2019-12-09, 19:21
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men när man läser sånt här undrar man om åklagaren någonsin kommer att lyckas få MGM2 och 3 häktade, eller ens MGM dömd.

Fria tider citat;

© Uddevalla tingsrätt

Domaren var full – rättegång får tas om
Publicerad 19 juni 2019 kl 16.31
LAG & RÄTT. En huvudförhandling i ett mål om grova stölder och bedrägerier riktade mot äldre måste tas om. Detta efter att det slagits larm om att domaren i Uddevalla tingsrätt varit berusad under en rättegångsdag.

Vederbörande tycks också ha åkt dit för rattfylla ett par år tidigare, så, vem var rådman under häktningsförhandlingen idag?

OT. Lars Bjurstam verkar ha fått fortsätta inom Uddevalla Tingsrätt
Citera
2019-12-09, 19:22
Medlem
En 39-årig kvinna och en 44-årig man släpptes fria efter en häktningsförhandling i dag måndag, uppger Uddevalla tingsrätt för DN.
Enligt domstolsdokument som DN har tagit del av hävdar åklagaren att brotten skall ha ägt rum den 14-15 november, samma dagar som den 17-åriga flickan försvann. Den 29 november meddelade polisen att man funnit en kroppsdel som bekräftade att hon var död.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinna-slapptes-efter-haktningsforhandling-i-uddevalla/

Så redan samma dag eller dagen efter misstänkte åklagaren att dom här två deltagit i brott.
Man ska ha klart för sig att det inte krävs mycket för häktning, så dom har alltså ingenting på dom här 2 i dagsläget. Inte ett förbannat skit har dom mer än fria fantasier.
Citera
2019-12-09, 19:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Är det just denna rådman i dag eller tidigare? Dom tar ju in domare i bland som inte tillhör ordinarie domarkår, så en rattfylla eller fylla tidigare är ju inte direkt något stort och dessutom en underinstans.
Skall åklagaren överklaga till HR eller? Chef över Tingsrätten bör vara lagmannen så namn blir ju bra här.

Sant, men just Uddevalla tingsrätt hade en onykter, eller åtminstone alkoholdoftande rådman i förhandling senast i somras, och som uppträdde så att folk tog notis om det, just därför är det intressant vem som närvarade idag.
Citera
2019-12-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
Vi kan ju hoppas .
Själv är jag inte lika säker på att dom har det . Säg att dom hittat en stor blodfläck på golvet , blod i hela badkaret . Bevisar det att mgm1 mördat henne ?
Han kan ha beställt mordet och fadern utfört det .
Jag tror dom har väldigt lite som pekar ut att han utfört detta, däremot tror jag dom har mycket på att han är inblandad på något sätt .

Nej det bevisar inte att mgm1 har mördat henne.
Kan ju vart nån annan där.

Att dem skulle hitta stora mängder blod så som du beskriver är dock att utesluta.
Gärningsmannen har haft låång tid på sig att städa undan dem spåren.
Citera
2019-12-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför skulle han ha lejt sin pappa för att mörda W? Det enklaste brukar vara det riktiga, att han mördat henne själv.

Ja säger inte att det är så.
Ja säger att möjligheten finns.
Har pappan tex på teknisk data kunnat placeras i lägenheten på tor så måste väl ändå åklagaren bevisa vem som gjort vad.
Nekar mgm1 å alla andra iblandade och det kan bevisas att mordet skett i lägenheten men 3 personer befunnit sig där samma dygn . Då behöver åklagarn bevisa vem som gjort vad för att få någon dömd för mordet !

Försvaret har inget krav på att lägga fram bevis för att den misstänkta inte gjort det !
Det är åklagaren som har beviskrav på sig .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, men just Uddevalla tingsrätt hade en onykter, eller åtminstone alkoholdoftande rådman i förhandling senast i somras, och som uppträdde så att folk tog notis om det, just därför är det intressant vem som närvarade idag.

Jag såg det men en lagman sitter väl kanske inte i häktningsförhandling och han har säkert någon timeout på behandling eller liknande. Det hände ju en hel del efter det i somras, så nej han är nog inte på jobbet.
Någon annan säkert och man är förmodligen extremt noga med att det är en nykter person som dömt i dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Kan det vara på sin plats med en ny sammanfattning? Den senaste är två veckor gammal och tråden närmar sig 22 000 inlägg.

Jag kan sammanfatta lite snabbt:

Ingen utanför utredningen vet ett skit. Viktiga ord: "Gissa", "Antar", "Tror", "Har hört"," Hur skulle det vara om"

Dom har httat en kroppsdel, en sitter anhållen på sannoloka skäl misstänkt för mord.

Wilma i frid.
Citera
2019-12-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Okay, de var kanske ute och passade på att testa den nya utrustning, personal osv. osv.

Kanske på eget bevåg var att eventuellt kunna hjälpa till i fallet Wilma.

Hoppas det i alla fall.

Hade jag själv varit ombord eller deltagit så hade jag nog själv äskat för att köra en runda i Uddevalla hamnen.
Det har enligt uppgift varit is på brokablarna och brokonstruktionen. Nerfallande is är inte roligt, kanske därför de avbröt ett påbörjat sök.
Citera
2019-12-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Att dem skulle hitta stora mängder blod så som du beskriver är dock att utesluta.

Och att städa undan blod låter lika enkelt som att flytta ett glas från bordet till diskmaskinen ?

17 år efter mordet på Helen så markerade likhunden i huset och dom hittade blod .
På 17 år lyckades inte Uffe städa undan bevisen !
Citera
2019-12-09, 19:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Tror du verkligen att han har bemödat sig med att plocka bort golvlister, eventuellt lyfta bort ett parkettgolv eller synat väggar och tak med mikroskop?

Finns bilder på hur det kan se ut efter en ordentlig rengöring, Blue Star eller Luminol, har det funnits blod så syns det.
Citera
2019-12-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet

Skall åklagaren överklaga till HR eller?

.

Tror ej åkl överklagar. Tror åkl tills vidare avvaktar ev nya analyssvar etc och sedan kanske anhåller på nytt med starkare bevisning.
Det var väl så att TR inte tyckte att själva bevisningen var tillräcklig för sannolika skäl; blir nog då svårt för åkl att övertyga HR om att så är fallet?

Och dessutom: åkl kan väl bara överklaga beslutet att släppa kvinnan, beslutet att släppa pappan tog han ju själv och han lär/kan/får väl inte överklaga sitt egna beslut?
Citera
2019-12-09, 19:36
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ute i lägenheten?

Har två kvinnor med MYCKET riklig menstruation i mitt hus och spåren är begränsade till sängar och badrum, samt någon enstaka gång till en stol. Samt kläder naturligtvis. Kan förresten tipsa om att man kan ta prover på blod och avgöra om det är menstruationsblod eller inte. Vet inte vad de testar efter dock. Det kräver troligen mer blod än vad som hittas där det är rengjort dock.

😂😂😂
Skrattar så jag viker mig.
Vad ska de med lingonvecko blodet till?
Rätt dyrt om man ska rota runt och testa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in