Citat:
Det rimmar ju dåligt med att 85% av M-väljarna och 90% av KD-väljarna vill ha SD-samarbete, liksom det faktum att 50% av SD-väljarna har M som näst bästa parti. De tokliberala moderatväljarna flydde till C 2017. De som ännu inte fattat vart M varit på väg är för dumma för att byta parti, ungefär som bönderna som fortfarande röstar på C i ovetskap om att de numera är en nyliberal massinvandringslobby, inte en intresseförening för lantbrukare.M:s självförtroende är just nu ganska nära botten. Det är just därför de satsar allt på ett enda tärningskast. Om de blir belönade för SD-samtalet i det känsliga läget, om den enda källan till stärkt självförtroende är att de bjöd in SD, kommer allt de gör hädanefter att utgå från det framgångsreceptet. Om alla skiter i Carola tills hon spelar in ett julalbum, kommer hon att spela in julalbum på heltid.
Citat:
Jag ser helst att SD ökar på S bekostnad samtidigt som M ökar på SD:s bekostnad, inte KD:s. Att SD behåller sin 25%-nivå medan M ökar med 3% och KD står stilla eller ökar med typ 1%. För M-väljare kan i princip bara komma från dessa två, det är SD som vinner S-väljare. Iofs fanns det en liten direktström på 0,7% från S till M i senaste SCB men över 3 ggr så många gick till SD.
Bra skrivet.
Mig personligen ser jag dock att M inte tar väljare från SD utan att vi har ett SD som är fortsatt största parti i Sverige och inte går in i en negativ trend nu när allt går så jävla bra i opinionen. Skulle vara tråkigt att se.
De får gärna ta 1-2% från SD i en mätning eller två bara för att skrämma etablissemanget, inte mer.
Av den enkla anledningen att jag inte litar på Ulf Kristersson, jag vill att SD ska vara det statsbärande partiet i ett M/KD/SD block så inte M tar den platsen och hugger SD i ryggen och återgår till C och L.
Ett SD på 25-30% (mer hade ju inte skadat hehe)
Ett M på ca 10-15%
Ett KD på ca 5-10%
Åkesson känns som en ledare, Ulf gör inte det.
Mig personligen ser jag dock att M inte tar väljare från SD utan att vi har ett SD som är fortsatt största parti i Sverige och inte går in i en negativ trend nu när allt går så jävla bra i opinionen. Skulle vara tråkigt att se.
De får gärna ta 1-2% från SD i en mätning eller två bara för att skrämma etablissemanget, inte mer.
Av den enkla anledningen att jag inte litar på Ulf Kristersson, jag vill att SD ska vara det statsbärande partiet i ett M/KD/SD block så inte M tar den platsen och hugger SD i ryggen och återgår till C och L.
Ett SD på 25-30% (mer hade ju inte skadat hehe)
Ett M på ca 10-15%
Ett KD på ca 5-10%
Åkesson känns som en ledare, Ulf gör inte det.