Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Anledningen till att det är ett problem nu är för att skolorna försöker styra bort oss från traditionerna. Om skolan medvetet gick all in för Luciafirandet och peppade så hade eleverna säkert velat.
Nu säger ju den kulturansvariga här att de ser luciafirandet som ett problem, klart som fan ingen är intresserad om de vuxna i rummet säger till eleverna att Lucia är något dåligt.
Ytterst svårt för en individ att styra upp andra föräldrar för luciatåg om det inte sköts via skolan. Sen bor jag inte i Skåne så vi har inte detta problem, ännu.
Har du något som stödjer din hypotes att skolor försöker styra bort barnen från det italienska helgonet Lucia?
Jag tycker att bara välja Lucia efter utseende är lite oschysst. Vet att unga tjejer ofta greppas med utseende och liknande.
Därför tycker jag att det som t.ex Malmö gör är bra. Tärnorna är mycket duktiga sångerskor/sångare från Malmö Latinskola, där självaste Lucia väljs ut baserat på vad de har gjort för Malmö det året. Häromåret var det ju en ljus tjej med hörselnedsättning som var Lucia, om jag inte missminner. Vet inte vem det är i år, är inte ett dugg intresserad dock.
Det är väl inte svårt? Om man inte ens försöker så är det väl svårt. Och det verkar stämma, det är ingen som försöker för ingen är intresserad.
EDIT:
https://www.youtube.com/watch?v=GwBPZNgHHMs
Här har du årets Lucia i Malmö. Fint, va?