i ett val. Val idag kanske är "troligt medel" i val (Valet 2018 17, 5 %, SCB november 2018 18,3 %) och högsta nivå om allt går SDs väg? Sentio?
SD:s val idag och partisympati håller sakta men säkert på att närma sig varandra.

Procentandel av SD-väljarna som har SD som favoritparti:

2014-11: 12,4 / 7,7 --> 62%
2015-11: 19,9 / 14,5 --> 73%
2016-11: 17,5 / 13,1 --> 75%
2017-11: 14,8 / 11,9 --> 80%
2018-11: 18,3 / 13,0 --> 71%
2019-11: 22,6 / 18,1 --> 80%

Enkelt uttryckt har SD normaliserats rejält sedan 2014.
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Om det var en testballong var det en otroligt dålig sådan. Problemet från S är att de är lång väg tillbaka för att vinna arbetares förtroende igen, därför kommer det krävas betydligt mer än tomt prat för att locka tillbaka dessa missnöjda väljare.
Jo, ett av de stora feltänken om S är att deras väljare står beredda att närsomhelst komma tillbaka på kommando, bara de får rätt signaler. Varför skulle de känna sig mindre svikna än vad invandringskritiska moderater gjorde av Reinfeldt? Det är inte 2002 längre, man har inte nitton chanser på sig att flörta invandringskritiskt utan att följa upp det med att agera.

The North remembers. Varför skulle invandringskritiska f.d. S-väljare ha glömt gymnasielagen (2018) och utökad anhöriginvandring (2019) när f.d. M-väljare fortfarande kommer ihåg migrationsuppgörelsen med MP från 2011? Varför skulle f.d. S-väljare vara mindre skräckslagna av det pågående samarbetet med C, när M-väljare fortfarande lider av Lööf-PTSD fastän möjligheten till nära förestående M-C-samarbete nu ter sig lika sannolik som kontakt med utomjordingar?

S har bränt allt invandringskritiskt förtroendekapital de skaffade sig genom helomvändningen 2015. Även S-väljare kan räkna och konstatera att Migverket fortfarande visar sexsiffrigt per år, trots fagert prat om ”EU:s miniminivå” och den ”stängda gränsen”. Löfven skulle ”bryta upp den destruktiva blockpolitiken”, sen gjorde han sig beroende av de fyra mest invandringsliberala partierna och undrar vart väljarna tog vägen. Senaste kraftfulla utspelet handlar om att S ska satsa mer på... integrationen. Shit vilken SD-dödare, Åkesson gav upp direkt och stoppade huvudet i mikron.
2019-12-11, 17:40
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Jo, ett av de stora feltänken om S är att deras väljare står beredda att närsomhelst komma tillbaka på kommando, bara de får rätt signaler. Varför skulle de känna sig mindre svikna än vad invandringskritiska moderater gjorde av Reinfeldt? Det är inte 2002 längre, man har inte nitton chanser på sig att flörta invandringskritiskt utan att följa upp det med att agera.

The North remembers. Varför skulle invandringskritiska f.d. S-väljare ha glömt gymnasielagen (2018) och utökad anhöriginvandring (2019) när f.d. M-väljare fortfarande kommer ihåg migrationsuppgörelsen med MP från 2011? Varför skulle f.d. S-väljare vara mindre skräckslagna av det pågående samarbetet med C, när M-väljare fortfarande lider av Lööf-PTSD fastän möjligheten till nära förestående M-C-samarbete nu ter sig lika sannolik som kontakt med utomjordingar?

S har bränt allt invandringskritiskt förtroendekapital de skaffade sig genom helomvändningen 2015. Även S-väljare kan räkna och konstatera att Migverket fortfarande visar sexsiffrigt per år, trots fagert prat om ”EU:s miniminivå” och den ”stängda gränsen”. Löfven skulle ”bryta upp den destruktiva blockpolitiken”, sen gjorde han sig beroende av de fyra mest invandringsliberala partierna och undrar vart väljarna tog vägen. Senaste kraftfulla utspelet handlar om att S ska satsa mer på... integrationen. Shit vilken SD-dödare, Åkesson gav upp direkt och stoppade huvudet i mikron.

Fyndigt skrivet, instämmer.

The North remembers
2019-12-11, 17:45
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Procentandel av SD-väljarna som har SD som favoritparti:

2014-11: 12,4 / 7,7 --> 62%
2015-11: 19,9 / 14,5 --> 73%
2016-11: 17,5 / 13,1 --> 75%
2017-11: 14,8 / 11,9 --> 80%
2018-11: 18,3 / 13,0 --> 71%
2019-11: 22,6 / 18,1 --> 80%

Fina siffror att beskåda.

Då skulle man ju kunna säga att botten ökat från 13% till 18% på ett år, om vi då utgår från SCB. Jag tror mer att botten är på ca 20% idag eftersom Ipsos, Sifo och Demoskop har SD kring 23-26%
2019-12-11, 18:07
Medlem
fernebos avatar
Ja det är ju faktiskt så. Sossarna har bränt alla broar och nu vet alla att sossarna skiter i om migrationseländet sänker välfärden fullständigt och gör varenda svensk fattig och livrädd. Det spelar ingen roll för sossarna.

Det absolut enda som spelar nån roll för detta vidriga monument till parti är makten. Makten till varje pris. Det är därför man har skäl att känna en viss oro kring vad som kommer att hända nu när makten är på väg att glida dem ur händerna. Kommer de att sätta in militären? Börja mörda politiska motståndare? Strypa internet? Valfusk tar jag för givet och det är väl sannolikt redan ett faktum.
2019-12-11, 18:31
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja det är ju faktiskt så. Sossarna har bränt alla broar och nu vet alla att sossarna skiter i om migrationseländet sänker välfärden fullständigt och gör varenda svensk fattig och livrädd. Det spelar ingen roll för sossarna.

Det absolut enda som spelar nån roll för detta vidriga monument till parti är makten. Makten till varje pris. Det är därför man har skäl att känna en viss oro kring vad som kommer att hända nu när makten är på väg att glida dem ur händerna. Kommer de att sätta in militären? Börja mörda politiska motståndare? Strypa internet? Valfusk tar jag för givet och det är väl sannolikt redan ett faktum.

Tror inte S kallar in militären som första åtgärd, känns otäckt med hårt stål och vem minns inte Ådalen 31. De gör väl precis som sina broderpartier i Europa - dör sotdöden, utan att någonsin förstått vad som hände. Tamigfan en grekisk tragedi.
2019-12-11, 20:47
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RRnJKd/kristerssons-varning-kommer-ta-lagen-i-egna-hander

Citat:
Ursinniga föräldrar som tar lagen i egna händer.

Den utvecklingen varnar M-ledaren Ulf Kristersson för med anledning av att allt fler barn rånas.

– Jag är väldigt rädd för en utveckling där föräldrar tappar tron på statens förmåga att skydda deras barn, säger han.

Tuffe Uffe tuffar till sig och berättar sanningen. Tycker givetvis han har rätt men det är bara prat fortfarande, en ynka handling räcker inte för att återfå mitt förtroende. Dessutom kom den alldeles för sent och bara för att SD var störst, kommer krävas en hel del. Riktig liten orm tror jag allt han är 🐍

Dock rädd att SD kommer förlora väljare till M utan att få några från S, vi kanske får säga adjö till dessa nivåer för SD ett tag. Kul så länge det varade, att de var största parti
2019-12-11, 21:06
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RRnJKd/kristerssons-varning-kommer-ta-lagen-i-egna-hander

Tuffe Uffe tuffar till sig och berättar sanningen. Tycker givetvis han har rätt men det är bara prat fortfarande, en ynka handling räcker inte för att återfå mitt förtroende. Dessutom kom den alldeles för sent och bara för att SD var störst, kommer krävas en hel del. Riktig liten orm tror jag allt han är 🐍

Dock rädd att SD kommer förlora väljare till M utan att få några från S, vi kanske får säga adjö till dessa nivåer för SD ett tag. Kul så länge det varade, att de var största parti
Jag kan inte påminna mig att jag läst om svenskar som tar lagen i egna händer🤣

Det vore ju bra om det sker.
2019-12-12, 02:05
Medlem
RingRing2014s avatar
Många kvinnor röstar nu på SD!

Men hur stor är skillnaden på andel kvinnor som röstar SD jämfört med andelen män som röstar SD?

I den senaste stora SCB-undersökningen för november tänkte 26,5% av männen rösta SD och 18,7% av kvinnorna rösta SD.

Skillnad 26,5 - 18,7 = 7,8 procentenheter.

Hur många procent färre andel kvinnor röstar SD jämfört med männen?

7,8 / 26,5 = 29%

Så för november 2019 är det 29% färre kvinnor som röstar SD.

Hur ser då detta värde ut i tidigare SCB-mätningar:

maj 2019 35%
nov 2018 32%
maj 2018 31%
nov 2017 36%
maj 2017 34%
nov 2016 31%
maj 2016 27%
nov 2015 37%
maj 2015 34%
nov 2014 35%
maj 2014 34%

Det procentuella gapet mellan kvinnor och män minskar alltså i röstandet på SD.

Intressant att gapet var allra minst 2016, det hade jag inte riktigt förväntat mig. Det var då debatten gick hög angående invandrargäng och afghaners sexuella trakasserier på badhus och festivaler med mera. BRÅ visade också i sina mätningar i januari 2017 att kvinnors otrygghet ökat kraftigt.

Minskningen av gapet nu 2019 bör väl förmodligen delvis bero på de sjuka morden av två kvinnor i höst.

Kämpa Sverige 🇸🇪❤️
Senast redigerad av RingRing2014 2019-12-12 kl. 02:13.
2019-12-12, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Intressant att gapet var allra minst 2016, det hade jag inte riktigt förväntat mig. Det var då debatten gick hög angående invandrargäng och afghaners sexuella trakasserier på badhus och festivaler med mera. BRÅ visade också i sina mätningar i januari 2017 att kvinnors otrygghet ökat kraftigt.

Minskningen av gapet nu 2019 bör väl förmodligen delvis bero på de sjuka morden av två kvinnor i höst.
Ja, de mainstreamdebattörer som sa vid tiden att det finns ett före och ett efter mordet på Karolin Hakim skojade inte. Polletten trillade ner med besked där.

Den branta uppförsbacken för SD som syns i slutet av linjediagrammet på https://val.digital/ mellan augusti och november är den galnaste ketchupeffekt som SD har haft. Endast uppgången under andra halvan av 2015 kan tävla med hösten 2019, men 2015 var en exempellöst extrem tryckkokare med uppåt 10.000 nyanlända/vecka samtidigt som SD ännu hade totalt invandringskritiskt monopol, plus att det var mycket luft i SD-siffrorna pga YouGov/Sentio. Numera har SD konkurrens och det är inte mycket luft kvar i OU, men ändå finns denna exceptionella ketchupeffekt just denna höst.

Det hade varit intressant att höra en djupanalys av det. Då menar jag inte att alla ska kasta in sina hemsnickrade teorier om varför SD har ökat pga just deras personliga käpphäst, jag menar en djupanalys från typ Sifo eller valforskningsprogrammet på GU. Det måste gå att mäta varför SD har en brant och ihållande uppgång just nu. Det är ju inte som att samhällsutvecklingen var Bullerbyn, saft och bullar hösten 2018 eller 2017.
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Helt väntat av en harig och knäsvag Reinfeldtare. Kristerssons ryggkrökande är en symbolisk handling för att visa sig fortsatt lojal mot etablissemanget, godhetsknarkarna, refugees welcome och hela jävla muppverkstan.
Han vill inte att stiftelsen dras in i en aktuell partipolitisk pajkastning och därför drar han sig ur. Det är ett vuxet beslut. Förstår att såna är impopulära hos alla jätte-jätte-mogna ”Man ska fan inte va cuck!”!!!-poliser (det är dessa han har i åtanke när han skriver att beslutet kommer att väcka debatt) men för de breda massorna som inte är mentala 14-åringar som ständigt deltar i en ängslig kukmätartävling är hans agerande rimligt.

Men nu får ni besinna er med OT-inlägg. Lättare sidodiskussion kring hur de närmast konkurrerande partierna S/M/KD reagerar och förhåller sig till SD:s opinionssiffror är rimligt så länge det har koppling till aktuella OU, men nu snackar ni renodlade M-problem (och S-problem) med nada relation till opinionsmätningar eller SD. Finns det inte typ 20 Tuffe-Uffe-gör-si-gör-så-trådar och lika många Svetsarn-har-tänkt-igen-trådar redan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in