Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag vet inte om fler än jag reagerar på att många bl.a. ofta du tycks skriva hur ni förväntar kvinnor skall reagera. Jag känner inte alls igen mig i dessa förväntade reaktioner alls.
Så förstockade och konservativa tankegångar har aldrig passerat min väg vare sig i mina eller mina vänners hjärnor. Det stämmer inte.
Ja, det är korrekt att en del kvinnor beter sig som du beskriver. Men rättsväsendet förväntar att människor oavsett kön på något sätt ska se till att saker kommer till rättsväsendets kännedom och gärna på något sätt kunna styrka det man påstår har skett. Annars är det orimligt att förvänta sig att rättsväsendet ska kunna göra mycket för dessa kvinnor förrän det är försent.
Det är ju trist att LR väntade flera månader med att anmäla MJ och drog tillbaka anmälan när polisen ställde fråga om hon kunde delge journalanteckningar från läkarbesök som kan styrka påstådd misshandel. NB, jag har inga problem att tänka mig att LR blivit misshandlad innan hon slogs ihjäl men jag kan inte se att det är "samhällets" eller rättsväsendets fel.
Precis som det är trist att LW, eller någon annan (eftersom hon tydligen berättat detta för många i sin bekantskapskrets) inte anmält hot och trakasserier om de förekommit. Eftersom hon anmält en skitsak som hon själv rimligtvis borde inse att hennes eget agerande så att säga ligger henne i fatet.
Eljest måste ju en nödvändig förutsättning för att bli polis eller åklagare vara att man ska vara synsk. Då lär det bli långa väntetider till avkunnade domar.