2019-12-08, 13:54
Medlem
Harjeviks avatar
Här bevisas helt klart att jorden är rund. 1,35 in i filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=V7fg3u13mBE&list=LLz6s_ScG0PZThdwhKsUFSRw

Om detta vore en basketboll, hur långtifrån tar kameran bilden? En basketboll ifrån, två basketbollar ifrån, fem basketbollar ifrån? Och ISS ligger var, i förhållande till basketbollen?
Citera
2019-12-09, 17:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harjevik
Här bevisas helt klart att jorden är rund. 1,35 in i filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=V7fg3u13mBE&list=LLz6s_ScG0PZThdwhKsUFSRw

Om detta vore en basketboll, hur långtifrån tar kameran bilden? En basketboll ifrån, två basketbollar ifrån, fem basketbollar ifrån? Och ISS ligger var, i förhållande till basketbollen?
Dom bilder där man ser en ganska svag kurvatur visar en kurvatur som känns ganska rimlig från 40 mil upp.
40 mil upp på en bil som är 4000 mil i omkrets är ju bråkdelar av basketbollens storlek.
Citera
2019-12-10, 12:45
Medlem
Fittheligeandes avatar
Det är otroligt ändå att vi sitter här 2019, och diskuterar i en tråd med nästan 25000 inlägg om jorden är platt eller inte. Konspirationsteoriers inverkan på människor ska inte underskattas.
Citera
2019-12-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Det är otroligt ändå att vi sitter här 2019, och diskuterar i en tråd med nästan 25000 inlägg om jorden är platt eller inte. Konspirationsteoriers inverkan på människor ska inte underskattas.

Otroligare är väl ändå att det i denna tråd ännu inte presenterats ett enda vetenskapligt bevis för att jorden faktiskt är rund? Det tycker i alla fall jag kan tyckas ganska otroligt.

Indoktrinering av människor ska inte underskattas.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-10 kl. 14:26.
Citera
2019-12-10, 15:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Otroligare är väl ändå att det i denna tråd ännu inte presenterats ett enda vetenskapligt bevis för att jorden faktiskt är rund? Det tycker i alla fall jag kan tyckas ganska otroligt.

Indoktrinering av människor ska inte underskattas.
Är nog snarare så att du inte vet och förstår vad vare sig vetenskap eller bevis är, och hur man öht ser på bevis inom vetenskap.

Den platta jorden är iaf grundligt falsifierad (ett begrepp du bör kolla upp) och det har det talats om åtskilliga gånger i tråden med väldigt många exempel.
Citera
2019-12-10, 16:28
Medlem
Nu vet inte jag om detta redan avhandlats i denna tråd, men jag har en fundering som jag gärna vill ha svar på.
Om man riktar en kamera mot polstjärnan som vi har över nordpolen och kör den med öppen slutare så får man en så kallad "Star Trail bild, alltså en bild där polstjärnan står still i mitten medans övriga stjärnor från vårt perspektiv roterar runt den.

Om man gör samma sak på södra halvklotet där man inte kan se polstjärnan för nordpolen men istället tar ut sydpolen med hjälp av stjärnbilden Southern cross och des 2 pekare så sägs det att man får en likadan bild fast en som roterar runt mittpunkten för sydpolens axel istället då.

Hur förklaras detta med en plattjord modell? borde man inte få en bild helt utan mittpunkt om det inte finns en sydpol? en bild där alla stjärnor bara åker förbi som streck i samma riktning som om du stod mitt på nordpolen och riktade kameran rakt upp?.

Eller får man ingen sådan bild med en mittpunkt, om man tar kort i tex Australien eller någonananstans långt nedanför ekvatorn?
Senast redigerad av The-Servant 2019-12-10 kl. 16:31.
Citera
2019-12-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Nu vet inte jag om detta redan avhandlats i denna tråd, men jag har en fundering som jag gärna vill ha svar på.
Om man riktar en kamera mot polstjärnan som vi har över nordpolen och kör den med öppen slutare så får man en så kallad "Star Trail bild, alltså en bild där polstjärnan står still i mitten medans övriga stjärnor från vårt perspektiv roterar runt den.

Om man gör samma sak på södra halvklotet där man inte kan se polstjärnan för nordpolen men istället tar ut sydpolen med hjälp av stjärnbilden Southern cross och des 2 pekare så sägs det att man får en likadan bild fast en som roterar runt mittpunkten för sydpolens axel istället då.

Hur förklaras detta med en plattjord modell? borde man inte få en bild helt utan mittpunkt om det inte finns en sydpol? en bild där alla stjärnor bara åker förbi som streck i samma riktning som om du stod mitt på nordpolen och riktade kameran rakt upp?.

Eller får man ingen sådan bild med en mittpunkt i tex Australien eller någonananstans långt nedanför ekvatorn?

Jag är mer en "kurvan verkar inte gå att bevisa, därför misstror jag att vi bor på en boll och att människor står upp och ned från mig i Sydafrika när jag befinner mig i Kiruna(typ)"-sorts Flat Earther. Så något svar på frågor rörandes stjärnorna och hur de fungerar över en teoretiskt platt jord, kan jag tyvärr inte ge dig. Kanske finns försök till förklaringar där ute?
Citera
2019-12-10, 17:18
Medlem
Citat:
Jag är mer en "kurvan verkar inte gå att bevisa, därför misstror jag att vi bor på en boll och att människor står upp och ned från mig i Sydafrika när jag befinner mig i Kiruna(typ)"-sorts Flat Earther. Så något svar på frågor rörandes stjärnorna och hur de fungerar över en teoretiskt platt jord, kan jag tyvärr inte ge dig. Kanske finns försök till förklaringar där ute?

Ja, alltså om det är så som jag säger att det finns en punkt som stjärnorna snurrar runt även i Sydafrika där man inte kan se Polaris (Nord pol stjärnan) så är Flat Earth (tror jag) motbevisat.
Om Jorden är platt så finns det ingen sådan punkt när man kommit så långt söderut att man inte längre kan se Polaris stjärnan.

Jag har aldrig tagit ett sådant kort vare sig i södra eller i norra hemisfären, så mina spekulationer är låsta till bildbevis från internet.
Citera
2019-12-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ja, alltså om det är så som jag säger att det finns en punkt som stjärnorna snurrar runt även i Sydafrika där man inte kan se Polaris (Nord pol stjärnan) så är Flat Earth (tror jag) motbevisat.
Om Jorden är platt så finns det ingen sådan punkt när man kommit så långt söderut att man inte längre kan se Polaris stjärnan.

Jag har aldrig tagit ett sådant kort vare sig i södra eller i norra hemisfären, så mina spekulationer är låsta till bildbevis från internet.

Allt det du säger är ju dock förutsatt att vi skulle veta hur en platt jord fungerar. Vilket vi ju inte gör. Det vill säga, innan man kan säga att någonting skulle vara omöjligt på en platt jord, behöver man väl veta exakt hur en sådan skulle fungera?
Citera
2019-12-10, 17:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:

Självklart är det som du säger. Jag tror ingen(?) plattjordare ifrågasätter detta (det vore ju rätt fånigt). Så därför ignorerar de bara denna fråga (eller svarar "jag vet inte" som ovan).
Jag har själv sett samma natthimmel åt söder från Nya Zeeland, Sydafrika och Chile.
Det finns bara en form på Jorden som stämmer med denna observation, och det är inte "platt"
Citera
2019-12-10, 17:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Allt det du säger är ju dock förutsatt att vi skulle veta hur en platt jord fungerar. Vilket vi ju inte gör. Det vill säga, innan man kan säga att någonting skulle vara omöjligt på en platt jord, behöver man väl veta exakt hur en sådan skulle fungera?
För att vi ska tro på att Jorden kan vara platt så måste man ställa upp en platt-modell som stämmer med observationerna vi gör.
Det är inte konstigt att ingen har lyckats med detta.
Inte ens en så enkel som som en fungerande karta finns för "plattjordare". Om Jorden var platt så vore det ju världens enklaste sak att fixa det (mycket enklare än för en rund jord)
Citera
2019-12-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
För att vi ska tro på att Jorden kan vara platt så måste man ställa upp en platt-modell som stämmer med observationerna vi gör.
Det är inte konstigt att ingen har lyckats med detta.
Inte ens en så enkel som som en fungerande karta finns för "plattjordare". Om Jorden var platt så vore det ju världens enklaste sak att fixa det (mycket enklare än för en rund jord)

Och till denna platta jord måste man väl också lägga till en korrekt modell av vad stjärnhimlen faktiskt är för någonting, och hur den fungerar, innan vi kan hålla på och slänga ur oss påståenden om att dittan och dattan är omöjligt över en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in