Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2019-12-08, 15:40
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nu kommer jag ryta ifrån och bli lite obehaglig!

Är batteriet 10 år gammalt så är det nästan garanterat det som är felet! Detta alldeles oavsett om det går att ladda och köra ett tag till med det!

Ett bilbatteri bör bytas var 5-7 år för att man ska slippa råka ut för sånthär! Nästa gång händer det ute i regnet och inte hemma i garaget!

Alla ni som har 7 år eller äldre batterier! Byt dem nu för i helvete! Sedan är det en gåta också att folk inte fattar att det är batteriet som gjort sitt utan accepterar i princip vilken annan förklaring som helst!

Ligger säkert mycket lärorik sanning i detta. Min erfarenhet tidigare har varit att bilbatteri överlever sju till åtta år men dessa nya typer av batteri som utvecklats typ AGM i min värld kunde leva något längre. Skall ta med mig det du skriver.
Citera
2019-12-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Frugans XC70 D4 -14 startade inte en morgon för några veckor sedan, allt stendog när startmotorn skulle dra igång.
Hängde på min lilla Ctek som laddar 4A men redan vid lunchtid visade laddaren fullt, batteriet har inte strejkat en enda gång sedan vi köpte bilen för ca ett år sedan så nog kan man säga att det dog en närapå ögonblicklig död.
Stoppade i ett Biltema "Silver" 100Ah senare under dagen och det har funkat klockrent sedan dess inkl. användning av parkeringsvärmaren några kalla mornar.

ja under natten hade all passiv elektronik sugit musten ur batteriet så när startmotorn skulle dra igång störtdök det den sista biten.
vad hände med det gamla batteriet, det blev fullt vid lunch tid, orkade det inte dra igång bilen sedan? bilbatterier som djupurladdas kan dö rätt snabbt.
dagens bilar med all avancerad elektronik borde ha 2 batterier, ett litet start batteri och sedan en djupcykels batteri för elektroniken.
Citera
2019-12-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Ligger säkert mycket lärorik sanning i detta. Min erfarenhet tidigare har varit att bilbatteri överlever sju till åtta år men dessa nya typer av batteri som utvecklats typ AGM i min värld kunde leva något längre. Skall ta med mig det du skriver.
så länge bilen går så kan batteriet vara hur slitet som helst det är när man stänger av bilen det kan bli problem. en miljövänlig lösning är att skita i att byta batteri och istället låta bilen stå på tomgång .

jag har ett biltema batteri som är 11 år gammalt and still going strong, eller hade gav bort det men så vitt jag vet kör polaren än med det
Citera
2019-12-08, 20:53
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
ja under natten hade all passiv elektronik sugit musten ur batteriet så när startmotorn skulle dra igång störtdök det den sista biten.
vad hände med det gamla batteriet, det blev fullt vid lunch tid, orkade det inte dra igång bilen sedan? bilbatterier som djupurladdas kan dö rätt snabbt.
dagens bilar med all avancerad elektronik borde ha 2 batterier, ett litet start batteri och sedan en djupcykels batteri för elektroniken.
Det orkade dra igång motorn efter laddning men det var knappt, gissar på en cell som lämnat in för gott.
Det var tillverkat -14 så det lär ju ha varit original, normalt ska ett batteri hålla mer än fem år men antar att bilar med parkeringsvärmare drar ner livslängden p.g.a. djupare urladdningscykler (vilket blybatterier inte gillar).
På min egen bil, V70 -07 (bensinare, utan värmare) bytte jag när batteriet var knappt 10 år gammalt (hade inte märkt av några tendenser till att det skulle vara dåligt men jag tyckte ändå att det var dags)
Citera
2019-12-09, 22:52
Medlem
Citat:
Det orkade dra igång motorn efter laddning men det var knappt, gissar på en cell som lämnat in för gott.
Det var tillverkat -14 så det lär ju ha varit original, normalt ska ett batteri hålla mer än fem år men antar att bilar med parkeringsvärmare drar ner livslängden p.g.a. djupare urladdningscykler (vilket blybatterier inte gillar).
På min egen bil, V70 -07 (bensinare, utan värmare) bytte jag när batteriet var knappt 10 år gammalt (hade inte märkt av några tendenser till att det skulle vara dåligt men jag tyckte ändå att det var dags)

blybatterier har inga problem med även djupa urladdnings cykler om det är gjort för det, bilbatterier är gjorda för extremt stora strömuttag under kort tid och ska efter det laddas upp igen.

fritid/marin batterier, industri och maskin batterier och andra bly batterier är byggda för att klara djupa cykler.

sök på djupcykel batteri så kommer du se att det finns bly batterier som är bra på sådant men till skillnad från bil batterier kan man inte plocka ut så mkt ström under samma korta period ett bil batteri klarar.
Citera
2019-12-09, 22:58
Medlem
448s avatar
Startaccar kan ha så få som 25 100% urladdningar....

Finns kombinationsbatterier som delar egenskaper för start/cyklingsacc men har inte riktigt så brutalt med CCA då det är ett båtbatteri och där räknar man med MCA och högre temp - funkar väl i södra landet kanske.

Ett batteri som aldrig cycklats sönder av larm och värmare kan dock utan vidare hålla +10 år
Citera
2019-12-09, 23:07
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Idag säger man att ett batteri har en livslängd på5-7år.
Det är många som kör runt med dåliga batterier. Bara för att bilen startar är det inte säkert att det är bra. Kan vara bra att göra batteritest nån gång om året.
Själv har jag biltemas batteritestare (elektronisk) och den får samma resultat som jobbets dyra.
Citera
2019-12-11, 15:31
Medlem
Hur gick det för dig? Om du inte redan fått ordning på det så har jag endel nyttig info, har råkat ut för samma själv och istället för 8500kr som auktoriserad Audi verkstad ville ha landade det på 1500kr.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in