2019-12-09, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Blodet kan ha hittats på ställen där det inte brukar vara så vanligt, t.ex under en golvlist.

Ja det kan det .
Eller så har det inte hittats blod alls, för inget är bekräftat .
Men även om inget brott skulle begåtts där så är väl sannolikheten att hitta blod större än att inte hitta det i en lägenhet där det bott människor ?
Citera
2019-12-09, 18:38
Moderator
OYs avatar
Ni som är mycket insatta i juridiken, räcker det verkligen att anhålla någon som skäligen misstänkt bara för att vederbörande har en koppling till ett fordon där man har hittat BO blod? (I det här exemplet har man hittat BO blod i MGM2 bil)

MGM3 samt 2, kan ju påstå att MGM har förfogat över bilen.

Hur kan åklagaren ens ta det här till en häktningsförhandling, eller bör det finnas fler omständigheter som ger anledning att misstänka 2 och 3?
Citera
2019-12-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Du har helt rätt i stängda dörrar, men hursomhelst. Jag gör det lätt för mig och refererar till Aftonbladets artikel

"Kvinnan var klädd i en gråaktig tröja och såg starkt berörd ut när hon kom in i rättssalen. Förhandlingen skedde sedan bakom stängda dörrar."

"Hur mår din klient?
– Inte bra, säger Michael Hansson."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9LV1J/tva-misstankta-for-inblandning-i-mordet-pa-wilma-slapps

Tack!
Behöver inte på något vis betyda psykiskt skör, dock. Mer förväntat beteende. Jag hoppas att det inte påverkade rättens bedömning.
Citera
2019-12-09, 18:39
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauriceP
Ägs inte Uddevalla Energi av kommunen?
I så fall är handlingarna offentliga.
Handlingar om sophämtning i kommunen borde ju vara ett köp av kommunen och skall därför också vara offentliga handlingar.

Upphandlingen är säkert ogfentlig. Tror dock inte datum för ordinarie tömning, eller eventuella extra tömningar blir offentliga genom samma princip.
Citera
2019-12-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
Säger ju att det nog är mängden som blir avgörande .

Släpspår är väl ganska stor mängd ,
Ska badkaret besudlat också ganska stor mängd va ? Det kan väl ingen advokat prata bort .

Det advokaten med stor sannolikhet kan avfärda är om det handlar om någon droppe här eller där .

Där av kan man inte dra för stora slutsatser av att det enligt uppgift hittats blod , för det är nog mer sannolikt att det hittas blod än inte av en människa som mer eller mindre bott där .

Det skall nog ändå mycket till, jag har läckt blod ute i mitt hus en enda gång de senaste fem åren och det var när jag trampat på en glasbit. I övrigt enbart i handfatet när jag rakat mig. Dessa spår hade kunnat förklaras, men inte ett rester av ett 50-tal droppar lite här och var.
Citera
2019-12-09, 18:42
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dra den om Rödluvan och Vargen också.

DE började och slutade i området där man kan förvänta sig att hitta delar av flickan. Dessutom körde de zick-zack till en början där.

Orsaken att fartyget är i Byfjorden är kanske något annat, men de letade aktivt efter Wilma.

Sant, mycket kork i huvudet får det va om inte sambandet inses. Nu finns det säkert goda skäl till varför polisen uttalade sig som denne gjorde. Men det ändrar inte på verkligheten.
Citera
2019-12-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ni som är mycket insatta i juridiken, räcker det verkligen att anhålla någon som skäligen misstänkt bara för att vederbörande har en koppling till ett fordon där man har hittat BO blod? (I det här exemplet har man hittat BO blod i MGM2 bil)

MGM3 samt 2, kan ju påstå att MGM har förfogat över bilen.

Hur kan åklagaren ens ta det här till en häktningsförhandling, eller bör det finnas fler omständigheter som ger anledning att misstänka 2 och 3?
Skulle tippa på telefontrafik.. och det kan ju vara lite klent..det plus blodet som en del här inne försöker få oss att tro inte är hittat. dna från w i deras hem kanske, men då hon var på besök enligt dem då och då, kanske de är för klent.. men antar att detta är 3 huvudingredienser i häktningsframställan.
Citera
2019-12-09, 18:44
Medlem
Citat:
Bohuslänningen/GP skrev detta.

Ok, tack👍

Citat:
Vad jag förstått så är inte Focusen omhändertagen, betyder det att man har Kugan på bild någonstans?

Har också förstått det som att det antagligen är pappans Kuga som polisen tagit. Kan ju handla om att den råkat komma med på film, vid en tidpunkt då bilägaren hävdar att han låg hemma och sov?
Citera
2019-12-09, 18:48
Medlem
Citat:
Det skall nog ändå mycket till, jag har läckt blod ute i mitt hus en enda gång de senaste fem åren och det var när jag trampat på en glasbit. I övrigt enbart i handfatet när jag rakat mig. Dessa spår hade kunnat förklaras, men inte ett rester av ett 50-tal droppar lite här och var.

50 droppar eller 1 dropp.
Som sagt , säger ju mängden

Men först ska det väl bekräftas att det hittats blod, bara enligt uppgift till en tidning än. Och hade det tex varit släpspår i hela lägenheten eller en stor fläck på 1 kvadratmeter då hade väl det varit ganska klart . Men åklagaren säger enligt citat ”vi misstänker att den häktades lägenhet är mordplatsen då det är stor sannolikhet till det och då vi inte har någon annan misstänkt mordplats i hela Uddevalla. Låter ganska luddigt va
Citera
2019-12-09, 18:51
Medlem
Bollkalle19s avatar
Fråga angående häktningsförhandlingen.
Hur mycket bevis läggs fram?
Jag undrar dels då vad domaren fått ta del av, och dels för vad vet nu dom misstänkte om läget?

Kan åklagaren välja att bara visa en eller två skäl för häktning eller lägger han fram allt han har?
Citera
2019-12-09, 18:51
Moderator
OYs avatar
Vet någon vilken rådman som satt i tingsrätten under häktningsförhandlingen idag?
Citera
2019-12-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Skulle tippa på telefontrafik.. och det kan ju vara lite klent..det plus blodet som en del här inne försöker få oss att tro inte är hittat. dna från w i deras hem kanske, men då hon var på besök enligt dem då och då, kanske de är för klent.. men antar att detta är 3 huvudingredienser i häktningsframställan.

Ingen som försöker få någon att tro att det inte hittats .
Men för det första finns det ingen bekräftelse på att blod hittats, och om nu någon inblandad i utredningen läckt det så finns det ännu mindre bekräftat att det är wilmas blod .

Nog lite felformulerat att någon vill få någon att tro att det inte hittats . Kunde sagt istället att vi hoppas på belgräftelse ges snart att wilmas blod hittats . Just nu är det bara spekulationer hejvilt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in