2019-12-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ordet VEDERLÄGGA är bland de mest missförstådda orden i svenskan...
Det betyder MOTBEVISA - och inte som 87% tror belägga...

Annars är talesätt och ordstäv ofta väldigt felvända och felciterade.
Folk läser för lite litteratur av god kvalité, datorspel i alla ära men språkliga kunskaper ger det inte.
Ordkombinationer kan också vända på betydelsen.
Jämför dessa: "Vedervärdig" eller "vederhäftig".
Alternativt: "Värdig" och ""häftig".
Citera
2019-12-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad betyder, enligt dig: han var för sig själv.

Han var själv är bara en sammandragning från den fullständiga meningen: han var [för sig] själv.
Det är ett uttryck, därmed inte sagt att orden används korrekt i uttrycket.
Citera
2019-12-08, 10:21
Medlem
”Bokstavligen/literally” som numera ofta används istället för det korrekta ”bildligt/figuratively”.

“Jag tappade bokstavligen hakan...”
Citera
2019-12-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zigggy
Ord som används felaktigt eller fått en förändrad betydelse finns det gott om och vissa av dem är på vippen att helt förlora sin ursprungliga betydelse och innebörd, ett axplock:
Rättighet
Skyldighet
Respekt
Populist
Migrant
Utmaning

Ser inte så mycket av möjlig flertydighet av dessa, gör gärna en "översättning" med alternativ innebörd!
Standard borde bli så här:
Rättighet: Körkort klass B innebär rättighet att framföra fordon klassade som personbil.
Skyldighet: Parkör är skyldig att informera sig om gällande regler när denne ankommer till en p-plats.
Respekt: Trafikant har att städse visa respekt för gällande vägmärken.
Barn skall alltid visa äldre respekt.
Populist: Partiet visade en populistisk inställning i många sakfrågor.
Migrant: Migranter sökte sig till landet för att erhålla högre levnadsstandard
Utmaning: Det innebar en utmaning att ta sig över stängslet, men lockade många.

Andra användningsområden för orden ifråga?
Senast redigerad av Nordiad 2019-12-08 kl. 11:02.
Citera
2019-12-08, 10:44
Medlem
”Går av stapeln” används konstant fel. Uttrycket kommer ifrån när man döper båtar och anger starten på något. Ingenting kan gå av stapeln mellan fredag och söndag
Citera
2019-12-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
”Bokstavligen/literally” som numera ofta används istället för det korrekta ”bildligt/figuratively”.

“Jag tappade bokstavligen hakan...”
Varvid hakan må eftersökas samt återmonteras!
Citera
2019-12-08, 10:55
Medlem
Funderar på hur det klassiska svenska ordet balle har blandats ihop med det engelska balls. (det svenska avser alltså dasen, det engelska avser kulorna).

Sen har vi engelska hung (som i hung like a hamster). Borde översättas till behängd, och inte hängd
Citera
2019-12-08, 10:57
Medlem
"De facto" är ett uttryck som används felaktigt väldigt ofta på flashback tycker jag.
Citera
2019-12-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Funderar på hur det klassiska svenska ordet balle har blandats ihop med det engelska balls. (det svenska avser alltså dasen, det engelska avser kulorna).

Sen har vi engelska hung (som i hung like a hamster). Borde översättas till behängd, och inte hängd
Engelskan ställer till mycket i det svenska språket. Gäller såväl böjningar av ord som att kompletta engelska ord läggs in i en i övrigt helt svensk text. Att nyttja "s" som pluraländelse är något som börjat dyka upp ibland, ser inte vitsen med det alls. Exempel: "det står flera Volvos på gården". Ser det bra ut? Nej, knappast!
Citera
2019-12-08, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inte ett ord som flöt in här och där under skoltiden i alla fall, är kring 50 år sen!

Jag minns när min stora kusin fick skäll av vår gemensamma moster för att hon använde skit som förstärkningsord på 1950-talet. Hon var gymnasist från göteborgsk medelklass på Sigrid Rudebäcks gymnasium för flickor. Så i den miljön florerade i alla fall skit för över 60 år sedan.
Citera
2019-12-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Jag minns när min stora kusin fick skäll av vår gemensamma moster för att hon använde skit som förstärkningsord på 1950-talet. Hon var gymnasist från göteborgsk medelklass på Sigrid Rudebäcks gymnasium för flickor. Så i den miljön florerade i alla fall skit för över 60 år sedan.
Ok, att det förekom betyder inte nödvändigtvis att det var vanligt, gick inte i skolan på 50-talet, så egen erfarenhet och minne därav lyser med sin frånvaro. Sedan kan det skilja om det nyttjats mest verbalt eller även i text, numera är det nog så ofta i skriven form vilket gör att det ter sig om möjligt än mera olämpligt. Finns gott om andra ord att förstärka med!
Sedan kan mycket väl ordet ifråga kommit och gått under olika tidsperioder. Väntar som bäst på att det går iväg, för gott!
Senast redigerad av Nordiad 2019-12-08 kl. 11:06.
Citera
2019-12-08, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan

Fel...ty balle avser röv.

"Troll" och "hatare" går ju att nämna. Alla som har legitim/konstruktiv kritik med argument för det kan avfärdas som troll/hatare. Troll/hatare = alla jag inte kan lura på nyspråk.

"Näthat" går att koppla till ovan också. Kritiserad för dina dåliga argument och vidriga åsikter? Måste vara näthat...

"Islamofobi". Är du kritisk till pedofili, djurplågeri, kvinnoförtryck, judehat och förföljelse av "otrogna"? Isf lider du av fobi...

"Homofobi" Kritisk till barnmisshandel? Homofobi!

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Ordet "förnekare" som binds in framför eller efter aktuellt ord.

Släng med fob/fobi.
Senast redigerad av OllarSenoritas 2019-12-08 kl. 11:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in