Nu vet inte jag om detta redan avhandlats i denna tråd, men jag har en fundering som jag gärna vill ha svar på.
Om man riktar en kamera mot polstjärnan som vi har över nordpolen och kör den med öppen slutare så får man en så kallad
"Star Trail bild, alltså en bild där polstjärnan står still i mitten medans övriga stjärnor från vårt perspektiv roterar runt den.
Om man gör samma sak på södra halvklotet där man inte kan se polstjärnan för nordpolen men istället tar ut sydpolen med hjälp av stjärnbilden Southern cross och des 2 pekare så sägs det att man får en likadan bild fast en som roterar runt mittpunkten för sydpolens axel istället då.
Hur förklaras detta med en plattjord modell? borde man inte få en bild helt utan mittpunkt om det inte finns en sydpol? en bild där alla stjärnor bara åker förbi som streck i samma riktning som om du stod mitt på nordpolen och riktade kameran rakt upp?.
Eller får man ingen sådan bild med en mittpunkt, om man tar kort i tex Australien eller någonananstans långt nedanför ekvatorn?