2019-12-10, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Komment1
Enligt familjen ingick Wilma och Tishko katb kitab, som jag skrivit innan i tråden också. Sedan om det verkligen stämmer eller att de bara ljugit för att folk inte ska snacka skit om att sonen lever med en kvinna utanför äktenskap kan bara familjen veta. Men enligt dem är/var hon hans fru.. förstår dock ännu inte hur hennes svenska pappa gått med på ett barnäktenskap.

Inte för att jag har svårt att föreställa mig det, men har du en källa till detta påstående? Detta har inte synts i medier och åklagare/polis har ju haft ett extrem effektivt lock på hittills.
Citera
2019-12-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
För bara en liten stund sen lyfte en sök- och räddningshelikopter från Säve flygplats och är nu på väg i riktning mot Ljungskile/Uddevalla!!!
(Hovrar just nu söder om Tjörn).
Spännande. Tyvärr har vi sett ett gäng såna rapporter utan återkoppling. (behöver dock inte betyda att insatsen var resultatlös)

Vad tror ni förresten, kommer polisen fortsätta med radiotystnad även om betydande fynd görs? Hålla hårt på sekretessen in i det sista?
Citera
Medlem
Citat:
Hon hade dock behövt en förmyndare (wali, oftast pappan) som godkänner för att det ska gå igenom. Men jag vet inte.. hela det här är så skumt.
Jag tror familjen har ljugit så folk får hålla käften om sonens relation för att skydda dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impulsiviteten
Mycket bra frågeställning! Jag har alltid haft svårt att förklara för människor som lyckligtvis sluppit undan hedersfrågan hur heder och vanheder uttrycker sig rent konkret.

Eftersom heder är en ytterst bildlig företeelse är det svårt att förklara de konkreta resultaten av vanheder. Såklart är det jobbigt för de vanhedrade att inte bli bjudna på kalas men det är inte huvudorsaken till att gå så långt som att mörda sin egen dotter.

Nej, heder och anseende kan för dessa stenåldersmänniskor likställas med deras hängivenhet till ”Allah” och hans makt. Precis som att synda inför Allah kan resultera i korrigerande mord så kan ett slag mot anseendet korrigeras med mord. Det är svårt som svensk att sätta sig in i hur dessa människor tänker och resonerar - även för mig som levt det firsthand.
Tack för svaret, misstänkte att det var så.
En sista fråga. Om man lever enligt reglerna för heder så har man allt stöd och support från klanen antar jag. Men om man viker av och gör misstag så blir man vänd ryggen alltså, man kan alltså inte vänta sig en hjälpande hand, kärlek och stöd att lösa sin situation utan i värsta hand våld. Stämmer min bild?
Citera
Medlem
impulsivitetens avatar
Citat:
Hon hade dock behövt en förmyndare (wali, oftast pappan) som godkänner för att det ska gå igenom. Men jag vet inte.. hela det här är så skumt.

Nix, inte ett måste. Mussar tar väldigt mycket hänsyn till att konventerande personer kan få sin nya tro missunnad av föräldrar och anhöriga och kan därför utse en annan person till wali för att hjälpa den här personen att leva ett islamiskt liv utan en biologisk wali. (Wali = förmyndare)
Citera
Medlem
Citat:
En mördare till son innebär extremt mycket skam och skuld och skulle vara ett oerhört slag mot hedern och för att lösa det har pappan två val: mörda sonen och upprätthålla hedern eller hjälpa sonen gömma brottet. Han valde alternativ två.

Jag vet inte vilken bakgrund du har och vilken kultur du kommer ifrån. Det du skriver stämmer kanske in på den omgivning du växte upp med.
Men i den region MGM kommer ifrån, där mord ses som skamligt, precis som det ska göra, går det inte att rädda "heder" genom att mörda sonen. Tvärtom så skulle det göra det hela mycket värre. Det bästa föräldrarna kan göra är att ta avstånd från handlingen och återgälda det genom ekonomisk eller annan form av kompensation. Blodshämnd förekommer, men då är det mordoffrets släktingar som hämnas.

Citat:
Jag tror inte att pappsen och hans fruga är kallblodiga styckmördare i grunden utan snarare oerhört desperata då heder är lika med livet i sig för dessa inavel. Så de gör såklart allt i sin makt för att upprätthålla denna heder.

Pappsen visar alla tecken på att vara en kall och beräknande psykopat.
Det är inte helt ovanligt bland folk som har överlevt krig och ensam tagit sig till Europa utan familj, ofta utav själviska narcissistiska anledningar, som hans pappa tydligen har gjort.

Narcissistiske psykopaten i honom vill inte se sonen sota för sitt brott. Han tyckte sig se en chans för honom att komma undan och försökte ta det.
Morsan följer sin dominanta man.

Den typen är rätt enkel att känna igen.

Ditt inlägg känns som ett mix av vad mrsdetective, Komment1 och diverse I&I skriver.
Jag får starka trollvibbar.
Senast redigerad av JanusBanus 2019-12-10 kl. 16:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixtape83
Åååå men jag tror att vi har två kvinnor i bilden. MGM3 som är "gift" med MGM2 för medborgaskap, och biologiska mamman som har skiljat sig i papper, har annat adress pga det, men bor fortfarande i huset.

Tänkte att det kanske kunde vara så i början på grund av skillnaden på tilltalsnamnet.. Men om du enbart tänker på grund av medborgarskapet så är anledningen till att hon saknar medborgarskap, som jag också skrivit tidigare, att hon bodde i ett annat europeiskt land med sonen trots att pappan bodde i Sverige.
Sedan om sonen kom till Sverige först och bodde med pappan, hon kom efter eller liknande har jag ingen koll på exakt.
Citera
2019-12-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Inte för att jag har svårt att föreställa mig det, men har du en källa till detta påstående? Detta har inte synts i medier och åklagare/polis har ju haft ett extrem effektivt lock på hittills.
haha källa när personen känner till familjen? sitt fullständiga namn med id kort då lr?
Citera
2019-12-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
En domare beslutar ensam.
Ingen nämndeman med då.

Rätt. Detta beror på att det inte rör sig om en rättegång, utan det enda som skall avgöras är om det föreligger sannolika skäl eller ej.
Citera
2019-12-10, 16:21
Medlem
Citat:
Tänkte att det kanske kunde vara så i början på grund av skillnaden på tilltalsnamnet.. Men om du enbart tänker på grund av medborgarskapet så är anledningen till att hon saknar medborgarskap, som jag också skrivit tidigare, att hon bodde i ett annat europeiskt land med sonen trots att pappan bodde i Sverige.
Sedan om sonen kom till Sverige först och bodde med pappan, hon kom efter eller liknande har jag ingen koll på exakt.
MGM3 saknar svensk medborgaskap enligt uppgifter i tråden. Så kanske biologiska mamman har skiljat sig i papper för att MGM3 ska kunna skapa medborgaskapet genom att gifta sig med MGM2?
Citera
2019-12-10, 16:21
Medlem
Citat:
Nix, inte ett måste. Mussar tar väldigt mycket hänsyn till att konventerande personer kan få sin nya tro missunnad av föräldrar och anhöriga och kan därför utse en annan person till wali för att hjälpa den här personen att leva ett islamiskt liv utan en biologisk wali. (Wali = förmyndare)

En wali är ett måste såvida man inte tillhör hanafi-skolan. Annars stämmer det att förmyndaren inte alltid behöver vara pappan, men oftast. Hon hade vad jag vet inte konverterat men kan ändå vara så att någon tagit över förmyndarskapet ja. Återstår att se, om vi ens får reda på det.
Citera
2019-12-10, 16:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
haha källa när personen känner till familjen? sitt fullständiga namn med id kort då lr?

Hur vet du att personen känner familjen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in