2021-02-12, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det beror på om det är kommunen eller ett privat företag som lappat. Är det ett privat företag ska man INTE betala först.

Inte riktigt så, det som avgör är om det är allmän mark eller tomtmark. Vanligtvis är det kommunens vakter som hanterar allmän mark, men på många orter har kommunen anlitat privata företag till detta.

På allmän mark utfärdas parkeringsanmärkningar, även benämnda felparkeringsavgift. På tomtmark gäller istället kontrollavgift.
Citera
2021-02-12, 03:46
Medlem
yz44s avatar
Bara att betala och gå vidare, så mycket kan det väl inte ha rört sig om.
Citera
2021-02-12, 07:50
Medlem
vemsfels avatar
Gäller högerregeln eller utfartsregeln när man kör ut ifrån gågatan på din bild? Svaret borde göra klargöra vad du ska göra härnäst...
Citera
2021-02-12, 08:19
Medlem
240mannens avatar
Har googlat och det är utfartsregeln som gäller.
Citera
2021-02-12, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte riktigt så, det som avgör är om det är allmän mark eller tomtmark. Vanligtvis är det kommunens vakter som hanterar allmän mark, men på många orter har kommunen anlitat privata företag till detta.

På allmän mark utfärdas parkeringsanmärkningar, även benämnda felparkeringsavgift. På tomtmark gäller istället kontrollavgift.
Ah, där ser man. Tackar.
Citera
2021-02-12, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Du har fel tyvärr , jag hade rätt från början i tråden här. Varför hade jag rätt? För jag har betalat böter för samma skit. Nu är vi väl överens om att "bötern" är utfärdad korrekt och tackar för oss
Fel om vad? Jag har aldrig varit säker på vad som gällt i den här frågan. Och jag tycker inte att det är någon som gett ett helt självklart svar heller. Aramir2 hävdar att det är utfartsregeln och hen är jävligt kunnig.

Du skriver "Sa ju det vissa transporter får köra där vilket betyder att det är en korsning". Har du någon källa som styrker det? Transporter får köra på utfarter också, så ditt resonemang håller inte alls.

Det du och jag diskuterade var hur energikrävande ett överklagande är, vilket är närmast noll om man inte har en irrationell noja kring det.
Citera
2021-02-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joellind8
Hej

Idag fick jag en pböter som förvånade mig lite. Böter för parkering för nära en korsning, uppmätt till 5 meter.

Det som jag inte var helt med är att det som kontrollanten menar är en korsning, menar jag är en utfart från en gågata/ gångfartsområde.

Bild finns här:

https://imgur.com/a/rz9snkG

Någon som varit med om liknande eller vet mer om denna typen av situationen. Kan det finnas vinning i att överklaga?

Tack

Det där är en korsning och du står alldeles för nära den. Tänk på att sopbilar och andra fordon behöver komma in där och du står i vägen för deras svängradie (därför man bla. har regeln om 10m).
Citera
2021-02-12, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Om det räknas som korsning är jag dock inte säker på.

Varför är du inte säker på det?

Tänk så här. Det är en gata där fordon får köra, även lastbilar och bussar. Dom behöver plats för att kunna ta sig fram.

Citat:
[K3]53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
Senast redigerad av Bodiejunior 2021-02-12 kl. 14:58.
Citera
2021-02-12, 14:56
Medlem
Kan detta vara något:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

Citat:
53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart,
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
3. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
4. i en vägport eller tunnel,
5. på eller i närheten av ett backkrön eller i eller i närheten av en kurva där sikten är skymd,
6. längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den heldragna linjen,
7. i ett cykelfält,
8. i ett spärrområde,
9. i en cirkulationsplats, eller
10. i ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl.
Citera
2021-02-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kan detta vara något:

Det där gäller när man stannar framför övergångsställen. Punkt 2 är det som gäller här.
Citera
2021-02-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Det där gäller när man stannar framför övergångsställen. Punkt 2 är det som gäller här.

Är inte det stycke 1?

Erkänner att jag har lite svårt att visualisera en korsande gångbana utan övergångsställe.
Citera
2021-02-12, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bodiejunior
Varför är du inte säker på det?

Tänk så här. Det är en gata där fordon får köra, även lastbilar och bussar. Dom behöver plats för att kunna ta sig fram.
Jag är inte säker på det för att ingen har presenterat ett övertygande argument.

Varför skulle det inte kunna räknas som en utfart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in