Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Det kan förstås även förhålla sig på det här sättet som du tar upp.
Vad som än var orsaken till det snabba anhållandet av AA i hans frånvaro vet vi inte ännu, men tidigt stod det klart för polisen åt vilket håll de skulle rikta sin uppmärksamhet.
Jag håller det inte för omöjligt att fler kan ha varit inblandade. Poängen är att eftersom det finns flera rimliga förklaringar till varför AA anhölls kort efter att kroppen påträffades kan det i sig inte anses ligga till grund för antagandet att fler personer var inblandade.
Personligen tror jag att mordet var oplanerat, bland annat baserat tiden på dygnet och valet av plats. AA är utifrån vad vi vet ingen som uppskattar ett ordnat tänkande eller vad ens en moder kan beskriva som en begåvad människa. Tidigare domar vittnar om att han är "van" vid att gå runt beväpnad, samtidigt som skogen erbjuder vapen vid behov.
Förmodligen är motivet extremt trivialt för utomstående, oavsett hur fatalt viktigt det ansågs vara för gärningsmannen just där och då. Jag tror att polisen gripit rätt person och att ingen annan varit inblandad, utöver möjligen indirekt. Utifrån vad vi vet begicks mordet i hastigt mod. Vissa spekulerar i att Emilia skulle ha skulder till AA. Ett minst lika troligt scenario är att AA, nyligen dömd, var barskrapad och försökte snylta på droger eller pengar som Emilia förnekade honom, varefter vredesmodet kombinerat med abstinensen vann och rann över. Jag föreslår inte det som min hypotes utan vill bara illustrera med att det är minst lika troligt som allt annat som föreslagits i tråden.
Hursomhelst tror jag som sagt att motivet var trivialt. Planen var inte att mörda Emilia, utan någonting spårade ur fullkomligt i AA:s hjärna vid någon form av dispyt som uppstod eller låg latent. Om planen var att mörda Emilia från början finns inget rationellt skäl till att ta henne från lägenheten till en plats i dess direkta närhet under en ljus förmiddag. Det fanns heller inget skäl för Emilia att följa med AA om han varit hotfull till den grad att Emilias liv var i fara.
Mot bakgrund av AA:s dokumenterade förakt till städning finns det förmodligen gott om bevis som knyter honom till handlingen. Därför kommer han troligen dömas för mordet och ingen annan utifrån vad vi vet i nuläget, om alla fantasifulla alternativa hypoteser och rykten läggs åt sidan.