Citat:
Ursprungligen postat av
OroligLantis
Ni verkar ha lite koll på Tollarp och dess invånare. Jag skrev detta inlägg tidigare idag, och undrar om ni kan hjälpa mig att få klarhet i mina funderingar?
"Eller så är det ett planerat mord.
Någon från byn skrev att Emilia hade uppfört sig annorlunda - stressad/jagad de sista två veckorna i livet.
Tänk om R planerat mordet, och såg till att hålla sig borta från Tollarp/skaffa vattentätt alibi den dagen, just för att slippa misstankar?
Allt beror isf på hur starkt R styrde över sina anhängare. Var A tuff nog att stå emot R's önskemål?
R kan ju haft motiv baserat på E's vittnesmål mot honom, och splittrandet av släkten (pga vittnesmålet).
Känner någon från byn till om A och E hade osämja mellan dem? Inte nödvändigtvis tillräcklig osämja för mord, men kanske tillräckligt för att ge henne stryk (vilket kanske gick fel, då E var starkare än A hade räknat med, så han drog kniv och det slutade med mord)?
Jag är antagligen helt fel ute, eftersom ingen av dem verkar vara den vassaste kniven i lådan, eller kapabla till att utforma en hyfsad plan, men om A är en underhuggare så är jag osäker på om han utfört mordet utan R's godkännande. Särskilt då E och R är släkt, och A måste förstått att det inte vore populärt att mörda "chefens" kusin."
Tack på förhand!
Jag har hyfsad koll på byn men mest på "vuxet folk". Jag vet vilka alla dessa är men inte vad de har haft för relationer till varandra ifråga om osämja eller kärleksbekymmer osv. Sist jag såg E var vid Ica för 2-3 veckor sedan när jag tog ut pengar i bankomaten. Såg inte konstigt ut alls.
Det stämmer som Stivali säger att gänget hänger vid affären på hörnan. Vilken relation de har till butiken vet jag inte. Jag har själv bara handlat där ett par gånger. Mest för att jag varit nyfiken på vad de har för sortiment.
Vissa är mer kända än andra naturligtvis. R*mmin är ju en. Varför har väl framkommit redan tycker jag. Ryktet säger att de alltid är beväpnade. Ryktet kan ju förklaras med bråket mellan R och K för ett par år sedan. Men det finns ju anledning att tro att de flesta åtminstone alltid bär kniv och om det är så måste det ju finnas osäkerhet ibland dem. Att de alltid är beredda på något alltså.
Många verkar också ha gott om tid dagtid. Det rullar a-traktorer och ungdomsbilar i byn ständigt på dagtid när vanligt folk är i skolan eller jobbar. Gärna på industriområdena. Just nu är trafiken omdirigerad i delar av byn så det är väldigt mycket trafik på ställen som normalt inte har det så det går inte att säga viss bil inte borde finnas på en viss plats eller så. Men jag går ogärna på promenad kring industriområdena efter arbetstid. Då är där ofta rätt tomt och många bra ställen för de som vill vara ostörda så att säga.
EDIT: Det blev otydligt där när jag sa när jag såg E sist. Jag menar 2-3 veckor innan hon försvann alltså.