2019-12-09, 19:07
Medlem
blagyltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det kan jag köpa...

Men - det är ju ett utmärkt tillfälle att testa sin utrustning på ett av världens bästa tekniska attiraljer som testar ju i Uddevallas hamn där man tror att det kan finnas rester av en kropp.
just inom de område där man har kört i sicksack idag.

Makes me wonder...

Kan ju vara en s.k. slump också...

Tror jag inte. Skagerak brukar inte ha några direkta uppdrag vintertid. Mest ligger hon ute vid Öckerö eller nya varvet GBG. Rutten inne i Uddevalla hamn innan hon lade till vid kaj är intressant och lite väl omständig. Helt klart utöver det vanliga för säsongen.
Citera
2019-12-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag önskar att Du lägger upp en länk så att vi andra okunniga lär oss hur det fungerar. Speciellt vi män och kanske till viss del kvinnor.

Själv har jag alltid trott att mens är blod eftersom jag har sett en del blod från mina systrar.
Speciellt när en av dem hade s.k. choklad cystor och låg på golvet och skrek och blödde.

Mens är blod utblandat med andra kroppsvätskor . Men större delen är blod .
Sen e det klart polisen kan se skillnad på mena blod och blod från skärskada. Men självklart måste blodet analyseras först .
Citera
2019-12-09, 19:10
Medlem
CygneRouges avatar
Kan det vara på sin plats med en ny sammanfattning? Den senaste är två veckor gammal och tråden närmar sig 22 000 inlägg.
Citera
2019-12-09, 19:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det är också min övertygelse att om man hade MGM 2 och 3 s positionering för den aktuella tiden hade de varit mer troligt att de blivit häktade.

Men när man läser sånt här undrar man om åklagaren någonsin kommer att lyckas få MGM2 och 3 häktade, eller ens MGM dömd.

Fria tider citat;

© Uddevalla tingsrätt

Domaren var full – rättegång får tas om
Publicerad 19 juni 2019 kl 16.31
LAG & RÄTT. En huvudförhandling i ett mål om grova stölder och bedrägerier riktade mot äldre måste tas om. Detta efter att det slagits larm om att domaren i Uddevalla tingsrätt varit berusad under en rättegångsdag.

Vederbörande tycks också ha åkt dit för rattfylla ett par år tidigare, så, vem var rådman under häktningsförhandlingen idag?
Citera
2019-12-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
Vi kan ju hoppas .
Själv är jag inte lika säker på att dom har det . Säg att dom hittat en stor blodfläck på golvet , blod i hela badkaret . Bevisar det att mgm1 mördat henne ?
Han kan ha beställt mordet och fadern utfört det .
Jag tror dom har väldigt lite som pekar ut att han utfört detta, däremot tror jag dom har mycket på att han är inblandad på något sätt .

Att MGM2 plockades in från början berodde nog på att man sett bilen på någon kamera någonstans. Intresset för Kugan indikerar definitivt att man sett denna på en kamera.

Kan också ha varit mobilpejling som ledde till intresse för MGM2 och hans bilar. Mobilerna registrerar sig dock bara en gång i timmen om man inte har dataöverföring igång eller aktivt frågar nätet vart de är. Detta gör att man inte får så detaljerad information, men om han lastat likdelar hemma hos MGM1 så har han säkert fastnat på cellen närmast under denna tid. Däremot så finns troligen mer detaljerad information hos Google eller Apple i så fall. Den tar dock lång tid att få ut, om de ger ut den överhuvudtaget (vid terroristattacken utanför LA så vägrade ju Apple att låsa upp mobilen).

Det finns mycket som åklagaren antagligen väntar på att få veta för att bygga upp sina åtal. Även något så enkelt som blodanalyser skall prioriteras mot andra analyser hos NFC i Linköping. Och här har man stora mängder med saker som skall analyseras, både från lägenheten och från MGM2&3s bostad.
Citera
2019-12-09, 19:15
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blagylta
Tror jag inte. Skagerak brukar inte ha några direkta uppdrag vintertid. Mest ligger hon ute vid Öckerö eller nya varvet GBG. Rutten inne i Uddevalla hamn innan hon lade till vid kaj är intressant och lite väl omständig. Helt klart utöver det vanliga för säsongen.

Okay, de var kanske ute och passade på att testa den nya utrustning, personal osv. osv.

Kanske på eget bevåg var att eventuellt kunna hjälpa till i fallet Wilma.

Hoppas det i alla fall.

Hade jag själv varit ombord eller deltagit så hade jag nog själv äskat för att köra en runda i Uddevalla hamnen.
Citera
2019-12-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tingsrättens chef har ju tidigare åkt dit för rattfylla, hur är ordningen på torpet egentligen, var domarna nyktra under förhandlingen?

Märkligt att åklagaren missbedömde möjligheten att få de misstänkta häktade, vad kan det bero på?

Är det just denna rådman i dag eller tidigare? Dom tar ju in domare i bland som inte tillhör ordinarie domarkår, så en rattfylla eller fylla tidigare är ju inte direkt något stort och dessutom en underinstans.
Skall åklagaren överklaga till HR eller? Chef över Tingsrätten bör vara lagmannen så namn blir ju bra här.
Citera
2019-12-09, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Kan det vara på sin plats med en ny sammanfattning? Den senaste är två veckor gammal och tråden närmar sig 22 000 inlägg.

Sammanfattning: Denna tråd är "något eftersatt" (läs: dål*gt m*der*rad). Därför har vi nu 20000+ inlägg, varav cirka sådär 150 är läsvärda och resten kommer från troglodyter, blivande hollywood-manusförfattare och konspirationsteoretiker. Sålla på nu gott folk, och ha en riktigt god jul!
Citera
Medlem
Sikorskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dra den om Rödluvan och Vargen också.

DE började och slutade i området där man kan förvänta sig att hitta delar av flickan. Dessutom körde de zick-zack till en början där.

Orsaken att fartyget är i Byfjorden är kanske något annat, men de letade aktivt efter Wilma.

Ja vännen, en enkel koll på någon sida som visar AIS-data ger vid handen att det område som "Pisseman" förväntar sig att finna fynd i stavas kaj. I övrigt så syns det tydligt att tracken stämmer med normala provtagningspunkter av vattetenfyskem, inget annat. Och att fartygets hastighet anpassats till det farvatten det färdades i.

Mvh/Rotormannen
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
Vi kan ju hoppas .
Själv är jag inte lika säker på att dom har det . Säg att dom hittat en stor blodfläck på golvet , blod i hela badkaret . Bevisar det att mgm1 mördat henne ?
Han kan ha beställt mordet och fadern utfört det .
Jag tror dom har väldigt lite som pekar ut att han utfört detta, däremot tror jag dom har mycket på att han är inblandad på något sätt .

Varför skulle han ha lejt sin pappa för att mörda W? Det enklaste brukar vara det riktiga, att han mördat henne själv.
Citera
2019-12-09, 19:18
Medlem
För den som är intresserad av hur svårt det är att få Apple att öppna en telefon:
- https://en.wikipedia.org/wiki/FBI%E2%80%93Apple_encryption_dispute

Det ryktas att Amerikanska myndigheter talat om för Apple att de knäckt deras telefoner och att det var därför Apple i ett senare fall lämnade ut lösenordet, allt för att inte skada förtroendet för deras säkerhet. Ingen verkar dock veta vad som är sant och inte.
Citera
2019-12-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Att MGM2 plockades in från början berodde nog på att man sett bilen på någon kamera någonstans. Intresset för Kugan indikerar definitivt att man sett denna på en kamera.

Kan också ha varit mobilpejling som ledde till intresse för MGM2 och hans bilar. Mobilerna registrerar sig dock bara en gång i timmen om man inte har dataöverföring igång eller aktivt frågar nätet vart de är. Detta gör att man inte får så detaljerad information, men om han lastat likdelar hemma hos MGM1 så har han säkert fastnat på cellen närmast under denna tid. Däremot så finns troligen mer detaljerad information hos Google eller Apple i så fall. Den tar dock lång tid att få ut, om de ger ut den överhuvudtaget (vid terroristattacken utanför LA så vägrade ju Apple att låsa upp mobilen).

Det finns mycket som åklagaren antagligen väntar på att få veta för att bygga upp sina åtal. Även något så enkelt som blodanalyser skall prioriteras mot andra analyser hos NFC i Linköping. Och här har man stora mängder med saker som skall analyseras, både från lägenheten och från MGM2&3s bostad.

Jo dom hade en hel låda med saker dom väntade på analys för . Men det kan ju vara bottennapp på det mesta .
Tror också det mesta dom har nu är teknisk bevisning i var dom varit och vart bilar/människor rört sig . Det är ju dock ganska svaga bevis om dom inte har mordplats/kropp och andra fysiska bevis.
Klart det är försvårande om du vistats nära den plats där
Kroppsdelen hittats , men det är ju inte förbjudet att vistas där.
Dom kan ha bevis för att mgm plus dom två misstänka som släpptes idag befunnit sig i lägenheten samtidigt . Men vad säger det . Dom är släkt och hälsar såklart på varandra ibland .

Dom hittade ju mats alm i närheten av en bränd kropp, men då polisen misslyckades med att bygga upp ett händelseförlopp friades han från mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in