Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad vi tycker påverkar nog inte naturens kemiska processer.

Vad jag menar är att det är en enstaka rapport med en serie mätningar.

Det är inte så mycket att springa iväg med innan den är kritiskt granskad och duskuterad.

Syrehalten varierar ju t ex kraftigt med årstiden.

Att enbart basera sitt tyckande på en rapport riskerar att bli confirmation bias.
Citera
2019-12-08, 16:01
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Det är inte så mycket att springa iväg med innan den är kritiskt granskad och duskuterad.

Syrehalten varierar ju t ex kraftigt med årstiden.

Att enbart basera sitt tyckande på en rapport riskerar att bli confirmation bias.
Tycker du att studien och rapporten verkar otillförlitliga? Vad bygger du det på i så fall? Att resultatet är farligt allvarligt?
Citera
2019-12-08, 16:05
Medlem
Citat:
Jag har inte kollat källorna men tvivlar starkt på att denna grupp kunnat göra egna mätningar på världshaven utan rapporten är en sammanställning av forskning gjord av andra.
Citera
2019-12-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag har inte kollat källorna men tvivlar starkt på att denna grupp kunnat göra egna mätningar på världshaven utan rapporten är en sammanställning av forskning gjord av andra.

Det är ju ändå en serie mätningar gjord under en viss begränsad tid.
Citera
2019-12-08, 16:17
Medlem
Citat:
Tycker du att studien och rapporten verkar otillförlitliga? Vad bygger du det på i så fall? Att resultatet är farligt allvarligt?

Nej, att det är ett enstaka resultat. Vad är svårt att förstå av vad jag skriver?
Citera
2019-12-08, 16:23
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Nej, att det är ett enstaka resultat. Vad är svårt att förstå av vad jag skriver?
Självklart är det bra med flera studier, det gäller alltid.
Men det betyder inte att en studie kan förkastas utan vidare, i synnerhet som den är så alarmerande.
Citera
2019-12-08, 16:24
Medlem
Citat:
Det är ju ändå en serie mätningar gjord under en viss begränsad tid.
Det är en truism, alla mätningar är gjorda under "begränsad tid". I det här fallet är källan artikeln:
https://www.nature.com/articles/nature21399#Tab3
som i sin tur baseras på data som redovisas i Extended Data Table 2.
Citera
2019-12-08, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är en truism, alla mätningar är gjorda under "begränsad tid". I det här fallet är källan artikeln:
https://www.nature.com/articles/nature21399#Tab3
som i sin tur baseras på data som redovisas i Extended Data Table 2.

Jo, men nu har vi tydligen inte så mycket mätdata och då bör man kanske inte göra så kraftiga slutsatser.

Om det nu är så att vi inte har en omrörning mellan ytskikt och djupare vatten, är det ett fenomen som kommer att kvarstå?

Har hänsyn tagits till årstidernas påverkan på syrehalt?

Vilka andra fenomen kan förklara en lägre syrehalt?
Citera
2019-12-08, 16:45
Medlem
Citat:
Självklart är det bra med flera studier, det gäller alltid.
Men det betyder inte att en studie kan förkastas utan vidare, i synnerhet som den är så alarmerande.

Jag har inte förkastat den.

Men jag låter inte alarmet tjuta av den. Det är ju uppenbart att övergödningen är ett akut problem.
Citera
2019-12-08, 17:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag har inte förkastat den.

Men jag låter inte alarmet tjuta av den. Det är ju uppenbart att övergödningen är ett akut problem.
Själv har jag ingen förståelse för att alarm skall ignoreras. Det är en farlig livsinställning.
Citera
2019-12-08, 17:13
Medlem
Citat:
Själv har jag ingen förståelse för att alarm skall ignoreras. Det är en farlig livsinställning.

Som jag ser det påverkar inte detta klimatpolitiken. Det som är problem att hantera är utfiskningen och övergödningen.

Det är du som ser det som ett alarm, det är din egen tolkning, som får stå för dig.
Citera
2019-12-08, 17:18
Medlem
Citat:
Jo, men nu har vi tydligen inte så mycket mätdata och då bör man kanske inte göra så kraftiga slutsatser.
Du kommer med sådana här vaga påståenden "begränsad tid", "inte så mycket mätdata" osv. Har du kollat hur mycket data som finns? Hur mycket du förväntar dig för att vi skall kunna dra några slutsatser?
Citat:
Om det nu är så att vi inte har en omrörning mellan ytskikt och djupare vatten, är det ett fenomen som kommer att kvarstå?
Troligen eftersom vattnet värms snabbare vid ytan vilket gör att detta blir lättare än underliggande vatten vilket försvårar omblandning.
Citat:
Har hänsyn tagits till årstidernas påverkan på syrehalt?

Vilka andra fenomen kan förklara en lägre syrehalt?
Ja, vad tror du själv? Du ställer frågor som kanske inte är så dumma, men vore det inte bra att då också ta reda på vad forskarna redan tagit hänsyn till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in