Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Det såg kristendomen till. Det var Kyrkan som byggde ut skolundervisning, så att påfallande många svenskar kunde läsa, skriva och någorlunda räkna redan på 1600-talet. Detta vet vi både från husförhörsprotokoll och från bevarad brevväxling från tiden.
Det som hänt från 1800-talet och framåt har till stor del handlat om att politiker konfiskerat kyrkliga institutioner och verksamheter, därtill till stor del förstört desamma.
Vi pratar "vettig" utbildning. Lära sig psalmer fram och baklänges utantill anser inte jag vara speciellt "vettigt". Sen pratade vi skola för ALLA och inte ett litet urval av borgarpojkar. Och det kom med svensk folkskola mitten 1800 nångång.
Citat:
Borgarråd har mig veterligt enbart funnits i Stockholms stad, så det tycks vara ett underligt exempel. Kvinnor har historiskt blott i undantagsfall kunnat inneha offentliga ämbeten, t ex som Kristina Gyllenstierna som blev kommendant på Stockholm. Kvinnor har historiskt haft andra karriärmöjligheter, som män till stor del saknat, främst genom karriärgiftermål. Karriärer och inflytande har således skilt sig åt, men det har inte varit ont om svenska kvinnor med betydligt högre ställning och mer inflytande än ett stort antal män.
Påstår man att alla hade möjlighet att socialt avancera redan från 1600 talet pga konservatism, så well....då får man ju bevisa det. Nå berätta nu vilken liten statarpiga som blev borgaråd i stockholm
Citat:
Likafullt anser feministerna, till vilka jag länkat, att just lika utfall både är önskvärt och möjligt, samtidigt som Du påstår att flertalet partier är feminister - och därför inte uppenbart tar avstånd från stolligheten med lika utfall.
Skyll inte på konservativ, eller på mig, för att allehanda vänsterpartier tydligtvis inte riktigt begriper vad de gör.
Om något skall betraktas som demokratiskt tveksamt, så är det vänstern som driver politiska program som både saknar stöd i folkdjupet och är verklighetsfrämmande.
Nej det gör de inte. "lika utfall" dvs att du ska få samma resultat oavsett någonting i princip. kan vara möjligt i vissa saker. ex. utfallet : skola för alla. Men det är en total omöjlighet då det kommer till mänsklig reproduktion ex.
Vilket alla fattar så sluta bygg tramsiga halmbyggen.
Faktan kring konservatism är att den har haft fel på så många områden så det går knappt längre att räkna. Det är den ideologi som absolut längst av alla stod emot en radda grundläggande rättigheter och vettiga reformer vi idag tar för självklara och kan se de enorma fördelarna med. DET har aldrig konservativa tyckt eller klarar uppfatta och inte du heller uppenbart.
Mänskliga rättigheter för alla...usch!
Demokrati---usch!
Allmän rösträtt för alla..usch!
Frihet från kyrkan, religionsfrihet etc...usch!
Rättigheter för kvinnor- dubbelt usch!
Rättigheter för barn - usch
etc etc.
Ni får aldrig nog i er strävan av att plåga människor. DET om något är ....usch.
Jag fattar itne hur denna ideologi kan leva med sig själv....och det märks ju att det har också en del konservativa svårt med...när de blir påkomna med att ljuga ihop fantasier om sin historia.