2019-12-08, 19:10
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Kanske en person hon hälsat på tidigare, ungefär den nivån. I vilket fall är både M och A-L två oskyldiga offer som borde fått leva vidare. Fanskapet ska in, så är det bara. Skulle gärna lägga 50k själv för att få reda på vem han är. GW borde använda sina pengar till mer aktiv gärning än bara hittelön. Pynta DNA-test för säg 1000 personer i Östergötland. Vet att det är praktiskt ohållbart men ändå....

Ja, om vi spinner på det skulle det vara ett förhållande där GM absolut känner igen L och misstänker att det är ömsesidigt. Men det är inte ömsesidigt då L i så fall troligtvis hade sagt GMs namn. I så fall har GM t ex varit en del av en grupp som L haft kontakt med. Eller enskilt men som en av många. Kontentan är för L är GM en i mängden men för GM är L någon som vet precis vem han är.

Ensammagalningteorin påminner om fallet i Ulricehamn. Då var det ju ren gärningsmannaprofilering och därefter topsning som tog det.
Men det har väl tröskats igenom flera varv av polisen...
Citera
2019-12-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Ja, om vi spinner på det skulle det vara ett förhållande där GM absolut känner igen L och misstänker att det är ömsesidigt. Men det är inte ömsesidigt då L i så fall troligtvis hade sagt GMs namn. I så fall har GM t ex varit en del av en grupp som L haft kontakt med. Eller enskilt men som en av många. Kontentan är för L är GM en i mängden men för GM är L någon som vet precis vem han är.

Ensammagalningteorin påminner om fallet i Ulricehamn. Då var det ju ren gärningsmannaprofilering och därefter topsning som tog det.
Men det har väl tröskats igenom flera varv av polisen...

Har varit inne på det här tidigare då och att GM kan ha gått i den skola som A-L var lärare på, men då kanske inte i samma klass. ”Leif” kan isf vara hans lärare? (Om vi ska ta upp det här spåret igen). En elev känner igen lärare på skolan i större utsträckning än vad lärare känner till elever, pga att de är fler till antalet.)

Men eftersom A-L undervisade på Komvux är det väl inte alltför långsökt att tänka att GM kan ha gått där?
Citera
2019-12-08, 19:39
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Har varit inne på det här tidigare då och att GM kan ha gått i den skola som A-L var lärare på, men då kanske inte i samma klass. ”Leif” kan isf vara hans lärare? (Om vi ska ta upp det här spåret igen). En elev känner igen lärare på skolan i större utsträckning än vad lärare känner till elever, pga att de är fler till antalet.)

Men eftersom A-L undervisade på Komvux är det väl inte alltför långsökt att tänka att GM kan ha gått där?

Just så. Och även om hon undervisade på Komvux kan hon ha träffat på GM tidigare i karriären.
I vilken utsträckning arkiveras papper som standardprov et c? Alla typer av skrivningar som elever haft kontakt med borde kunna innehålla DNA.
Citera
2019-12-08, 22:46
Medlem
StuGs avatar
Citerar M2k:s inlägg från tiden för mordet :
Citat:
Under förhöret kunde hon lämna detaljerade uppgifter om polisen bedömer som mycket intressanta. Kvinnan var på väg till sitt arbete när hon mötte en man som var klädd i en höftlång svart täckjacka. Mannen var cirka 180 centimeter lång och bar en mörk, stickad mössa. Och han bar svarta träningsoverallsbyxor, möjligen med vita revärer på sidorna. Dessutom bar han vita gymnastikskor.

Kvinnans signalement stämmer överens med uppgifter som ett annat nyckelvittne tidigare lämnat, samt ett tredje anonymt vittne.
- Nu begränsar vi oss till ett signalement, och inriktar oss på en mörkklädd gärningsman, säger Benniet Henricson.

Kvinnan gjorde också en ytterligare iakttagelse, som polisen av utredningstekniska skäl inte vill gå ut med.
- Kvinnan reagerade på en viss sak, som jag av en anledning inte vill gå in på. Inte så att mannen uppträdde konstigt , han smälte bra in i miljön, men det var en grej som gjorde att kvinnan reagerade. Men den detaljen behåller vi för oss själva, säger Benniet Henricson till Corren
.
Citera
2019-12-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Ja, alla stenar har lyfts på. Inom rimlighetens gränser naturligtvis. Men visst, ingen dum teori att hon kände igen honom, det går ju inte utesluta. Jag tror dock inte han var i det tillstånd att han gjorde så genomtänkta överväganden. Det faktum att hon såg honom klart och tydligt kanske räckte för att han skulle se henne som ett hot och intuitivt ville han städa undan henne. Tyder ju dock på att han inte alls var frisk i huvudet, vilken någorlunda normal person som helst agerar ju passivt i en sådan situation. Det vill säga så som du skriver: man sticker åt motsatt håll. Ibland har ett argument mot att hon kände igen honom varit att hon då skulle sagt hans namn till ambulanspersonalen (nej, inte Leif) men kan ju varit så att hon inte mindes så väl, särskilt inte som knivhuggen. Kanske en person hon hälsat på tidigare, ungefär den nivån. I vilket fall är både M och A-L två oskyldiga offer som borde fått leva vidare. Fanskapet ska in, så är det bara. Skulle gärna lägga 50k själv för att få reda på vem han är. GW borde använda sina pengar till mer aktiv gärning än bara hittelön. Pynta DNA-test för säg 1000 personer i Östergötland. Vet att det är praktiskt ohållbart men ändå....
Bra förslag (min fetning)!! Märkligt att han inte själv agerar för något sådant, fast vad vet vi om det som sker bakom stängda dörrar...
Citera
2019-12-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallesgranne1
Jag vet en kille som var med i LHC J20 bla säsongen 04/05. Lustigt nog så flyttade han till Kanada 2006 och har bott där i Edmonton sedan dess. Han brorsa ser jag flera gånger i veckan i en stad söder om Lkpg.

Tänker du på NV?

Mvh
Citera
2019-12-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Bra förslag (min fetning)!! Märkligt att han inte själv agerar för något sådant, fast vad vet vi om det som sker bakom stängda dörrar...

Jag tänker att om han bodde i närområdet så var han säkert mer ängslig över att bli igenkänd än om han kommit från någon helt annanstans. En ”torped” utifrån borde inte bry sig om någon för honom okänd människa råkar få en skymt av honom.

Men det går väl inte helt att utesluta att A-L försökte rädda Mohammed och att gm gav sig på henne för att hon ”störde”..?

Iofs blir hennes uttalande att attacken (oklart vilket av överfallen hon syftar på) var ”helt oprovocerad” svår att begripa. Om den syftar på gms attack på Mohammed så måste hon ju ha sett hur gm överföll Mohammed, hur skulle hon annars veta att den var oprovocerad? Och om den syftar på gms attack på henne själv så kan hon inte gärna ha sett attacken på Mohammed väl, eftersom hennes bevittnande av den attacken var det som provocerade gm att attackera även henne?

Men jag kanske tänker för mycket. Om en rånare attackerar mig för att jag sett ett rån skulle jag fortfarande kunna anse mig ha blivit oprovocerat attackerad.
Citera
2019-12-09, 19:57
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Jag tänker att om han bodde i närområdet så var han säkert mer ängslig över att bli igenkänd än om han kommit från någon helt annanstans. En ”torped” utifrån borde inte bry sig om någon för honom okänd människa råkar få en skymt av honom.

Men det går väl inte helt att utesluta att A-L försökte rädda Mohammed och att gm gav sig på henne för att hon ”störde”..?

Iofs blir hennes uttalande att attacken (oklart vilket av överfallen hon syftar på) var ”helt oprovocerad” svår att begripa. Om den syftar på gms attack på Mohammed så måste hon ju ha sett hur gm överföll Mohammed, hur skulle hon annars veta att den var oprovocerad? Och om den syftar på gms attack på henne själv så kan hon inte gärna ha sett attacken på Mohammed väl, eftersom hennes bevittnande av den attacken var det som provocerade gm att attackera även henne?

Men jag kanske tänker för mycket. Om en rånare attackerar mig för att jag sett ett rån skulle jag fortfarande kunna anse mig ha blivit oprovocerat attackerad.
Gm kan haft anknytning till området men inte stadigvarande vid tidpunkten för morden. T ex bara som en övernattningslägenhet.

Att A-L sa att det var oprovocerat kan jag förstå som att hon menade överfallet på henne. Det är inte säkert hon har sett eller förstått att M blev knivad. På håll hörde hon bara pojken skrika och såg drummeln över honom. Sen kommer fanskapet rusade mot henne med en kniv i högsta hugg. Tror f-n att hon tyckte det var oprovocerat. Då visste hon inget om hur illa det var ställt med M.

Att gm knivade A-L - ja, faktiskt likviderade henne - kan betyda att han inte ville riskera att bli utpekad till person: han kan haft koppling till Linköping långt tidigare och ville inte riskera något.

A-L visste säkert inget om hur illa det gått för M för i så fall måste hon gått ända fram till honom.
Citera
2019-12-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tiden, våldsbrott en tidig regnig vardagsmorgon är ju något som sticker ut lite tycker jag. Personer som har tvångstankar om att döda personer brukar ju köra kvällspass och/eller välja en plats där dom har bättre kontroll. Mer privat sådan. En bostad tex.

Sen psykfallet som är där av slump, jag känner inte till något fall där en sådan person klarat sig undan. Finns det något sådant fall, eller misstänkt sådant fall?
Psykfall som väljer sina offer på måfå finns, ovanligt men ändå. -och hos dessa är det vanligtvis helt ologiskt och ofattbart.
En person som bestämt sig för att mörda någon pga en fascination eller inte röster tex, den kan gå runt och tveka och ångra sig och bestämma sig och leta efter ett lätt offer första gången.
Men som du säger så brukar sådana åka fast förr eller senare.
En del åker fast senare.
Som vår gubbe.
Hade han varit en knäpgök som avlidit hade polisen kollat honom.
Så han lever.
Och har inte åkt fast ännu.

Om han är en sådan vill säga.
Senast redigerad av Yanii 2019-12-09 kl. 20:07.
Citera
2019-12-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Gm kan haft anknytning till området men inte stadigvarande vid tidpunkten för morden. T ex bara som en övernattningslägenhet.

Att A-L sa att det var oprovocerat kan jag förstå som att hon menade överfallet på henne. Det är inte säkert hon har sett eller förstått att M blev knivad. På håll hörde hon bara pojken skrika och såg drummeln över honom. Sen kommer fanskapet rusade mot henne med en kniv i högsta hugg. Tror f-n att hon tyckte det var oprovocerat. Då visste hon inget om hur illa det var ställt med M.

Att gm knivade A-L - ja, faktiskt likviderade henne - kan betyda att han inte ville riskera att bli utpekad till person: han kan haft koppling till Linköping långt tidigare och ville inte riskera något.

A-L visste säkert inget om hur illa det gått för M för i så fall måste hon gått ända fram till honom.

Håller med dig att hon antagligen syftade på överfallet på henne. Men är nästan mer benägen att tro att hon dödades för att hon råkade befinna sig i gms tilltänkta flyktväg, att han mer eller mindre sprang på henne och att hon vek undan några steg och hanns ikapp där hon dödades.

Jaja, blir bara lönlösa spekulationer om petitesser. Men kanske att man skulle utvidga det där röda prioritetsområdet till att innefatta några kvarter bakom A-Ls bostad.

Sen har vi tanten som såg en man springa Tränggatan åt ”fel håll”, dvs bort från Djurgårdsgatan och mot Kanberget till. Hennes vittnesmål har knappt ens diskuterats eftersom det inte passar in med övriga vittnesmål. Tänk om det är där skon har klämt.
Citera
2019-12-10, 00:55
Medlem
Angående ”Leif” är det väl väldigt ovanligt med 15-30-åringar som heter så.

Det kan inte vara så att hon syftade på Leif som pappa till gärningsmannen?

Leif kanske är nån bekant eller gammal klasskamrat till henne, och hon kände igen GM som son till Leif.
Citera
2019-12-10, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thera
Angående ”Leif” är det väl väldigt ovanligt med 15-30-åringar som heter så.

Det kan inte vara så att hon syftade på Leif som pappa till gärningsmannen?

Leif kanske är nån bekant eller gammal klasskamrat till henne, och hon kände igen GM som son till Leif.

Sorry, men det här har dryftats i tråden oräkneliga gånger. Polisen har antagligen gått igenom alla såna här nära kopplingar förutsatt att det ligger någon sanning i påståendet att A-L ska ha sagt att mördaren hette Leif. Men vi får komma ihåg att uppgiften kommer ifrån Hassan, som inte varit den mest pålitliga uppgiftslämnaren. Den har varken bekräftats eller dementerats av polisen. Det mest sannolika är att A-L i villervallan, och i den röriga situation som uppstod, av personer som sprang fram och tillbaka mellan två offer och ambulanspersonal som desperat försökte få fram skadeläget pustade ut olika saker i sjunkande grader av hörbarhet ju mer hennes tillstånd försämrades. Hennes övriga uttalanden, om de återgetts någotsånär sanningsenliga, verkar ganska fragmentariska, a la ”han? Helt oprovocerat..”. Osv. Jag tror att hon i slutet sluddrade saker som ambulanspersonal i efterhand trodde sig tolka till olika saker, och eventuellt att namnet Leif var något de trodde sig ha kunnat höra.

I det här läget är polisen väldigt måna om att ambulanspersonalen ge dem upplysningar angående vad A-L sa, och då vill de väl ”hjälpa” dem genom att antyda att hon kan ha nämnt namnet Leif. Men antagligen var det något helt annat, som typ ”hjälp”. Polisen spiller ingen tid och ringer Hassan, som sen går ut i media med påståendet att A-L ska ha sagt ordagrant: ”mördaren heter Leif”. Det är inte sannolikt. Hon kan ha uttalat något som kan misstydas som Leif, men med stor sannolik inte uttryckt meningen att ”mördaren heter Leif”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in