2019-12-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Visst kan det vara barnen han månar om, men det kan ju även vara något som gagnar honom. Mest kanske jag ändå förstår att huset behöver värmas och kollas.

Men jag litar inte riktigt på den mannen. Jag kan tänka mig att han vill allt slutkollat i huset, om det är något han hoppas på att polisen inte ska hitta.

Visste inte att de fick ha privata kläder i häktet. Men jag har annars svårt att förstå vad man vill ha därifrån, kan inte var mycket man kan få ta dit?

Vad gäller Mantorp har du förstås rätt. Det var ju en mordplats, stor skillnad.

Ja kanske kommer lite klarhet i morgon avs frågorna om varför SD valde att överklaga beslutet och varför åkl tagit beslutet att spärra av huset och låtit det kvarstå så länge.
Är personligen mer intresserad av den senare frågan.

Ja på häktet tillåts privata persedlar; där skall man ju som bekant betraktas som oskyldig. Men givetvis görs det bedömningar från plagg till plagg.
Vill tex minnas att Johanna Möller låg i konflikt med häktet ang någon form av dress som de hade förnekat henne.
Men minns ej hur det gick med det.
Senast redigerad av Rubar 2019-12-10 kl. 23:35.
Citera
2019-12-11, 00:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om det nu finns ett sånt föremål så tror jag att det inte alls är undangömt, för då hade det redan hittats. Den självutnämnda smartingen SD leker geocaching med krim.teknikerna kanske? Kanske är det en del av huset? Kanske sitter detta t.o.m på utsidan av kåken?
Svårighetsgrad:5. Storleken på ett ev föremål är av betydelse; ett mindre kan vara svårfunnet; hans listighet ska inte underskattas.
- Ett föremål som tillhör LW? I sådana fall finns en anledning till att man antar att han fortfarande har föremålet i sin ägo och inte har gjort sig av med det.

2019-08-29:
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Under torsdagen har ett flertal poliser och tekniker sökt i trädgårdar, uterum, källare och förråd på två adresser i Örebro.
Inte bara hos SD då.
Polishundar ska, enligt tråduppgift, ha hängt med under söket.
Citat:
Fan vet.
- Ja, endast 666 vet.
Citera
2019-12-11, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ur NA 6 september -19:

"Polisens tekniker har samtidigt på fredagen på nytt undersökt den misstänkte 45-åringens bostad. Enligt uppgift söker teknikerna i bostaden efter ett specifikt föremål."

- Ett väl undangömt föremål av tillräckligt stort intresse för att hålla bostaden avspärrad?

Kan stämma bra.
Citera
2019-12-11, 02:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
“Misstänkte Hjärstamördaren vill häva avspärrningarna – anhöriga vill komma åt bostaden” (Artikel 150 av 150) – 2019-12-10 13.31

Utdrag från artikeln:

Den mordmisstänkte i Nya Hjärsta vill häva avspärrningarna kring hans bostad som spärrades av när mannen greps i somras.

Åklagaren vill att mannens bostad ska vara fortsatt avspärrad eftersom det kan komma att behöva göras flera tekniska undersökningar. Ett annat skäl ska vara att tingsrätten kan komma att behöva göra en syn i bostaden vid en eventuell rättegång.

Hans advokat Ingvar Backman yrkar till tingsrätten:
"Den tekniska undersökningen har varit omfattande. Förundersökningsprotokollet är för närvarande under distribution. Några behov av att alltjämt hålla bostaden avspärrad för utredningsändamål kan idag inte anses föreligga.

Skälet att det kan uppkomma behov av teknisk undersökning eller att det kan komma åberopas syn i bostaden är inte tillräckliga i nuläget för en så ingripande åtgärd som att hålla en privatbostad avspärrad".

https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordaren-vill-hava-avsparrningarna-anhoriga-vill-komma-at-bostaden

Om FUP numera är under distribution borde väl fallet i princip vara klart för åtal?
Citera
2019-12-11, 02:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Svårighetsgrad:5. Storleken på ett ev föremål är av betydelse; ett mindre kan vara svårfunnet; hans listighet ska inte underskattas.
- Ett föremål som tillhör LW? I sådana fall finns en anledning till att man antar att han fortfarande har föremålet i sin ägo och inte har gjort sig av med det.

2019-08-29: Polishundar ska, enligt tråduppgift, ha hängt med under söket.
- Ja, endast 666 vet.

Han hade det troligtvis med sig på resan till USA och gjorde sig av med det i London om det stämmer att de övernattade där.
Citera
2019-12-11, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordarens-advokat-vi-har-fatt-svar-fran-nfc-pa-det-vi-ville-ha-undersokt

Några citat ur senaste artikeln:

”Nu börjar utredningen om Hjärstamordet gå mot sitt slut. Försvaret har fått tagit del av ett omfattande materialet från polisen.
– Vi hoppas att vi får ta del av hela förundersökningen så snart som möjligt. Vi vill kunna begära nya undersökningar och få möjlighet att komma med våra synpunkter, säger Ingvar Backman, försvarsadvokat.

– Vi fick senast i går material från utredningen. Det rör sig hittills om några tusen sidor. Det sägs att det är ett mycket omfattande material kvar. De håller som bäst på att sammanställa utredningen så det börjar närma sig en slutdelgivning, säger Ingvar Backman.”

”Vi har fått svaren från NFC. Jag kan inte gå in på vad det handlar om. Förundersökningen är belagd med sekretess så innan det kommer ett eventuellt åtal kan jag inte kommentera det.”

”Tids nog kommer ni få höra vad vi tycker om utredningen. Vi kommer att kunna berätta mer om vår syn på den när åtalet kommer. Under tiden har min klient uttryckt att han inte vill att jag pratar med pressen och det tänker jag respektera.”

”Senast 19 december måste åklagaren väcka åtal. Annars måste åklagaren begära förlängning eller släppa 45-åringen på fri fot. Försvaret tror inte att ett åtal kommer att väckas den närmsta tiden.

Det är orealistiskt att tro att det kan komma ett åtal innan jul. Det är ett allt för omfattande material för att vi ska hinna läsa igenom det. Vi behöver tid att gå igenom utredningen så vi vet vad vi har att jobba med.”

Och gällande avspärrningen:

”Tingsrätten kunde under tisdagen inte fatta något beslut om avspärrningarna ska hävas eller inte. Beslutet väntas komma under onsdagen.”

Så även om åklagaren är klar för åtal behöver försvaret/MGM mer tid. Då vet vi ungefär hur det ser ut.
Får de julbord i häktet?
Citera
2019-12-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
SD 1: ) "Dom har ingenting på mig"

SD 2: ) "Dom kommer aldrig att klara upp det här mordet"

SD 3: ) "Jag vet hur hon [LW] dog"

Vad blir slutsatsen ?

Mvh/ @JokerMannen

Att han är lösmynt och osmart.
Citera
2019-12-11, 11:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om åklagaren velar om MGM,s bostad och hänvisar till en eventuell syn av Tingsrätten så innebär det att hon inte helt kan fastställa vad som är brottsplatsen respektive fyndplatsen.

Om man ska tyda artikeln som postades nyss så är inte fallet glasklart, kort sagt det är ett indiciemål som kan bli nog så knepigt för åklagaren.
Så kan det säkert vara. Man kan ju ändra sig här också, precis som man gjorde i frågan om antalet gärningsmän. Från början skulle det ju bara vara en gärningsman, men senare sade man att det kan ha varit fler. I samband med omtaget nu 2019 öppnade man kanske även för andra möjliga brottsplatser, som t.ex. SD:s eller HD:s bostad. Man hade förstärkning från Stockholm den här gången, med specialhundar tränade för bl.a. likdoft. Då gick man nog igenom både SD:s och HD:s bostad, och kanske gjorde hundarna också någon markering.
"Sökhundar tränade för att söka efter bland annat blod, sperma och lik användes. Det är extremt ovanligt att man tar dit den typen av hund 1,5 år..."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q04x9/paret-vigdes-av-lena-wesstrom--nu-sitter-bada-haktade-for-mord
Senast redigerad av Draifos 2019-12-11 kl. 11:35.
Citera
2019-12-11, 11:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
“Misstänkte Hjärstamördaren vill häva avspärrningarna – anhöriga vill komma åt bostaden” (Artikel 150 av 150) – 2019-12-10 13.31

Utdrag från artikeln:

Den mordmisstänkte i Nya Hjärsta vill häva avspärrningarna kring hans bostad som spärrades av när mannen greps i somras.

Åklagaren vill att mannens bostad ska vara fortsatt avspärrad eftersom det kan komma att behöva göras flera tekniska undersökningar. Ett annat skäl ska vara att tingsrätten kan komma att behöva göra en syn i bostaden vid en eventuell rättegång.

Hans advokat Ingvar Backman yrkar till tingsrätten:
"Den tekniska undersökningen har varit omfattande. Förundersökningsprotokollet är för närvarande under distribution. Några behov av att alltjämt hålla bostaden avspärrad för utredningsändamål kan idag inte anses föreligga.

Skälet att det kan uppkomma behov av teknisk undersökning eller att det kan komma åberopas syn i bostaden är inte tillräckliga i nuläget för en så ingripande åtgärd som att hålla en privatbostad avspärrad".

https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordaren-vill-hava-avsparrningarna-anhoriga-vill-komma-at-bostaden

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Om åklagaren velar om MGM,s bostad och hänvisar till en eventuell syn av Tingsrätten så innebär det att hon inte helt kan fastställa vad som är brottsplatsen respektive fyndplatsen.

Om man ska tyda artikeln som postades nyss så är inte fallet glasklart, kort sagt det är ett indiciemål som kan bli nog så knepigt för åklagaren.

Instämmer i detta. Det är inte svårt att dra slutsatsen Åkl är osäker på det hon har räcker då hon insisterar på avspärrningen fem i tolv. Dessutom har hon en skäligen som ska ut eller in.

Edit: Är det så att BP inte är klarlagd så fattas nog vitala länkar ur indiciekedjan.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-11 kl. 11:37.
Citera
2019-12-11, 11:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Vad blir slutsatsen ?

Mvh/ @JokerMannen

Man kan inte dra korrekta slutsatser från några citat ryckta ur sina kontexter.

Dessutom vet vi inte ens om citaten är korrekta. Du vet säkert vad gyllene regeln vid citeringar är.

För det första har SD verkligen sagt exakt så ord för ord?

För det andra i vilka kontexter har citaten använts?
Citera
2019-12-11, 11:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Så kan det säkert vara. Man kan ju ändra sig här också, precis som man gjorde i frågan om antalet gärningsmän. Från början skulle det ju bara vara en gärningsman, men senare sade man att det kan ha varit fler. I samband med omtaget nu 2019 öppnade man kanske även för andra möjliga brottsplatser, som t.ex. SD:s eller HD:s bostad. Man hade förstärkning från Stockholm den här gången, med specialhundar tränade för bl.a. likdoft. Då gick man nog igenom både SD:s och HD:s bostad, och kanske gjorde hundarna också någon markering.
"Sökhundar tränade för att söka efter bland annat blod, sperma och lik användes. Det är extremt ovanligt att man tar dit den typen av hund 1,5 år..."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q04x9/paret-vigdes-av-lena-wesstrom--nu-sitter-bada-haktade-for-mord

Artikeln är tyvärr låst, men hittade citering i tråden från artikeln.
Lite för att påminna om vad som hände då i början av september- 19.
Det är intressant att man verkar ha fått fram nya bevis efter att insatsstyrkan gjort tillslag och att man gjort ny husrannsakan.

"Mycket tyder på att polisen gjort framsteg i utredningen i och med att polisen sökte igenom mannens och kvinnans bostäder ytterligare en gång."

Jag är så nyfiken på varför man gjorde tillslag med insatsstyrkan.
Snart får vi kanske veta.

Jag tror att SD outsmartat sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Citerar lite mer ur artikeln så man får allt samlat på ett ställe.

"Enligt uppgifter till Aftonbladet har ny bevisning hittats i samband med att polisens insatsstyrka slog in dörren till den misstänkte mannens villa förra veckan.
Tidigare gjorde polisen ett tillslag mot den 45-årige mannens bostad och frihetsberövade honom. Sedan inleddes en teknisk undersökning.

Bruna påsar
Vittnen som Aftonbladet talat med säger att polisens tekniker var på plats i villan vid elvatiden under tisdagen. Efter en stund lämnade de bostaden – men bara för att senare under dagen återvända och då spärra av hela villan med polisband. Efter en stund kom teknikerna ut med bruna påsar från huset.

– Det är ett tecken på att något kommit fram i utredningen under dagen helt enkelt, säger en källa inom polisen.
"

[...]

"Ny bevisning
Mycket tyder på att polisen gjort framsteg i utredningen i och med att polisen sökte igenom mannens och kvinnans bostäder ytterligare en gång. Polisen ska även ha sökt igenom deras trädgårdar.

Sökhundar tränade för att söka efter bland annat blod, sperma och lik användes. Det är extremt ovanligt att man tar dit den typen av hund 1,5 år efter att ett brott begåtts, uppger källor till Aftonbladet.
"
---------------------------------------------------

Som det verkar är det alltså nya bevis som stärker misstankarna:

Som du säger kan det vara ett fel från tidigare artikel som hänger med vad gäller att misstanken mot HD ökat till sannolika. Samtidigt borde felet tagits bort om det inte stämde kan man tycka.

Men jag vet att NA hade en reporter som direktrapporterde och det var flera fel i hans rapportering också.
Citera
2019-12-11, 11:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Vad blir slutsatsen ?

Mvh/ @JokerMannen

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Att han är lösmynt och osmart.

Ja, helt klart.
Om det stämmer att han har sagt något liknande, så stämmer det bra överens med den bild jag har fått av honom tidigare.

Han tror att han är smartare än alla andra, och har förmodligen kommit undan det mesta här i livet den vägen.

Han är förmodligen van att ta kommande, styra samtalen. Han kan styra undan, ljuga och smita undan. Han serverar sin historia, innan någon hinner fråga.

Nu kommer denna tillrättaläggning av den sanna historien ligga honom i fatet.
Ingen som inte har något att dölja behöver springa runt och servera sin historia på det viset.

Det finns en anledning till att yrkeskriminella kör med "inga kommentarer".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in