2019-12-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
I Sverige är vi amerikanska vasaller och firar bara amerikanska högtider.
Gör vi, det finns bara en genuin Amerikansk högtid och det är tacksägelsedagen och mig veterligt firar vi inte den.
Citera
2019-12-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Så har det väl alltid varit och inte något stort problem för det?

Nej det är för att kulturen vi lever i får ingen va för snygg, ingen får bli kränkt osv. Helt fel inställning och inget man brydde sig direkt om förr. Nu eldar de vuxna på att det ÄR ett problem fast det egentligen inte är det. Lärarna kunde gott och väl säga till eleverna att det inte har något med utseende att göra och peppat elever istället för att försöka säga att det är något dåligt?

Allt baseras på vilken bild som målas upp av de styrande.

Det går åt helt fel håll och snart har vi inget som är svenskt längre om man ska ta bort traditioner för att något barn kan bli kränkt. Herregud.

Instämmer.

Det är bara en skönhetstävling om man väljer att det ska vara det.

I min dotters klass lottas Lucian fram. Rättvist och korrekt. Därmed ingen skönhetstävling.

Alla med vett i skallen vet att förklaringarna om att det är "omodernt" och "skönhetstävling" enbart är svepskäl. Alla vet den riktiga förklaringen; det mångkulturella Skåne fixar inte längre svenska och kristna traditioner.
Citera
2019-12-09, 19:10
Medlem
weedman99s avatar
Är inte så mycket för julen eller lucia men låt våra traditioner vara för helvete.. snart är väl ramadan varan största högtid.
Citera
2019-12-09, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det heter snart inte lucifirandet utan "vinterfirandet"

Och om man ska utgå efter alla skitnödiga klimathysteriker, så kan vi också skippa vinterfirandet eftersom vintern snart är ett minne blott.
Citera
2019-12-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedman99
Är inte så mycket för julen eller lucia men låt våra traditioner vara för helvete.. snart är väl ramadan varan största högtid.

Undrar hur länge det dröjer innan julen skrotas? För tio år sedan skrotades ordet julgran i Skåne.

Julgranar har blivit vintergranar
Citera
2019-12-09, 19:15
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7361869

Statsradion meddelar nu att 15 kommuner i Skåne väljer att skrota det officiella luciafirandet.
"Det passar inte i det svenska samhället".

Det där citatet är ju direkt felaktigt. Antingen ljuger TS rakt ut och medvetet för att driva någon personlig agenda, eller så är TS en komplett idiot som inte har läskunnigheten av en lågstadieelev. Jag vet helt ärligt inte vad som är mest sannolikt eller vad som är värst.
Citera
2019-12-09, 19:17
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Instämmer.

I min dotters klass lottas Lucian fram. Rättvist och korrekt. Därmed ingen skönhetstävling.

Alla med vett i skallen vet att förklaringarna om att det är "omodernt" och "skönhetstävling" enbart är svepskäl. Alla vet den riktiga förklaringen; det mångkulturella Skåne fixar inte längre svenska och kristna traditioner.
Tror att det där med ”skönhetstävling” är viktigt för många.
Fast bara på ytan. Det är nämligen PK att vara emot ”skönhet” då det är unket, sunkigt och förlegat.

Sen att vi matas med ”skönhet” även från antiskönhetsivrarna är en annan sak. Kolla in hjältinnor i filmer och på TV (ja,ja, undantag finns), kolla en del realitysåpor som bygger på puddingar och hunkar, kolla modebloggerskor som lyfts fram som framgångsrika. Listan kan byggas på.

Och har den som väljs som Lucia på andra grunder än skönhet reflekterat över att den får jobbet för att den inte är snygg..? En motsvarighet till på gamla tiders cirkusars ”skäggiga damen”? Skillnaden är nu att man inte häpnar, utan man applåderar. Men likväl blir det en ”freak show”, eller rättare sagt: ”Show (a) freak”.
Citera
2019-12-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Det där citatet är ju direkt felaktigt. Antingen ljuger TS rakt ut och medvetet för att driva någon personlig agenda, eller så är TS en komplett idiot som inte har läskunnigheten av en lågstadieelev. Jag vet helt ärligt inte vad som är mest sannolikt eller vad som är värst.

" Det är omodernt"
" Sverige idag är ett annorlunda land"

Givetvis kan man då göra tolkningen att man menar att Lucia-firandet inte passar in i det svenska samhället idag.
Citera
2019-12-09, 19:18
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Instämmer.

Instämmer 100%. Uppenbart svepskäl.

Om man verkligen brydde sig om utseendet kunde de bara lottas fram för de som är villiga att delta. Och man kunde peppa istället för att säga att de är nått tråkigt. Mig veterligen när jag va pepparkaksgubbe kanske de va lite jobbigt uppe på scen men inte blev jag kränkt när man blev tvingad till det.

Barn behöver utsätta sig för obekvämheter för att växa som individer. Vi behöver även traditioner som håller oss samman för världen är hård och kall tyvärr. Om man lär alla att det är regnbågar överallt och de aldrig behöver utsättas för något jobbigt hur ska de då klara verkliga världen dvs. livet utanför skolan och familjen när de flyttar hemifrån?

Man skapar en generation som inte kan ta hand om sig själva utan måste förlita sig på staten.
Citera
2019-12-09, 19:19
Medlem
weedman99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Undrar hur länge det dröjer innan julen skrotas? För tio år sedan skrotades ordet julgran i Skåne.

Helt otroligt.. ja det skulle inte förvåna mig om julen är skrotad inom ett årtionde eller så, sorgligt.
Citera
2019-12-09, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux

Sjukt så in i helvete!
Citera
2019-12-09, 19:20
Medlem
ja sverige är ett land i förändring

"År 2007 hade 48 % av Malmös förskolebarn under fem års ålder ett annat modersmål än svenska"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sociala_f%C3%B6rh%C3%A5llanden_i_Malm%C3%B6_kommun
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in