2019-12-10, 10:45
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Skagerak är ute på annat uppdrag men håller självfallet ögonen öppna. Det är dock inte deras primära syfte att söka efter Wilma.

Tack för klargörandet. Du vet lite mer än du säger?
Citera
2019-12-10, 10:52
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Tack för klargörandet. Du vet lite mer än du säger?
Ja, det står klart och tydligt i Bohusläningen (låst artikel, men ingressen är tydlig). Har dessutom skrivit det tidigare i denna tråd nu på morgonen.
Citera
2019-12-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hittade dom något igår som man gått ut med?

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
En sak som det har talats väldigt lite om i detta fall är elektroniska spår. Det är ju ofta de som är avgörande i sådana här fall. Jag tänker väl mest på mobiltelefoner. Man måste ju kunna se var Ws mobil har befunnit sig tills den dog. Var har MGMs mobil befunnit sig, vilka samtal och sms har förekommit mellan MGM och släkten? Sedan finns det ju övervakningskameror i butiker till exempel där någon kan ha filmats. Men detta har det inte talats alls om. Kan det ta lång tid att analysera alla data från master och så? Telefoner och datorer måste väl i alla fall ha beslagtagits från misstänkta.

Jag tänkte på detta med övervakningskameror, mellan MGM hem och MGM:s pappas hem. Man borde se pappan kommer körandes med bilen mot MGM ifall han åkte dit med sin fru för att hjälpa T? Säkert mycket övervakningsmaterial att gå igenom och svårt att veta vilka vägar de har kört och exakt vilken tid det rör sig om. Hoppas det finns övervakningskameror runt MGM hem som fångat upp något intressant. Antar utredarna/polisen jobbar för fullt med materialet.
Citera
2019-12-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
En domare (rådman) plus en notarie, men den har ingen bestämmanderätt

En domare beslutar ensam.
Ingen nämndeman med då.
Citera
2019-12-10, 11:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imthebest2012
Samma artikel som ALLA andra här hänvisar till!
Läs den och notera att det INTE står någonstans att blodet kommer från Wilma!!
Dessutom är GP:s artikel när det gäller blodspår INTE BEKRÄFTAD, de hänvisar till ”uppgifter” utan att precisera närmre var dessa ”uppgifter” kommer ifrån.

Det utesluter inte att man har funnit blod i bilen.

Man har möjlighet att få något prov prioriterat på NFC. Detta kanske borde vara ett av dom som är viktigt? Kan tänka mig (gissar) att om det funnits blod i bilen är detta analyserat i dagsläget.

Man kan ha svårt att binda person till bilen i nuläget, men något i/med bilen verkar ändå vara intressant i utredningen.

Det är enorma köer på NFC, vilket kan innebära att andra viktiga analyser får vänta.

Man har ändå lyckats få mgm häktad på sannolika skäl misstänkt för mord, trots att man ännu inte hittat kroppen och därmed inte kunnat styrka mord eller att hon ens var död på det sättet vid häktningen, vilket tyder på att man har tydliga bevis på att hon har mördats/är död i det läget.

Stora mängder blod kan vara en av bevisen.
Särskilt troligt är det att man har hittat sådant i större mängder i mgm lägenhet, tror jag.

Har skummat artiklar om fallet i DN (många) och kan inte hitta något alls nämnt om blod vare sig i mgm bostad eller i beslagtagen bil.

-----------------------------------------------------------------------------------------

DN 25/11-19:

DN 29/11-19:

DN 29/11-19:

DN 4/12-19:

DN 6/12-19:
Citera
2019-12-10, 11:02
Medlem
STORT TACK TILL ALLA FLASHBACKARE
Ni har vänt upp och ner på var enda tuva som går.
Om det skulle vara som i Vacheraya fallet så sitter det en tilldelad arbetsgrupp på 3 personer från Polisen och Luskammar allt som skrivs här.

DET HÄR ÄR TILL JUST DEN GRUPPEN POLISER:

# Vill ni ha mer hjälp så måste det komma ut någon liten hint att gräva i, det finns säkra personer som ni kan PM a
# Kanske det skulle gå att få lite mer position på det fynd ni har, om det inte är inne i den vik ni muddrade. Ni har ju blivit sedd här och där. Vi här inne kan säkert hjälpa er som så många gånger förut

HÄR PÅ FLASHBACK SÅ HAR VI DE BÄSTA SPANARNA , KRIMINOLOGERNA, "ADVOKATERNA" OCH BÖDLARNA/
Citera
2019-12-10, 11:03
Medlem
Son och far kommer släppas om en tid. Om inget finns som bio-tekniskt kan binda dem till upphittad kroppsdel finns inget som juridiskt kan kvarhålla dem i häkte längre tid.
Tömmande av mobilmaster och det faktum att han var flickans pojkvän räcker inte och alibin går klanen för varandra i god för. Lågprioriterat i sig när det inte går att fastslå vilken dag mordet begicks.
Verktygen som sönderdelade fanns tid att utplåna, mördarens och styckarnas kläder och skyddskläder har gått upp i rök och de handskbeklädda mördarens och styckarnas övriga hud är väl sanerade sedan dådet.
Husrannsakan hos klanen har inte visat sig ge något då tid för undanröjande av bevis funnits.
Fordonet som kroppen (eventuellt) transporterades i bör vara klanens akilleshäl.

Dessa "kulturer" vet att svensk förhörskultur är rena paradiset mot den varifrån de kommer.
Det är inte bara det att de moltiger på besvärande frågor utan deras utbrott om rasism och bedyrande av oskuld på en ohygglig känslomässig rotvälska bryter mentalt ned förhörspolisen.

Det värsta är tror jag att polisens hermetiska tystnad kring dådet säger att de inte har mycket att gå på annat än den funna kroppsdelen, som visat sig inte kunna bindas till förövarna.
Hittas fler kroppsdelar kan detta endast innebära att fler kroppsdelar hittats, inget annat.
Dessa personer kan inte svensk polis dyrka upp i förhör. Svensk polis´ förhörshistorik sista 30 åren kan inte vara någon upplyftande läsning.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2019-12-10 kl. 11:27.
Citera
2019-12-10, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Tänkte på fallet igår kväll när jag låg i sängen. Detta, Yara-fallet samt Bjärredsfamiljen är de fall som har fascinerat mig mest av någon anledning. Kanske för att det är så twistat.

Anyway, jag tänker nu på familjen- även om de släpper T. i brist på bevis men han ändå är skyldig, så är det ju som ett livslångt straff för hela familjen. Tänk att leva med det att du dödat och styckat en flicka.
Inte ens "den" familjen kan ju vara immun mot stigmat. De kan ju aldrig mer vara samma familj. Är det inte då bättre att sona sitt brott inför gud, lagen och samhället och inte minst Wilmas familj. Gör klart, gå vidare sedan.

Eller är jag en idealist som tänker naivt? Kan T och hans familj tycka att framtiden som den kan bli är värd deras tystnad?
Min spekulation: Om det ligger något i hederskultur-spåret är det fullt tänkbart att den här familjen genuint ansåg det ligga i deras rätt, eller t.o.m plikt att utföra illdådet. Då lär de inte heller känna tillräckliga skamkänslor. "Tryck utifrån" kanske innebär att familjen känner sig nödgade att flytta från Uddevalla eller liknande, men inte mer än så.

Även om det inte ligger något i hedersspåret så kan vetskapen om ett fruktansvärt våldskapital hos anhörig vara nog tillräckligt för att folk ska hålla tyst och låtsas att allt är som vanligt. En väldigt förståelig rädsla för att stå näst på tur, helt enkelt - även om de personerna lär brytas ned psykiskt över tid.
Citera
2019-12-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, de flesta i tråden utgår ifrån att polisen gjort ett grundligt arbete med att kartlägga digitala spår.
Tyst har det inte varit, givetvis har det förekommit mer eller mindre rimliga spekulationer om detta här i tråden, men ytterst lite har bekräftats och det gäller överlag.

Jag tror att de har anledning att tiga mer än vanligt, för att MGM2 och MGM3 inte ska veta vad som framkommit, då de fortfarande är misstänkta.
Men det har stått tidigare underutredningen i tråden här, att MGM1 synts på en övervakningskamera
i en bensinmack /butik i Ljungskile vid aktuell tidpunkt för brott (jag tror det var just innan, någon som minns?)

Vad som framkommit av mobiltelefoner har jag inte sett ett ord om i media.
Citera
2019-12-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Två dömdes för just griftes. Det gick inte bevisa att de /han hade mördat Madeleine E och det gick inte att faställa dödsorsaken . Däremot att GM m partner hade gjutit in henne i cement blocket . Hittar de inte kroppen eller de inte kan faställa dödsorsaken på Wilma är det risk tyvärr att detta också landar på griftes ... straff 2-3 år .
Madeleines GM fick väl 1,5 år tror jag 😕

Många skriver att troligen blir mgm dömd enbart till brott mot griftefriden och 2-3 års fängelse, max straff för detta är 2 år så mer blir det inte sedan dras häktningstiden bort och har det varit fulla restriktioner så brukar oftas förmildrande omständigheter bli fallet så då blir det inte ens maxstraff . Mats Alm har jag för mig blev så därför blev han nästan frisläppt direkt och med kort tid kvar så kan de tom bli enbart fotboja nån månad.

Nu får vi verkligen hoppas att det inte blir så i detta fall utan att de utan han blir dömd för mord .
Citera
2019-12-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det utesluter inte att man har funnit blod i bilen.

Man har möjlighet att få något prov prioriterat på NFC. Detta kanske borde vara ett av dom som är viktigt? Kan tänka mig (gissar) att om det funnits blod i bilen är detta analyserat i dagsläget.

Man kan ha svårt att binda person till bilen i nuläget, men något i/med bilen verkar ändå vara intressant i utredningen.

Det är enorma köer på NFC, vilket kan innebära att andra viktiga analyser får vänta.

Man har ändå lyckats få mgm häktad på sannolika skäl misstänkt för mord, trots att man ännu inte hittat kroppen och därmed inte kunnat styrka mord eller att hon ens var död på det sättet vid häktningen, vilket tyder på att man har tydliga bevis på att hon har mördats/är död i det läget.

Stora mängder blod kan vara en av bevisen.
Särskilt troligt är det att man har hittat sådant i större mängder i mgm lägenhet, tror jag.

Har skummat artiklar om fallet i DN (många) och kan inte hitta något alls nämnt om blod vare sig i mgm bostad eller i beslagtagen bil.

-----------------------------------------------------------------------------------------

DN 25/11-19:

DN 29/11-19:

DN 29/11-19:

DN 4/12-19:

DN 6/12-19:

Det har stått i GP.
Citera
2019-12-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Tänkte på fallet igår kväll när jag låg i sängen. Detta, Yara-fallet samt Bjärredsfamiljen är de fall som har fascinerat mig mest av någon anledning. Kanske för att det är så twistat.

Anyway, jag tänker nu på familjen- även om de släpper T. i brist på bevis men han ändå är skyldig, så är det ju som ett livslångt straff för hela familjen. Tänk att leva med det att du dödat och styckat en flicka.
Inte ens "den" familjen kan ju vara immun mot stigmat. De kan ju aldrig mer vara samma familj. Är det inte då bättre att sona sitt brott inför gud, lagen och samhället och inte minst Wilmas familj. Gör klart, gå vidare sedan.

Eller är jag en idealist som tänker naivt? Kan T och hans familj tycka att framtiden som den kan bli är värd deras tystnad?

Om alla släpps byter de förmodligen bostadsort, kanske land också.
Går nog inte att bo kvar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in