2019-12-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är med så långt, men räcker det normalt sett för en häktning?

Åklagaren gick bet idag, hade han bara ett blodspår och koppling till bilen, chansade åklagaren på att det skulle räcka?

Vad hade åklagaren förra gången då, MGM2 släpptes ju?

För en häktning är det mer tveksamt om det räcker om inga ytterligare bevis föreligger.

Jag misstänker att det finns fler omständigheter som åklagaren framlagt för att få personerna häktade, men vilka de är kan jag bara gissa kring.
Citera
2019-12-09, 23:09
Medlem
Har man hittat henne än?
Citera
2019-12-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
För en häktning är det mer tveksamt om det räcker om inga ytterligare bevis föreligger.

Jag misstänker att det finns fler omständigheter som åklagaren framlagt för att få personerna häktade, men vilka de är kan jag bara gissa kring.

Hur tror ni förhörsmetoderna går till? Är de så humanistiska att man bara kan svara nej på allt och bara vara iskall eller tröttar de ut den misstänkte (dålig sömn, kost etc) så att personen i fråga bryter ihop?

Hur är det att sitta häktad? Får se bra käk (proteinrikt, buffémat etc) eller är det tuffare än vad ryktena säger?
Citera
2019-12-09, 23:13
Moderator
OYs avatar
Citat:

Ja, det är lite det jag fiskar efter, det bör ju finnas mer i åklagarens arsenal än blod i MGM2 bil och att 2 och 3 har koppling till den.

Förra gången släpptes MGM2, anhållandet upphävdes, så vad gjorde att åklagaren trodde att häktning skulle gå igenom, något mer än blod bör det väl vara, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Jag är med så långt, men räcker det normalt sett för en häktning?

Åklagaren gick bet idag, hade han bara ett blodspår och koppling till bilen, chansade åklagaren på att det skulle räcka?

Vad hade åklagaren förra gången då, MGM2 släpptes ju?

Uppenbarligen inte eftersom vem som helst kan ha använt bilen. Det är vad dom tragglar ännu tror jag.
Dom har inte angett specifikt vem som haft bilen den 14/15 november och ingen av de 3 klargör något gällande bilen. Det räcker inte för sannolika skäl misstänkt med särskilda häktningsskälen som kollusionsfara och flykt. Bevisröjning i dagsläget är liksom inte relevant eftersom dom har haft tid från 14/15 november på sig. Man behöver inte fly för ett par års fängelsestraff heller, så bye åklagare.
Citera
Medlem
Citat:
Men så ser det ut i det här fallet oavsett vi vill eller inte.

Wiki citat;

Har förundersökningen inletts av polismyndighet och är saken inte av enkel beskaffenhet, skall ledningen av förundersökningen avseende brottet övertas av åklagaren, så snart någon skäligen kan misstänkas för brottet. Åklagaren skall också i annat fall överta ledningen när det är påkallat av särskilda skäl."
En förundersökningsledares arbete är att så noggrant som möjligt utreda ett brott och vara samordningsansvarig. Till sin hjälp har förundersökningsledaren utredare på den eller de polismyndigheter som berörs. Förundersökningsledaren begär att vittnesmål ska inhämtas, att olika undersökningar ska göras (exempelvis på Nationellt forensiskt centrum, NFC, i Linköping), och så vidare. I sin roll som åklagare kan förundersökningsledaren också anhålla misstänkta. Därefter begär åklagaren hos tingsrätten att en misstänkt häktas.

Åklagaren bestämmer vad polisen får kommunicera utåt. Som du kanske har märkt så syns polisen mindre i media och åklagaren desto mer sedan det blev klart att en person är misstänkt för mord.

Vad de får kommunicera utåt är oväsentligt i frågan. Men polisen bör kunna genomföra en utredning utan åklagarens pekpinne.
Om en specifik grupp poliser underordnats åklagaren borde en annan grupp poliser kunna genomföra en parallell utredning men ta åklagarens önskemål om sekretess med i protokollet.
Citera
2019-12-09, 23:16
Medlem
Citat:
Ja, det är lite det jag fiskar efter, det bör ju finnas mer i åklagarens arsenal än blod i MGM2 bil och att 2 och 3 har koppling till den.

Förra gången släpptes MGM2, anhållandet upphävdes, så vad gjorde att åklagaren trodde att häktning skulle gå igenom, något mer än blod bör det väl vara, eller?

Notera att åklagaren måste ange en häktningsgrund i sin häktningsframställan. I det här fallet var det att det förelåg fara för att de misstänkta skulle avvika alternativt kunna undanröja bevis eller på annat sätt försvåra utredningen. Domstolen kan finna att det saknades sådan grund helt utan att ta ställning till de omständigheter åklagaren angav i övrigt.

Misstankarna mot dem kvarstår.

Och ja, jag tror att det finns mer än blodspår i bilen som gjorde att åklagaren valde att anhålla båda två.
Senast redigerad av Stefan S 2019-12-09 kl. 23:19.
Citera
2019-12-09, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Hur tror ni förhörsmetoderna går till? Är de så humanistiska att man bara kan svara nej på allt och bara vara iskall eller tröttar de ut den misstänkte (dålig sömn, kost etc) så att personen i fråga bryter ihop?

Hur är det att sitta häktad? Får se bra käk (proteinrikt, buffémat etc) eller är det tuffare än vad ryktena säger?

Du har rätt att inte svara på några frågor vid förhör. Uttröttningsmetoder och liknande förekommer inte i Sverige. Maten är inte lyxig i ett häkte, men den är inte direkt dålig heller.
Citera
2019-12-09, 23:22
Medlem
Citat:
Du har rätt att inte svara på några frågor vid förhör. Uttröttningsmetoder och liknande förekommer inte i Sverige. Maten är inte lyxig i ett häkte, men den är inte direkt dålig heller.

Är det så att om han nekar alternativt att de misstänkta skyller på varandra så kommer de alla gå fria, dvs det blir omöjligt att fälla dem? Vad tror du? Fällande dom eller att de går fria?
Citera
2019-12-09, 23:22
Moderator
OYs avatar
Citat:

Ett exempel på hur det kan gå till, förhör med Anders Eklund, han erkänner.

https://youtu.be/kPcIN6PsYFo

Konfronteras med bevis, vittnesmål, avslöjas med att tala osanning med mera, det kan säkert gå till likartat in det aktuella fallet.

Detta är ett exempel på en direkt fråga, tråden handlar inte om AE.
Citera
2019-12-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Har man hittat henne än?

Det enda som är känt hittills är att de har hittat en kroppsdel. Oklart vilken. Men det har varit mycket lite information som släppts så de kan ju ha gjort andra fynd sedan dess.
Citera
2019-12-09, 23:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Är det så att om han nekar alternativt att de misstänkta skyller på varandra så kommer de alla gå fria, dvs det blir omöjligt att fälla dem? Vad tror du? Fällande dom eller att de går fria?

Minns inte fallet ME i Upplands Väsby i detalj, ingjuten i betong, men har för mig att två personer dömdes för brott mot griftefriden då dödsorsak inte kunde fastställas.

Kanske kan sluta likartat här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in