2019-12-11, 21:56
Medlem
U-166s avatar
Jag förstår ej hur polisen har jobbat här? Läser man aftonbladets artikel om händelsen läser man att det genomförts gryningsräder, vidare framgår det att man bedrivit spaningsarbete sedan augusti månad efter att började ”se ett embryo till det här” vad är detta embryo? Någon som ringt in och sagt att xxxx målar tåg?

Hur kom polisen på att det skulle gå efter just dessa? och varför har polisen valt att bedriva en sån här mödosam och lång utredning? Det finns fler som målar tåg i Stockholm.

Det måste väl vara så att klottrare i regel grips på plats. Att man har en polisiär utredningsgrupp som kartlägger en på riktiga stasimanér och bankar in dörren i en gryningsräd måste tillhöra ovanligheterna i graffitivärlden.

” Förundersökningen har pågått i flera månader och polisen beskriver utredningsmaterialet som digert.
– Någonstans i augusti började vi se ett embryo till det här, sedan har det byggts på. Till slut har vi sagt: "Det här kan inte fortgå", säger Tomas Ivering.”
Citera
2019-12-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Jag förstår ej hur polisen har jobbat här? Läser man aftonbladets artikel om händelsen läser man att det genomförts gryningsräder, vidare framgår det att man bedrivit spaningsarbete sedan augusti månad efter att började ”se ett embryo till det här” vad är detta embryo? Någon som ringt in och sagt att xxxx målar tåg?

Hur kom polisen på att det skulle gå efter just dessa? och varför har polisen valt att bedriva en sån här mödosam och lång utredning? Det finns fler som målar tåg i Stockholm.

Det måste väl vara så att klottrare i regel grips på plats. Att man har en polisiär utredningsgrupp som kartlägger en på riktiga stasimanér och bankar in dörren i en gryningsräd måste tillhöra ovanligheterna i graffitivärlden.

” Förundersökningen har pågått i flera månader och polisen beskriver utredningsmaterialet som digert.
– Någonstans i augusti började vi se ett embryo till det här, sedan har det byggts på. Till slut har vi sagt: "Det här kan inte fortgå", säger Tomas Ivering.”
Definitivt första gången jag har hört talas om en så stor graffiti relaterad polisutredning här i Sverige, om du skulle varit insatt skulle du veta att dessa två är extremt aktiva och har med andra och sjävla målat HELA tåg och under väldigt aktiva perioder målat tåg flera gånger om dagen. Det är inga småkids som springer runt med whiteboard marker.
Citera
2019-12-11, 22:13
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderFlummis
Definitivt första gången jag har hört talas om en så stor graffiti relaterad polisutredning här i Sverige, om du skulle varit insatt skulle du veta att dessa två är extremt aktiva och har med andra och sjävla målat HELA tåg och under väldigt aktiva perioder målat tåg flera gånger om dagen. Det är inga småkids som springer runt med whiteboard marker.

Jag är insatt vet mycket väl vad osis och asher gjort. Inte mina favoriter stilmässigt, men produktiva absolut. I synnerhet osis! Minns att han sagt att han aldrig hade torskat vilket jag fann väldigt förvånande med tanke på hans produktivitet.
Citera
2019-12-11, 22:19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

När operation permafrost inte gav resultat så lade dem alla resurser på klottret istället, eller något.

Nej - jag tror inte det är så allvarligt som det låter, än så länge så är det ju aftonhoran och övrig slaskmedia som gjort det hela till en så stor grej. När jag läser "gryningsräder" istället för "husrannsakan" så väljer jag att syna bluffen och påstå slaskmedian bara blåst upp för clickbaits och för att "statuera exempel" med att hänga ut de kriminella elakingarna som väljer att lira tåg för att de har en manisk fixering om att bli stora. Tills dess att straff (mitt bet är 150 000:- böter (om de gör 500 000 om året) & 4-6 verksamma (40-60dgr i häkte) månaders fängelse som kan omvandlas till fotboja med frivårdskontakt) utdömts.

OT: Allmänrätten blev 2017 reglerad i lag, herre jävlar säger jag bara! Fy fan att det fick gå förbi så tyst. SE BrB 12kap. 2a§.
Citat:
Ursprungligen postat av jura-novit-curia
Det är fri bevisföring; allt handlar om huruvida åklagaren lyckas övertyga rätten att det är styrkt att det är samma person som ligger bakom alla tags.
Skulle inte det ändra rättspraxis gällande graffiti fundamentalt, med tanke på att det i säkerligen 1000-tals fall hanterats på motsatt vis, att man gått fri i brist på personbundenhet.

Edit: Första gången jag hör talas om osis. Kostar att ligga i, men är det värt när man är helt okänd utanför en diameter på fem mil? CHAs medlemmar kan man inte ha missat om man haft huvudet över sanden sedan 2015, dock.
Senast redigerad av GoUoD 2019-12-11 kl. 22:42.
Citera
2019-12-11, 22:53
Medlem
Citat:
Jag är insatt vet mycket väl vad osis och asher gjort. Inte mina favoriter stilmässigt, men produktiva absolut. I synnerhet osis! Minns att han sagt att han aldrig hade torskat vilket jag fann väldigt förvånande med tanke på hans produktivitet.

Båda två är totalt talanglösa sett från ett konstnärligt perspektiv. Asher/Ashes har målat i mer än 15 år och kör fortfarande samma avrundade toy-blockbokstäver med lite random färgblandningar och enkla bakgrunder. LOL det är så sjukt låg nivå på det dom producerar, speciellt med tanke på hur länge de har hållit på. Om folk utifrån bara visste vilken skit de har att komma med...

För er som inte har hållit på med graffiti eller har någon uppfattning om vad det är de "presterar":

Jag påstår att man, under ett par veckors tid, kan lära upp en slumpmässigt utvald 12-åring till att leverera verk av samma klass och finess som dessa "målare".

DU som påstår något annat är antingen EFTERBLIVEN eller så lider du av någon typ av grav narcissistisk störning som gör att du tror att du automatiskt är konstnär för att du har lyckats rita en streckgubbe med fyra olika färger.

Ja, det finns graffitimålare med talang och konstnärliga ambitioner som målar olagligt. Men dessa, skulle jag bestämt vilja påstå, är underrepresenterade i sammanhanget. Det mesta av all klotter/graffiti som körs på framför allt tåg (måste gå snabbt här annars åker man dit) är helt enkelt bara skit.

Tycker faktiskt det är bra att snuten plockat in båda två. Nu slipper folk sitta i tågvagnar vars fönster är täckta av färg bara för att något gigantiskt ego utan talang skulle få sin dagliga dos av adrenalin och bekräftelse tillgodosedd. Det är fullt förståeligt att folk inte vill vara med och betala för saneringen av dessa bajsfärgbomber. De som ägnar sig åt sånt här är heller inte hänsynsfulla/snälla/ödmjuka om någon fått för sig det. De är sociopater.

Till sist:

Personer med konstnärlig begåvning får gärna måla lite panels i lagom dos. Sånt förgyller mer än det förstör.
Citera
2019-12-12, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Draper
Båda två är totalt talanglösa sett från ett konstnärligt perspektiv. Asher/Ashes har målat i mer än 15 år och kör fortfarande samma avrundade toy-blockbokstäver med lite random färgblandningar och enkla bakgrunder. LOL det är så sjukt låg nivå på det dom producerar, speciellt med tanke på hur länge de har hållit på. Om folk utifrån bara visste vilken skit de har att komma med...

För er som inte har hållit på med graffiti eller har någon uppfattning om vad det är de "presterar":

Jag påstår att man, under ett par veckors tid, kan lära upp en slumpmässigt utvald 12-åring till att leverera verk av samma klass och finess som dessa "målare".

DU som påstår något annat är antingen EFTERBLIVEN eller så lider du av någon typ av grav narcissistisk störning som gör att du tror att du automatiskt är konstnär för att du har lyckats rita en streckgubbe med fyra olika färger.

Ja, det finns graffitimålare med talang och konstnärliga ambitioner som målar olagligt. Men dessa, skulle jag bestämt vilja påstå, är underrepresenterade i sammanhanget. Det mesta av all klotter/graffiti som körs på framför allt tåg (måste gå snabbt här annars åker man dit) är helt enkelt bara skit.

Tycker faktiskt det är bra att snuten plockat in båda två. Nu slipper folk sitta i tågvagnar vars fönster är täckta av färg bara för att något gigantiskt ego utan talang skulle få sin dagliga dos av adrenalin och bekräftelse tillgodosedd. Det är fullt förståeligt att folk inte vill vara med och betala för saneringen av dessa bajsfärgbomber. De som ägnar sig åt sånt här är heller inte hänsynsfulla/snälla/ödmjuka om någon fått för sig det. De är sociopater.

Till sist:

Personer med konstnärlig begåvning får gärna måla lite panels i lagom dos. Sånt förgyller mer än det förstör.
Jisses, graffiti handlar inte om att stå och pilla på sin wildstyle i tre h och dricka Oboy. Dessa två herrar har gjort betydligt mer för scenen än vad du någonsin kommer ha bollar till.
Citera
2019-12-12, 15:46
Medlem
RonHowards avatar
Hittade båda namngivna personerna förhållandevis lätt via Google. Verkar ganska ensamma om namnen i Sverige.

De här personerna har inte blivit dömda, därför tycker jag att det är fel att hänga ut namn för indexering av Google. Hade varit bättre med stjärnor.

Undrar hur stark bevisningen är? Finns det möjlighet att de frias? Ja då har Head m.fl i tråden hängt ut oskyldiga personer, vilket vore trist.
Citera
2019-12-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carpoos
Någon som kan fixa förundersökningsprotokollet?

Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Den kommer ut först efter en dom.

FUP kommer om åtal väcks och polisen säger i artikeln att utredningen bara börjat. Vi kan lätt få vänta 6 månader eller än längre på det. Häktningsprotokoll och dagboksblad kan man beställa från tingsrätten dock.

Citat:

Såg att osis hade skrivit ut på instagram vilken hans favoritspot är. Kanske har man satt upp kameraövervakning på populära ställen och sen kontrollerat andra kameror i området och kunnat kartlägga dem. De är ju inte maskerade hela vägen liksom.
Senast redigerad av Unni.Drougge 2019-12-12 kl. 16:49.
Citera
2019-12-13, 08:04
Medlem
Får man lägga ut vilka som begärt häktningsframställan ifall man maskar namnen?
Citera
2019-12-13, 09:40
Medlem
HateWrecks avatar
Att fullkomligt mosa, som dessa grabbar gjort, handlar om kvantitet snarare än kvalitet.
Lite grann som McDonalds. Det är egentligen bara skräp men det finns fan överallt..
Men att måla och måla mycket är skoj. Att klättra över staket och gå på spår är skitspännande.
Rost damm, tunnlar och tåg. Byggnadsställningar, tak, skorstenar i morgonsol..
Det är en sport som är helt och hållet beroendeframkallande.
Att måla ett 17*4 meter stort porträtt av moder Svea på en vägg är en helt annan sport.
En sport som utövas annorlunda, men tävlar i samma OS.

Jag tycker det är synd att all sorts DIY/gatu/gerlla-konst alltid ska buntas ihop till ett paket som heter "Graffiti".
Sånt kan tex leda till att vissa kommuner kan ha graffitiförbud vilket skapar en förbjuden konst och är helt absurt.
Man kan bli åtalad för innehav av färg.

Så oavsett vad jag tycker om att de har målat så kan jag inte låta bli att att irriteras.
Att de blir tagna och får böter är väl deras egen huvudvärk.
Faktumet att det rapporteras som en nyhet och når ända in till familjen Svenssons frukostbord är fleras huvudvärk.
Det leder tex till att det dyker upp en massa svettiga troll i en tråd som denna.
Som flåsar högljutt, pekar och bräker på landsortsdialekt om att "bätaaala" och "föbjuda".
Citera
2019-12-13, 10:02
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudlarmedris
Tror du ens själv på att den informationen skulle vara offentlig? Du är fan dummare än vad du gör dig.
Citera
2019-12-13, 10:19
Medlem
TJudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudlarmedris

Jag vet inte om man får det faktiskt?

Är det information som vem som helst kan få tag på så borde det vara ok.

Några här tycker att man ska outa alla klottrare, det vore inte mer än rätt att outa dom som outar, om man nu får det. Annars tycker jag att vi låter bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in