2019-12-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Jag tolkar som sagt "Tillstånd 827" som något som äger giltighet på området, men inte att detta krävs, ordet "erfordras" saknas.

Jepp och därav är hela skyltningen ett brott mot §3 Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering
Citera
2019-12-10, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Då får du sätta i gång att processa alla Stockholms Kommuns skyltar, för vartenda en står "P-skiva". Även på de nya och ändrade skyltarna i Bromma står det fortfarande "P-skiva".
Ok! Det överlåtes gärna till någon stockholmare.
ÄR dock medveten om att nämnda regel förbigås i allehanda sammanhang, exempelvis kan det ibland stå tidsangivelse som "08 - 17 alla dagar", så får det inte se ut heller!
Citera
2019-12-10, 16:57
Medlem
Citat:
Jepp och därav är hela skyltningen ett brott mot §3 Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering
Inte riktigt, inte av de orsaken. Texten om tillstånd är korrekt om man därmed avser att tillstånd med angivet nummer har giltighet på platsen, men krävs inte (om man följer övriga regler).
Det stora felet är formuleringen med "sms p-skiva", som de verkar tolka som något som hör ihop.
Citera
2019-12-10, 17:00
Medlem
miikoss avatar
Parkeringsbolagen/markägare har svårt att vinna sådant här.

När det gäller felparkeringsavgifter så behövs inte korrekt skyltning, bara skyltningen är tydlig nog, detta då bestämmelserna finns LTF hur som hellst.

Men vid tomtmark så är det ett måste med korrekta skyltar för att kontrollavgift ska få tas ut, detta då parkören omöjligt kan veta annat än vad skylten säger.
Citera
2019-12-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte riktigt, inte av de orsaken. Texten om tillstånd är korrekt om man därmed avser att tillstånd med angivet nummer har giltighet på platsen, men krävs inte (om man följer övriga regler).
Det stora felet är formuleringen med "sms p-skiva", som de verkar tolka som något som hör ihop.

Därav brott mot §3 Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering då skylten skall vara korrekt och tydlig.
Citera
2019-12-10, 17:04
Medlem
Citat:
Därav brott mot §3 Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering då skylten skall vara korrekt och tydlig.
Bör onekligen räcka för att den inte skall få utfärdas. Korrekt är skyltningen absolut inte.
Citera
2019-12-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saturdays
Hej!

Körde in på en parkering. På skylten står det:

SMS
P-skiva
3 tim
Därefter avgift alla dagar

Ställde mig på parkeringen och lade min analoga p-skiva i fönstret. När jag kommer tillbaka efter 1,5 timme har jag böter av anledning:

"Avg/p-skiva/tillstånd saknas/ej synlig".

Jag förstod ingenting, p-skivan låg innanför fönstret, ca 20 cm från boten. Så jag börjar kolla runt efter mer information på parkeringen. Då ser jag en vit skylt som informerar mer, den/dessa är inte placerade vid infarten (Länk nedan).

Dvs, jag står inom angiven tid, men presenterar det genom fel media. "P-skiva" är alltså att starta parkeringen via app, men första 3 timmarna är gratis. Se bildlänkarna.

Min fråga är egentligen, är jag skyldig att läsa vita informationsskyltar för att förstå kontexten av P-skiva, som annonseras vid infarten? Skylten vid infarten är ju högst tvivelaktig.

En varning/information hade ju varit helt ok och rimlig, men böter? Ska jag inte kunna basera mitt beslut till min parkering på det som står när jag kör in på parkeringen?

Bilder på skyltarna:
https://ibb.co/61Wyqw7 (Infart)
https://ibb.co/NTYSxNp (På parkeringen, ej vid infart)
Skyltarna som skymtar i bakgrunden på bilden med infartsskyltarna, vad står på dessa? Verkar vara E19 med någon text under.
Vad finns det för skyltar i övrigt inne på området?
Citera
2019-12-10, 20:10
Medlem
Infartsskylten är juridiskt bindande och kan tolkas som "3 timmar fritt med p-skiva därefter avgift".
Superenkelt du kommer vinna i tingsrätten.
Att referera till p-skiva där och inte låta den vara giltigt är extremt kass och vissa på en inkompetens.

Överklaga, och stå på dig när de börjar hota med tingsrätten rycker du på axlarna.
De är ett småmål där de enda du kan förlora är p-bot, ansökningsavgift (500 kr) + de juridiska ombudets resekostnader ej timlön. Ett p-bolag skall ha juridisk expertis anser tingsrätten så de får inte begära ersättning för timlön. ''

Vit skylt är endast information.
Citera
2019-12-10, 21:01
Medlem
y.ys avatar
Alla krav inom samma ram ska uppfyllas.

Du ska skicka sms
Använda P-skiva
Får inte parkera längre än 3 timmar
Avgift ska betalas
Gällar alla dagar.
Citera
2019-12-10, 21:32
Medlem
miikoss avatar
De har gjort det onödigt krångligt.

Det hade varit korrekt

1. P-förbud.
2. Avgift.
(3. Tillstånd nr)
4. Övervakningsinfo

Då behöver ju den som parkerar läsa informationstavlan för att se hur man betalar avgiften.
Citera
2019-12-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
De har gjort det onödigt krångligt.

Det hade varit korrekt

1. P-förbud.
2. Avgift.
(3. Tillstånd nr)
4. Övervakningsinfo

Då behöver ju den som parkerar läsa informationstavlan för att se hur man betalar avgiften.
Det som komplicerar konstruktionen är att det är fritt i tre timmar, för att visa att den tiden ej har passerat skall p-skiva nyttjas. Sedan gäller avgift efter att tiden ifråga har förlupit. Var "sms " som står där kommer in i bilden är oklart. På info-tavlan nämns inget om p-skiva, men den skylten är inte ett vägmärke, så det kan vi bortse ifrån också.
Citera
2019-12-10, 22:18
Medlem
Är det någon som lyckats lista ut vad det står på skyltarna som syns i bakgrunden på bilden med infartsskylten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in