2019-12-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komment1
En förmyndare ja som oftast är pappan, då denne ska godkänna, man ska diskutera brudgåva/mahr osv. Men jag vet inte hur det funkat här faktiskt. Kanske har någon annan fått förmyndarskapet.

Av alla inlägg jag läser är dina dom som gör mig mest förvirrad, du påstår du känner/har kännedom om mvg familj, sen vill du inte av olika anledningar vid viss frågeställning inte svara pga "det enl dig inte känns bra"
Du påstår "spekulerar" som iaf jag om att du vet en speciell sak ang mvgs familj.. För att i nästa mening enl dig själv ta avstånd, bortförklara det...
Citera
2019-12-10, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impulsiviteten
Nix, inte ett måste. Mussar tar väldigt mycket hänsyn till att konventerande personer kan få sin nya tro missunnad av föräldrar och anhöriga och kan därför utse en annan person till wali för att hjälpa den här personen att leva ett islamiskt liv utan en biologisk wali. (Wali = förmyndare)

OM nu Wilma var islamiskt gift med MGM enligt kk-ritualen som du nämnde tidigare: Menar du att de skulle genomföra en sån ceremoni utan Wilmas föräldrars vetskap???

Det skulle i så fall kunna förklara att MGMs pappa, alldeles i början av utredningen och söket efter Wilma, sa att hon "alltid kom till honom om det var något problem mellan henne och MGM".

Det låter ju helt sanslöst illa. Skulle det verkligen kunna stämma?
Citera
2019-12-10, 16:52
Moderator
OYs avatar
Om MGM och BO var KK, alltså Katb Kitab , innebär det då att BO var MGM ägodel i den bemärkelsen att mannen bestämmer, kvinnan ska lyda, är det så det fungerar?

Om så är fallet kan det ju ha räckt med att W har vägrat MGM någonting, till exempel sex?
Citera
2019-12-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impulsiviteten
Stämmer helt. Däremot kan en se vissa undantag när det gäller hur pass emotionellt intelligenta föräldrarna är (vilket folk från MENA oftast inte är sorry not sorry) och huruvida mycket deras föräldraskap väger tyngre än heder.
Det förekommer även könsrelaterade undantag - söner har oftast större chans att återaccepteras i familjen då de ses som avkomman som kommer föra släktet vidare. Som flicka däremot är chansen väldigt låg beroende på vad du har gjort och med tanke på att heder sitter mellan dotterns ben för vissa så kan ni fritt spekulera i vad som kommer hända den här flickan om hon har utomäktenskapligt sex exempelvis.....

Du som får starka trollvibbar av mig, hur vet du med sådan säkerhet vilken omgivning MGM och hans klan kommer från? Det är ett faktum i MENA att mord inte är ett lika allvarligt brott som exempelvis utomäktenskapligt samlag. Tvärtom, det till och med förespråkas i form av korrigerande mord.

Om du fortfarande får trollvibbar av mig kan jag mer en gärna skicka mitt LVU-beslut till dig över PM.

Berätta om för mig, varför de strängaste och mest auktoritära islamiska regimerna i mellanöstern ligger i botten när det gäller mordstatistik? Jo, mord är ett extremt allvarligt brott, och det blir inte individen som lider, nej. Klaner och stammar går mot varandra och det resulterar till långvariga blodsfejder.

Jag bryr mig inte om din snyfthistoria som sagt. Hundratusentals MENA har ett bra förhållande med sina föräldrar, lärare, och andra i samhället. Du blev ett omhändertaget psykfall. Sånt händer.

Sedan vill jag säga till alla här att pga MGM och Wilmas ålder så är det högst osannolikt att MGM eller hans föräldrar är stränga muslimer. Det är absolut förbjudet, "haram" att två icke-gifta bor ensamma under samma tak. Efter att de skrivit kontraktet så bor de separata tills giftemål.
Jag tror med stor sannolikhet att MGM är en shafimuslim. Om vi placerar rättskolorna på en linje och vi placerar de "strängaste" först så hade Shafi varit efter Hanbali (wahabbister,salafister).
Citera
2019-12-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Av alla inlägg jag läser är dina dom som gör mig mest förvirrad, du påstår du känner/har kännedom om mvg familj, sen vill du inte av olika anledningar vid viss frågeställning inte svara pga "det enl dig inte känns bra"
Du påstår "spekulerar" som iaf jag om att du vet en speciell sak ang mvgs familj.. För att i nästa mening enl dig själv ta avstånd, bortförklara det...

Jag satt ju givetvis inte med när de skrev kontraktet, och därför kan jag inte med säkerhet sitta och säga exakt hur det går till.

Sitter familjen och säger innan mordet att de var gifta så sitter man väl inte och intervjuar dem om vem som stått som förmyndare, vad hennes pappa och släkt säger om saken, hur hon känner osv. Lite gränser.
Citera
2019-12-10, 16:58
Medlem
Citat:
Jag satt ju givetvis inte med när de skrev kontraktet, och därför kan jag inte med säkerhet sitta och säga exakt hur det går till.

Sitter familjen och säger innan mordet att de var gifta så sitter man väl inte och intervjuar dem om vem som stått som förmyndare, vad hennes pappa och släkt säger om saken, hur hon känner osv. Lite gränser.

Är det inte precis vad du gör nu?"spekulerar"
Hur vet du att "familjen säjer så innan mordet?..
Citera
2019-12-10, 17:00
Medlem
Citat:

Men du som har haft insyn, hur mådde W i allt det här?
Var det detta hon ville?
Fick hon umgås med vänner o familj, eller var han kontrollerande?
Citera
2019-12-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Du är förvirrad eftersom hen vet mer än vad hen skriver. Anledningen är ganska klart. Någon som känner familjen så nära kan berätta bättre om vem är styvmamman osv, ibland skriver hen si ibland så.
Senast redigerad av mixtape83 2019-12-10 kl. 17:06.
Citera
2019-12-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixtape83
Du ör färvirrad eftersom hen ver mer än vad hen skriver. Anledningen är ganska klart. Någon som känner familjen så nära kan berätta bättre om vem är styvmamman osv, ibland skriver hon si ibland så.
Tro på det om du vill..
P. S bor ingen jävla "hen" i min värld...
Citera
2019-12-10, 17:04
Medlem
Hovrätten går på TRs linje och fastslår häktningen av mgm1. Såklart väntat, men skönt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7364466

"I mordutredningen har nu runt 600 förhör hållits och flera kommer att höras en gång till, enligt Sten-Rune Timmersjö, chef för polisens avdelning för grova brott."
Senast redigerad av Olbars 2019-12-10 kl. 17:16.
Citera
2019-12-10, 17:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok, det har han kanske inte tänkt på.
Dock kan de ju vart nån annan i lägenheten som vart bödel, rent teoretiskt.

Oavsett om han har tänkt på det eller inte så kan han ju knappast kontrollera om han har städat tillräckligt om han inte undersöker lägenheten med till exempel Luminol.

Men kanske han gjorde?
Citera
2019-12-10, 17:06
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Kan man följa den?

Gick att följa på Flightradar24 men det var nog bara en egen förhoppning att dom letade efter Wilma 🙄.
(Helikoptern gick tillbaka till Säve där en annan akuthelikopter mötte upp så troligen någon form av annan händelse).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in