2019-12-10, 11:50
Medlem
LjusetsFamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det kan förstås även förhålla sig på det här sättet som du tar upp.

Vad som än var orsaken till det snabba anhållandet av AA i hans frånvaro vet vi inte ännu, men tidigt stod det klart för polisen åt vilket håll de skulle rikta sin uppmärksamhet.

Det håller jag med om iof. Jag är bra nyfiken på att veta vad det gjorde dom så pass säkra på att AA är inblandad? Men jag tycker att det är underligt att man ändå inte har tagit in flera om det är så att AA inte är ensam inblandad, men å andra sidan har jag noll inblick i utredningen. Men att man trots allt tog in honom så snabbt visar iaf att man jobbar på bra och förhoppningsvis metodiskt.
Citera
2019-12-10, 11:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Vän av lag och ordning"?

Citat:
Ursprungligen postat av LjusetsFamn
Det håller jag med om iof. Jag är bra nyfiken på att veta vad det gjorde dom så pass säkra på att AA är inblandad? Men jag tycker att det är underligt att man ändå inte har tagit in flera om det är så att AA inte är ensam inblandad, men å andra sidan har jag noll inblick i utredningen. Men att man trots allt tog in honom så snabbt visar iaf att man jobbar på bra och förhoppningsvis metodiskt.

Det är vi många som är och vi kommer nog att få reda på orsaken.

Jag har förstås heller inte någon inblick i utredningen. Ett annat scenario är att "vän av lag och ordning" hört av sig till polisen? Anonyma uppgifter? När en eller flera av "bröderna" kände att det började osa hett, så gjorde man detta för att skydda sig själva.
Citera
2019-12-10, 12:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svartsjuka?

Citat:
Ursprungligen postat av Frognog
AA, transan Elissa som hotat E någon vecka innan och AA:s flickvän. Intressant att dom ser ut att umgås då det spekulerats i ev svartsjuke/relationsdrama tidigare i tråden.

Det var en intressant uppgift.

Alla de personer som fanns runt Emilia ser ut att umgås med varandra. Eftersom ingen av oss vet, så kan det även handla om svartsjuka. Vilken härva detta verkar vara.
Citera
2019-12-10, 12:26
Medlem
Tror han måste haft hjälp. Inte orkar han slänga ut en vuxen människa i vattnet.
Citera
2019-12-10, 12:26
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Det där om den avdäckade personen en bit utanför centrum känns inte intressant, mer som ett upphausat byrykte.
Att E's mamma skulle plocka upp denne är inte heller omöjligt men en skitnödig detalj. Det kan ju varit vilken random ungdom som helst. Också att D/O låg avsvimmad intill E's fyndområde låter ju helt bananas. Det skulle kunna vara en möjlig nödlögn av D/O om det är så att hen setts ikring området vid tidpunkten och vistats i sällskapet som var där när mordet skedde.

Alltså, att en kille låg däckad i byns utkant råder det inget tvivel om. Detta var känt innan Emilias försvinnande. Frågan är bara om det har med fallet att göra. Först var det nog tvärtom att man spekulerade i att Emilias försvinnande hade med den killen/festen att göra. Att där låg en till ungdom däckad någonstans ifall det förekommit mycket droger/sprit. När det sen framkom hur allvarligt hennes försvinnande var så tog det över som den stora nyheten.

Vem killen var & hur han skjutsades till lasarettet är okänt (för mig).
Citera
2019-12-10, 12:30
Medlem
Tror att AA var desperat efter knark så han trodde e hade på sig.
Citera
2019-12-10, 12:34
Medlem
Det är lätt att köpa någon som är så svag och pengakåt som Anden är. Fy fan om han skulle åka dit på att ha gjort det när han inte ens gjorde det. Det vore fan kung!
Citera
2019-12-10, 12:48
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag menar att polisen borde ha plockat in fler personer om de misstänkte att fler kända personer befann sig på platsen. De hade minst varit misstänkta för underlåtenhet att avslöja brott. I Sverige är det brottsligt att inte anmäla ett mord om man bevittnar det eller vet om att det är på väg att ske.
Jag håller fullständigt med om att polisen skulle ha plockat in fler om de misstänkte att fler var på plats. Däremot tror jag inte underlåtenhet att avslöja brott vore den främsta anledningen. Enligt HD upphävs detta om avslöjandet av brottet innebär att man själv kan bli misstänkt för det. Detta kom fram i målet om den s.k. Facebookvåldtäkten, där han som filmade det hela friades på den punkten och bara dömdes för förtal (för att ha spridit filmen) och inte för att ha underlåtit att anmäla brottet. Ja, ja.
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Om polisen etablerat att AA var den som gick iväg med Emilia eller hittat exempelvis fingeravtryck eller motsvarande som knyter honom till brottsplatsen så skulle det räcka för att anhålla honom.
Eller att någon i en svart bil som var på genomresa vittnat om att den plockat upp en förvirrad yngling vid platsen kl 11.15 den aktuella dagen och pekat ut A.A. vid en fotokonfrontation. Sedan har tekniska spår analyserats också, vilka stärkte misstankarna inför häktningen (och möjligen inte visade att någon annan varit med).
Citera
2019-12-10, 13:02
Medlem
Nikhitas avatar
Varför AA greps så pass snabbt kan kanske bero på allt arbete som Em*lias vän Dan*Ella lagt på att ta reda på allt hon kan. Om vad som har hänt.

Se hennes blogginlägg om hennes egen utredning som hon gav till polisen. Verkar tro att AA är den skyldige.

https://nouw.com/daniella821/vila-i-frid-36695937
Citera
2019-12-10, 13:12
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikhita
Varför AA greps så pass snabbt kan kanske bero på allt arbete som Em*lias vän Dan*Ella lagt på att ta reda på allt hon kan. Om vad som har hänt.

Se hennes blogginlägg om hennes egen utredning som hon gav till polisen. Verkar tro att AA är den skyldige.

https://nouw.com/daniella821/vila-i-frid-36695937

Kommer inget när jag klickar på länken. Vad jag hört så ska Daniella vara fotomodell & vara bosatt utomlands. Hon ska ha varit Emilias bästa kompis i tonåren & lite av hennes förebild. Men om hon bor utomlands känns det lite tveksamt vad hon skulle kunna ha gjort för utredning. Är ju enklare om man befinner sig på plats & har färska uppgifter från Tollarp.
Citera
2019-12-10, 13:49
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Eller att någon i en svart bil som var på genomresa vittnat om att den plockat upp en förvirrad yngling vid platsen kl 11.15 den aktuella dagen och pekat ut A.A. vid en fotokonfrontation. Sedan har tekniska spår analyserats också, vilka stärkte misstankarna inför häktningen (och möjligen inte visade att någon annan varit med).

Att en förbipasserande bil direkt skulle gått med på att plocka upp en förvirrad man som kommer stapplandes upp från sumpmarken hade känts rimligt 1955. Idag är det ju annorlunda.

Trafiken är tung på E22 & där går väldigt mycket lastbilar. Sträckan vid Linderödsåsen är dimensionerad för 60-talets trafik & det är därför man bygger ny väg. På dagen kan det ofta vara svårt bara att hitta lucka att gasa över vägen. E22 är som en barriär i Tollarp.

Vägrenen i norrgående körfält (sidan mot Vramsån) är mycket smal. Där går inte att stanna & diskutera med en främling som just kommit upp från träskmarken. Södergående körfält (sidan mot byn) har bredare vägren. Där kan en bil stanna till utan att orsaka stopp i trafiken. Men hela situationen att han ragglar ut på E22 där vägen är så smal & ska plockas upp av en bil mitt på dagen då det är sanslöst mycket lastbilar som passerar, det måste orsaka en trafiksituation med stopp & köbildning. Är kanske därför det finns gott om vittnen men vittnena är förbipasserande & inte lokalbor. Därför det inte har varit så känt här i trakten.
Citera
2019-12-10, 13:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vittnen som var förbipasserande?

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Att en förbipasserande bil direkt skulle gått med på att plocka upp en förvirrad man som kommer stapplandes upp från sumpmarken hade känts rimligt 1955. Idag är det ju annorlunda.

Trafiken är tung på E22 & där går väldigt mycket lastbilar. Sträckan vid Linderödsåsen är dimensionerad för 60-talets trafik & det är därför man bygger ny väg. På dagen kan det ofta vara svårt bara att hitta lucka att gasa över vägen. E22 är som en barriär i Tollarp.

Vägrenen i norrgående körfält (sidan mot Vramsån) är mycket smal. Där går inte att stanna & diskutera med en främling som just kommit upp från träskmarken. Södergående körfält (sidan mot byn) har bredare vägren. Där kan en bil stanna till utan att orsaka stopp i trafiken. Men hela situationen att han ragglar ut på E22 där vägen är så smal & ska plockas upp av en bil mitt på dagen då det är sanslöst mycket lastbilar som passerar, det måste orsaka en trafiksituation med stopp & köbildning. Är kanske därför det finns gott om vittnen men vittnena är förbipasserande & inte lokalbor. Därför det inte har varit så känt här i trakten.

Det tror inte jag heller att det var en okänd person, för den MGM, i en bil som plockade upp honom.

Kan mycket väl vara som så att det finns vittnen men att dessa var förbipasserande och inga lokalbor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in