2019-12-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saturdays
Hej!

Vill bara tacka för alla svar och engagemang. Uppenbarligen är det något som inte stämmer här. Jag har nu iaf mer kött på benen.

Tack
Inne på området, vad finns för skyltar där förutom de informationstavlor vi fått se? Enbart T11 (pilar) eller något ytterligare? Eller inga skyltar alls?
Citera
2019-12-11, 11:19
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur tolkas då nämnda rad, alltså: "Därefter avgift"
Tilläggsskyltar ’3 tim därefter’, ’därefter’ eller ’därefter avgift’ finns inte.

Avgift och 3 tim finns däremot.

Gör ’därefter’ skylten ogiltlig gäller parkeringsförbudet.
Citera
2019-12-11, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Tilläggsskyltar ’3 tim därefter’, ’därefter’ eller ’därefter avgift’ finns inte.

Avgift och 3 tim finns däremot.

Gör ’därefter’ skylten ogiltlig gäller parkeringsförbudet.
Nej, det går att kombinera med vad som passar på platsen, annars skulle det inte gå att reglera lösningar med "övrig tid" eller liknande heller. Som fristående skyltar ingår de ni nämnde som standard däremot. Vi har exempelvis på ett par olika platser skylt med "Besökande till [företagets namn] 08-18, övrig tid avgift" Alla sådana konstruktioner skulle falla utanför med ert sätt att resonera. Däremot bör inte sådant som det finns symboler för skrivas i text.
Citera
2019-12-11, 14:43
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur man förfar för att betala kan mycket väl stå på en informationstavla, men inte att vanlig p-skiva är ogiltig. På infartsskylten stod dessutom enbart "sms", inget om appar. Just detta med "p-skiva" på infartsskylten ställer till det. Framgår tyvärr inte hur det är skyltat inne på området, om det är det.

Det är det jag menar, de hade kunnat strunta helt i att skriva något om "p-skiva", framförallt om det inte ska gälla. Det hade räckt med "avgift" vid infarten.

P-skiva krävs det ju ingen speciell typ av, men kan ju även skriva tiden på en papperslapp. Informationsskylten kan inte ändra på det.

Vad jag ser av stolpen, så är det appar, men kan ev. gå att betala använda sms med.
Citera
2019-12-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är det jag menar, de hade kunnat strunta helt i att skriva något om "p-skiva", framförallt om det inte ska gälla. Det hade räckt med "avgift" vid infarten.

P-skiva krävs det ju ingen speciell typ av, men kan ju även skriva tiden på en papperslapp. Informationsskylten kan inte ändra på det.

Vad jag ser av stolpen, så är det appar, men kan ev. gå att betala använda sms med.
Exakt så brukar man göra! Om "avgift" står på en separat skylt kan med fördel sådan användas där telefonsymbol ingår, men det går även bra med enbart "avgift", sedan får parkörerna läsa detaljerna på en informationstavla. Som i det här fallet ha en skylt med "p-skiva" och sedan på annan skylt (av typ ej godkänd som vägmärke) meddela att vanlig p-skiva inte duger är inte acceptabelt.
Citera
2019-12-11, 18:04
Medlem
MartinStLouiss avatar
Hur mycket får man i böter om man ställer sig på en plats som troligvis är till för personal? Skylten säger att man behöver ha giltigt tillstånd för att stå där.
Citera
2019-12-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Hur mycket får man i böter om man ställer sig på en plats som troligvis är till för personal? Skylten säger att man behöver ha giltigt tillstånd för att stå där.
Böter får du inte för olovlig parkering, är det på tomtmark så är det en kontrollavgift. Vilken avgift som påföres beror på i vilken kommun överträdelsen har skett, detta gäller såväl kontrollavgifter som parkeringsanmärkningar.
Citera
2019-12-30, 17:00
Medlem
Freeze89s avatar
Fick en jävla kontrollavgift utfärdat av Securitas idag för felparkering. Står inte ett skit om förfallodatum på lappen så vad gäller?
Citera
2019-12-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freeze89
Fick en jävla kontrollavgift utfärdat av Securitas idag för felparkering. Står inte ett skit om förfallodatum på lappen så vad gäller?

Om du väntar så får du en "riktig" räkning hem om några dagar.
Citera
2019-12-30, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freeze89
Brukar alltid stå. Antingen står det "betalas inom 8 dagar", eller ett datum då fakturan förfaller till betalning. Standard är under alla händelser 8 dagar.
Citera
2019-12-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om du väntar så får du en "riktig" räkning hem om några dagar.
Nej, den "riktiga" räkningen har meddelats genom att den lämnats direkt till föraren eller fästs på fordonet. Det som kommer hem är en påminnelse. Den senare brukar oftast skickas efter tidigast 12 dagar.
Citera
2020-01-03, 09:20
Medlem
BossModes avatar
Var det rätt av dem att ge mig parkeringsböter?

Fick böter pö 800kr.

https://postimg.cc/K3bfPB3Q

Min bild stod där den blåa volvon står!

Det är vanlig parkering med avgift, bilen som stod bakom mig som är ännu längre bort fick också.

På den stod det "parkerat fordon på plats (sträcka) där fordon inte får parkeras. Varför finns det ingen skylt då?

Stod inte framför garage infarten direkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in