2019-12-10, 17:48
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Och till denna platta jord måste man väl också lägga till en korrekt modell av vad stjärnhimlen faktiskt är för någonting, och hur den fungerar, innan vi kan hålla på och slänga ur oss påståenden om att dittan och dattan är omöjligt över en platt jord.
Du tänker helt baklänges. Steg ett är inte att bevisa att något inte kan fungera si eller så.

Steg 1 är att presentera en modell: Så här tror jag världen ser ut.
Sedan matchar man det mot mätningar och observationer och ser om modellen håller.

Resultat för plattjords-modellen: ingenting stämmer.
Resultat för rund-jord-modellen: allt stämmer.

Hmm, vilken modell ska man tro på... svårt val...
Citera
2019-12-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du tänker helt baklänges. Steg ett är inte att bevisa att något inte kan fungera si eller så.

Steg 1 är att presentera en modell: Så här tror jag världen ser ut.
Sedan matchar man det mot mätningar och observationer och ser om modellen håller.

Resultat för plattjords-modellen: ingenting stämmer.
Resultat för rund-jord-modellen: allt stämmer.

Hmm, vilken modell ska man tro på... svårt val...

Enligt din logik så är en rund jord helt och hållet teoretisk och bevisas endast genom att den stämmer överens med en presenterad modell.

I denna modell tycks möjligheten bevisa en kurvatur vara obefintlig. Din modell kräver en viss kurvatur för att vara sann. Inte bilder från rymden, inte båtar som försvinner vid horisonten, inte flygrutter, inte TV-sändningar från månen, inte att du kan använda dig av en positioneringsapp på mobilen. Den kräver kurvatur. Tills dess att ni på ett vetenskapligt manér kan påvisa den, är jag fortsatt skeptisk.
Citera
2019-12-10, 18:05
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Enligt din logik så är en rund jord helt och hållet teoretisk och bevisas endast genom att den stämmer överens med en presenterad modell.

I denna modell tycks möjligheten bevisa en kurvatur vara obefintlig. Din modell kräver en viss kurvatur för att vara sann. Inte bilder från rymden, inte båtar som försvinner vid horisonten, inte flygrutter, inte TV-sändningar från månen, inte att du kan använda dig av en positioneringsapp på mobilen. Den kräver kurvatur. Tills dess att ni på ett vetenskapligt manér kan påvisa den, är jag fortsatt skeptisk.
Att du inte inser att kurvaturen är bevisad är faktiskt ditt personliga problem. Den är bevisad på en stor mängd olika sätt.

Men du håller med om att alla observerbara fakta stämmer med en rund jord samtidigt som de inte stämmer med en platt jord? Trots det är du inte övertygad?
Citera
2019-12-10, 19:00
Medlem
Citat:

Då har du ju här ett endaste påstående som kommer att om det stämmer totalt omöjliggöra teorin om en platt jord.

Det är just av denna anledning man inte blandar in någonting annat än "star trail" kort tagna mot polstjärnan i norra hemisfären samt mot den punkt som man bestämmer som syd i södra hemisfären med hjälp av stjärnbilden "Southern Cross" (eller Crux som den även heter) samt dess 2 "pointers".
Det är även med hjälp av dessa himlakroppar man brukade navigerar båtar när man navigerade efter stjärnorna.

Södra hemisfären:
Filmat från Australien klart synligt centrum som stjärnorna snurrar runt, det är den punkt som jordaxeln skulle komma ifrån.

Norra hemisfären:
Jämför med denna film från Polen där du tydligt kan se polstjärnan i mitten. Detta är då den andra punkten som jordaxeln skulle ansluta till.

Förutsatt att inte alla videos som fångar detta fenomen är falska så bevisar detta att en platt jord inte är möjlig. Om Jorden vore platt så skulle man endast kunna få en sådan här film genom att filma den stjärna som är precis ovanför mitten på platta "tallriksjorden", i söder(från tallrikskanten) skulle man istället se stjärnorna passera utan att cirkulera runt en punkt.
Citera
2019-12-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Att du inte inser att kurvaturen är bevisad är faktiskt ditt personliga problem. Den är bevisad på en stor mängd olika sätt.

Men du håller med om att alla observerbara fakta stämmer med en rund jord samtidigt som de inte stämmer med en platt jord? Trots det är du inte övertygad?

Ja, ja... Jag vet. Båtar som tycks försvinna vid horisonten. Utmärkt bevis för en kurva, verkligen.

Jag håller med om att den nuvarande modellen är fungerande i mångt och mycket, annars hade den varit svårsåld till massorna.
Citera
2019-12-10, 20:05
Medlem
Citat:
Jag är mer en "kurvan verkar inte gå att bevisa...

Med tanke på att du inte accepterar (förstår) de bevis som finns vore det kul att veta hur du tycker man ska bevisa en kurva.

Du underkänner ju bland annat mätningar, fotografier och rena visuella observationer av kurvan. Och accepterar man inte ens regelrätta mätningar av kurvaturen så är man nog inte så mottaglig för några som helst bevis.

Citat:
Jag håller med om att den nuvarande modellen är fungerande i mångt och mycket, annars hade den varit svårsåld till massorna.

Inte bara i mångt och mycket. Det visar sig att modellen passar perfekt med våra observationer. Den sfäriska modellen överensstämmer till 100% med verkligheten.
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-12-10 kl. 20:07.
Citera
2019-12-10, 20:07
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ja, ja... Jag vet. Båtar som tycks försvinna vid horisonten. Utmärkt bevis för en kurva, verkligen.
Eftersom man kan testa/upprepa detta så är det ett bra bevis. Det behöver inte vara en båt, det kan t.ex. vara byggnader eller höga berg.
Man mäter avstånd och ser hur mycket som försvinner. Stämmer det med förväntat resultat? Svar: ja. Varje gång.

Sedan finns det såklart många andra bevis:
- Enkel matematik genom triangulering mot t.ex polstjärnan, Vinkel och avstånd stämmer endast på en rund jord.
- Lasertest över en stor vattenyta avståndet mellan laserstrålen och vattnet ökar precis som förväntat.
- Bilder från rymden, ISS och satelliter (från en stor mängd olika länder/organisationer), Varför underkänner du dessa?
- Det faktum att satelliter finns och fungerar
- etc etc

Citat:
"mångt och mycket"? Vilka observationer/mätningar stämmer INTE med en rund jord menar du?
Citera
2019-12-10, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Med tanke på att du inte accepterar (förstår) de bevis som finns vore det kul att veta hur du tycker man ska bevisa en kurva.

Du underkänner ju bland annat mätningar, fotografier och rena visuella observationer av kurvan. Och accepterar man inte ens regelrätta mätningar av kurvaturen så är man nog inte så mottaglig för några som helst bevis.

Inte bara i mångt och mycket. Det visar sig att modellen passar perfekt med våra observationer. Den sfäriska modellen överensstämmer till 100% med verkligheten.

Jag underkänner de sakerna du nämner som vetenskapliga bevis, det stämmer.

Finns mätningar gjorda som inte visar någon kurvatur. Ska du acceptera dem som du vill att jag accepterar vad en dokumentär på Netflix visar?
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-10 kl. 20:28.
Citera
2019-12-10, 21:04
Medlem
Citat:
Jag underkänner de sakerna du nämner som vetenskapliga bevis, det stämmer.

Det förstår jag eftersom du hävdar att det inte finns några bevis för jordens form.
Men det var inte min fråga - jag undrade vad du skulle acceptera för form av bevis för jordens form.

Du underkänner ju faktiska mätningar av formen så hur tycker du att man ska bevisa att den t.ex är platt?

Citat:
Finns mätningar gjorda som inte visar någon kurvatur.

Det gör det i och för sig inte.
Men för diskussionens skull så kan vi anta att det finns mätningar som visar att det finns en kurva och mätningar som visar att det inte finns en kurva. Vad drar du för slutsats av det?

Och eftersom du uppenbarligen underkänner mätningar som vetenskapliga bevis så kan man ju undra varför du refererar till mätningar av jordens form. Kan vi lita på mätningar eller inte?
Citera
2019-12-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det förstår jag eftersom du hävdar att det inte finns några bevis för jordens form.
Men det var inte min fråga - jag undrade vad du skulle acceptera för form av bevis för jordens form.

Du underkänner ju faktiska mätningar av formen så hur tycker du att man ska bevisa att den t.ex är platt?

Det gör det i och för sig inte.
Men för diskussionens skull så kan vi anta att det finns mätningar som visar att det finns en kurva och mätningar som visar att det inte finns en kurva. Vad drar du för slutsats av det?

Och eftersom du uppenbarligen underkänner mätningar som vetenskapliga bevis så kan man ju undra varför du refererar till mätningar av jordens form. Kan vi lita på mätningar eller inte?

Om du vill förstå min ståndpunkt så bottnar den i att ni använder er av icke-bevis som bevis. Så enkelt är det. Jag har själv inga bevis för en platt jord, men så påstår jag mig inte ha det heller.

Om det finns mätningar som både visar och inte visar på en kurvatur, så kan vi inte använda en av dem och säga att den är den rätta. Det krävs mer efterforskning än så. I er värld verkar inte det vara en krav, dock?
Citera
2019-12-10, 21:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Om du vill förstå min ståndpunkt så bottnar den i att ni använder er av icke-bevis som bevis. Så enkelt är det. Jag har själv inga bevis för en platt jord, men så påstår jag mig inte ha det heller.
Du gör det rätt komplicerat för dig. Låt oss för en sekund ignorera detta med bevis på kurvaturen.

Det finns en förklaringsmodell som stämmer med samtliga mätningar och observationer.
Om den inte skulle stämma skulle det vara extremt lätt att falsifiera modellen, vilket inte har skett.
Det finns ingen annan presenterad modell som är ens i närheten av att stämma med mätningar och observationer.
Vad drar du för slutsats av det?

Helt oavsett bevisläget (som är överväldigande) så betraktar man rimligen en modell som fungerar fullt ut som "sanning" i alla relevanta sammanhang.
Citera
2019-12-10, 21:58
Medlem
Citat:
Om du vill förstå min ståndpunkt så bottnar den i att ni använder er av icke-bevis som bevis. Så enkelt är det.

Nej det är helt omöjlig att förstå din ståndpunkt eftersom det du kallar "icke-bevis" faktiskt är bevis för jordens form.

Citat:
Om det finns mätningar som både visar och inte visar på en kurvatur, så kan vi inte använda en av dem och säga att den är den rätta.

Va bra - då skiter vi alla tokiga FE:are som springer omkring med en laser. Vi kan ju, enligt dig, inte använda oss av deras resultat.

Citat:
I er värld verkar inte det vara en krav, dock?

Jag behöver inga mätningar av kurvan för att veta att jorden är en sfär. Jag och alla andra normala vilar lugnt och tryckt på alla andra bevis som visar att jorden är en sfär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in